|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2014, 13:43:15 » |
|
Ei tässä tapauksessa ainakaan lehti jutun perusteella harkintaa olla käytetty. Olisi kiva kuulla se konnarin mielipide, mutta sitä tuskin kuulemme. Herää kysymys alaikäisen heittämistä pois junasta kylmälle asemalle. Toimitaanko vastuullisesti vai täyttääkö kriteerit heitteelle jättöön??!! Varmasti tyttö olisi jyväskylässä voinut lipun muuttaa!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2014, 15:15:43 » |
|
Herää kysymys alaikäisen heittämistä pois junasta kylmälle asemalle.
Jutun tyttöhän on 17-vuotias. Kyllä sen ikäisen voi jo odottaa olevan itse vastuussa matkalipustaan vetoamatta "alaikäisyyteen" niin kuin kyseessä olisi pikkulapsi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2014, 20:36:36 » |
|
Ajoin Martinlaaksosta kesällä 1989 fillarilla Helsinki-Vantaan kentälle taskussani 300 markkaa. Olin tuolloin vain 12-vuotias, mutta silti sain ostettua Helsinki-Tukholma-Helsinki-liput SASin tiskiltä täysin yksin ja tästä pari viikkoa eteenpäin osasin lentää niin ikään yksin EFHK:lta Arlandaan ilman vanhempieni siunausta ja hyvien matkojen matkatoivotuksia.
7-vuotiaana lensin ensikerran yksin Helsingistä Turkuun.
En halua vähätellä tätä kyseistä opiskelijatyttöä, mutta minusta kädettömyys itsenäisyydessä on levinnyt nopeammin kuin possupöpö vuonna 2009.
Itse tuohon Ov:n konduktöörin toimintatapaan en ota kantaa, kun en tiedä tapausta. Yleisellä tasolla sanon sen verran, että muutama tuntemani konduktööri ei ole koskaan joutunut poistamaan junasta ainuttakaan asiakasta lippuongelmien vuoksi; mahdolliset ongelmat ovat aina hoituneet niin sanotusti puheteitse. Tätä kutsutaan pelisilmäksi ja erinomaiseksi asiakaspalveluksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2014, 20:58:40 » |
|
Kun suuri osa elämästä tuhraantuu junassa istumiseen, niin sitä näkee monenmoista ratkaisua ongelmiin. Jos tytöllä (vasta 18v on täysi-ikäinen, eikö?) on henkkarit tai kännykkä, jolla saadaan kiinni huoltaja, niin maksusta sopiminen lienee vain tahdosta tai ohjeistuksesta kiinni.
Sikäli kuin Suomessa käydessäni olen havainnut, niin entistä kolmoslinjaa ympäriajava porukka ei lennä ulos liputtomuuden takia, vaan saa vain maksulapun (joka näkyy joskus tippuvan maahan). Täten Suomessakin on eri tavalla toimiva liikennöitsijä ainakin pääkaupunkiseudulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2014, 21:37:38 » |
|
Kyllä tämä episodi johtaa taas mieleni siihen epäinhimillisyyteen, jolla kansalaisia nuoruuteni pikku pahuuden tasavallassa 1960-luvulla kohdeltiin. Ettekö s....na ole mitään oppineet. Sitten syksyn 1971 elän Lidingön saarella Tukholman pohjoispuolella. Ihmisen elämää. Luonnollisesti meillä ei bussikuskit ihan lintsareita kyytiin päästä. SJ:llä - Ruotsin rautateillä - on ollut jokin vastaavanlainen tapaus mutta mielestäni silloin on kyllä syytä, nostaa syyte heitteillejätöstä. Häpeä, VR. Vaikka onhan siitä pitkä aika, kun olit viellä synnyinmaani, niin tuttu ja turvallinen rautatielaitos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2014, 06:16:06 » |
|
Herää kysymys alaikäisen heittämistä pois junasta kylmälle asemalle.
