Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« : Syyskuu 04, 2014, 18:06:43 » |
|
Olen laittanut merkille, että muutaman viime vuoden aikana rautatieharrastajien arvostusta VR:ää kohtaan on nakertanut inflaatio- tai muu peikko. Porukka tuntuu arvostelevan VR:ää nykyään jopa todella jyrkin sanoin; esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten, tai edes kymmenen vuotta sitten asianlaita ei ollut näin.
Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: miksi harrastajien arvostus VR:ää kohtaan on laskenut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2014, 18:42:50 » |
|
Olen laittanut merkille, että muutaman viime vuoden aikana rautatieharrastajien arvostusta VR:ää kohtaan on nakertanut inflaatio- tai muu peikko. Porukka tuntuu arvostelevan VR:ää nykyään jopa todella jyrkin sanoin; esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten, tai edes kymmenen vuotta sitten asianlaita ei ollut näin.
Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: miksi harrastajien arvostus VR:ää kohtaan on laskenut?
Onko kyse siitä kun ilmoitetaan havainto että esim 87:n Edo hajos Tampereelle vai mitä tässä haetaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2014, 18:55:03 » |
|
Olen laittanut merkille, että muutaman viime vuoden aikana rautatieharrastajien arvostusta VR:ää kohtaan on nakertanut inflaatio- tai muu peikko. Porukka tuntuu arvostelevan VR:ää nykyään jopa todella jyrkin sanoin; esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten, tai edes kymmenen vuotta sitten asianlaita ei ollut näin.
Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: miksi harrastajien arvostus VR:ää kohtaan on laskenut?
Onko kyse siitä kun ilmoitetaan havainto että esim 87:n Edo hajos Tampereelle vai mitä tässä haetaan? M i t ä h ?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2014, 18:57:48 » |
|
Olen laittanut merkille, että muutaman viime vuoden aikana rautatieharrastajien arvostusta VR:ää kohtaan on nakertanut inflaatio- tai muu peikko. Porukka tuntuu arvostelevan VR:ää nykyään jopa todella jyrkin sanoin; esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten, tai edes kymmenen vuotta sitten asianlaita ei ollut näin.
Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: miksi harrastajien arvostus VR:ää kohtaan on laskenut?
Onko kyse siitä kun ilmoitetaan havainto että esim 87:n Edo hajos Tampereelle vai mitä tässä haetaan? Ei, ei, ei, en tarkoittanut lainkaan tuota, vaan sitä, että VR-kriittisyys tuntuu mielestäni noin yleisellä tasolla kasvaneen harrastajien keskuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2014, 19:05:08 » |
|
Syitä tähän VR-kriittisyyteen on varmasti monia, esimerkiksi asemien ja junavuorojen lakkautukset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2014, 21:29:38 » |
|
Syitä tähän VR-kriittisyyteen on varmasti monia, esimerkiksi asemien ja junavuorojen lakkautukset.
Itse olen sitä mieltä että katse tulevaisuuteen, kyllä se juna tähän vielä joskus pysähtyy!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2014, 00:19:49 » |
|
Itse näen syyn aika selvästi siinä, ettei VR enää jatka perinteistä rautatie- ja junamatkustuskulttuuria läheskään samalla tavalla kuten vaikka DB jatkaa. Kuten kiinteä hinta (tarjousliput asia erikseen), mahdollisuus ostaa matkalippu joka ei ole sidottu tiettyyn junaan, poikkeamisoikeus välipaikkakunnalla ja jatkaa matkaa myöhemmin, ja niin edelleen. Harrastajille pienempiä yksityiskohtia (joita tosin olen huomannut "tavallistenkin" matkustajien pistävän merkille) ovat esim. perinteinen sinikeltakolmioinen taustakuosi lipuissa, ensimmäisen luokan merkitseminen keltaisella raidalla vaunun seinässä ja konduktöörien leimasinpihdit.
On ilmeistä, että maailma kehittyy ja vaikka leimasinpihdit luonnollisesti jäänevät DB:ltäkin jossain vaiheessa pois käytöstä, mutta VR on yhtiöittämisen jälkeen ruvennut toimimaan kuten voittoa tavoittelevat yhtiöt yleensä; tekemään bisnestä. Markkinointi ja yritysilme on muuttunut luotettavasta, vakaasta ja pysyvästä laitoksesta/instituutiosta (vrt. maistraatti, posti) kohti hektistä, alati muuttuvaa, kilpailevaa ja kuluttajia jatkuvasti kosiskelevaa yhtiötä.
