Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« : Syyskuu 16, 2014, 14:51:40 » |
|
Aikaisemmin täällä oli ketju olemassa olevista höyryvetureista.
Luokka A = käyttökunnossa olevat höyryveturit v. 2014
Henkilöliikenneverurit: Hr1 1009, Kouvola ja 1021 Hyvinkää Hv1 555, Hyvinkää Hv3 995, Nurmes Tavaraliikenneveturit: Tv1 933, Akaa Tk3 1136 Haapamäki, 1150, Suolahti, 1168 Porvoo (Siirtyy Nurmekseen) Vaihtotyöveturit: Vk4 68 Hyvinkää Vr1 665 Pieksämäki, 787 Hyvinkää, 789 Haapamäki
Kuvat ja tiedot kirjassa Suomen höyryveturit, Kari Siimes
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2014, 15:54:16 kirjoittanut Kari Siimes »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2014, 15:31:16 » |
|
Kapearaideveturit Jokioinen ÄSR 1 Jr 5 Orion HKR 5 Sohvi LWR 6 Helga
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2014, 16:28:10 » |
|
787 Hyvinkää
Sijoituspaikka lienee kuitenkin Pasila. 789 Haapamäki
Ei ole ajokunnossa. Mitenkähän Tk3 1148:n tilanne?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2014, 16:59:10 » |
|
Henkilöliikenneverurit: Hr1 1009, Kouvola ja 1021 Hyvinkää Hv1 555, Hyvinkää Hv3 995, Nurmes Tavaraliikenneveturit: Tv1 933, Akaa Tk3 1136 Haapamäki, 1150, Suolahti, 1168 Porvoo (Siirtyy Nurmekseen) Vaihtotyöveturit: Vk4 68 Hyvinkää Vr1 665 Pieksämäki, 787 Hyvinkää, 789 Haapamäki
Jos 933 on Akaassa, niin 789 ja 1136 ovat Keuruulla ja 1150 Äänekoskella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2014, 18:02:17 » |
|
1021 0n Riihimäen tallissa ja 787 Pasilassa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2014, 21:02:42 » |
|
Jos mennään täsmällisesti otsikon mukaan, niin Suomesta ei löydy yhtäkään kriteerit täyttävää veturia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2014, 21:13:07 » |
|
Jos mennään täsmällisesti otsikon mukaan, niin Suomesta ei löydy yhtäkään kriteerit täyttävää veturia.
Ari on oikeassa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2014, 08:44:25 » |
|
Jos mennään täsmällisesti otsikon mukaan, niin Suomesta ei löydy yhtäkään kriteerit täyttävää veturia.
Ari on oikeassa. Kiitos tiedoista ja saivarteluista. Lisäys aloitusviestiini: Ajokuntoon on tulossa lisäksi Tr1 1082 Haapamäki. (veturia on kunnostettu koko kesä ja se tullee ajokuntoon vielä syksyn aikana. Sijoituspaikoista voi tietenkin keskustella samoin ajokunnosta (Vr1 789). Mutta nämä eivät liene oleellisia asioita, kun keskustellaan niistä harvoista vielä ajokuntoisista höyryvetureista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2014, 09:30:30 » |
|
Tämä ketju oli hauska sattuma, sillä juttelimme kaverin kanssa noin tuntia ennen tämän ketjun avausviestiä täsmälleen samasta aiheesta.
Jatkan listaa hieman ohi aiheen: mitä leveäraidehöyryjä on ollut Suomessa ajokunnossa varsinaisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen? Oman muistini mukaan ainakin Hr1 1004, Tr1 1033, Pr1 776, Tk3 1139, Tk3 "Koff" 1151, Vr1 669 ja Nokian kana. Onko vielä muita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2014, 13:19:25 » |
|
Onko museoveturilistaa missään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2014, 20:39:48 » |
|
Kiitos tiedoista ja saivarteluista. Olikos saivartelun aloitus tuo humbuugiasema Akaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2014, 20:58:51 » |
|
Onkohan kuinka vaikeata saada yhtä Vr3:sta toimivaan kuntoon? Se on jotenkin mielenkiintoinen veturi, kuitenkin ollut tärkeä vaihtoveturi aikoinaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 18, 2014, 03:07:32 » |
|
Kiitos tiedoista ja saivarteluista. Olikos saivartelun aloitus tuo humbuugiasema Akaa? Veikkaan, että tässä on tarkoitettu otsikon kohtaa "normaali raideleveys", joka siis tarkoittaa 1435 mm raideleveyttä. Henkilökohtaisena mielipiteenä sanoisin, ettei asiasta mainitseminen ei ole saivartelua, sillä termit ovat hyvin vakiintuneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2014, 14:45:25 » |
|
Onkohan kuinka vaikeata saada yhtä Vr3:sta toimivaan kuntoon? Se on jotenkin mielenkiintoinen veturi, kuitenkin ollut tärkeä vaihtoveturi aikoinaan.
Vr3 vetureista olisi ehkä parhaiten kunnostettavissa 752, joka on muistomerkkiveturina Kuopion rautatieasemalla. Samoin Haapamäellä oleva 753 olisi ehkä kunnostettavissa. Ketä kiinnostaisi näiden voimakkaimpien VR:n käyttämien höyryvetureiden kunnostaminen? Kunnostustyö tulee olemaan vaativa, koska veturit ovat olleet käyttämättöminä jo pitkään. Olen ehdottanut mm. pieksämäkeläisille harrastajille 752:n kunnostamista. Mutta eivät olleet kiinnostuneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|