Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« : Joulukuu 05, 2014, 11:27:41 » |
|
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/asema-muuttuu/VR aikoo muuttaa toimistotilansa pois Helsingin päärautatieasemalta ja siirtyä uusiin toimitiloihin Helsingissä. Asematoiminta tulee jatkumaan entisellään. Uusi pääkonttori rakennetaan todennäköisesti Pohjois-Pasilaan, Pasilan ja Ilmalan asemien läheisyyteen. Hanke on tarkoitus toteuttaa yhdessä kiinteistösijoittajan kanssa. VR toimisi tiloissa vuokralaisena. Veturitien varteen suunnitellaan myös uutta linja-autovarikkoa Pohjolan Liikenteen kasvavan liiketoiminnan tarpeisiin. Riippuen kaavoitusprosessista uusiin tiloihin voitaisiin muuttaa aikaisintaan vuonna 2017.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2014, 10:09:37 » |
|
VR:n pääkonttorin siirrosta ja Helsingin aseman itäsiivestä on artikkeli Helsingin Sanomissa tänään 6.12. sivuilla 6-7.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2014, 19:15:31 » |
|
Tämä on VR:n kannalta kyllä ainoa järkevä vaihtoehto muuttaa toimintansa nykyaikaiseen toimistotaloon, Ja kun näyttää olevan vielä kelpo tontti omassa plakkarissa, niin mikä ettei. Minusta vapautuvat tilat ovat helposti muutettaviksi ainoastaan hotellikäyttöön. Kun en ole muutamaan vuoteen käyttänyt Paintnettiä, niin rusnasin harjoitusmielessä ehdotelman miltä itäsiipi voisi näyttää muutaman vuoden jälkeen, sanon heti alkuun että raiteiden määrä on väärin, ennen kuin joku ehtii siitä huomauttaa. Nappasin pohjat karttapaikasta, mikä on tietenkin ankarasti kiellettyä, mutta tuskin kukaan sitä huomaa. Hotellin 2 kerroksesta saisi lisäksi suoran sisäänkäynnin sinne rautatietorin sisäänkäynnin päällä olevaan ilmeisen pahasti vajaakäytöllä olevaan ravintolaan.
Se on tossa alla pdf tiedostona.
|
Skiffari 40
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2014, 21:27:21 » |
|
Tämä on VR:n kannalta kyllä ainoa järkevä vaihtoehto muuttaa toimintansa nykyaikaiseen toimistotaloon, Ja kun näyttää olevan vielä kelpo tontti omassa plakkarissa, niin mikä ettei. Minusta vapautuvat tilat ovat helposti muutettaviksi ainoastaan hotellikäyttöön.
Helposti ja helposti. Vessojen suhde on noin 1WC/8 huonetta. Ilmastointia ei ole eikä sprinklereitä. Hissit hyvin rajalliset. Ja tämä kaikki museossa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2014, 23:02:43 » |
|
Mieti Lauri sitä että Skatan vankilaankin saatiin rakennetuksi hotelli, miksi se ei siis onnistu Steissillä.
Eivät edellä mainitut asiat ole minkäänlainen ongelma, puretaan ensin kaikki mikä sinne on rakentamisen jälkeen lisätty, ja istutaan hetkeksi nortille. jos vielä huoneet ovat sopivan kokoisia hotellihuoneeksi, niin ei muuta kuin reiät huoneiden (3 kerroksen läpi kellariin) nurkkiin ja huusi siihen ympärille, Kun näissä yleensä riittää huone korkeutta, niin käytävien kattoja lasketaan ja kaikki talotekniikka sijoitetaan sinne, ja sieltä haaroitukset huoneisiin. Peruskauraa tällaisissa saneerauksissa. Ja jos hissit eivät ole suojeltuja ei muuta kuin uudet tilalle, ja niidenkin sijoitus järkeviin paikkoihin.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2014, 10:01:23 » |
|
Mieti Lauri sitä että Skatan vankilaankin saatiin rakennetuksi hotelli, miksi se ei siis onnistu Steissillä.
Eivät edellä mainitut asiat ole minkäänlainen ongelma, puretaan ensin kaikki mikä sinne on rakentamisen jälkeen lisätty, ja istutaan hetkeksi nortille. jos vielä huoneet ovat sopivan kokoisia hotellihuoneeksi, niin ei muuta kuin reiät huoneiden (3 kerroksen läpi kellariin) nurkkiin ja huusi siihen ympärille, Kun näissä yleensä riittää huone korkeutta, niin käytävien kattoja lasketaan ja kaikki talotekniikka sijoitetaan sinne, ja sieltä haaroitukset huoneisiin. Peruskauraa tällaisissa saneerauksissa. Ja jos hissit eivät ole suojeltuja ei muuta kuin uudet tilalle, ja niidenkin sijoitus järkeviin paikkoihin.
En minä epäile etteikö saataisi tehdyksi. En tiedä kuinka paljon nykyisistä rajoitteista on Museoviraston ja kuinka paljon VR:n omaa rajoittamista. Mutta hyvin rajoitettuahan se on ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2014, 21:25:07 » |
|
Oletko Skiffari funzannut, miten projektista vastaavan portaan sitouttaminen hoidetaan ja millaiset bonukset tästä laukeavat? Kysehän on hankkeesta, jossa mitä todennäköisimmin liikkuu kunnolla p a a l u a .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2015, 13:54:14 » |
|
Jatkokehittelin hieman tuota hotelliratkaisua, eli ratkaisu on hotelli Steissi: Liitteenä pieni mietelmä aiheesta, sen verran vielä ideaan lisää, että läntisen siiven pohjakerroksen voisi muuttaa raiteiden toisella puolella toteutettuun ratkaisuun, eli muuttaa se liiketiloiksi, samalla sitä kautta pääsisi sisäkautta itäiselle rakennuksen päätyseinään päättyvälle laiturialueelle, ja samalla saataisiin myös tilan myymälöille tarpeellista potentiaalista asiakasvirtaa. Lähetin idean myös VR:n sivuille jossa pyydetään kansalaisilta ideoita rakennuksen uusiokäyttöön. Laurille vielä, pääsääntöisesti tälläisten "tavallisten" rakennusten sisätilat eivät ole suojeltuja, sisätiloja on myös saatettu 100 vuoden aikana (nämä siipiosat saattavat olla nuorempia?) muutella radikaalisti, joten vahinko on saattanut jo tapahtua. Laiturialueen toisenpuolen yläkerroksiin saisi myös hotellihuoneita, sinne saataisiin kulkusilta laiturialueen katoksen alapuolelle.