Jutun tyttöhän on 17-vuotias. Kyllä sen ikäisen voi jo odottaa olevan itse vastuussa matkalipustaan vetoamatta "alaikäisyyteen" niin kuin kyseessä olisi pikkulapsi. Näkisin, että iästä riippumatta kenen tahansa kippaaminen junasta Oriveden kaltaiselle korpiasemalle on osoitus palvelutyöhön kovin vieraasta ajatusmaailmasta. Luulisi, että tällaisia tapauksia varten kyettäisiin luomaan jonkinlainen maksusitoumusjärjestelmä. Jos VR:n toiminta olisi kaikissa tilanteissa täydellisen virheetöntä, silloin virheettömyyttä voitaisiin ehkä myös odottaa asiakkailta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2014, 09:08:01 » |
|
Todennäköisesti kyseisellä tytöllä oli kuitenkin oikeus tähän lippuun, mutta se pirun tarra oli hakematta. Pääasia kuitenkin tässä oli, että tyttö ei ollut mikään liftari. Silloin olis luullu konnarilla olevan pelisilmää. Mitenköhän VR menetteli tytön seuraavan lipun kanssa. Saiko hyvitystä loppumatkasta koska ei pystynyt käyttämään sitä. Kyllä ennen asiat toimi lapsillakin paremmin toimi. Syitä. He käyttivät käteistä. Järjestelmä antoi lasten tehdä asioita enemmän. Vanhemmat antoivat ja opettivat tekemään niin. Miksi nyt ne vanhemmat joiden lapsuudessa se kaikki oli helppoa ja vaivatonta eivät anna lastensa olevan itsenäisiä ja opeta siihen.? Vai onko yhteiskunta tehnyt säännöillään järjestelmän yhteiskuntaa vastaan. Esim ihminen ei suomessa käytä juurikaan käteistä koska järjestelmä antaa ostaa sukulakun visa e kortilla. Saksalainen kauppa ei myy kortilla esim. Alle 10 € kortilla. Todennäköisesti saksalaisella tytöllä olisi ollut rahaa pussissa koska hän on siihen pakotettu koko ajan. Yhteiskunta luo säännöillään näitä asioita ja joskus ne kaatuu pienen kaduntallaajan eteen suurina asioina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 637
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2014, 10:48:43 » |
|
Näkisin, että iästä riippumatta kenen tahansa kippaaminen junasta Oriveden kaltaiselle korpiasemalle on osoitus palvelutyöhön kovin vieraasta ajatusmaailmasta. Pätee erehdyksen vuoksi ilman kelvollista lippua matkustaviin mutta niitäkin on, jotka matkustavat tarkoituksella liputta ja pakoilevat konduktööriä esim. junan vessassa. Joskus olen nähnyt pikajunalle järjestettävän jopa ylimääräinen pysähdys moisen matkustajan poistamista varten enkä näkisi siinä erityistä vahinkoa tapahtuneen. Tietysti tämä edellyttää, että poistettava matkustaja on konduktöörin vanha tuttu tai teon tahallisuus muuten ilmeinen, koska vahingossa ilman kelvollista lippua matkustava ja junasta poistetuksi joutunut ei hevin junaa sen jälkeen käytä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2014, 12:09:02 kirjoittanut Petri Nummijoki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 23, 2014, 13:25:50 » |
|
Näkisin, että iästä riippumatta kenen tahansa kippaaminen junasta Oriveden kaltaiselle korpiasemalle on osoitus palvelutyöhön kovin vieraasta ajatusmaailmasta. Luulisi, että tällaisia tapauksia varten kyettäisiin luomaan jonkinlainen maksusitoumusjärjestelmä. On paljon "asiakkaita" jotka yrittävät käyttää hyväkseen sitä että ei viitsitä pikkuasemalle dumpata. Junan lähdettyä ilmoitetaan uhmakkaasti konnarille että ei ole lippua eikä aikomusta sellaista ostaa. Nämäkin "asiakkaat" siis pitäisi nöyrästi kuljettaa määränpäähänsä hyvän asiakaspalvelun nimissä? Todennäköisesti kyseisellä tytöllä oli kuitenkin oikeus tähän lippuun, mutta se pirun tarra oli hakematta. Ei, tytöllä ei ollut oikeutta opiskelijalippuun. Tytöllä saattoi olla oikeus opiskelijakorttiin, mutta ilman vomassa olevaa opiskelijakorttia hänellä ei ollut oikeutta opiskelijalippuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2014, 21:22:19 » |
