Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Syyskuu 23, 2014, 15:29:49 »

Ihmeteltiin tänään Mellilän soranottotoimintaan liittyen VR:n intoa olla hinnoittelematta kiviaineskuljetuksia kannattaviksi ja verrattuna kasettiautoihin Mellilä-Turku -välillä joku Tekari olis jo aika varteenotettava vaihtoehto, matka on passeli ja "alamäkeä", Mellilä on noin 80 m korkeammalla kuin Åbo.

7:ssa oli varmaan useimmiten Scanian ahtamaton D11, tehoa 170 pollea, polttoaineenkulutus olematon, mutta oliko 8:ssa D tai DS14 V8? Jälkimmäinen on varmaan suhteellisen vertailukelpoinen tehoiltaan ja kulutuksiltaan muutaman kymmenen vuoden takaisille kuorma-autoille?

Millainen taaran ja kuorman suhde on nykyisissä irtotavaravaunuissa? Eli kiinnostaa se, että monenko rekan kuorman tuommoinen mopoluokan "veturi" kuskaisi samassa ajassa yhden rekan polttoainekulutuksella, nuillahan saa muistaakseni körötellä 60 km/h, keskinopeus ehkä 50 ja rekan keskinopeus jäänee alhaisemmaksi esimerkkivälillä liikenne-esteiden takia. Purkupaikka olisi kiinteä, eli ei tarvitsisi puolustella rekkakuljetusten joustavuutta ja rata kulkee riittävän kaukaa Auran ABC:n ohi, eli matkaa ei hidastaisi sumppipaussitkaan. Matkustajajunat voivat väistää vaikka Kumilansuohon hyötykuorman tieltä, eli yhtä kyytiä, kun vauhtiin on päästy...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2014, 15:57:10 »

Tka8 koeajoja minulla ei taida olla, mutta Tve4 ajanee saman asian.Linkeissä koeajoja 300-400 tonnin junien kanssa.
https://www.dropbox.com/s/8omn7nwm8cap7jh/Tve4%20%20koeajo%20Jns-Oku.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4nge7sk09vpiyqn/Tve4%20%20koeajo%20Smj-Jns.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/m9l3iol86ufg3lh/Tve4%20%20koeajo%20Sk-In-Sk.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/spsx694p934y1dr/Tve4%20%20koeajo%20Sk-Md-Sk.png?dl=0

Moottori on DS14 V8, nimellisteho 295 kW (400 hv), mutta vaihteistoon menevä teho on rajoitettu arvoon 213 kW (290 hv).
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2014, 16:33:28 »

Onko muuten mitään vertailua olemassa siitä, kumpi Tve3- ja Tve4-vetureista oli suorituskykyisempi silloin, kun nopeus pysytteli Tve3:n kannalta sallituissa lukemissa? Tve3 oli vähän tehokkaampi ja painavampi teoriassa mutta miten käytännössä?
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2014, 21:52:01 »

Mikäli yksi kuorma-auton moottorilla varustettu pienveturi vetää 300 tonnia, josta 200 tonnia on hyötykuormaa, niin kumilla rullaava tuplatehoinen saa mukaansa  vain 80 tonnia tulevilla rekkapainoilla. Siis 3 tuommoista. Aika kuoriutua.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina