Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 20 | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #250 : Helmikuu 13, 2016, 19:34:35 »


Sulle on vastattu jo edellisellä sivulla, että kyseessä ovat Transwaggonilta vuokrattavat vaunut.
Kaikki Transwaggonin vaunut ovat suoraan käytettävissä Suomessa, kunhan pyöräkerrat vaihdetaan 1524-millisiin. Vaunuja ei tarvitse erikseen rekisteröidä Suomeen, koska sekä Suomi, että Ruotsi ovat EU-maita. Ruotsalaista rekisteröintiä voidaan siis käyttää Suomessa aivan samoin kuin nykyään Helsinki-Moskova-väliä kulkeva Tolstoi koostuu vaunuista, jotka on rekisteröity Sveitsiin (joka ei ole EU-maa, mutta joka rautatieasioissa tekee tiivistä EU-yhteistyötä.)
Niitä 1524-millisiä pyöriä FR:llä on ennästään jo yli 80 vaunun tarpeisiin.
Mitäs sinä siinä kimpoilet? Kyllä minulle on jo selvinnyt että FR:llä on Suomessa tällä hetkellä KAKSI vaunua. Tiedän myös tuon EU-pykälän, ehkä myös jokin UIC sanelee myös jotain Euroalueella käytettävästä vaunukalustosta..

Yhtä asiaa minä ihmettelen. Tässä ketjussa on kerrottu Loimalla olleen "200 pyöräkertaa", jotka kaiketi ovat siirtyneet FR:n omistukseen. Onko luku väärä vai onko pyöriä ostettu FR:lle jostakin muualta? En oikein saa niitä riittämään "noin 80 kpl" vaunuun, varsinkin kun täällä on keskusteltu Laais- vaunuista jotka teknisen datan ukaisesti ovat 4-akselisia.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #251 : Helmikuu 13, 2016, 20:00:04 »

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua ja sitä, miten paljon mielipahaa, katkeruutta ja jopa vihaakin on rivien välistä havaittavissa joidenkin henkilöiden taholta ensimmäisen ihan oikean tavaraliikenneoperaattorin tullessa Suomen rataverkostolle. 

Täältä näyttää näemmä löytyvän epävirallinen ja vahvistamaton harrastajatason vastaus siihen, mitä akseleille on mahdollisesti tehty ja paljonko niitä tarkalleen on ollut tietyllä hetkellä Loimaalla ja Torniossa: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.80
tallennettu

Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #252 : Helmikuu 13, 2016, 20:42:59 »

KIrjoitan! Olen juuri kokomassa materiaalia. Ja toivon pohdintaa ja kannanottoja, niin olemme taas toivottavasti viisaampia pohdinnan jälkeen.

Kirjoitan muutamasta ruotsalaisesta yhtiöstä niiden tarinoita vorgiin joskus myöhemmin, kun ei ole niin kiire.   


Älä unohda tätä lupausta. Kiinnostaisi!
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #253 : Helmikuu 13, 2016, 20:47:29 »

Olisiko VTG:llä vielä jotain lisää tähän kun ovat puoliksi samaa firmaa, jos nyt ei tuota aiemmin käsiteltyä säiliövaunua?

No, kävin nyt kaivamassa sen (melko) tarkan luvunkin.
Fenniaraililla on käytettävissään noin yksitoistatuhatta (11000) vaunua. Näistä 1800 on avovaunuja ja 9200 katettuja vaunuja.
TIedot hain WIkipediasta, aikaa tiedonhaussa kului vajaa minuutti: https://de.wikipedia.org/wiki/Transwaggon . Tiedonhaun toteutin tässä keskusteluketjussamme jo ajat sitten ehdotetulla keinolla: Pistin hakukoneeseen hakusanaksi "Transwaggon" ja painoin enter. Eka hakutulos kertoi tuon 11000.