Tuo kehityskulku ainakin itseäni harrastajana vieraannuttaa VR:stä. Rautatiekulttuuria vaalivaa viranomaista ei enää ole. VR:n intressit nykyisellään ovat aivan muualla eli voiton tavoittelussa, ja liikennevirasto on mielikuvissani kasvoton näkymättömän työn tekijä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2014, 08:52:31 » |
|
Myös viimeaikojen tapaukset VR Track:n (Ja JHL:n) suhtautumisissa, käyttäytymisissä, vain VR:n sähkömiehiä koskevina. On aivan pohjamutatasoa. Paljon ei ole aihetta arvostukseen ja positiiviseen asenteeseen. Tosin juuri nyt VR on keskeyttänyt laittomat työsulkunsa, ehdoitta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2014, 10:14:38 » |
|
Tämän "gallupin" esipuhe harrastajien muuttuneesta suhtautumisesta on kirjoittajansa Mikko Nymanin subjektiivinen näkemys asiasta ja saattaa kysymyksenasettelun johdattelevaksi. Jos varta vasten jotakin kysytään, tulisi kysymyksien olla avoimia ja rajaamattomia vailla esittäjänsä kannanottoja. Off topic: Onko panna-verbi pannassa Helsingissä kun siellä näköjään laitetaan merkille, vai miksi käytät noin hauskaa korvaavaa muotoa perinteiselle vakiintuneelle ilmaisulle ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 05, 2014, 10:35:43 » |
|
Tämän "gallupin" esipuhe harrastajien muuttuneesta suhtautumisesta on kirjoittajansa Mikko Nymanin subjektiivinen näkemys asiasta ja saattaa kysymyksenasettelun johdattelevaksi. Jos varta vasten jotakin kysytään, tulisi kysymyksien olla avoimia ja rajaamattomia vailla esittäjänsä kannanottoja. Tämä oli puhtaasti oma näkemykseni, ei sinänsä gallup, vaan yksinkertainen kysymys. Toisaalta, mulla lienee kosketuspintaa rautatieharrastukseen melko pitkältä ajalta, joten sitä taustaa vasten uskallan rohkeasti sanoa, että harrastajien kriittisyys VR:ää kohtaan on kasvanut parin vuosikymmenen aikana. Mainittakoon, että VR-kriittisyys ei ole sama asia kuin VR-vastaisuus. Off topic: Onko panna-verbi pannassa Helsingissä kun siellä näköjään laitetaan merkille, vai miksi käytät noin hauskaa korvaavaa muotoa perinteiselle vakiintuneelle ilmaisulle ? Panna-verbi on Helsingissä toistaiseksi selibaatissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2014, 10:43:58 » |
|
Täytyy myös muistaa rautatieviranomaisen hajaantuneen moneen osaan ja vielä niin, että VR-Yhtymä Oy:n (onkohan tuo tämän hetkinen nimi?) on raakaa bisnestä tekevä osakeyhtiö.
Liike-elämän lainalaisuudet ovat tuoneet kiillotetun julkisivun, salailun ja suoranaisen vihamielisyyden kaikkea ydinbisnekseen kuulumattomaan. Jopa matkustajat tuntuvat olevan ei-toivottuja, kun hidastavat junien kulkua ja tuovat hiekkaa lattialle.
Samaan aikaan viranomaispuoli on kadonnut jonnekin Liikenneviraston syövereihin, eikä mitään puhtaasti rautatieasioiden virastoa ole enää olemassakaan. Virkatyötä on ulkoistettu suuria määriä erilaisille konsulteille ja kunnossapitoyhtiöille jne jne.
Ei ihme, ettei Valtionrautatiet ole enää mikään selvärajainen kohde.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2014, 13:32:09 » |
|
Puuttuu vain, että menisi "pilveen"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2014, 13:44:51 » |
|
Panomiehellä ovat termit sekaisin. Sana panna on bannassa, ei selibaatissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2014, 17:47:43 » |
|
Olen laittanut merkille, että muutaman viime vuoden aikana rautatieharrastajien arvostusta VR:ää kohtaan on nakertanut inflaatio- tai muu peikko. Porukka tuntuu arvostelevan VR:ää nykyään jopa todella jyrkin sanoin; esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten, tai edes kymmenen vuotta sitten asianlaita ei ollut näin.
Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: miksi harrastajien arvostus VR:ää kohtaan on laskenut?
Nykyisin nettikommentointi on yleistyny ja ääneen pääsee nekin, joiden sosiaaliset ja ulosannilliset taidot eivät aivan yläpäästä ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2014, 20:45:35 » |
|
Entisaikaan suuriosa harrastajista istui säännöllisesti Vr neukkarissa, käytti Vr:n sähköä Vr:n piirtoheittimeen, kusi Vr:n huusin ”lauteille”, sumpit keitettiin Vr:n veteen, Vr:n kahvinkeittimellä. Ala siinä sitten torua ”talon isäntää”. Mutta ajat ovat muuttuneet, nyt voivat kaikki ”pösilöt” mellastaa vapaasti netissä.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2014, 21:45:31 » |
|
En tiedä nuoremmista, mutta me seniorit kai muistamme Valtionrautatiet jykevänä, tuttuna ja turvallisena - jopa osana käsitettä suomalaisuus. Onhan laitoksella ollut osuutensa jopa kansankulttuurissa, Juhani Ahosta myöhempiin Suomi - Filmin tuotteisiin asti. Hieman raa'asti ilmaisten, Eihän sitä ole nykyään enää edes olemassa. On vain mieletön sekasotku eri "operaattoreita" vastuussa (...muka...?) milloin mistäkin osiosta. Mitä kulttuuriin tulee, niin säälittä revitään vanhoja asema-kokonaisuuksia Euroopan kai harvaan asutuimmassa maassa jossa kyllä tilaa olisi uudisrakennuksille toisaallakin. Kalustoa uusitaan hävittämällä viellä käyttökelpoisia, ikäänkuin se olisi jokin pakottava tarve. Olisiko mahdollista että, joku joskus ajaisi nykyiset toiminnan vetäjät ulos rotankoloistaan, hieman selittämään tekojaan? Nythän ne vaikuttavat olevan 98 % anonyymejä. En koskaan pitänyt Erkki Aallosta, enkä hänen tyylistään, mutta ainakin mies antoi reilusti pärstänsä näkyä meediassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 06, 2014, 18:34:12 » |
|
Näin on, Martin! Ehkä olemme tyhmiä kalkkisia, tai sitten ei. Maailma muuttuu, mutta muuttuuko parempaan? Nykyään ei tieto ja kokemus siirry sukupolvelta toiselle, vaan ihan toisin, ei kokemusta, vaan sitä mihin ihmisten luullaan uskovan, koska se on niin hienoa ja coolia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|