Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« : Lokakuu 04, 2014, 07:37:34 » |
|
Käväisin juuri Helsingissä, matkustin Edossa istuen. Mielestäni Edo ei ollut erityisen matkustusmukava. Tärinää, heilumista, resonanssinoloista jurinaa, varsinkin kaarteissa. Matalat, lyhyet istuimet, kyynärtuet liian alhaalla ei käyttöä, paitsi selkä kierossa istuen. Istuinmukavuus samaa luokkaa, kuin turistiluokan lentokoneessa*. Ei voi verratakaan sinisten, tai porkkanan istuimiin. Ratakaan ei taida olla parhaassa kunnossa. Näkyi kyllä routaeristelevypinkkoja penkoilla, jospa se siitä. *Myös muissa 2k-vaunuissa. Kyllähän sitä istuu, vaikka kepin nokassa.....mutta ei hymyilytä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2014, 17:19:03 » |
|
Samoja ongelmia on muissakin kaksikerrosvaunuissa. Painetiiviys on ainut asia joka on kyllä yleensä 2-kerrosvaunuissa kunnossa vs. 1-krs vaunut. Ilmajouset on kaikissa IC-vaunuissa, mutta korkeampi painopiste 2-kerrosvaunuissa vaikuttaa kulkupuoleen negatiivisesti. Liekkö suunnittelu jäänyt myös 2-kerrosvaunujen kulkuominaisuuksien viimeistelyn osalta puolitiehen... 2-kerrosvaunujen penkit eivät yksinkertaisesti ole tehty matkustajia miellyttämään, vaan penkkien matalia elinkaarien korjaus/korvaus- ja siivouskustannuksia sekä paloturvallisuusmääräyksiä yms. ajatellen. 2-kerrosvaunujen kulkupuolesta tulee mieleen lähinnä joku Audi, jonka alusta on niin pintakova että kaikki pienetkin tien tärähdykset tuntuvat koko autossa. Ja jossa penkit on kovia kangaspenkkejä... Vaunujen suunnittelussa pitäsi lähteä siitä liikkeelle, että ne käyttäytyisivät yhtä hyvin kuin Ex-sarjalaiset 1-kerros IC-vaunut. Niissä on parasta matkustaa jos painetiiviyden puutteellisuutta ei lasketa. 1-kerros IC-vaunujen kulkuominaisuuksia voi sitten verrata E- tai S-sarjan Mersuun, jossa on kunnolliset nahkapenkit. Täysin Win-win-tilanne olisi se, että Ex/Expt-vaunuja saneerattaisiin painetiiviiksi ja niillä liikennöitäisiin joitakin IC-junia. Eihän kaikkia tiloja näistä vaunuista löydy, mutta kai niitäkin voisi lisätä... Seuraavan sukupolven vaunuja suunnitellessa voisi palata 1-kerrosvaunuihin joissa on kunnolliset mukavat penkit, ainakin osittain..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2014, 17:34:34 » |
|
Ja Edm-makuuvaunujen yläkerrassa tuntuu heiluminen paljon enemmän kuin CEmt:ssä ja Edm:n alakerrassa. Lisäksi niiden ongelmana on ahtaus ja sen wc-pöntön voimakas vetämisääni. Kannattaa kuitenkin valita Edm:ssä yläkerran hytti, koska siinä on se WC ja suihku (joka on ahdas, mutta tyhjää parempi). Ja lisäksi näkymät ovat paremmat, eikä käytävällä ole häiritsevää läpikulkuliikennettä, kuten alakerrassa.
Ja joo, kyllä se Ex/Expt on paras vaunu IC-junissa, jos ei mene kovin kuumalla helteellä tai tunneliradalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2014, 17:52:14 » |
|
Olenkohan jotenkin outolintu, mutta itse pidän nyky IC- kakskerrosvaunuista normikäytössä. En kaipaa mitään löhösohvaa, vaan tukevan jakkaran. Ja mitä tulee kulkuominaisuuksiin, matkustan aina yläkerrassa ja mitään haittaavaa heiluntaa en ole havainnut. Sen sijaan kiskokameli Sm3 on epämiellyttävä. Se jos mikä huojuu ja vatkaa, lisäksi melutaso muistuttaa jotain vanhaa turistilentokonetta.