EDIT: Ylläolevan viisirivisen viestin kirjoittamiseen meni arviolta kolme kertaa niin pitkä aika kuin tuon tiedon "etsimiseen", eli katsomiseen. Mikä järki kolmen viestin voimin vängätä tarkkaa lukemaa nettifoorumilta syyttäen ihmisiä "väistelemisestä", jos se tarkka lukumäärä ensinnäkin on keskustelun kannalta ihan yks ja hailee ja toisekseen tosi nopeasti selvitettävissä?
Toi 11000 on ihan mielenkiintoinen luku sinänsä, kun itse olin odottanut ennemminkin jotain suuruusluokassa 2000-5000 olevaa määrää, mutta tosiaan keskustelun kannalta yllämainittu "Transwaggon on kalustonvuokrausyhtiö ja sillä riittää vaunuja" on riittävä vastaus kysymykseen vaunujen riittävyydestä.
Toivottavasti tämä asia on nyt riittävän moneen kertaan toistettu, että asia on selvä.

EDIT2: Ruotsinkielinen Wikipedia antaa lukumääräksi 12700: https://sv.wikipedia.org/wiki/Transwaggon . Ranskankielinen sanoo, että 12000: https://fr.wikipedia.org/wiki/Transwaggon .
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #254 : Helmikuu 13, 2016, 20:55:00 »

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua ja sitä, miten paljon mielipahaa, katkeruutta ja jopa vihaakin on rivien välistä havaittavissa joidenkin henkilöiden taholta ensimmäisen ihan oikean tavaraliikenneoperaattorin tullessa Suomen rataverkostolle. 

Tuo on kyllä hämmentävää, miten tuntuu monillakin sieppaavan ihan tosissaan Fennia Railin tulo.

Bussikeskusteluissa oli erittäin paljon samankaltaista puhetta, mutta siellä sen jotenkin laittoi karttellibussisukujen masinoimaksi mielipidevaikuttamiseksi, mutta ilmeisesti täysin ulkopuolisetkin vastustivat Onnibussin tuloa.

Mistäköhän tuo kumpuaa? Onko siinä jonkilaisia poliittisia värinöitä takana? Koetaanko oma tai esi-isien rautatieläisyys jotenkin velvoittavan? Vastustetaanko kaikkiea uutta ihan vaan periaatteesta? Vai mikä riepoo?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #255 : Helmikuu 13, 2016, 23:19:10 »

Täältä näyttää näemmä löytyvän epävirallinen ja vahvistamaton harrastajatason vastaus siihen, mitä akseleille on mahdollisesti tehty ja paljonko niitä tarkalleen on ollut tietyllä hetkellä Loimaalla ja Torniossa: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.80
Tästä löytyi tyhjentävä vastaus kysymykseeni akselien määrästä. Reilua ja yksinkertaista toimintaa, joka poistaa epätietoisuuden yksiselitteisesti.

Kun kysyin täällä suomessa olevien FR:n (käytössä olevien) vaunujen lukumäärää tällä hetkellä, niin yksinkertaisena vastauksenahan olisi ollut vaikkapa "tällä tietoa kaksi kappaletta". No, miksi kellään ei sitten riittänyt ryhti vastata noin, vaan aloitettiin politiikkomainen pyörittely aisialla? Parhaimmillaan vetäistiin esiin esimerkiksi Tuukan ""Fenniaraililla on käytettävissään noin yksitoistatuhatta (11000) vaunua. Näistä 1800 on avovaunuja ja 9200 katettuja vaunuja."" Nämä lukumääräthän pitäisivät paikkaansa vain siinä tapauksessa että FR olisi Nordvaggonin ainoa asiakas.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #256 : Helmikuu 14, 2016, 08:25:38 »

Täältä näyttää näemmä löytyvän epävirallinen ja vahvistamaton harrastajatason vastaus siihen, mitä akseleille on mahdollisesti tehty ja paljonko niitä tarkalleen on ollut tietyllä hetkellä Loimaalla ja Torniossa: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.80
Tästä löytyi tyhjentävä vastaus kysymykseeni akselien määrästä. Reilua ja yksinkertaista toimintaa, joka poistaa epätietoisuuden yksiselitteisesti.

