Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« : Syyskuu 23, 2014, 15:29:49 » |
|
Ihmeteltiin tänään Mellilän soranottotoimintaan liittyen VR:n intoa olla hinnoittelematta kiviaineskuljetuksia kannattaviksi ja verrattuna kasettiautoihin Mellilä-Turku -välillä joku Tekari olis jo aika varteenotettava vaihtoehto, matka on passeli ja "alamäkeä", Mellilä on noin 80 m korkeammalla kuin Åbo.
7:ssa oli varmaan useimmiten Scanian ahtamaton D11, tehoa 170 pollea, polttoaineenkulutus olematon, mutta oliko 8:ssa D tai DS14 V8? Jälkimmäinen on varmaan suhteellisen vertailukelpoinen tehoiltaan ja kulutuksiltaan muutaman kymmenen vuoden takaisille kuorma-autoille?
Millainen taaran ja kuorman suhde on nykyisissä irtotavaravaunuissa? Eli kiinnostaa se, että monenko rekan kuorman tuommoinen mopoluokan "veturi" kuskaisi samassa ajassa yhden rekan polttoainekulutuksella, nuillahan saa muistaakseni körötellä 60 km/h, keskinopeus ehkä 50 ja rekan keskinopeus jäänee alhaisemmaksi esimerkkivälillä liikenne-esteiden takia. Purkupaikka olisi kiinteä, eli ei tarvitsisi puolustella rekkakuljetusten joustavuutta ja rata kulkee riittävän kaukaa Auran ABC:n ohi, eli matkaa ei hidastaisi sumppipaussitkaan. Matkustajajunat voivat väistää vaikka Kumilansuohon hyötykuorman tieltä, eli yhtä kyytiä, kun vauhtiin on päästy...
|