Jos jotain pitäisi parantaa, se on nykyvaunujen pöytä. Se on hanurista, pitempijalkaiselle tulee läppärin kanssa ahdasta, mukipaikka pitäisi myös olla esimerkiksi uloke pöydän reunassa, tai ikkunakarmilla. Lisäksi uudempi pöytäversio tulee liian lähelle, pienempi läppäri menee pöydän takareunan yli ja painopiste kippaa sen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2014, 18:32:19 » |
|
Olen ollut vuosikymmenet näkemässä kaluston käyttöönottoa ja todennut, että nimenomaan Edo-vaunut edustavat suomalaisen rautatiekalustosuunnittelun kärkeä. En ole tavannut ohjausvaunuissa minkäänlaisia ongelmia käytettävyydessä, mitä nyt muutamia lastentauteja kaikessa kalustossa toisinaan käyttöönottovaiheessa yleisesti tapahtuu.
Mikäli jotain ongelmia on ollut, ne ovat olleet valitettavia yksittäistapauksia.
Lipunmyyntijärjestelmässä on ollut yksittäinen ohjelmointivirhe.
"Olemme laskuttaneet VR:ltä perutuista tai myöhästyneistä junista huhti-kesäkuussa yhteensä 223 713,41 euroa." Lähde: HSL
Sen voin luvata, että Pendolinot kestävät pakkasella.
Pahoittelemme tapahtuneesta aiheutunutta haittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2014, 21:09:20 » |
|
Kuljinkin rantaradalla. Se kertoo jotain. Hyvää Edossa oli painetiiveys. Muissa 2k-vaunuissa sai valsalvata, kuten lentsikassa. Ei mukavaa. Onhan toki Edo hyvin suunniteltu, ainakin tekniikaltaan, rakenteeltaan. Silti tulee mieleen telien ominaisuudet, istuimet, tuon Edon surkea kuulutus, jne. Katselin vaunun ikkunasta vierekkäisen raiteen kulkupintoja, kulumajälkiä, melkoista "kiharaa" näytti olevan. Kuin 60-70-luvun Ri-Hl- väli, joka tosissaan tärisytti. Ja hiottiinkin NL:lla liukuhiomakivimenetelmällä, sillä sai sileätä ja hiljaista pintaa. Tulee mieleen myös esim. rantaradan kunto verrattuna "VR":n käytettävissä olevaan rahamäärään. Jossain ehkä pihistellään, määritellään jokin riittävä taso, eikä laiteta "parasta pöytään". Tai odotellaan parempia aikoja, uutta oikorataa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2014, 21:24:00 kirjoittanut Esko Ampio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2014, 21:51:51 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2014, 23:35:56 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
Pyöränlaipan kirskuminen kaarteessa ja pyörän luisto? Veturin hetkittäinen ympärilyönti?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Selenius
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2014, 08:14:39 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
Tämäkö ääni ? .... kohdalla 4:47: http://www.youtube.com/watch?v=rIw89SK_A9g&index=85&list=UU9SEMgIYsShjyaqbAOTDylg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2014, 10:17:14 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
Tämäkö ääni ? .... kohdalla 4:47: http://www.youtube.com/watch?v=rIw89SK_A9g&index=85&list=UU9SEMgIYsShjyaqbAOTDylgJoo, juuri tuollainen kummallinen ja metallinen örinä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2014, 12:59:20 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
Tämäkö ääni ? .... kohdalla 4:47: http://www.youtube.com/watch?v=rIw89SK_A9g&index=85&list=UU9SEMgIYsShjyaqbAOTDylgJoo, juuri tuollainen kummallinen ja metallinen örinä. Rautateiden äänimaailma on tosiaan varsin monipuolinen. Tonin kysymykseen lienee helpoin pureutua tällaisen klipin avulla. Se sisältää yllämainitun veturin vihellyksen vaunusta kuultuna ja lisäksi paljon muuta. Kuuluuko tässä jossain kohtaa sellaista mitä kysymyksessä tarkoitetaan? Itse asiassa mitäs kaikkea tässä tapahtuukaan? http://efiab.sr2.fi/Rantaratamuistoja.mp3
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 05, 2014, 13:16:38 » |
|
Mikä muuten on se viiltävä juriseva ääni, joka kuuluu joissakin junissa joillakin rataosuuksilla? Välillä sellaista jatkuvaa ja tasaista ulvovaa pauhua ja joskus muutaman sekunnin mittaisia huutavia kuíljaisuja. Onko se viheltimen soittamista ylikäytäviin ja tasoristeyksiin tullessa, epätasaisuus pyörässä, ajoviiman aiheuttamaa melua, veturin ajomoottoreiden huutoa, radasta johtuvaa melua vai jotakin muuta?
