Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #225 : Kesäkuu 11, 2015, 13:25:16 »

Nyt on vorgin kulkutiedoissa taas ongelma. Se näyttää UTC-aikaa...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1159


« Vastaus #226 : Kesäkuu 11, 2015, 15:07:00 »

Suomenmaa 5.6.2015:
--
Maksudatasta avoimeen dataan!

TIETO on yhä tärkeämpi tuotannontekijä.

Meillä julkisen sektorin laatuisat tietovarannot ovat alikäytössä. Tämä merkitsee valtaisaa tuhlausta. Tästä kärsii koko maa. Jos tietoaineistot avataan mahdollisimman laajasti, kansakunta hyötyy monilla tavoilla.

AVOIN data säästää kustannuksia ja luo uutta lisäarvoa tehostamalla päätöksentekoa ja valintoja.

Se myös mahdollistaa luovia prosesseja ja luo uusia, entistä tehokkaampia tapoja hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä.
Avoin data on uusi, toistaiseksi miltei käyttämätön uuden innovatiivisen liiketoiminnan mahdollisuus. Nyt viranomaiset suhtautuvat hallinnoimiinsa aineistoihin kuin omistaisivat ne. Datat kuuluvat kuitenkin kaikille.

--

Tämä liittyy mielestäni erittäin olennaisesti tähän keskusteluketjuun.

Voit lukea koko jutun tuosta:
--
http://www.suomenmaa.fi/edoris?tem=sm_blogi2&blogentryid=1797
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #227 : Kesäkuu 12, 2015, 14:19:00 »

Ei taida olla vielä sellaista palvelua joka näyttäisi kokoonpanojen historiat ja kaikki muut?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #228 : Kesäkuu 12, 2015, 15:58:34 »

No mitä hienoa siinä olis enää selata tietokannasta automaattisesti tallentuneita tietoja? Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #229 : Kesäkuu 12, 2015, 16:12:13 »

No mitä hienoa siinä olis enää selata tietokannasta automaattisesti tallentuneita tietoja? Hymyilee

Jaa-a. En tosiaankaan tiedä mitä hyötyä siitä voisi olla... Se saattaa olla syykin miksi kukaan ei ole tehnyt tällaista. Ainoastaan vorgin kulkutiedot näyttää edes livetrain-kulkutiedot...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #230 : Kesäkuu 12, 2015, 18:15:51 »

RZhD:llä on muutes ollut jo 70-luvulta ellen ole saanut väärää informaatiota tavaravaunujen seuranta missä päin laajaa Neuvostovaltiota ne kulkevat. Nythän sekä itäisissä että ainakin VR OY:n vaunuissa ellei jopa länsi-eurooppalaisissakin on electronisiin chippeihin ja lukulaitteisiin perustuvat jäljityslaitteet ja lukuasemat ratojen varsilla niin että periaatteessa tuollainen data jostain olisi saatavissa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #231 : Kesäkuu 12, 2015, 19:29:43 »

Ei taida olla vielä sellaista palvelua joka näyttäisi kokoonpanojen historiat ja kaikki muut?

Matkustajajunien kokoonpanojen historiat saa itse haettua, kun menee selaimella osoitteeseen

http://rata.digitraffic.fi/api/v1/compositions/10231?departure_date=2015-06-05

missä "10231" on esimerkki junanumerosta ja "2015-06-05" esimerkki päivämäärästä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #232 : Kesäkuu 12, 2015, 22:14:59 »


Tuota sivua selattiin ennen mitään palveluita tai sovelluksia. Tuolta ne tiedot ainakin löytää.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #233 : Heinäkuu 14, 2015, 19:40:02 »

RZhD:llä on muutes ollut jo 70-luvulta ellen ole saanut väärää informaatiota tavaravaunujen seuranta missä päin laajaa Neuvostovaltiota ne kulkevat. Nythän sekä itäisissä että ainakin VR OY:n vaunuissa ellei jopa länsi-eurooppalaisissakin on electronisiin chippeihin ja lukulaitteisiin perustuvat jäljityslaitteet ja lukuasemat ratojen varsilla niin että periaatteessa tuollainen data jostain olisi saatavissa.
Käytetäänkö näitä tässä meidän järjestelmässä? Eilen kun T4523 näkyi hetken aikaa kahtena, livenä Säkäniemessä ja datan mukaan Joensuussa 50km päässä. Vaunusto oli jo siellä, siis se mikä jatkaa oikeana 4523:na ja tämä alkuosan juna koostui Joensuuhun jäävistä.
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #234 : Heinäkuu 15, 2015, 08:05:03 »

RZhD:llä on muutes ollut jo 70-luvulta ellen ole saanut väärää informaatiota tavaravaunujen seuranta missä päin laajaa Neuvostovaltiota ne kulkevat. Nythän sekä itäisissä että ainakin VR OY:n vaunuissa ellei jopa länsi-eurooppalaisissakin on electronisiin chippeihin ja lukulaitteisiin perustuvat jäljityslaitteet ja lukuasemat ratojen varsilla niin että periaatteessa tuollainen data jostain olisi saatavissa.
Käytetäänkö näitä tässä meidän järjestelmässä? Eilen kun T4523 näkyi hetken aikaa kahtena, livenä Säkäniemessä ja datan mukaan Joensuussa 50km päässä. Vaunusto oli jo siellä, siis se mikä jatkaa oikeana 4523:na ja tämä alkuosan juna koostui Joensuuhun jäävistä.
Käytetään ja ei käytetä. Kalustossa on kyllä suurilta osin RFID-tunnisteet, joita käytetään liikkuvan kaluston valvontapisteillä kaluston tunnistamiseen. Varsinaisia kulkutietoja ei kuitenkaan näiden tunnisteiden perusteella tuoteta.

