Esimerkiksi, välikäsimies oli jo kertaalleen tarkistamassa videoita (häneen luotan), ja Nyman oikein otti kuviakin tilanteesta. Ajattelin, että nyt tämä vihdoinkin onnistuu. Mutta ei. En vieläkään ymmärrä, mihin homma tällä kertaa kaatui.
Kapasiteettiongelmiin. En saanut tehdä liikenneviestinnän etsimistä omalla laitteistollani ja Mikon laitteisto oli muussa käytössä, koska Mikolla ei ole muuta televisiota kuin tietokoneensa ja illan mittaan televisiosta tuli paljon ohjelmaa, joka oli tärkeää saada nähdä. Videoiden läpikäymistä tehtiin silloin, kun teknistä kapasiteettia kyseiseen toimintaan oli käytettävissä.
Se videoiden läpikäyminen on kaiken kaikkiaan aika helppoa puuhaa: VLC playerissä on ominaisuus, jolla videon nopeutta voi säätää. Noin 3x nopeutus on sopiva. ...tosin totesin jonkiin aikaa videoita läpi käytyäni, että itse asiassa 2,5x toimii varmemmin, koska osa liikenneviestinnästä kestää vain noin sekunnin, jääden kolminkertaisella nopeudella herkästi huomaamatta. Kaksi ja puoli -kertaisena ei jää.
Sitten vaan video taustalle pyörimään ja vorkkia selailemaan tai feisbuukkia lukemaan tai ihan mitä vaan sellaista, mistä ei tule ääntä. Mount&Bladen pelaaminen onnistuisi kai kans ihan kohtuullisen hyvin. Aina kun kuuluu ihmisen ääneltä vaikuttavaa mölinää tai Sr2:n humina korvautuu jollakin toisella, mikä on ehkä linjaradiosta epäselvästi kuuluvaa liikenneviestintää, tökätään VLC:ssä stop, pistetään videon nopeus normaaliksi, kelataan kymmenisen sekuntia taaksepäin ja kirjoitetaan Veikkauksen kuulakärkikynällä A4-paperille, minkä sekuntien ajan liikenneviestintää kuuluu. Vielä 5-10 sekuntia lisää kuuntelua, että on varmaa ettei sieltä enää mitään tule ja sitten taas nopeutus päälle ja nettiä selaamaan.
Kun ajastukset on kirjoitettu paperille koko videon osalta, avataan Adobe Premier (laillinen versio, paketti nähty) ja deletoidaan ääniraita merkityiltä sekuntiväleiltä. Ilmeisesti koko video pitää tällöin renderöidä uudelleen, johtuen siitä, että originaalit ovat kadoksissa ja tarvitaan edestakaisin konvertointia. Tämän takia tuo Premier-osa kannattaa tehdä illalla, eli kone ronksuttelee videon kuntoon yön aikana, ollen valmis aamulla tai viimeistään iltapäivällä työpäivän loppuessa (jos on jostain koko Helsinki-Kemijärvi -välin kattavan piiiitkän videon renderöinnistä kyse).
Ongelmana tässä on, että se parin tunnin ohjaamovideon renderöintiin nukkumisen aikana kuluva aika on toisaan hyvinkin kahdeksisen tuntia ja kun sen äänien etsintään lisäksi menee tunti mun aikaani ja ääniraitojen tyhjentämiseen A4-paperille Veikkauksen kuulakärkikynällä merkityiltä osin 15 minuuttia Mikon aikaa, kokonaisajankulu on kahden ja puolen tunnin videon osalta niinkin paljon kuin 9 tuntia ja 15 minuuttia.
Mikko kokee, että tuo 9 tuntia 15 minuuttia on huomattavan pitkä aika, eikä hän saa noin pitkästä vaivannäöstä riittäviä propseja. SIITÄ HUOLIMATTA Mikko on valmis näkemään tuon videoiden julkaisumuotoon saattamisen vaivan, mistä syystä meidän tulee olla häneen tyytyväisiä ja on typerää, ettei hänen vaivannäköään tunnuta täällä niin paljon arvostettavan kuin kuuluisi.
Joka tapauksessa, tuo Ilr-Olk + Ke-Vsa-Tpe -osio on nyt siinä mielessä valmis, että kaikki kohdat, joissa siinä on liikenneviestintää, on kartoitettu. Kunhan niiden kartoittamieni ajankohtien osalta on saatu ääniraidat tyhjennettyä ja video renderoitua jaettavaan kuntoon, käyn tsekkaamassa että videot ovat Topin työnantajasta pyynnöstä vaatimassa kunnossa. Ja teen sitten seuraavien videoiden osalta saman liikenneviestintäkartoituksen.
Se kartoittaminen on sikäli hidasta puuhaa, että vaikka se sinänsä vie vain kolmaosan videon pituudesta, eli esim. Hki-Sk -välillä reilun tunnin, siinä on paljon erilaista odottelua juurikin TV:n katsomisesta, erilaisten asioiden minulle tiedottamisesta ja ihmisten välisten sosiaalisten kuvioiden järkevyyksien ja mahdollisten järjettömyyksien analysoimisesta johtuen.
Mä ymmärrän sekä Mikon, että Topin kantoja: Toisaalta Topi ei voi noista videoista sallia sellaista käyttöä, joka on hänen työnantajansa tahdon vastaista. Toisaalta, Mikko joutuu – kuten jo yllä mainitsin – näkemään noiden videoiden eteen tuntikaupalla vaivaa, eikä halua että hänen jo näkemänsä vaiva nollataan sillä, että joku muu saa videot yksin käsiteltäväkseen ja mahdollisesti kirjoittaa loppuun jonkinlaisen "Tekijä: Se ja Se" -tekstin, Mikon tärkeää osuutta asiaan mainitsematta.
Lisäksi on ehdottomasti syytä mainita tärkeät pointit, joista Mikon kanssa tuntikaupalla olemme jutelleet:
Täytyy muistaa, että videot on kuvattu Mikon kameralla (no, Mikon järjestämällä kameralla, se kamera on ainakin Hki-Sk -videon osalta hänen kavereiltaan lainaama) ja Mikko on antanut Topille täsmälliset ohjeet siitä, miten kuvaaminen käytännössä on suoritettava: Laittamalla kamera Mikon neuvomalla tavalla (eli siten, kuin kameran ja kiinnitysvälineistön käyttöohjeissa neuvotaan) tiukasti kiinni heti tuulilasin taakse. Koska kuvaaminen on tehty Mikon laitteistolla ja Mikon ohjeiden mukaan, Mikko on käytännössä tulkittavissa noiden kuvaajaksi, eikä Topi ole tehnyt oikeastaan yhtään mitään - paitsi toteuttanut Mikon ohjeet videointilaitteiston kiinnityksestä ja tallennusnapin painamisesta. Käytännössä ohjaustyö on siis selkeästi Mikon ja Topi on toiminut vain kameraoperaattorina.
Kunhan Mikko ehtii nähdä jonain yönä renderöimisestä aiheutuvan vaivan, saadaan loputkin ohjaamovideot varmasti levityskuntoon. Ohjaamovideo #2 (jonka videokuvasta sen osavideo, ohjaamovideo #1 koostuu) on nyt siis joka tapauksessa vartin kestävää äänten poistamista, renderöintiä ja tarkistusta vailla valmis ja uskon, että asia hoituu joka tapauksessa. Kun ohjaamovideo #2 (ja siten myös ohjaamovideo #1) on valmis, jatkan loppujen videoiden käsittelemistä.