Jns-Hki taitaa olla sitten pisin reitti jota Edo-ohjauksella mennään
Tätä ihmettelen. Samoin ihmettelen sitä, miksi Hki-Tku/Tus-Hki-junissa käytetään Edo:ja? Varsinkaan Rantaradan liikenteessä Edo:ista ei ole aikataulumielessä mitään hyötyä, sillä junapötköt seisovat joka tapauksessa niin Helsingin kuin Turunkin päässä tunteroisen, minä aikana veturin ympäriajo onnistuisi varmasti.
Taisin joskus ehdottaa VR:lle sitä, että Edo-junia voisi vatkata varsin ketterästi Hki-Tku-Tpe-Hki-kolmiossa, jolloin nopeista käännöistä pääteasemilla olisi oikeaa hyötyä.
Off topic alla oleva:
Luin aamun Hesarin palanpainikkeeksi vuoden 1993 Turistia. Siitäpä löytyikin mielenkiintoisia yksityiskohtia:
- IC 144 Pri-Hki, tulo Tpe 7.00, lähtö Tpe 7.10 (sisältää veturinvaihdon Dv12 -> Sr1 ja vieläpä samaan päähän junaa)
- P 77 Hki-Ilm, tulo Kv 19.58, lähtö Kv 20.06 (sis. veturinvaihdon Kv)
- IC 41 Hki-Vs, lähtö Hki 14.58, tulo Tpe 16.40, lähtö Sk 18.15, tulo Vs 19.03 (vertailun vuoksi nykyisin sähkövetoinen Pendolino taittaa saman matkan samoilla pysähdyksissä minuuttia nopeammin)
- P 70 Roi-Hki, lähtö Roi 13.00, tulo Muu 13.18 (nykyinen P710 lähtö Roi 12.58, tulo Muu 13.15 -> matka-aika nopeutunut niin ikään minuutin)
- P 6 Jns-Hki, lähtö Jns 16.20, tulo Par 17.21 (nykyisin nopein juna on S 2, lähtö Jns 5.28, tulo Par 6.37)
- Junat P 1, P 2, P 3 ja P 4 suoria Hki-Nrm. Lisäksi pari P 9 / P10 Hki-Jns-Kon-Ol
- P 66 Roi-Hki pysähtynyt myös Hyvinkäällä
- M 9478 ja M 9482 Hl-Ri(-Hki) pysähtyneet tarvittaessa Ryttylässä, mutta Tpe-Hki M 9498 pysähtynyt aina Ryttylässä
- Hki-Kli-välillä vain yksi junapari (P 661 / P 652) ja sekin kulussa vain Ti, P / K, L
Lisäksi useissa junissa oli symbolien mukaan puhelin (!) ja TV. Nykyään taitaa olla niin, että yksittäisessä junassa on matkustajien mukanaan tuomia puhelimia ja niihin integroituja TV-lähetysten nettistream-vastaanottimia enemmän kuin koko ysärillä niitä oli kaikessa VR:n kalustossa yhteensä...