Kun kysyin täällä suomessa olevien FR:n (käytössä olevien) vaunujen lukumäärää tällä hetkellä, niin yksinkertaisena vastauksenahan olisi ollut vaikkapa "tällä tietoa kaksi kappaletta". No, miksi kellään ei sitten riittänyt ryhti vastata noin, vaan aloitettiin politiikkomainen pyörittely aisialla?

"Tällä tietoa kaksi kappalettako" olisi sitten antanut oikean kuvan FR:n potentiaalista? Sillä kahden vaunun junallako sitten olisi uumoiltu ajettavan Kemijärvi - Mussalo -väliä?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #257 : Helmikuu 14, 2016, 08:27:40 »

Ehkäpä tuo sanamuoto "Fenniaraililla käytössä olevien vaunujen määrä" kysymyksessäsi oli pulmana: kuinka operaatorilla joka ei ole vielä aloitttanut voi olla yhtään vaunua käytössä? Tämä olettaen että "käytössä" tarkoittaa "käytetään tuotantoon = asiakkaan tavaroiden kuljettamiseen". Olisiko niin että käytössä sana tarkoittaa meille monia eri asioita, ja tuosta pääsimme vastausten, vastausten vastausten, vastausten vastausten vastausten, vastausten vastausten vastausten vastausten, jne loputtomaan ketjuun. Jokainen ketjulainen halusi tuoda jotain mielenkiintoista keskusteluun lisää.

Minusta on ensiarvoisen tärkeää, että keskustelimme! Samoin näen että keskustelun laajennuksessa ajatteluun, että mitä Fenniarailin vaunuresurssit (sen mahdollisuudet) lopultakin ovat, on ensinarvoisen tärkeää katsoen ulkopuolelta mitä Fenniarail voi jatkossa tehdä, kunhan asiakkaita alkaa kertyä. Silloin ei rajoituta demovaunustoon.

On myös aivan varma että operaattoreita tulee lisää, paitsi jos kumipyöräliikenteellä on VR:n monopoliavuosien takia saatu niskalenkki junaliikenteen rahdista. Onkohan niin? Alla havainnekuvituksena meikäläinen "maantiejuna". Lisätään tuohon automaattiohjaus ja halpa energia, niin nykyinen asetelma muuttuu. En satuile automaattiohjauksesta. Södertäljeen voi mennä katsomaan kun Scanian nupit hiovat parviohjauksen yksityiskohtia testiradalla. (parvi=rekkoja ajaa monta peräkkäin ajatuksena että niissä on vain yksi kuljettaja joka ohjaa kaikkia) Ovat tehneet sitä jo vuosia. Samaa tekevät muut autonvalmistajat, joten junaliikenteen kiskojen suoma ohjauskilpailuetu voi kohta olla menetetty.         

Täältä näyttää näemmä löytyvän epävirallinen ja vahvistamaton harrastajatason vastaus siihen, mitä akseleille on mahdollisesti tehty ja paljonko niitä tarkalleen on ollut tietyllä hetkellä Loimaalla ja Torniossa: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.80
Tästä löytyi tyhjentävä vastaus kysymykseeni akselien määrästä. Reilua ja yksinkertaista toimintaa, joka poistaa epätietoisuuden yksiselitteisesti.

Kun kysyin täällä suomessa olevien FR:n (käytössä olevien) vaunujen lukumäärää tällä hetkellä, niin yksinkertaisena vastauksenahan olisi ollut vaikkapa "tällä tietoa kaksi kappaletta". No, miksi kellään ei sitten riittänyt ryhti vastata noin, vaan aloitettiin politiikkomainen pyörittely aisialla? Parhaimmillaan vetäistiin esiin esimerkiksi Tuukan ""Fenniaraililla on käytettävissään noin yksitoistatuhatta (11000) vaunua. Näistä 1800 on avovaunuja ja 9200 katettuja vaunuja."" Nämä lukumääräthän pitäisivät paikkaansa vain siinä tapauksessa että FR olisi Nordvaggonin ainoa asiakas.