Tämäkö ääni ? .... kohdalla 4:47: http://www.youtube.com/watch?v=rIw89SK_A9g&index=85&list=UU9SEMgIYsShjyaqbAOTDylgTuon videon kohdassa 6:28 kuuluu myös erittäin selvästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 05, 2014, 19:19:35 » |
|
Rautateiden äänimaailma on tosiaan varsin monipuolinen. Tonin kysymykseen lienee helpoin pureutua tällaisen klipin avulla. Se sisältää yllämainitun veturin vihellyksen vaunusta kuultuna ja lisäksi paljon muuta. Kuuluuko tässä jossain kohtaa sellaista mitä kysymyksessä tarkoitetaan? Itse asiassa mitäs kaikkea tässä tapahtuukaan? http://efiab.sr2.fi/Rantaratamuistoja.mp3Äänitteen lopussa selvästikin painetaan vaunuroikkaa Dr13:lla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2014, 19:27:06 » |
|
Käväisin juuri Helsingissä, matkustin Edossa istuen. Mielestäni Edo ei ollut erityisen matkustusmukava. Tärinää, heilumista, resonanssinoloista jurinaa, varsinkin kaarteissa. Matalat, lyhyet istuimet, kyynärtuet liian alhaalla ei käyttöä, paitsi selkä kierossa istuen. Istuinmukavuus samaa luokkaa, kuin turistiluokan lentokoneessa*. Ei voi verratakaan sinisten, tai porkkanan istuimiin. Ratakaan ei taida olla parhaassa kunnossa. Näkyi kyllä routaeristelevypinkkoja penkoilla, jospa se siitä. *Myös muissa 2k-vaunuissa. Kyllähän sitä istuu, vaikka kepin nokassa.....mutta ei hymyilytä.
Omien havaintojeni mukaan Edo kulkee tasaisemmin kaarteessa, mutta alkaa hieman heilua suoralla osuudella. Tämä siis Edo edellä ajettaessa. Luultavasti ilmiö johtuu siitä, että kaarteessa pyörien laipat painautuvat ulkokaarteen puoleista kiskoa vasten, mutta suoralla Edo hakee kulku-uraa ja "mutkittelee" kiskojen välissä laippojen ottaessa kiinni vuorotellen eri kiskoihin. Ilmiö tuntunee jonkin verran myös junan muissa vaunuissa työntösuunnassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2014, 19:30:42 » |
|
Käväisin juuri Helsingissä, matkustin Edossa istuen. Mielestäni Edo ei ollut erityisen matkustusmukava. Tärinää, heilumista, resonanssinoloista jurinaa, varsinkin kaarteissa. Matalat, lyhyet istuimet, kyynärtuet liian alhaalla ei käyttöä, paitsi selkä kierossa istuen. Istuinmukavuus samaa luokkaa, kuin turistiluokan lentokoneessa*. Ei voi verratakaan sinisten, tai porkkanan istuimiin. Ratakaan ei taida olla parhaassa kunnossa. Näkyi kyllä routaeristelevypinkkoja penkoilla, jospa se siitä. *Myös muissa 2k-vaunuissa. Kyllähän sitä istuu, vaikka kepin nokassa.....mutta ei hymyilytä.
Omien havaintojeni mukaan Edo kulkee tasaisemmin kaarteessa, mutta alkaa hieman heilua suoralla osuudella. Tämä siis Edo edellä ajettaessa. Luultavasti ilmiö johtuu siitä, että kaarteessa pyörien laipat painautuvat ulkokaarteen puoleista kiskoa vasten, mutta suoralla Edo hakee kulku-uraa ja "mutkittelee" kiskojen välissä laippojen ottaessa kiinni vuorotellen eri kiskoihin. Ilmiö tuntunee jonkin verran myös junan muissa vaunuissa työntösuunnassa. Tuostako ilmiöstä se erikoinen ääni tulee?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 05, 2014, 21:30:23 » |
|
Omien havaintojeni mukaan Edo kulkee tasaisemmin kaarteessa, mutta alkaa hieman heilua suoralla osuudella. Tämä siis Edo edellä ajettaessa. Luultavasti ilmiö johtuu siitä, että kaarteessa pyörien laipat painautuvat ulkokaarteen puoleista kiskoa vasten, mutta suoralla Edo hakee kulku-uraa ja "mutkittelee" kiskojen välissä laippojen ottaessa kiinni vuorotellen eri kiskoihin. Ilmiö tuntunee jonkin verran myös junan muissa vaunuissa työntösuunnassa.
