Eikös Ruotsin hinnat ole melko joustavaa laatua - määräytyvät kysynnän mukaan, eikä varsinaisia OVH hintoja ole olemassa. Miten tässä tilanteessa on todennettavissa, että hinnat ovat laskeneet ?
Hinnat ovat joustavia, mutta niillä on pohja. Helpoin uutisesta luettava hintojen lasku on 1. luokan pohjahinnan laskeminen 395 kruunusta 295 kruunuun. Toisen luokan pohjahinta Snabbtågissa on 195 kruunua.
Jos, niinkuin uumoilen, Norrköpingin ja Malmön aamujunien 1. luokka putoaa takaisin 295 kruunuun, niin minun kannattaa aina ottaa sellainen: aamiainen sisältyy hintaan ja pisteillä saatavia matkoja tulee nopeampaan tahtiin. Ihan kuin pari vuotta sitten. Kuusi vuotta sitten 1. luokan pohjahinta oli 195 kruunua, sitten monta vuotta 295 ja nyt reilun vuoden 395. Se vähensi selvästi 1. luokan käyttöä, joten tässä on otettu järki käteen ja otetaan asiakkaalta mieluummin 295 kuin 195, jos kundi ei kerran suostu maksamaan 395.