Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #25 : Lokakuu 21, 2014, 21:39:49 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Onko tällainen tunneli kenties Martinlaaksossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #26 : Lokakuu 21, 2014, 22:42:23 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Onko tällainen tunneli kenties Martinlaaksossa? Joo, pituus huimat 17 metriä. http://vaunut.org/kuva/79078Meillä täällä Martsarissa kaikki on niin pientä ja mahtavaa, että siltojakin voi kutsua tunneleiksi. Mainittakoon myös äärimmäisen olennaisena aiheeseen liittyvänä lisätietona, että kyseisessä 17-metrisessä tunnelissa sijaitsee nykyään Laajavuoren liikennepaikka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #27 : Lokakuu 21, 2014, 23:06:43 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Onko tällainen tunneli kenties Martinlaaksossa? Joo, pituus huimat 17 metriä. http://vaunut.org/kuva/79078Meillä täällä Martsarissa kaikki on niin pientä ja mahtavaa, että siltojakin voi kutsua tunneleiksi. Mainittakoon myös äärimmäisen olennaisena aiheeseen liittyvänä lisätietona, että kyseisessä 17-metrisessä tunnelissa sijaitsee nykyään Laajavuoren liikennepaikka. Tarkoittaako tuo sitä, että raiteenvaihtopaikka on eriytetty Vantaankoskesta omaksi liikennepaikakseen? Entä Kannelmäen ja Myyrmäen raiteenvaihtopaikat, onko niillekin tulossa samanlainen muutos? Leppävaarassa tehtiin aikoinaan toisinpäin eli Ruusutorpan raiteenvaihtopaikka yhdistettiin Leppävaaraan. Siinä syynä oli luultavasti se, että myös Leppävaaran aseman itäpuolella on vaihteet kaupunkiradalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #28 : Lokakuu 22, 2014, 00:07:41 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Onko tällainen tunneli kenties Martinlaaksossa? Äh. Vaikka Jyväskylästä löytyy myös Laajavuori, niin tunneli kulkee tietysti Kangasvuoren läpi. Sinnekään ei käsittääkseni mahdu ajolangat. Martinlaakson ja Vantaankosken välillä ei käsittääkseni ole tehty liikennepaikkamuutoksia ainakaan vielä. Tosin tietoni ovat vajaan viikon vanhoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2626
|
« Vastaus #29 : Lokakuu 22, 2014, 00:14:05 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Onko tällainen tunneli kenties Martinlaaksossa? Äh. Vaikka Jyväskylästä löytyy myös Laajavuori, niin tunneli kulkee tietysti Kangasvuoren läpi. Sinnekään ei käsittääkseni mahdu ajolangat. Martinlaakson ja Vantaankosken välillä ei käsittääkseni ole tehty liikennepaikkamuutoksia ainakaan vielä. Tosin tietoni ovat vajaan viikon vanhoja. Milloin Lav olisi tarkoitus avata?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #30 : Lokakuu 22, 2014, 22:20:35 » |
|
http://www.hs.fi/talous/a1413779182756 jälleen lisää uutisia. Niin Kangasvuoren tunneli on 2735m pitkä ja nykyinen poikkileikkaus ei ole riittävä sähköistykseen...lisäksi tunneli on muutenkin ollut peruskorjauslistalla sekä kalliorakenteiden että radan päällysrakenteen osalta. Tunnelissa kun on iso osa rakenteista,myös raide, vuosimallia 1964. Nykyisellä liikenteellä remonttia on saanut rauhassa lykätä ja jätetty tunneli kunnossapitäjän harmiksi, jäänmuodostus ym.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #31 : Lokakuu 22, 2014, 22:51:42 » |
|
Eli Topi oli oikeassa (pientä lapsusta nimessä ei noteerata, niitä sattuu itse kullekin). Jäljelle jää vain huonoja vaihtoehtja: a) laajennetaan tunnelia ja sähköistetään. Seurauksena vaatimus paikallisliikenteestä.
b) ei laajenneta: Seurauksena kuljetukset siirtyvät maanteille asiakkaiden parhaaksi tms.
c) ei laajenneta: Joku yksityinen operaattori tarjoaa alle maantiekuljetusten hinnan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Peltola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #32 : Lokakuu 22, 2014, 23:22:49 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Mahtuisikohan kiintoajojohdin? Vrt. mitä Kehäradan tunneliosuudelle pitäisi kuulemma olla tulossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #33 : Lokakuu 23, 2014, 15:14:30 » |
|
Yksi vaihtoehto voisi olla uuden tunnelin poraus nykyaikaisella tunneliporalla vanhan viereen. Saapa nähdä miten tämä kehittyy.
Heikkoja maantiesiltoja tosin jo rempataan Äänekosken ympäristössä kantamaan isompia kuormia, elikkäs isot rekat tod. näk. valtaa alaa. Kunnes taas sattuu jokin ikävä kolari missä sellupaalit iskee murskaavalla voimalla bussin kappaleiksi.