|
Hotelli Steissi 1.1.pdf (162.25 kilotavua - ladattu 177 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2017, 21:56:17 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2015, 14:30:57 » |
|
Laurille vielä, pääsääntöisesti tälläisten "tavallisten" rakennusten sisätilat eivät ole suojeltuja, sisätiloja on myös saatettu 100 vuoden aikana (nämä siipiosat saattavat olla nuorempia?) muutella radikaalisti, joten vahinko on saattanut jo tapahtua. Itse asiassa tämä itäinen, eli hallintosiipi on nykyisen rautatieaseman vanhin osa. Valmistui jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2015, 14:41:04 » |
|
Juu itsekkin sen VR:n sivuilta luin, valmistunut jo 1909.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2015, 22:47:08 » |
|
Helsingin rautatieaseman vieressä oli ennen hotelli Kansallisteatterin näyttelijöiden entisessä asuntolassa. Se oli viihtyisä, tyylikäs, niin keskustassa kuin olla voi ja vielä edullinenkin. Muutama vuosi sitten se kuitenkin lopetettiin kannattamattomana. Mitähän sen paikalla nyt on?
Ennen kuin ruvetaan muuttamaan rautatieasemaa hotelliksi, kannattaisi ensin selvittää sen mukavan pikku hostellin comeback-mahdollisuudet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2015, 22:58:35 » |
|
Hospits? Liian etäällä, itsekkkin arviotuna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 03, 2016, 21:55:39 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2017, 19:16:29 » |
|
Kyllä nuo ovat lopettaneet toimintansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 01, 2017, 20:32:18 » |
|
Mielenkiintoista tässä VR:n pääkonttorin kaupassa on se, hyödyntääkö valtio-omistaja osingonjakopolitiikassaan (VR:n osalta) tätä merkittävää satunnaistuottoa joltain osin, vai säilötäänkö se VR:n jo ennestään hyvin ruokittuun säästöpossuun, koska "yhtiöllä on edessä tulevina vuosina miljardiluokan kalustoinvestoinnit"?
Näin näppituntumalta sanoisin, että 55 miljoonan euron hinta VR:n pääkonttorista tuntuu mielestäni jossain määrin pieneltä, ottaen huomioon pelkästään jo sen, että torppa sijaitsee yhdellä Suomen ylivoimaisesti arvokkaimmista maaplänteistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 01, 2017, 22:02:49 » |
|
Meikäläisen tuli rampattua koko 80-luku alhaalta ylhäälle ja vasemmalta oikealle ehkä noin 1000+ kertaa ollessani Xeroxsilla duunissa tätä rakennuskompleksia. Voin sanoa varmuudella, että sen muuntaminen nykyvaatimusten mukaisiksi toimistotaloksi/tiloiksi on käytännössä mahdotonta. Nykyjään lyödään lähes poikkeuksetta ja surutta nurin 50/60/70 ja jopa 80 luvun toimistokiinteistöjä, nekään eivät kelpaa enää tilaratkaisuiltaan (pitää olla avaraa ja valoisaa) nykyfirmoille. Hotelliksi se sen sijaan muuttuu mainiosti, vaikka siihen jää varmaan osin epäkuranttia hukkatilaa ja käytävänmutkaa sinne sun tänne, niin siellä asiakkaat viettävät vain hetken joten se ei haittaa pätkääkään. On myös aivan ihmeellistä että sinne saadaan mahtumaan yli 400 hotellihuonetta. Mikäli oikein muistan, niin sisärakenteissa ei ollut (enää) mitään ihmeellistä suojeltavaa (takorautaisia hissisysteemeitä, koristemaalattuja porraskäytäviä, jykeviä koristeltuja tammiovia, uniikkivalaisimia ym. promeluureja) Joku tietää varmaan nykytilanteen?. Suuremman suojelun piiriin tulevat isommin vain talon ulkopuoliset rakenteet. Sisäpihalla on yksi vaatimattoman näköinen entinen isohko autotallirakennus, sen saa varmaan lyödä matalaksi ja tehdä pihan alle 2 maanalaista kerrosta. Eli lyhyesti sanottuna, että vaikka kyseessä on arvopaikka, niin pelkkänä tonttina runsain rakennusoikeuksin, se todellakin olisi paljon arvokkaampi. Kyllä tässäkin geississä on kahden ja puolen vuoden aikana realiteetit selvinneet osapuolille ja lopputulos on tämä. Lisäksi Skandicilta puuttuu hotelli ”aseman kyljestä”, Sokos Vaakuna/Seurahuone, Radisson ja Holiday inn ketjut ovat jo näissä ”asemissa”. Tällä ratkaisulla hotelli Steissistä on todellakin vain yksi askel asemalaiturille. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 130 miljoonaa euroa ja siitä tulee yksi Suomen suurimpia hotelleja. Hotelli avataan 2020. Lisää voi lukea täältä http://exilion.fi/
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2017, 22:39:56 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|