Tuostako ilmiöstä se erikoinen ääni tulee? Ei se ääni Edoon liity, mutta saattaa toki kuulua pyöränlaippojen ottaessa kiinni kiskoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 05, 2014, 22:52:37 » |
|
Normaalitilanteessahan pyörän kulkupinnan kaltevuuden pitäisi sopia hyvin yhteen kiskon kallistuksen kanssa ja laippojen ei ymmärtääkseni edes pitäisi koskettaa kiskoja. Pyörän ja kiskon välinen kosketusalue tekee junan kulkiessa siniaaltoliikettä. Jos raideleveys on liian kapea, häiriintyy tämä siniaaltoliike ja laipat osuvat kiskoihin tarpeettomasti. Mitä suurempi on junan nopeus, sen vähemmän raideleveyden kapenemaa sallitaan. Vaihteissa ja jyrkissä kaarteissa laipat toki kirskahtelevat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 06, 2014, 18:32:39 » |
|
Olisikohan se pientä pyörien ympärilyöntiä sitten? Se kuuluu vain kiihdyttäessä, mutta ei hidastaessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 06, 2014, 20:57:56 » |
|
Normaalitilanteessahan pyörän kulkupinnan kaltevuuden pitäisi sopia hyvin yhteen kiskon kallistuksen kanssa ja laippojen ei ymmärtääkseni edes pitäisi koskettaa kiskoja. Pyörän ja kiskon välinen kosketusalue tekee junan kulkiessa siniaaltoliikettä. Jos raideleveys on liian kapea, häiriintyy tämä siniaaltoliike ja laipat osuvat kiskoihin tarpeettomasti. Mitä suurempi on junan nopeus, sen vähemmän raideleveyden kapenemaa sallitaan. Vaihteissa ja jyrkissä kaarteissa laipat toki kirskahtelevat.
Noinhan se toki varmasti menee. Laipan osumisen kiskoon kuulisi kyllä äänestä. Taannoin "Sibeliuksen" pyörät ujelsivat selvästi venäläisellä 1520 mm:n radalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 06, 2014, 21:10:15 » |
|
Noinhan se toki varmasti menee. Laipan osumisen kiskoon kuulisi kyllä äänestä. Taannoin "Sibeliuksen" pyörät ujelsivat selvästi venäläisellä 1520 mm:n radalla. Sibeliuksen aikaan Venäjällä sallittiin vielä suurempi raideleveyden kapenema kuin Suomessa. Sittemmin tästä asiasta lienee tullut lisäkokemuksia ensin Sapsan-liikenteestä ja sitten myös Allegro-liikenteestä. Muistan kuulleeni, että ainakin Sapsanien pyörissä ilmeni aluksi epätavallista kulumista ja syyksi olisi todettu juuri suurempi sallittu raideleveyden kapenema. Mistähän tämän mielikuvan tueksi löytyisi joku artikkeli?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 06, 2014, 21:19:11 » |
|
Löytyykö samaa juttua suomeksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 06, 2014, 22:44:58 » |
|
Ettei tarina menisi sivuraiteille, tuosta ulinailmiöstä vielä muutama havainto: Kyseessä ei voi olla veturin ympärilyönti, jos äänihavainto on tehty junan perältä. Sitä paitsi ympärilyönti on paljon kimeämpi vinkuna. Jounin kertoma värähtelyilmiö saattaa olla hyvinkin yksi äänen aiheuttajista. Tietyissä paikoissa joissa ajetaan vaikkapa vaihteesta tai nopeusrajoituksesta johtuen aina samaa vauhtia, pyörien resonoinnin amplitudi erilaisine kerrannaisineen saattaa kuluttaa kiskoon pientä rosoa, joka aiheuttaa korvin kuultavissa olevaa ujellusta. Tämä on vain yksi teoria, mutta jollain lailla järkeenkäypä. Yksi varma ujelluksen aiheuttaja on Speno-kiskonhiontajuna, jonka työskentelyn jälkeen kiskot ujeltavat pitkään junan ajaessa hiotulla kiskolla. Kiskon kuluessa ääni vaimenee pikkuhiljaa, mutta vaimeneminen ei tapahtu joka paikassa samaan aikaan, riippuen rataprofiilista ja kaarteista. Jossain kohtaa kiskot voivat olla jo hyvinkin hiljaisia, mutta toisissa kohtaa oikealla lailla kulunut vaunun pyörä saattaa vielä löytää kiskon kulkupinnan reunasta spenon jälkiä. Kiskopainokin vaikuttaa. Rantaradalla on vielä paljon 54 kilon kiskoa, pääradalla 60-kiloista. Pohjoisempana, Oulu-Kemi -välillä on taas 54 kiloista, ja siellä äänimaailmaa hallitsee varsin selvästi kuuluva Kaipiaisten kiskohitsaamon ikivanhan leimuhitsaussauman kolke.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|