Toivotaan että järki voittaa ja raideliikenne kasvaa, tavalla tai toisella. Vain aika näyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #34 : Lokakuu 23, 2014, 19:06:54 » |
|
Suurin ongelma on Laajavuoren tunneli. Käsittääkseni sinne ei nykyisellään ajolangat mahdu.
Mahtuisikohan kiintoajojohdin? Vrt. mitä Kehäradan tunneliosuudelle pitäisi kuulemma olla tulossa? Jos tunnelia laajennetaan, olisikohan pohjan laskeminen alaspäin helpompi toimenpide kuin kaarevan yläosan louhinta korkeammaksi? Toki silloin joudutaan madaltamaan rataa joltakin matkalta myös tunnelin ulkopuolelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 281
|
« Vastaus #35 : Joulukuu 14, 2014, 22:15:12 » |
|
Uusimmasta verkkoselostuksesta löytyy tällainen kohdasta Itä-Suomi(?): "Jyväskylä-Äänekoski: peruskorjaus ja sähköistys, Kangasvuoren tunnelin kalliorakennustyöt. Totaalikatko 2-6 kuukautta. Viikonloppukatkot pe illasta ma aamuun. Päivittäiset 4-8h työraot. Yhteensovitus Jämsä-Jyväskylä töiden kanssa."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #36 : Joulukuu 15, 2014, 00:24:32 » |
|
Entä jos tekisi uuden tunnelin entisen viereen, mutta sen jälkeen kun liikenne siirtynyt uuteen tunneliin, remppaisi vanhan tunnelin, jolloin tunneleista mahdollisesti saisi 2-raiteisen kohtauspaikan, toki melko pitkän sellaisen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 15, 2014, 12:47:35 » |
|
Yksi vaihtoehto voisi olla uuden tunnelin poraus nykyaikaisella tunneliporalla vanhan viereen. Saapa nähdä miten tämä kehittyy. Tätä pitäisin täysin mahdollisena. Pönttövuorikin porattiin uusiksi ja uuteen paikkaan sähköistystä varten. Ja onko Pohjankurussa vieläkään päätetty, missä kohtaa rautatietunneli pitää olla? Tällä hetkellä siellä on kolme rinnakkaista reikää kivessa...neljättä odotellessa Heikkoja maantiesiltoja tosin jo rempataan Äänekosken ympäristössä kantamaan isompia kuormia, elikkäs isot rekat tod. näk. valtaa alaa. Kunnes taas sattuu jokin ikävä kolari missä sellupaalit iskee murskaavalla voimalla bussin kappaleiksi.
Mitä sitten tapahtuisi? Konginkankaalla 60-tonninen rekka lähti kuljettajan käsistä ja törmäsi bussiin, tappaen kymmenittäin nuoria. Tulos: rekkojen kokonaispaino korotettiin 76 tonniin ja "kokeilumielessä" jopa 100 tonniin. Tässähän alkaa pelätä seuraavaa onnettomuutta, koska tilastollisesti katsoen jokaisen vakavan rekka-bussiturman tuloksena rekkojen kokonaispainoa korotetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 17, 2014, 23:07:40 » |
|
Toivottavasti Kangasvuoren uusi tunneli varustetaan henkilöliikennettä varten, vaikka se ylimääräistä maksaakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #39 : Helmikuu 12, 2015, 19:04:07 » |
|
Valtion talousarvioesityksestä 2015 poimittuna: http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/ltae1/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&id=/2015/ltae1/hallituksenEsitys/YksityiskohtaisetPerustelut/31/10/77/77.html"Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet Äänekosken uusi sellutehdas lisää huomattavasti kuljetuksia lähialueen rata- ja tieverkolla. Paikoin huonokuntoinen ja lisääntyviin kuljetuksiin alimitoitettu liikenneverkko vaatii huomattavat korjaukset. Jyväskylä—Äänekoski -rataosan pituus on noin 47,4 km ja rataosalle rakennetaan sähköistys. Sähköistyksen rakentaminen kestää n. 2,5 vuotta, koska osuudella on useita siltoja, joissa alikulkukorkeus sähköistykselle ei ole riittävä. Äänekoski—Jyväskylä on 1-raiteinen rataosa, jonka akselipaino on 22,5 tonnia. Rataosa vaatii perusparantamista. Rataosalla on tarve tehdä myös pehmeikkökorjauksia. Kangasvuoren tunneli (pituus 2735 m) vaatii korjausta, koska tunneli on huonokuntoinen ja seinien kallio on rikkonaista. Tampere—Jämsänkoski -rataosalla on 25 tonnin akselipaino. Rataosalla on tarve tehdä kiskonvaihtoja ja korjata Sulkusalmen ratasilta. Tampere—Orivesi välille rakennetaan suojastus sekä turvavaihteet rakennetaan kolmelle liikennepaikalle (Taiviainen, Torkkeli ja Länkipohja). Jämsänkoski—Jyväskylä välillä on tarve rautatietunnelien korjaamiselle. Näiden toteuttaminen vaatii merkittäviä liikennejärjestelyjä työn ajaksi. Valtatien 4 parantaminen Äänekosken