Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Suurimmat eurooppalaiset kaupunkiseudut ilman lähijunaliikennettä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« : Tammikuu 04, 2015, 17:24:17 »

Tietääkö joku, mitkä ovat suurimmat eurooppalaiset kaupungit (rajaten nyt EU-maihin lisättynä Sveitsillä ja Norjalla), jossa ei ole säännöllistä kaupunkiseutua palvelevaa lähijunaliikennettä tai taajamajunaliikennettä? Säännöllisen liikenteen kriteerinä pidettäköön nyt vähintään tunnin vuoroväliä päiväsaikaan.

Suurimmat, mitä itse tiedän ovat Tampere (kaupunki 220 000, seutu 350 000; yksittäisiä kaukojunamaisia taajamajunayhteyksiä Poriin, Helsinkiin ja Vilppulaan/Keuruulle, lähimmät pysähdyspaikat seuraavassa kuntakeskuksessa) ja Turku (kaupunki 180 000, seutu 300 000; IC-junat Helsinkiin pysähtyvät Kupittaalla, mutta junat eivät ole varsinaisesti tarkoitettu kaupungin sisäiseen kulkemiseen).
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2015, 18:40:20 »

Mites Malmö?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2015, 19:01:59 »

Mites Malmö?
Malmössä ei ole SJ:n paikallisliikennettä, mutta muilla voimin sitäkin enemmän. Olisin yllättynyt, jos paljastuisi, että Helsingin paikallisjunissa on enemmän matkustajia kuin Malmön paikallisjunissa. Malmön seudulla taidetaan olla lisäämässä uusia liikennepaikkoja enemmän kuin Helsingin seudulle vaikka kehäratakin otettaisiin huomioon.

Tässä linjakartta Skånetrafikenin juniin. Pågatåg on paikallisjunia ja Öresundståg on lähiliikennejunia. http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokument/Linjekartor/tagkarta_tube_130506%202.pdf
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2015, 19:21:54 »

Kieltämättä Pågåtågin voinee laskea paikallisjunaksi, vaikka Malmön kunnan alueella asemia onkin vain viisi. Jotenkin missasin Pågåtågin kokonaan kun tietoa etsiskelin. Hymyilee
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2015, 20:08:20 »

Kieltämättä Pågåtågin voinee laskea paikallisjunaksi, vaikka Malmön kunnan alueella asemia onkin vain viisi. Jotenkin missasin Pågåtågin kokonaan kun tietoa etsiskelin. Hymyilee
Ei ihme, että missasit, jos etsit suomalaiselle järkeenkäyvempää PÅ-GÅ-TÅG. Se on kuitenkin PÅ-GA-TÅG. Tulee tanskalaisesta lainasanasta poga esim merkityksessä pogeskol (pikkulasten koulu, jonka opettajat olivat pogelærer). Skåne on kuulunut Tanskalle kauemmin kuin Ruotsille, minkä kyllä kielestä (tai murteesta jos niin halutaan) kuulee. Peruste nimelle saatiin siitä, että ensimmäisille junille annettiin nimet kuvitteellisten tai kirjallisuudesta tuttujen skånepågar nimistä:
"pågatåg, officiell benämning på lokaltåg i Malmöhus län. Benämningen fick tågen då de infördes 1983 p.g.a. att tågsätten uppkallades efter fiktiva och verkliga "skånepågar" som Bombi Bitt, Nils Holgersson och Piraten."
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2015, 20:43:14 »

Malmö on jopa paikallisjunien mekka, siellä on kaksi tuotetta, Øresundstog/Öresundståg (Juutinrauman sillan yli Kööpenhaminaan) ja pelkästään Etelä-Ruotsissa operoivat Pågatåg-junat. Voisi jopa sanoa, että Malmössä on eräänlainen metro, kun siellä junat kulkevat Citytunneln-rataa pitkin maanalaisten Malmö C:n, Triangelin ja Hyllien asemien kautta tiheimmillään vain muutaman minuutin välein.
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2015, 20:44:50 »

Itse veikkaan, että jos jostain Tamperetta ja Turkua suurempia paikallisjunattomia kaupunkeja löytyy, niin ehkä Ranskasta, mutta tietoja on kovin hankala löytää. Toinen mahdollisuus on jotkin itäisen Keski-Euroopan kaupungit, voisiko jostain Romaniasta tai Bulgariasta löytää jotain isoja kaupunkeja ilman säännöllistä paikallisjunaliikennettä?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2015, 22:00:43 »

Mites Malmö?
Malmössä ei ole SJ:n paikallisliikennettä, mutta muilla voimin sitäkin enemmän. Olisin yllättynyt, jos paljastuisi, että Helsingin paikallisjunissa on enemmän matkustajia kuin Malmön paikallisjunissa. Malmön seudulla taidetaan olla lisäämässä uusia liikennepaikkoja enemmän kuin Helsingin seudulle vaikka kehäratakin otettaisiin huomioon.

Tässä linjakartta Skånetrafikenin juniin. Pågatåg on paikallisjunia ja Öresundståg on lähiliikennejunia. http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokument/Linjekartor/tagkarta_tube_130506%202.pdf


Sitä olen joskus ihmetellyt, että Malmöstä ei ole henkilöjunaliikennettä Trelleborgiin, vaikka sinne menee rata ja ko. kaupungissa on myös matkustajasatama.
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2015, 22:01:55 »

Tallinna, jos kauko-Flirttejä ei lasketa?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2015, 22:10:56 »

Sitä olen joskus ihmetellyt, että Malmöstä ei ole henkilöjunaliikennettä Trelleborgiin, vaikka sinne menee rata ja ko. kaupungissa on myös matkustajasatama.
Malmöstä oli vuoteen 1973 asti SJ:n paikallisjunia Trelleborgiin. Ne olivat pääasiallisesti 2-vaunuisia sähkömoottorijunia (X7 tai vanhempia) ja jokunen veturijuna. SJ:n mielestä sen tuli keskittyä kaukoliikenteeseen. Skånetrafiken aloittaa paikallisliikenteen sinne uudestaan joulukuussa 2015. Välivuosina liikenne on hoidettu varsin tiheällä bussiliikenteellä, 2-4 bussia tunnissa).

Lisää on ketjussa http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7499.0.html
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2015, 23:03:13 »

Granada Espanjassa on ainakin ennen ollut heikko paikallisjunien suhteen ja Reykjavik on paikallisjunien suhteen vasta suunnitteluasteella. Tiranan (Albania) rautatiepaikallisliikenne ei taida yltää alunperin kysytylle tasolle. Albaniassa on junien käyttö romahtanut alle 10%:iin 20 vuoden takaisesta. Tirana on siis suurin mieleeni juolahtava kaupunki Euroopassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2015, 02:02:47 »

Tallinna, jos kauko-Flirttejä ei lasketa?

Lähi-Flirtit kuitenkin laskettaneen? Niissähän käy Tallinnan sisäinen joukkoliikennelippukin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2015, 05:51:47 »

IC-junat Helsinkiin pysähtyvät Kupittaalla, mutta junat eivät ole varsinaisesti tarkoitettu kaupungin sisäiseen kulkemiseen
Mutta silti yhteydelle on monesti käyttäjiä Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2015, 19:49:57 »

IC-junat Helsinkiin pysähtyvät Kupittaalla, mutta junat eivät ole varsinaisesti tarkoitettu kaupungin sisäiseen kulkemiseen
Mutta silti yhteydelle on monesti käyttäjiä Iskee silmää

Turussa on vielä Turku Satamakin eli paikallisliikenteessä voi ajella kolme aseman väliä via Turku C.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Suurimmat eurooppalaiset kaupunkiseudut ilman lähijunaliikennettä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina