Green Cargo on menettänyt nyt vauhdilla pari-kolme vuotta markkinaosuutta muille toimijoille, joita riittää. Faktapuoli tässä on vielä vähän hutera, mutta saattaa olla että sekä kaluston että erityisesti toimintatapojen uudistamisessa olisi vielä tehtävää, ja joka tapauksessa Green Cargo on ollut tässä uudistamisessa hyvin hidas. GC:lla olisi kuitenkin vielä nyt mahdollisuudet pysyä Ruotsin ja Norjan yhteismarkkinoiden suurimpana tavaraliikenteen operaattorina, jos muutostahtoa löytyisi. Johto siellä näkyy vaihtuvan muutaman vuoden välein.
Otetaan esimerkiksi vastaava hypoteettinen tilanne Suomesta. Jos Pohjolan liikenteellä olisi ollut kuorma-autoliikenteen monopoli, joka olisi purettu vuonna 1996, niin kyllä tuollakin saralla olisi paljon yrittäjiä jo nyt ja entisen monopoliliikenteen markkinaosuutta olisi jaettu kerta toisensa jälkeen. Ruotsissa on ollut tällainen tilanne rautateillä. Lisäksi maan raideverkko kun on nykyään yhdistetty maayhteydellä Keski-Eurooppaan, niin kyllä sikäläinen teollisuus painaa hanakasti rahtia teräspyörillä etelään kiskot kuumana, sen operaattorin kautta joka asiakasta parhaiten palvelee.
Alla kuvassa HectorRailin 241.007 "Bond" lokomotiivi, yksi yrityksen sadasta vetopelistä ja toisessa kuvassa CargoNetin (Norjan "VR Cargo") intermodaalijuna on juuri vaihtanut kuskeja, matkaa on 2200 kilometriä Narvikista Osloon rataa pitkin. Siinä missä HectorRail on vahva teollisuuden palvelija, CargoNet on perinteisesti onnistunut hyvin tuonti-vienti-rahtipuolella.
Isoja kuvia löytyy täältä lisää:
http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_ellocos.phpEi nyt varsinaisesti otsikkoon liittyvä, mutta kuitenkin. Eikös Green Cargo aloittanut tehostamisohjelman, väkeä pistetään pihalle ja kannattamatonta liikennettä siirtyy pois ko. yhtiön rautatieliikenteen piiristä?
En nyt ilman selvittelyä osaa sanoa sitä tai tätä Green Cargon puolesta. Yleensä joku voittaa ja kasvattaa osuuttaan ja hinnoittelulla ja lupausten toteuttamisella on tapana vaikuttaa vapaassa kilpailussa.
Niin kauan kuin raideliikenne kasvattaa osuuttaan kaikesta liikenteestä, niin kokonaistilanne lienee OK useimmille rautatieliikenteen kannattajille. Ruotsissa hallituspuolue vihreiden toiminta on voimakkjaasti tukenut tieliikenettä ainakin käytännössä (puolueen teoreettisilla ideologisiilla visioilla ei täälläkään ole mitään kontaktia todellisuuteen).
Green Cargo ei taida olla valtion parhaita busineksiä. Tiedä sitten miten kävisi, jos poliittiset broilerit vaihdettaisiin tavallisiin ihmisiin.