kohdalla on sekä sujuvuus- että liikenneturvallisuushanke. Valtatietä kehitetään pääosin nykyisellä paikalla 2+2-kaistaisena keskikaiteellisena tienä. Huutomäen liittymä (vt 13) muutetaan eritasoliittymäksi. Niittuniemeen ja Akanniemeen tehdään uudet eritasoliittymät. Äänekosken keskustassa muutetaan kaksi liittymää kiertoliittymiksi ja tehdään lisäksi tiejärjestelyitä. Alemman tieverkon lisääntyvä raskas liikenne edellyttää myös kunnostustoimenpiteitä ja kiertoliittymän rakentamista. Hankkeen määrärahatarve on 13 milj. euroa vuonna 2015, 56 milj. euroa vuonna 2016, 44 milj. euroa vuonna 2017 ja 25 milj. euroa vuonna 2018. Rakentamistöitä ei aloiteta ennen kuin yhtiö on tehnyt päätöksen tehtaan rakentamisesta. "
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #41 : Helmikuu 13, 2015, 10:17:53 » |
|
Tuossa kuvassa on Jämsänjoen silta. Sulkusalmen silta on varsin korkea, tuskin ryhdytään sen kohdalle väistöraidetta rakentamaan. Sulkusalmen silta näkyy esim. tässä kuvassa hyvin: http://vaunut.org/kuva/90607Epäilisin luvassa olevan intensiivisen ratatyöjakson, jonka aikana tavarajunat kierrätetään Haapamäen kautta. Tiedä sitten, miten henkilöliikenne tällä kertaa hoidetaan, tehdäänkö Jämsänkoski-Jyväskylä-radan tunnelikorjauksia samaan vai eri aikaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #42 : Helmikuu 13, 2015, 21:09:22 » |
|
Tuuralamminristikkosilta Jämsässä sekä tunnelit on rahoituksen salliessa remontoitava yhtäaikaa, rahtarit kiertävät katkon ajan Via Hpk ja IC ja Pendot korvataan busseilla Jäs Jy osuudella niin kuin 2008 ja 2009 katkojen aikana
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2015, 21:30:18 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 21, 2015, 11:35:29 » |
|
Tehdas tulee, tolkuton rekkaralli alkaa ja pari junaakin kulkee. Mutta sähköjä ei tulekaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 518
|
« Vastaus #45 : Huhtikuu 21, 2015, 13:31:53 » |
|
Tehdas tulee, tolkuton rekkaralli alkaa ja pari junaakin kulkee. Mutta sähköjä ei tulekaan? Täh? Mistä tuo sekava lause on lainattu? Ainakin nyt linkitetyssä uutisessa ainoa sähköistystä koskeva teksti on: Myönnetyllä rahapotilla on tarkoitus uudistaa ensitöinä noin kymmenen kilometriä Nelostietä Äänekoskelta pohjoiseen, Huutomäkeen. Summaan sisältyy myös Jyväskylä-Äänekoski junaradan sähköistys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #46 : Huhtikuu 21, 2015, 13:40:20 » |
|
Täh? Mistä tuo sekava lause on lainattu? Ainakin nyt linkitetyssä uutisessa ainoa sähköistystä koskeva teksti on:
Tuosta samasta uutisesta, mutta näköjään uutinen on sen linkityksen jälkeen kirjoitettu kokonaan uudelleen. Mikään ei siis ole pysyvää, edes uutiset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 281
|
« Vastaus #47 : Huhtikuu 21, 2015, 14:46:44 » |
|
Myönnetyllä rahapotilla on tarkoitus uudistaa ensitöinä noin kymmenen kilometriä Nelostietä Äänekoskelta pohjoiseen, Huutomäkeen. Summaan sisältyy myös Jyväskylä-Äänekoski junaradan sähköistys. Mikä näissä uutisointien täsmällisyydessä on aina niin hankalaa? Ainoa seudun Huutomäki on Äänekoskelta pari kilometriä etelään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 155
|
« Vastaus #48 : Huhtikuu 30, 2015, 19:39:01 » |
|
Radio Suomen Metsäradio-ohjelmassa 29.4.2015 kerrottiin tietoja Äänekosken uudesta biotuotetehtaasta. Tehdas tuottaa selluloosaa 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Tehdas nielee kuitupuuta 6,5 miljoonaa kuutiometriä vuodessa. Puuta tehtaalle kuljetetaan 270:llä perinteisen kokoisella rekka-autolla vuorokaudessa. Rautateitse tehtaalle tuodaan raaka-aineita 70 junanvaunua vuorokaudessa ja lähtevää tavaraa eli ilmeisesti lähinnä selluloosaa Vuosaaren satamaan on 40 junanvaunua vuorokaudessa. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2015, 05:58:48 kirjoittanut Hannu Siitari »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #49 : Toukokuu 01, 2015, 15:04:48 » |
|
Sellutehdas nielee puuta myös Etelä-Savon alueelta, joten se voisi olla toivottu piristysruiske Huutokoski-Savonlinna -radalle. Lähinnä Rantasalmen kuormauspaikan vilkastuminen lienee realistista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|