|
Vielä yksi kommentti. Entäpä jos tuolla "korpiasemalla" olisi ilmestynyt jokin "ruma ukko" (=ful gubbe) pedofiili tai raiskaaja. Voisin kysyä asiaa perhe-juristiltamme mutta olen sen verran lakia itsekin lukenut, että tavallinen matkalippu on nk. kontrahti eli kuljetus-sopimus. OK tytöllä tämä ei ilmeisesti konduktöörin näkövinkkelistä ollut voimassa, mutta sopimuksia voidaan tulkita monin tavoin. Tässä oli ehkä kysymys nk. Force Majeur eli että tyttö ei voinut olosuhteitten johdosta, täyttää sopimusvelvollisuuttaan mutta että silloin vastapuolen olisi pitänyt joustaa. Ei ole mikään ihme, että juristi-tuttavani, Tienaavat joskus päivässä enemmän rahaa, kuin minä itse koko kuussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2014, 22:48:03 » |
|
Kyllä tämä episodi johtaa taas mieleni siihen epäinhimillisyyteen, jolla kansalaisia nuoruuteni pikku pahuuden tasavallassa 1960-luvulla kohdeltiin. Ettekö s....na ole mitään oppineet. Sitten syksyn 1971 elän Lidingön saarella Tukholman pohjoispuolella. Ihmisen elämää. Luonnollisesti meillä ei bussikuskit ihan lintsareita kyytiin päästä. SJ:llä - Ruotsin rautateillä - on ollut jokin vastaavanlainen tapaus mutta mielestäni silloin on kyllä syytä, nostaa syyte heitteillejätöstä. Häpeä, VR. Vaikka onhan siitä pitkä aika, kun olit viellä synnyinmaani, niin tuttu ja turvallinen rautatielaitos.
Nyt taas menee kyllä jo vielä Miika Nousiasen vadelmavenepakolaistakin ihmeellisemmälle tasolle nämä sinun Suomi-Ruotsi vertailusi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2014, 02:33:57 » |
|
Vielä yksi kommentti. Entäpä jos tuolla "korpiasemalla" olisi ilmestynyt jokin "ruma ukko" (=ful gubbe) pedofiili tai raiskaaja. Voisin kysyä asiaa perhe-juristiltamme mutta olen sen verran lakia itsekin lukenut, että tavallinen matkalippu on nk. kontrahti eli kuljetus-sopimus. OK tytöllä tämä ei ilmeisesti konduktöörin näkövinkkelistä ollut voimassa, mutta sopimuksia voidaan tulkita monin tavoin. Tässä oli ehkä kysymys nk. Force Majeur eli että tyttö ei voinut olosuhteitten johdosta, täyttää sopimusvelvollisuuttaan mutta että silloin vastapuolen olisi pitänyt joustaa. Ei ole mikään ihme, että juristi-tuttavani, Tienaavat joskus päivässä enemmän rahaa, kuin minä itse koko kuussa.
Kyllä mä lähden siitä, että jos hankkii palvelun, siitä pitää myös maksaa erikseen säädetty hinta. Konnarit kuulee takuuvarmasti kyllästymiseen asti selityksiä siitä, miksi alennusta pitäisi saada vaikka siihen oikeuttavaa tositetta ei ole. Se että junaan on noustu opiskelijalipulla, tarkistamatta onko siihen alennukseen oikeuttavaa korttia ja tarraa olemassa ei todellakaan ole mikään force majure. Jos kirjoittaja sen sellaiseksi katsoo, niin samalla logiikallahan meikäläinenkin vois marssii lähimpään markettiin ja lastata kärryt täyteen parasta sisäfilettä ja kassalla todeta että oho, eipäs tullukkaan lompakkoa mukaan. Noh, tää nyt taitaa olla force majure, sun pitää joustaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2014, 03:15:32 » |
|
Vielä yksi kommentti. Entäpä jos tuolla "korpiasemalla" olisi ilmestynyt jokin "ruma ukko" (=ful gubbe) pedofiili tai raiskaaja. Voisin kysyä asiaa perhe-juristiltamme mutta olen sen verran lakia itsekin lukenut, että tavallinen matkalippu on nk. kontrahti eli kuljetus-sopimus. OK tytöllä tämä ei ilmeisesti konduktöörin näkövinkkelistä ollut voimassa, mutta sopimuksia voidaan tulkita monin tavoin. Tässä oli ehkä kysymys nk. Force Majeur eli että tyttö ei voinut olosuhteitten johdosta, täyttää sopimusvelvollisuuttaan mutta että silloin vastapuolen olisi pitänyt joustaa. Ei ole mikään ihme, että juristi-tuttavani, Tienaavat joskus päivässä enemmän rahaa, kuin minä itse koko kuussa.
Kyllä mä lähden siitä, että jos hankkii palvelun, siitä pitää myös maksaa erikseen säädetty hinta. Konnarit kuulee takuuvarmasti kyllästymiseen asti selityksiä siitä, miksi alennusta pitäisi saada vaikka siihen oikeuttavaa tositetta ei ole. Se että junaan on noustu opiskelijalipulla, tarkistamatta onko siihen alennukseen oikeuttavaa korttia ja tarraa olemassa ei todellakaan ole mikään force majure. Jos kirjoittaja sen sellaiseksi katsoo, niin samalla logiikallahan meikäläinenkin vois marssii lähimpään markettiin ja lastata kärryt täyteen parasta sisäfilettä ja kassalla todeta että oho, eipäs tullukkaan lompakkoa mukaan. Noh, tää nyt taitaa olla force majure, sun pitää joustaa Joo ei näissä uutisoiduissa lippukonflikteissa mitään erityisen "venäläistä" ole, vaan useimmiten joku yrittää puljata menemään omin ehdoin. Tosin VR voisi hyväksyä tuon Electronin käytön edes tällaisissa poikkeustapauksissa, koska se kortti kuitenkin todistetusti toimii junassa. Tiedän muuten parikin markettia, jossa ei lompakon unohtuminen vielä haittaa mitään. Ne ei vaan sijaitse missään Helsingissä tai edes Tampereella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2014, 09:15:17 » |
|
On todella ikävää joutua toistuvasti lukemaan uutisia näistä VR:n palvelumokista. Vanhan markkinointiviidakon sanonnan mukaan "asiakas ei aina ole oikeassa, mutta hän on aina asiakas". Etenkin tapaukset, joissa alaikäinen syystä tai toisesta poistetaan junasta, päätyvät usein mediaan ja sitä kautta vesittyvät kalliit markkinointikampanjat, joilla pyritään parantamaan junamatkustuksen ja VR:n imagoa autoilevan enemmistön silmissä.
Tämäkin tapaus maksoi VR:lle mainetappiona erittäin paljon, vaikka sopimusehtojen mukaan toimittiinkin.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 24, 2014, 12:23:20 » |
|
Jos matkustajalla oli Android- tai Lumia-puhelin, hän olisi voinut junassa ladata siihen VR Mobiili -ohjelman, jonka avulla voi ostaa junalippuja myös Visa Electronilla. Aina tuota ei jostain syystä muista, mutta on sillä jo monet kerrat onnistuttu välttämään asiakkaan ulosheittäminen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2014, 21:16:57 » |
|
Jos matkustajalla oli Android- tai Lumia-puhelin, hän olisi voinut junassa ladata siihen VR Mobiili -ohjelman, jonka avulla voi ostaa junalippuja myös Visa Electronilla. Aina tuota ei jostain syystä muista, mutta on sillä jo monet kerrat onnistuttu välttämään asiakkaan ulosheittäminen niin tämähän on sitä ratkaisun hakemista asiakkaan ja yhtiön kanssa. Win to win. Hyvää asiakaspalvelua. Ei sitä että kategoorisesti kun väärä lippu niin ulos junasta seuraavalla asemalla. Oliskohan paikallaan koulutuspäivät asiasta konduktööreille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 24, 2014, 21:24:54 » |
|
Hahaa, Tiedän että kaikki ei pidä kommenteistani. Silti Joona, en tiedä onko Sinulla koskaan tytärtä ollut minulle ei omaa lasta ole ikänä suotu. Kysymys kuuluukin nyt mikä asenteesi olisi jos Sinun tyttäresi oli silloin jätetty turvattomana todennäköisesti hänelle täysin tuntemattoman "korpiaseman" laiturille. Maksuvälineitten kanssa, joista tämä ei tiennyt täysin jos ne ylipäänsä toimivat. Että minä alituiseen vertaan Suomen ja Ruotsin "tyylejä" ei johdu omasta mahdollisesta pahuudestani. Vain arkielämän kokemuksistani. Jatketaan keskustelua...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 24, 2014, 22:34:08 » |
|
Nimiä mainitsematta, mutta tunnen erittäin monta junahenkilökuntaan kuuluvaa, jotka eivät ole koskaan joutuneet poistamaan ainuttakaan asiakasta junasta. Tiedän myös paljon sellaisia henkilöitä, joille näitä poistamisia sattuu vähän väliä. Sattumaa? Ei.