Aihekuvitusta:

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #258 : Helmikuu 14, 2016, 11:59:57 »

Ehkäpä tuo sanamuoto "Fenniaraililla käytössä olevien vaunujen määrä" kysymyksessäsi oli pulmana: kuinka operaatorilla joka ei ole vielä aloitttanut voi olla yhtään vaunua käytössä? Tämä olettaen että "käytössä" tarkoittaa "käytetään tuotantoon = asiakkaan tavaroiden kuljettamiseen". Olisiko niin että käytössä sana tarkoittaa meille monia eri asioita, ja tuosta pääsimme vastausten, vastausten vastausten, vastausten vastausten vastausten, vastausten vastausten vastausten vastausten, jne loputtomaan ketjuun. Jokainen ketjulainen halusi tuoda jotain mielenkiintoista keskusteluun lisää.

Minusta on ensiarvoisen tärkeää, että keskustelimme! Samoin näen että keskustelun laajennuksessa ajatteluun, että mitä Fenniarailin vaunuresurssit (sen mahdollisuudet) lopultakin ovat, on ensinarvoisen tärkeää katsoen ulkopuolelta mitä Fenniarail voi jatkossa tehdä, kunhan asiakkaita alkaa kertyä. Silloin ei rajoituta demovaunustoon.

Hyvä yhteenveto! Fennia Railin kannalta olennaisinta lienee se, että demovaunujen kaltaista kalustoa on tarjolla melkeinpä rajattomasti eli siihen ei liikenteen laajentaminen tule kaatumaan.

Se, että ne vaunut eivät seiso valmiina jossakin kaenuulaisella ratapihalla on enemmän kuin hyvä asia.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #259 : Helmikuu 16, 2016, 17:07:17 »

Onko mitään käryä mikä tuo Kajaanin käynti lienee?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #260 : Helmikuu 16, 2016, 17:14:55 »

Onko mitään käryä mikä tuo Kajaanin käynti lienee?

Toisaalla internetissä on veikkailtu, että kyseessä olisi Lamminniemessä sijaitsevan Pölkky Oy:n tuotteita kuljettava juna, jolla testattaisiin miten sahatavara saadaan lastattua Laaiis-vaunujen sisään tms.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #261 : Helmikuu 25, 2016, 22:44:42 »

Nythän siis koeajettu rahtia myös Korkeakoskelta Haminaan..

Mutta tulihan mieleen että Teräspyörän Kbps-vaunuhan kulki aiemmin Dr18 mukana, että kuinkahan paljon näitä Kbps-vaunuja olisi vuokrattavissa Teräspyörällä?
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #262 : Helmikuu 26, 2016, 12:11:26 »

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua ja sitä, miten paljon mielipahaa, katkeruutta ja jopa vihaakin on rivien välistä havaittavissa joidenkin henkilöiden taholta ensimmäisen ihan oikean tavaraliikenneoperaattorin tullessa Suomen rataverkostolle. 

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sama muutosvastarinta ja oman monopolin kaikkivoipaisuuteen uskominen oli bussipuolellakin vielä pari vuotta sitten.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #263 : Maaliskuu 12, 2016, 12:09:43 »


Ferri liikennöi taas Kotkasta Tampereelle ti 15.3

http://julia.dy.fi/timetables?s=17001&d=15.3.2016
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #264 : Maaliskuu 18, 2016, 10:19:45 »


Ferri liikennöi taas Kotkasta Tampereelle ti 15.3

http://julia.dy.fi/timetables?s=17001&d=15.3.2016

nyt herää kysymys onko fennialla jo oikeaa kaupalista liikennettä vai ovatko nuo vielä koeajoja?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #265 : Maaliskuu 18, 2016, 12:34:28 »

Eikö tuo jatkanut vielä Pieksämäelle tuosta, vietettyään yön tamperelaisessa veturitallissa? Vähän hassu reitti muuten, joten ensimmäiseksi käsitykseksi jää, että Tampereelta on vuokrattu talli, jonka toimivuus haluttiin testata käytännössä. Tai sitten kyse on ollut jonkun pikkuvian huollosta jonkun tamperelaisyrityksen toteuttamana.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #266 : Maaliskuu 18, 2016, 15:52:01 »

