Kuten olen aiemminkin sanonut, minua ei haittaa pätkääkään, jos kuviani tai muita materiaalejani käytetään jossain harrastushommissa. Eräs vorg-aktiivi kuitenkin otti tämän tekijänoikeusasian loppuvuodesta 2014 esiin, joten käydään tämä nyt sitten hänen "pyynnöstään" läpi kokonaisuudessaan. Itse en tätä keskustelua olisi koskaan halunnut käydä, mutta jotta säännöt ovat kaikille samat, on kyseisen vorg-aktiivin "lakialoitteen" vuoksi syytä perata ahven loppuun asti.
Nyt sitten pysytään kyllä tekijänoikeusasiassa yleisellä tasolla. Et kyllä tee tästäkin asiasta jotain aasinsiltaa tuohon iänikuiseen riitelyynne. Ja toisekseen, ei tässä ole kyse sinun materiaalin julkaisemisesta. Kyse oli AL:n jutusta.
Ehdotukseni on hyvin simppeli: jos joku haluaa skannata ja julkaista jonkin median julkaiseman (printti)uutisen, ei kenellekään varmasti ole mikään ongelma soittaa (esimerkiksi tässä tapauksessa) Aamulehden uutispäällikölle ja kysyä jutun julkaisulupaa vaunut.orgissa. Perusteluksi riittänee lähes satavarmasti se, ettei kyseessä ole kaupallinen toiminta.
No siitä se soppa alkaisi, kun ruvettaisiin soittelemaan lehtien toimitukseen, saako juttuja julkaista täällä. Ja mistähän ylläpito saisi varmuuden, että lupa on tosiaan saatu? He varmaan ilomielin lähettäisivät oikein kirjallisen luvan.
Eivätkä nuo lehtitalot taida mitään hyväntekeväisyyslaitoksia olla. Nettilukijoista on kova kilpailu, joten olisi aika huonoa liiketoimintaa antaa lupia julkaista juttuja ilmaiseksi muualla netissä.
AL on muutoinkin ollut aika tarkka lehtijutuistaan. Olen heihin ollut aiemmin yhteydessä erään toisen nettisivuston asioissa. Edes parikymmentä vuotta vanhaa lehtijuttua ei saanut julkaista skannattuna netissa. Ei, vaikka kyseessä oli harrastussivusto ja asiassa ei ollut mitään kaupallista.
Olin viikonloppuna duunimatkalla Mäntässä ja Mäntän Klubin käytävällä olevan kopparikoneen yläpuolella oli tällainen Kopioston ohje (ks. kuva alta).
Miten kopiointi ja nettisivulla julkaiseminen liittyvät toisiinsa?
Lyhyesti ja tiivistettynä yllä oleva ja Japen kommentiin liittyen: saanko ottaa Lumiallani kuvan kahvilan pöydällä lojuvan Aamulehden etusivusta ja jakaa sen Facebookissa tai vaunut.orgissa? Ilmeisesti en, mutta olen niin vidjamainen hahmo, että teen sen silti.
Facebook-sivullasi saat puolestani julkaista, mitä lystäät, koska vastaat siitä itse. Täällä asiasta olen viime kädessä vastuussa minä, joten täällä et saa julkaista. Kun tästä päätoimittajan hommasta saa pääsääntöisesti muutenkin palkaksi lähinnä vain kettuilua, en kyllä ala enää kantamaan minkäänlaista riskiä tekijänoikeuksien kanssa.
Ja mitä ihmettä minun tarvitsee näitä sinulle opettaa? Sinähän se ammattilainen olet ja Journalistisen yhdistyksen kunniajäsen. Minä vain tällainen amatööri, jota ei ole edes noteerattu valtakunnan mediassa.