Samoin tunnen poliisista lukuisan joukon porukkaa, jotka joko työskentelevät tai ovat työskennelleet uransa aikana kentällä. Toiset ovat joutuneet painimaan asiakkaiden kanssa koko urallaan kerran, toiset eivät kertaakaan ja toiset lähes joka duunivuorossa.
Jutun juoni on se, että kaikkia yllä mainittuja työntekijöitä ja virkamiehiä koskevat samat säännöt, mutta he ovat varustettuja erilaisilla pelisilmillä. Mielestäni asiakaskohtaaminen ja dialogi asiakkaan kanssa on kahdenkauppaa: mikäli asiakkaan kanssa tulee juttuun ja asiakas on asiallinen työtehtäviään toimittavaa henkilöä kohtaan, en näe, että hankalasta tilanteesta voisi tulla vielä hankalampaa. Kokonaan toinen juttu on se, jos jompikumpi osapuoli alkaa isotella toiselle tai yrittää olla ylimielinen toista kohtaan. Silloin on päivänselvää, että ongelmia syntyy, oli syy sitten kummassa tahansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2014, 09:07:39 » |
|
On paljon "asiakkaita" jotka yrittävät käyttää hyväkseen sitä että ei viitsitä pikkuasemalle dumpata. Junan lähdettyä ilmoitetaan uhmakkaasti konnarille että ei ole lippua eikä aikomusta sellaista ostaa. Nämäkin "asiakkaat" siis pitäisi nöyrästi kuljettaa määränpäähänsä hyvän asiakaspalvelun nimissä?
Juuri tällainen tsaarin ajan jälkeiselle ajalle vieras palveluajattelu on näiden ikuisten Valtion Rautatieviraston palvelumokien takana: Koska voi olla epävarmaa, toimiiko matkustaja epärehellisessä mielessä vai erehdyksessä, kohdeltakoon kaikkia kuin he olisivat epärehellisiä. Perusvirhe on siinä, että on edes luotu rahastusjärjestelmä, joka mahdollistaa sen, että lipun hankinnassa erehtynyt henkilö voidaan jättää kesken matkaa syrjäiseen paikkaan ja sillä riskillä, että sieltä ei pääse pois ilman muiden ihmisten almuja. Aivan varmasti olisi mahdollista luoda järjestelmä, jossa maksusitoumuksen tai jonkin muun tavan kautta asia kyettäisiin jälkikäteen hoitamaan asiallisesti ja myös VR:n kannalta riittävän luotettavasti. Toki tällainen vaatisi asennemuutosta, joka on vaikeaa yrityksessä, jonka missio ei ole matkustajien kuljettaminen vaan junien siirtely.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 25, 2014, 10:14:22 » |
|
No, samoihin aikoihin kun toi asia on tapahtunut, tuli myös ohje pienestä muutoksesta joihinkin toimintatapoihin niin, että tuossa tilanteessa ei enää reagoida tuolla tavalla. Ei mitään hajua, mikä kaikki tulkitaan liikesalaisuudeksi tai muuksi vastaavaksi tahi vastaavahkoksi, niin jääköön tosi utuiselle tasolle tämä kommentti. Joka tapauksessa, asioihin näemmä reagoidaan, mikä on hyvä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 25, 2014, 11:47:18 » |
|
On paljon "asiakkaita" jotka yrittävät käyttää hyväkseen sitä että ei viitsitä pikkuasemalle dumpata. Junan lähdettyä ilmoitetaan uhmakkaasti konnarille että ei ole lippua eikä aikomusta sellaista ostaa. Nämäkin "asiakkaat" siis pitäisi nöyrästi kuljettaa määränpäähänsä hyvän asiakaspalvelun nimissä?
Juuri tällainen tsaarin ajan jälkeiselle ajalle vieras palveluajattelu on näiden ikuisten Valtion Rautatieviraston palvelumokien takana: Koska voi olla epävarmaa, toimiiko matkustaja epärehellisessä mielessä vai erehdyksessä, kohdeltakoon kaikkia kuin he olisivat epärehellisiä.siirtely. Sanoit aiemmin että kenen tahansa jättäminen asemalle on väärin. Siis myös selkeiden pummien. Se ei ole mikään palvelumoka, vaan oikea tapa reagoida asiaan. Ai sulla ei ole lippua? No ei se mitään, meillä on niin hyvä palvelu ettei semmoista tarvita. Kovasti täällä itketään asiakaspalvelun perään, mutta kaikki haluavat unohtaa että myös asiakkaalla on vastuu siitä että hänellä on voimassa oleva lippu. Kaikilla on nykyään vain oikeuksia, kellään ei saisi olla mitään velvollisuuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 25, 2014, 15:46:58 » |
|
Minusta matkustaja olisi pitänyt päästää Jyväskylään asti, johon hänen maksamansa lipunhinta olisi riittänyt aikuisten hinnoittelulla. Siellä hän olisi ehkä ehtinyt ostaa aikuisten jatkolipun välille Jyväskylä - Kuopio. Lehtijutun mukaan matkustaja oli yhteistyöhaluinen ja olisi ollut valmis maksamaan aikuisten lipun hinnan koko matkalta jo aiemmin maksamansa opiskelijalipun lisäksi. Silti konduktööri kohteli häntä kuin kokonaan liputonta matkustajaa. Varsinkin pois jättäminen heti Orivedellä ei tunnu kohtuulliselta. Tämä kommentti sillä varauksella, että Aamulehden juttu kertoo asian objektiivisesti. (työhistoriani ei liity rautatieliikenteeseen, eikä kilpaileviin liikennemuotoihin)
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2014, 17:04:56 kirjoittanut Tapio Arvola »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 25, 2014, 16:20:18 » |
|
Mikä ihmeen, venäläinen palvelukulttuuri? Eikö juna ollut, suomen sisäiseen liikenteeseen sopivaa ja käypää, myös kyseisen palvelun suorittanut henkilö, todennäköisesti oli paikallisen yhtiön palkkalistoilla? Joten, eiköhän se ollut aitoa, suomalaista palvelukulttuuria parhaimmillaan, eikä venäläistä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 25, 2014, 16:21:25 » |
|
Olen yrittänyt pitää näppini irti tästä kinaamisesta, mutta olisi kiva tietää kuinka moni keskustelijoista on konduktööri tms. Kun 1950-60 luvuilla kävin Lempäälästä käsin koulua Tampereella, piti aina lukukausittain hakea koulun rehtorilta todiste koulun käynnistä jotta saisi junaan koululaislipun. Rehtorin kansliaan pääsi vain harvoin ja sinne mentiin polvet tutisten kuin Kerberoksen luolaan. Usein kävi lukukauden vaiteessa niin, että todistelappua ei saanut. Ei se mitään: näytettiin konnarille vanhalla leimalla varustettua korttia ja päästiin kotiin tai kouluun. Tietenkin lupalappu hankittiin mahdollisimman nopeasti. Vain yhden kerran törmäsin ilkeään virkaintoiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|