Eikö tuo jatkanut vielä Pieksämäelle tuosta, vietettyään yön tamperelaisessa veturitallissa? Vähän hassu reitti muuten, joten ensimmäiseksi käsitykseksi jää, että Tampereelta on vuokrattu talli, jonka toimivuus haluttiin testata käytännössä. Tai sitten kyse on ollut jonkun pikkuvian huollosta jonkun tamperelaisyrityksen toteuttamana.
Yötä ei ollut Tampereella, jos oikein katsoin kulkutiedoista, vaan lähti illalla Pieksämäelle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #267 : Maaliskuu 18, 2016, 17:17:26 »

Eikö tuo jatkanut vielä Pieksämäelle tuosta, vietettyään yön tamperelaisessa veturitallissa? Vähän hassu reitti muuten, joten ensimmäiseksi käsitykseksi jää, että Tampereelta on vuokrattu talli, jonka toimivuus haluttiin testata käytännössä. Tai sitten kyse on ollut jonkun pikkuvian huollosta jonkun tamperelaisyrityksen toteuttamana.
Yötä ei ollut Tampereella, jos oikein katsoin kulkutiedoista, vaan lähti illalla Pieksämäelle.

Sen suuremmalla syyllä jonkinlaiselta testailulta vaikuttaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #268 : Maaliskuu 18, 2016, 17:40:39 »

Yhden yön vietti Tampereella, toisen Jyväskylässä:

http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=15.3.2016-18.3.2016&operator=3385
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #269 : Huhtikuu 04, 2016, 17:24:58 »

Fenniarailin ensimmäinen kaupallinen kuljetus heinäkuuussa:

http://www.railwaygazette.com/news/freight/single-view/view/finnish-open-access-operator-signs-up-first-customer.html
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #270 : Huhtikuu 04, 2016, 20:12:16 »

No news is good news, ainakaan mitään ei ole peruttu, vaikka Fenniarail ei vaikutakaan ollenkaan agressiiviselta markkinaosuuden kasvattamisessa. Nehän voisivat ajaa kapasiteettinsa mukaan lyhyitä tosi hyviä tarjouksia eri tuotantolaitoksille, jotta nämä oppivat että monopolioperaattori VR:lle on myös käytännön vaihtoehtoja.


Mitkä muuten ovat nämä 34 omistajaa, joita artikkelissa siteerataan?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #271 : Huhtikuu 04, 2016, 20:25:32 »

No news is good news, ainakaan mitään ei ole peruttu, vaikka Fenniarail ei vaikutakaan ollenkaan agressiiviselta markkinaosuuden kasvattamisessa. Nehän voisivat ajaa kapasiteettinsa mukaan lyhyitä tosi hyviä tarjouksia eri tuotantolaitoksille, jotta nämä oppivat että monopolioperaattori VR:lle on myös käytännön vaihtoehtoja.


Mitkä muuten ovat nämä 34 omistajaa, joita artikkelissa siteerataan?

http://www.kymensanomat.fi/Online/2015/05/26/Sinisten%20vetureiden%20takana%20vahva%20kotkalaisomistus/2015319088308/4
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #272 : Huhtikuu 04, 2016, 21:00:03 »

OK, tuossa oli kaksi, entä ne muut 32?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #273 : Huhtikuu 05, 2016, 00:13:52 »

OK, tuossa oli kaksi, entä ne muut 32?


Ehkä niitä mainittuja yksityishenkilöitä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #274 : Huhtikuu 05, 2016, 06:24:58 »

Niin voi olla, mutta keitä nämä omistajat ovat? Tietohan on julkista, mutten ole nähnyt sitä yksilöitävän vielä missään.

OK, tuossa oli kaksi, entä ne muut 32?


Ehkä niitä mainittuja yksityishenkilöitä?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 20 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina