Lueskelin mielenkiinnolla tätä
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7567.msg56458.html#msg56458 ketjua ja aloin miettiä sitä, missä viipyy VR:n ilmoitus uusista dieselveturihankinnoista?
Vectroneihin tullaan sijoittamaan pari pientä dieselgeneraattoria, jotta härveleillä voidaan liikennöidä asemien sivuraiteilla siten, ettei raiteella ole ajolankaa. Uskallan väittää, että ymmärrän suomalaisesta rautatieskenestä ja -politiikasta varsin paljon ja uskallan väittää myös sen, että VR ei tule tilaamaan enää linjadieselvetureita.
Perustan väitteeni muun muassa siihen, että VR on nyt saanut sen, mitä se on halunnut: runkoradat on sähköistetty siten, että Joensuuta ja Rovaniemeä lukuun ottamatta sähköveturit eivät jää asemille pussiin (Vaasaa ei lasketa tähän mukaan), joten koneiden kierto on varsin tehokasta. Toisaalta Dr16-veturit ovat ainoita, joilla voi vetää Niirala-Joensuu-Uimaharju-junia, joten jäljelle jäävät Dr16-koneet selviävät tästä urakasta. Kolarin velvoitejunaliikenteeseen riittävät oikein hyvin De-vaunut sähkäreiksi autovaunujen sähkönsyöttöön. Sattumaahan nimittäin yllä mainitun havainnon ja tämän kuvan (
http://vaunut.org/kuva/96083) yhteys ei voi olla.
Dv12-veturit ovat joka tapauksessa elinkaarensa päässä, eikä niitä tulla korvausinvestoimaamaan.
Kolmas väitteeni uusien dieselvetureiden tilausvahvistuksen ulostulon viipymisille on hyvin looginen: VR odottaa, mitä potentiaaliset kilpailijat tekevät: VR odottaa, että eivät mitään.
Koska olen toimittaja, tapanani on kertoa asiat tiivistetysti:
FAKTAVR:n ydinliiketoiminta perustuu 3 + 1:een osa-alueeseen:1) HSL:n ostoliikenne
2) LVM:n ostoliikenne
3) Venäjän-yhdysliikenne
:
4) Sijoitustoiminta
Kaikki muu on käytännössä pelkkää puuhastelua. Puuhastelua siksi, että VR saataisi edes jotenkin näyttämään ulospäin (omistajalleen) rautatieoperaattorilta.
Jos joku on näistä väitteistäni toista mieltä, kertokoot. Lähteinä olen käyttänyt VR:n vuosiraportteja, tilinpäätöksiä ja konsernin hallituksen turinoita. Vuosiraportteja ja tilinpäätöksiä olen kahlannut tuhansien sivujen verran ja pyytänyt näihin tulkinta-apua varsin monelta ekonomilta ja yritysrahoituksen proffalta.
Nerokasta VR:n kannalta? On toden totta! Kansantalouden kannalta? No ei ole.
Kaikki yllä kirjoittamani tekstit ja numerot perustuvat faktoihin, eivät fiiliksiin, eivät dissauksiin, eivätkä aatteisiin.
Harmi vaan, sillä neloskohta tuosta liiketoimintalistasta vie satoja työpaikkoja VR:läisiltä vuosittain. Koko jekun pohjalla on
toimivan johdon kannustinjärjestelmä.
Mainittakoon vielä juurikin neloskohdan osalta, että VR nykyinen yhtiöjärjestys on laadittu siten, että yhtiön ensisijainen tavoite on tehdä fyrkkaa. Sitä ei ole eritelty, millä tavalla rahaa tehdään.
Omistajalla ei näin ollen ole mitään tietoa VR:n tulevasta strategiasta - tai dieselveturihankinnoista.