Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« : Huhtikuu 06, 2015, 16:46:23 » |
|
Osoitteesta www.fenniarail.fi/nyt.html löytyi aika tarkat tiedot FER:n uusista vetureista, jotka tulevat aikataululla: vuoteen 2016 mennessä 3, vuoteen 202X mennessä 10. Oma kalusto Dr18 101-105 Läntiset vaunut Laaiis "paljon" Liikennöi myös: Vop, RZD Vocp, RZD Kbps-v 43103424031 , Teräspyörä Kbs 43103424002 , Teräspyörä BOv 070463-070465, VR-Track BHpy 980130, 980177 , VR-Track
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2018, 15:45:59 kirjoittanut Antti Tapani Häkkinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2015, 16:54:57 » |
|
Osoitteesta www.fenniarail.fi/nyt.html löytyi aika tarkat tiedot FER:n uusista vetureista, jotka tulevat aikataululla: vuoteen 2016 mennessä 3, vuoteen 202X mennessä 10. Mikäköhän näiden litteraksi tulee ja menevätköhän Dv- vai Dr-sarjaan? Ja entäs vaunukalusto? Dr-sarjaan tietenkin, jos niille edes tulee suomalaista tunnusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2015, 17:04:26 » |
|
Osoitteesta www.fenniarail.fi/nyt.html löytyi aika tarkat tiedot FER:n uusista vetureista, jotka tulevat aikataululla: vuoteen 2016 mennessä 3, vuoteen 202X mennessä 10. Mikäköhän näiden litteraksi tulee ja menevätköhän Dv- vai Dr-sarjaan? Ja entäs vaunukalusto? Dr-sarjaan tietenkin, jos niille edes tulee suomalaista tunnusta. Luulisi tulevan. Suomalainen kalusto, Suomalainen tunnus. Kyllähän LiikenneVirasto niille jonkun tunnuksen antaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2015, 22:54:59 » |
|
Sarjatunnukset, kuten Sr1 ja Sm6 antaa tosiaan Ennevirasto. Tämän voi nähdä jo ihan siitäkin, että Allegrot ja Flirtit ovat saaneet sarjamerkinnän, vaikkeivät ole VR:n kalustoa.
Samalla samainen byroo antaa kalustolle /myöskin/ EVN-numeron, joka on sitten, no, jotain. Flirtille osuivat sarjamerkinnät Sm5 ja 2081. Saa nähdä, tuleeko FR:n vetureista Dr17 vai jotain tyyliin Dr50.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2015, 07:29:27 » |
|
Sarjatunnukset, kuten Sr1 ja Sm6 antaa tosiaan Ennevirasto.
Samalla samainen byroo antaa kalustolle /myöskin/ EVN-numeron, joka on sitten, no, jotain.
Liikennöivän rautatiekaluston rekisteröinnistä vastaava viranomainen on Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, joka siis määrittelee kaluston sarjatunnukset ja EVN-numeroinnin. Sama taho antaa kalustolle käyttöönottoluvat eli käytännössä hyväksyy sen. Liikennevirasto puolestaan antaa lausunnon kaluston sopivuudesta valtion rataverkolle. Käytännössä tällöin käydään läpi kaluston suoraan rataan liittyvät ominaisuudet, kuten esim. ulottuma ja pyörästömitat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2015, 11:25:30 » |
|
Euroopan rautatievirasto (ERA) puolestaan myöntää kaluston haltijatunnuksen (Vehicle Keeper Marking, VKM). Lista 1.4.2015 tilanteen mukaan löytyy täältä: http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/list-VKM.aspxSen mukaan Fennia Railin VKM-tunnus onkin FERFI. FR ja FER ovat jo käytössä toisaalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2015, 19:09:18 » |
|
Sarjatunnukset, kuten Sr1 ja Sm6 antaa tosiaan Ennevirasto. Tämän voi nähdä jo ihan siitäkin, että Allegrot ja Flirtit ovat saaneet sarjamerkinnän, vaikkeivät ole VR:n kalustoa.
Samalla samainen byroo antaa kalustolle /myöskin/ EVN-numeron, joka on sitten, no, jotain. Flirtille osuivat sarjamerkinnät Sm5 ja 2081. Saa nähdä, tuleeko FR:n vetureista Dr17 vai jotain tyyliin Dr50.
Dr17 on tunnuksena jo varattu, vaikkei kyse VR:n kalustosta olekaan. Siksi Dr18 on todennäköisempi tunnus, ellei sitä ole jo ehditty varata VR:n seuraavalle dieselveturihankinnalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2015, 08:10:16 » |
|
Niin, tuossa Dr-sarjojen numeroinnissa on vähän aukkoja. Sarjat alkavat Dr12- sarjasta, jonka jälkeen Dr13, Dr14, Dr15, Dr16 ja Dr17. Sen jälkeen hypätään Dr45-sarjaan jonka jälkeen Dr50, Dr55 ja tuollein. Toden näköisesti joko Dr18 tai Dr60.
Mutta Mitenkäs vaunukalusto? Venäläisiähän ei saa käyttää koska Euroopan turvallisuus kriteerit ja Eurooppalisia vaunuja ei voi koska raideleveys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2015, 14:30:23 » |
|
Sarjatunnukset, kuten Sr1 ja Sm6 antaa tosiaan Ennevirasto. Tämän voi nähdä jo ihan siitäkin, että Allegrot ja Flirtit ovat saaneet sarjamerkinnän, vaikkeivät ole VR:n kalustoa.
Samalla samainen byroo antaa kalustolle /myöskin/ EVN-numeron, joka on sitten, no, jotain. Flirtille osuivat sarjamerkinnät Sm5 ja 2081. Saa nähdä, tuleeko FR:n vetureista Dr17 vai jotain tyyliin Dr50.
Dr17 on tunnuksena jo varattu, vaikkei kyse VR:n kalustosta olekaan. Siksi Dr18 on todennäköisempi tunnus, ellei sitä ole jo ehditty varata VR:n seuraavalle dieselveturihankinnalle. Tunnukseksi tosiaa tulee Dr18. http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&lang=en&id=7790&action=shownews#.VY6Wl0bu7_2 :n mukaan Fennia Railin ensimmäinen veturi on koeajossa Tsekissä. Ensimmäinen veturi rantautuu Suomeen kesän aikana: http://app.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-kilpailija-rautateille/gLtY8Wcp/yrittaminenVaunuista ei vieläkään tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2015, 14:44:48 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2015, 21:00:18 » |
|
Eli siis junalauttavaunut tekevät paluun Suomeen, kiinteästi sijoitettuna? Ja eikös niiden akselitkin ollut jo aiemmin ostettuna jemmaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2015, 21:22:26 » |
|
Eli siis junalauttavaunut tekevät paluun Suomeen, kiinteästi sijoitettuna? Ja eikös niiden akselitkin ollut jo aiemmin ostettuna jemmaan... En tiedä toiveajattelenko vaan, mutta ei kai se olisi hirveän suuri vaiva aloittaa vähintään Haaparannan ylittävää liikennettä noilla vaunuilla uudestaan, varmaan junalauttaliikennekin saataisiin aika vaivatta käynnistettyä. Vai onko terminaalin paikalle jo rakennettu jotain, mikä on vaikea purkaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2015, 21:38:05 » |
|
Eli siis junalauttavaunut tekevät paluun Suomeen, kiinteästi sijoitettuna? Ja eikös niiden akselitkin ollut jo aiemmin ostettuna jemmaan... En tiedä toiveajattelenko vaan, mutta ei kai se olisi hirveän suuri vaiva aloittaa vähintään Haaparannan ylittävää liikennettä noilla vaunuilla uudestaan, varmaan junalauttaliikennekin saataisiin aika vaivatta käynnistettyä. Vai onko terminaalin paikalle jo rakennettu jotain, mikä on vaikea purkaa? Mutta miksi pitäisi esimerkiksi Vapon sahan tuotteita rahdata pohjoiseen, jos ne kuitenkin ovat pääsääntöisesti laivoilla merien taakse matkaavaa tavaraa? Odottelen myös, että tulevaisuudessa kalustoon tulee myös avovaunuja...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2015, 22:24:50 » |
|
Mutta miksi pitäisi esimerkiksi Vapon sahan tuotteita rahdata pohjoiseen, jos ne kuitenkin ovat pääsääntöisesti laivoilla merien taakse matkaavaa tavaraa? Odottelen myös, että tulevaisuudessa kalustoon tulee myös avovaunuja...
On niitä raiteita Suomessa muuallakin kuin etelärannikolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Hellman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 41
|
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2015, 12:07:29 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2015, 14:21:11 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Elokuu 15, 2015, 16:45:28 » |
|
Hyvältä näyttää. Erikoisesti Dr18:n päämoottori on vakuuttava. Euro IIIA-luokitettu, maailmalla koeteltu Caterpillar julistaa, että ympäristöystävällisyyden uusi tunnusväri rautateillä on vastedes sininen!
(6o-lukuinen nokivasara ei nimittäin muutu vihreäksi edes maalaamalla.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #17 : Elokuu 16, 2015, 12:58:19 » |
|
Fennia Railin uusi kalustopäälikkö on Tapani Parviainen. http://www.fenniarail.fi/nyt.html Kun kerran on kalustopäällikkö niin luulisi että on myös kalustoa. Millä aikataululla vaunut muuten tulevat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #18 : Elokuu 16, 2015, 20:10:34 » |
|
Muutoin, onko jo kuljettajat valittuna/koulutettuna? Voisi kuvitella, että väki pitäisi olla palkattuna ja lupalapullisena ennen vetureiden saapumista Suomeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #19 : Elokuu 16, 2015, 20:25:50 » |
|
Muutoin, onko jo kuljettajat valittuna/koulutettuna? Voisi kuvitella, että väki pitäisi olla palkattuna ja lupalapullisena ennen vetureiden saapumista Suomeen.
Ei tämä nyt kuitenkaan veturin ostoa estä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #20 : Elokuu 16, 2015, 20:36:13 » |
|
Muutoin, onko jo kuljettajat valittuna/koulutettuna? Voisi kuvitella, että väki pitäisi olla palkattuna ja lupalapullisena ennen vetureiden saapumista Suomeen.
Ei tämä nyt kuitenkaan veturin ostoa estä. Eihän toki Mutta ihan käytännöllisestä näkökohdasta ajattelin asiaa - vähän kuin ostettaisiin auto ja kun se olisi pihassa, aloitettaisiin autokoulu? Olisihan se hullua, että vetureiden saapuessa ei olisi ketään, joka niillä luvallisesti voisi liikkua rataverkolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2015, 07:35:32 » |
|
Onkohan noin. Käsittääkseni dieseleiden ympäristöystävällisyyden kehitys on ollut pitkälti sitä, että mottorinvalmistajat pienentävät hiukkaskokoa niin, että se läpäisee normien seulan, ja viranomaiset tihentävät seuloja muutaman vuoden välein. Hyvä juttu, byrokraatti ja tuotekehitysnörtti ansaitsevat leipänsä ja näkyvä savu ei pelota ihmisiä, paitsi yksi mutta: mitä pienempi nokihiukkanen, sitä vaarallisempi se on keuhkoissa. Se hurun säkkiin lapioitava savu, jossa leijailee lumihiutaleen kokoisia nokilappuja, ei ole niin vaarallista kuin se näyttää. Eikä niin vaarallista kuin modernin koneen nanohiukkaset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 21, 2015, 22:56:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|