Ihan näillä tiedoilla en osaa tyhjentävästi selittää mitä 4523:n tapauksessa on tapahtunut, mutta järjestelmissä voi erinäisien virhetilanteiden seurauksena tapahtua yhtä jos toista kummaa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #235 : Syyskuu 26, 2015, 12:47:27 »

Liikennevirasto on julkaisemassa myös ns. kulkutietoviestit, joiden avulla junan sijainnin saa useimmilla rataosuuksilla selville huomattavasti tarkemmin kuin nyt. Monilla liikennepaikoilla käytännössä raiteen tarkkuudella tai linjalla suojastusosuuden tarkkuudella.

Todennäköisesti tähän dataan ovat myös tämänhetkisestä poiketen tulossa mukaan ne päivystäjät ja muut joilla on junanumero, mutta ei aikataulua.

https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/yR3u87S30Lo
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #236 : Syyskuu 26, 2015, 19:12:57 »

Tarkkuudesta puheenollen, mikähän aiheuttaa hyvin usein sen että Uimaharjusta Joensuuhun lähtevä juna ensin kirjautuu lähteneeksi vaikka ei olekaan lähtenyt, ja oikea lähtö ei aina näykään ennenkuin Enoon tulo kirjautuu? Tässä kohdassa olen bongannut eniten ongelmia, ensinmainittuhan oli selitettykin jo.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #237 : Lokakuu 01, 2015, 12:08:37 »

Virheellisiä toteumatietoja, niiden syitä ja korjauksia on käsitelty mm. viestiketjussa:
https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/lVSiLiBpodo

- Tomi / Liikennevirasto
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2015, 12:56:17 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #238 : Lokakuu 05, 2015, 00:18:39 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #239 : Lokakuu 08, 2015, 10:12:57 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #240 : Lokakuu 08, 2015, 11:20:34 »

Avoin data laajeni tarkemmilla kulkutietosanomilla, jotka ovat saatavilla WebSockettien yli:

 http://rata.digitraffic.fi/api/v1/doc/index.html#KaikkienjunienseurantaTrainTrackingWebSocket

- Tomi / Livi

tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #241 : Lokakuu 08, 2015, 13:13:45 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #242 : Lokakuu 08, 2015, 19:26:00 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.

Näin on - se on ennuste, mutta useimmissa tapauksissa paikkansapitävää informaatiota sekin.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #243 : Lokakuu 08, 2015, 19:58:56 »

Avoin data laajeni tarkemmilla kulkutietosanomilla, jotka ovat saatavilla WebSockettien yli:

Paljon kiitoksia! Julia osaa hyödyntää tätä uutta datalähdettä jo mm. liikennepaikka- sekä junakohtaisessa live-näkymässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #244 : Lokakuu 08, 2015, 23:47:16 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.

Näin on - se on ennuste, mutta useimmissa tapauksissa paikkansapitävää informaatiota sekin.
Joku vika siihen tuli Tuiran osalta jonkun aikaa sitten, kun siihen asti toteutuneet kulkutiedot tulivat Tuirasta niin saapumisen että lähtöajan osalta mutta loppuivat ihan yhtäkkiä kokonaan.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #245 : Lokakuu 09, 2015, 07:22:05 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.

Näin on - se on ennuste, mutta useimmissa tapauksissa paikkansapitävää informaatiota sekin.

Aivan, näinhän se onkin. Raportoidaanpa asia eteenpäin.

- Tomi
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #246 : Marraskuu 02, 2015, 16:07:18 »

Onko jossain tulkintaohjetta kulkutietosanomiin jotka ilmestyivät näkyyviin joku aika sitten?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #247 : Marraskuu 02, 2015, 18:43:43 »

Onko jossain tulkintaohjetta kulkutietosanomiin jotka ilmestyivät näkyyviin joku aika sitten?

Olisko tässä: https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/rajapinnan-versiot/yR3u87S30Lo
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #248 : Marraskuu 02, 2015, 19:37:47 »


Koko rajapinta on kuvattu täällä:
http://rata.digitraffic.fi/

Siellä on kuvattu myös kulkutietoviestit.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #249 : Marraskuu 05, 2015, 17:26:25 »

3.11 illalla huomasin että kun päivystäjä teki autovaunujen vaihtotöitä Oulun rautatioasemalla niin jostain syystä Oulun rautatieaseman raiteet 3 ja 4 eivät näkyneen varattuina vaikka päivystäjä niillä raiteilla tekikin töitä.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina