Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« : Huhtikuu 07, 2015, 17:50:19 » |
|
www.lansi-savo.fi/uutiset/mikkelin-valtuusto-nosti-esiin-henkilöliikenteen-palauttamisen-haukivuorelle-239862Ei taida mennä läpi vaikka yrityksiä riittää. Tässä ei näköjään pelkkää tarvetta kysytä. Olen itse huomannut että aika monet junat pysähtyvät Mi-Pie välillä 2 kertaa mutta matkustajia ei päästetä ulos. Kyllä 1 hyödynnettävä pysähdys aina 2 hyödytöntä voittaa. Mi-Pie välin matka-aika laski 41 minuutista 36 minuuttiib lakkautuksen myötä, mutta tuskin juuri kukaan sitä huomaa. Itse olen sitä mieltä että Haukivuori pitäisi E H D O T T O M A S T I palauttaa. Mikä mahtanee olla asiasta yleinen mielipide?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2015, 17:57:05 » |
|
www.lansi-savo.fi/uutiset/mikkelin-valtuusto-nosti-esiin-henkilöliikenteen-palauttamisen-haukivuorelle-239862Ei taida mennä läpi vaikka yrityksiä riittää. Tässä ei näköjään pelkkää tarvetta kysytä. Olen itse huomannut että aika monet junat pysähtyvät Mi-Pie välillä 2 kertaa mutta matkustajia ei päästetä ulos. Kyllä 1 hyödynnettävä pysähdys aina 2 hyödytöntä voittaa. Mi-Pie välin matka-aika laski 41 minuutista 36 minuuttiib lakkautuksen myötä, mutta tuskin juuri kukaan sitä huomaa. Itse olen sitä mieltä että Haukivuori pitäisi E H D O T T O M A S T I palauttaa. Mikä mahtanee olla asiasta yleinen mielipide? Ehdottomasti samaa mieltä. Mielestäni se, että 2500 asukkaan taajamasta ei pääse kaupungin keskustaan viikonloppuisin julkisella kulkuvälineellä on aika kohtuutonta... Lisäksi asukkaiden sitkeys aseman lakkauttamista vastaan pitäisi palkita jotenkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2015, 11:41:56 » |
|
Samaa mieltä siitä, että noinkin iso taajama on "eristetty" kaupungin keskustasta. Julkisen liikenteen järjestäminen kaupungin sisällä taitaa olla kuitenkin kunnan vastuulla, ei VR:n tai bussiyhtiöiden. Toki voihan liikenteen ostaa VR:ltä, mutta siinä hintalapussa ei saata olla mitään järkeä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2015, 22:17:25 » |
|
Koska VR ei enää pysähdy Haukivuorella, osuus Mikkeli - Haukivuori (kuten myös erillisenä Haukivuori - Pieksämäki) olisi kaiketi avoin kilpailijoille. Mikkelin kaupunki voisi lain mukaan itsekin toimia liikennöitsijänä, mikäli saisi hankittua kalustoa ja henkilökuntaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 18
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2015, 23:40:06 » |
|
Mielestäni se, että 2500 asukkaan taajamasta ei pääse kaupungin keskustaan viikonloppuisin julkisella kulkuvälineellä on aika kohtuutonta...
Haukivuoren kunnassa oli noin 2300 asukasta, jotka eivät kaikki asuneet Haukivuoren taajamassa. Mikä lie taajaman asukasluku... Julkinen liikenne palvelee viikonloppuisin, esim. matkahuolto.info kertoo asian.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2015, 08:54:44 » |
|
Olen itse tehnyt jonkun asteiset aikataulut Suomen rataverkolle. Tässä olisi Kouvola-Mikkeli-Pieksämäki
Hauskaa ajatusleikkiä, olen syyllistynyt itsekin tuohon. Sen verran kommentoin, että 8.50 Kouvolasta ajettaisiin ns. Pelastusarmeijalle = ei kannata. Samoin noista keskipäivän vuoroista jättäisin toisen pois. Tässä aikataulussa Pendo-vuorot pitäisi ajaa keskinopeudella 180 km/h Kouvola-Mikkeli välillä. No, odotellaan josko uusi hallitus osoittaa noin miljardin itä-ratojen kehittämiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2015, 09:11:12 » |
|
Mielestäni se, että 2500 asukkaan taajamasta ei pääse kaupungin keskustaan viikonloppuisin julkisella kulkuvälineellä on aika kohtuutonta...
Haukivuoren kunnassa oli noin 2300 asukasta, jotka eivät kaikki asuneet Haukivuoren taajamassa. Mikä lie taajaman asukasluku... Julkinen liikenne palvelee viikonloppuisin, esim. matkahuolto.info kertoo asian. Aha, nykyään onkin näköjään vuoro päivässä... Syksyllä ei vielä ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2015, 18:39:47 » |
|
Olen itse tehnyt jonkun asteiset aikataulut Suomen rataverkolle. Tässä olisi Kouvola-Mikkeli-Pieksämäki
Hauskaa ajatusleikkiä, olen syyllistynyt itsekin tuohon. Sen verran kommentoin, että 8.50 Kouvolasta ajettaisiin ns. Pelastusarmeijalle = ei kannata. Samoin noista keskipäivän vuoroista jättäisin toisen pois. Tässä aikataulussa Pendo-vuorot pitäisi ajaa keskinopeudella 180 km/h Kouvola-Mikkeli välillä. No, odotellaan josko uusi hallitus osoittaa noin miljardin itä-ratojen kehittämiseen. Jottei vaikuta oudolta, niin mainittaakoot että poistin mainitun kommentin. Tuo aikataulujen tehtailu tulee lähinnä siitä, kun ei vaan ole tekemistä. Savoon olen tehnyt tälläisiä varmaan ainakin sata. Tulisiko näillä ajoilla pendon nopeudeksi 180km/h? Ilmeisesti joudun tekemään vielä 101:n version... Mutta asiaan. näyttäisi siltä että nykyisin jotkin bussilinjat Mikkelin ja Pieksämäen välillä noudattavat junan reittiä. Sen lisäksi viikonloppuisin kulkee Haukivuori-Mikkeli bussivuoroja joilla on vaihtoyhteys junaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2015, 11:09:49 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2023, 10:06:06 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2023, 18:45:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2023, 20:04:25 » |
|
Kiitämme!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 27, 2023, 10:42:19 » |
|
Hyvin kiihtyvät IC-junat uudemmilla sähkövetureilla verrattuna Sr1-vetoisiin 2014 Haukivuorella. (Hillosensalmen ohitus -> pysähdys IC 63 ja IC68)
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2023, 15:33:10 » |
|
Hyvin kiihtyvät IC-junat uudemmilla sähkövetureilla verrattuna Sr1-vetoisiin 2014 Haukivuorella. (Hillosensalmen ohitus -> pysähdys IC 63 ja IC68)
Tuossa postauksessa on lausunto ja antaja => " 25.9.2014: VR:n ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu: Haukivuoren pysähdysten osalta kysymys ei siis ole liikennöinti-, energia- tai pysähdyskustannuksista, vaan matka-aikahyödyistä." Vihreän liiton helsinkiläinen diplomi-insinööri Lehtipuu on nykyisin vanhempi johtaja, kestävän kehityksen palvelut, Greenstep Oy -nimisessä liikkeenjohdon konsulttiyhtiössä. Lisäksi hän on hallituksen jäsen Tampereen-Helsingin välistä metsärataa kaavailevassa Suomi-Rata Oy:ssä. Hänen VR-palvelus päättyi 2017.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 02, 2023, 05:09:04 » |
|
Uudempaa argumentointia: 20.6.2018: VR strategisen suunnittelun päällikkö: ”Muutaman minuutin pysähdys Haukivuorella hidastaisi Kuopion ja Helsingin välistä junaa 15-40 minuutilla, jotakin jopa tunnilla.” 29.11.2022 Radio Suomen Liikenneilta kohdassa 34:30 VR kaukoliikennejohtaja Hillosensalmen pysähtymisestä: "Teemme mielellämme tällaisia kokeiluja" https://areena.yle.fi/podcastit/1-6376641614.2.2023 VR suunnittelujohtaja, kaukoliikenne: "Pieksämäelle (30 km) ja Mikkeliin (40 km) johtaa Haukivuorelta hyväkuntoinen suora kantatie."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 02, 2023, 14:42:42 » |
|
Outoa matematiikkaa. Ei tuo ihan kouluaritmetiikalla selviä, mutta eihän se olekaan oleellista. Tärkeämpää on nopea aikataulu jota matkustajat vain häiritsevät, eikä se rahtikaan niin tärkeää taida olla kun uudet yrittäjät ovat saaneet ilmeisen hyvin tehtäviä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 02, 2023, 17:13:51 » |
|
Ei liity suoraan Haukivuoren pysähdyksiin, mutta VR:n selityksiin tämä liittyy mitä suurimmassa määrin. Yle Areenasta nimittäin löytyy 22. helmikuuta 2006 esitetty A-Talkin jakso "Itä-Lappi nousi junakapinaan". Ohjelmaa katsoessa tulee väistämättä mieleen, osaako VR ylipäätään edes puhua mistään asiasta totta? A-Talk-jakso löytyy tästä ja sen kesto on 50 minuuttia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 02, 2023, 19:21:27 » |
|
Tuo Mikon mainitsema A-Talk on kyllä hyvin mielenkiintoinen ohjelma. Kuten on myös koko Kemijärven junakapina. Erityisen mielenkiintoisen siitä tekee se mikä oli Kemijärven junassa täysin mahdotonta näkyy onnistuvan Kolarin radalla. Tällä viittaan siihen että sinisiämakuuvaunuja on samassa junassa uudempien kanssa, käytetään Dr16 veturi ja agregaattivaunua.
Tämä Haukivuoren tapaus on myös erittäin mielenkiintoinen erityisesti noiden vaihtelevien selitysten vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 02, 2023, 20:50:27 » |
|
Ensimmäisiä selityksiä: 28.7.2014 VR kaukoliikennejohtaja liikenneministeri Risikolle: ”Aikataulukauden vaihteeseen 11.8.2014, jolloin junien pysähtyminen Haukivuorella päättyy, on aikaa enää alle kaksi viikkoa- On mahdotonta enää palauttaa päätöstä velvoitejunien pysähtymisestä Haukivuorella, sillä junien aikataulut kaikkine niihin liittyvine prosesseineen tulisi suunnitella uudelleen, eikä aikaa suunnittelulle enää ole.”
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #20 : Toukokuu 02, 2023, 21:12:57 » |
|
Ensimmäisiä selityksiä: 28.7.2014 VR kaukoliikennejohtaja liikenneministeri Risikolle: ”Aikataulukauden vaihteeseen 11.8.2014, jolloin junien pysähtyminen Haukivuorella päättyy, on aikaa enää alle kaksi viikkoa- On mahdotonta enää palauttaa päätöstä velvoitejunien pysähtymisestä Haukivuorella, sillä junien aikataulut kaikkine niihin liittyvine prosesseineen tulisi suunnitella uudelleen, eikä aikaa suunnittelulle enää ole.”
Tämä prosessi toimii siten, että Haukivuorea lähestyttäessä veturin sähköjarrulla aloitetaan ensin jarrutus, kunnes junajarrulla lisätään jarruvoimaa välien kiristyttyä. Juuri ennen pysähdystä jarruja höllätään mahdollisimman pehmeän pysähdyksen aikaansaamiseksi. Vastaavasti Haukivuorelta lähdettäessä tämä prosessi tapahtuu niin, että ensin junan ja veturin jarrut irrotetaan, jonka jälkeen aletaan lisätä tehoa niin ikään rauhallisesti matkustusmukavuus samalla säilyttäen. Ehkä tällaisen prosessin suunnitteluun todella tarvitaan pidempi aika, sillä elokuussa tulee kuluneeksi yhdeksän vuotta siitä, kun matkustajajunat Haukivuorella viimeksi pysähtyivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 03, 2023, 10:29:46 » |
|
Tuo Mikon mainitsema A-Talk on kyllä hyvin mielenkiintoinen ohjelma. Kuten on myös koko Kemijärven junakapina. Erityisen mielenkiintoisen siitä tekee se mikä oli Kemijärven junassa täysin mahdotonta näkyy onnistuvan Kolarin radalla. Tällä viittaan siihen että sinisiämakuuvaunuja on samassa junassa uudempien kanssa, käytetään Dr16 veturi ja agregaattivaunua.
Kemijärven yöjunakapinan aikaan katsottiin, etteivät olemassa olevat aggregaattivaunut riitä, koska niitä tarvittiin silloin Vaasan IC-junassa sekä Sibeliuksessa. Ehdotettu ratkaisu ei siis ollut Kolarin radalla nykyään käytetty eli Dr16 + aggregaattivaunu (tai Dr16-pari + aggregaattivaunu) vaan Dr16-veturi yksinään. Mutta Dr16-veturin käyttö olisi ollut siinä mielessä ongelmallista, että siihen aikaan oli tarvetta ajaa vielä Kemijärveltä Kelloselän suuntaan, johon Dr16 soveltui huonosti akselipainonsa vuoksi. Tästä syystä Kemijärven tavarajuna oli melkein pakko ajaa Dv12-vetureilla eli Dr16-veturin käyttö yöjunassa olisi käytännössä edellyttänyt, että joku sähkövetoinen Oulu-Rovaniemi-juna olisi vedetty Dr16-veturilla. Toki sekin olisi ollut teknisesti mahdollista mutta kaikissa ratkaisuissa tullaan siiihen, että jollain tavalla niistä olisi seurannut lisäkustannuksia. Jotenkin en ole tässä Kemijärven yöjunakapinassa koskaan ymmärtänyt, miksi VR:n puolitotuuksiin haluttiin vastata jopa harrastajasivuillakin lähes yhtä löysällä argumentoinnilla sen sijaan, että kaikkien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet olisi yritetty avata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #22 : Toukokuu 03, 2023, 11:14:33 » |
|
Tuo Mikon mainitsema A-Talk on kyllä hyvin mielenkiintoinen ohjelma. Kuten on myös koko Kemijärven junakapina. Erityisen mielenkiintoisen siitä tekee se mikä oli Kemijärven junassa täysin mahdotonta näkyy onnistuvan Kolarin radalla. Tällä viittaan siihen että sinisiämakuuvaunuja on samassa junassa uudempien kanssa, käytetään Dr16 veturi ja agregaattivaunua.
Kemijärven yöjunakapinan aikaan katsottiin, etteivät olemassa olevat aggregaattivaunut riitä, koska niitä tarvittiin silloin Vaasan IC-junassa sekä Sibeliuksessa. Ehdotettu ratkaisu ei siis ollut Kolarin radalla nykyään käytetty eli Dr16 + aggregaattivaunu (tai Dr16-pari + aggregaattivaunu) vaan Dr16-veturi yksinään. Mutta Dr16-veturin käyttö olisi ollut siinä mielessä ongelmallista, että siihen aikaan oli tarvetta ajaa vielä Kemijärveltä Kelloselän suuntaan, johon Dr16 soveltui huonosti akselipainonsa vuoksi. Tästä syystä Kemijärven tavarajuna oli melkein pakko ajaa Dv12-vetureilla eli Dr16-veturin käyttö yöjunassa olisi käytännössä edellyttänyt, että joku sähkövetoinen Oulu-Rovaniemi-juna olisi vedetty Dr16-veturilla. Toki sekin olisi ollut teknisesti mahdollista mutta kaikissa ratkaisuissa tullaan siiihen, että jollain tavalla niistä olisi seurannut lisäkustannuksia. Jotenkin en ole tässä Kemijärven yöjunakapinassa koskaan ymmärtänyt, miksi VR:n puolitotuuksiin haluttiin vastata jopa harrastajasivuillakin lähes yhtä löysällä argumentoinnilla sen sijaan, että kaikkien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet olisi yritetty avata. Ilmeisesti Kemijärven casessa aluepoliittiset seikat esittivät merkittävän osan, radan liikenteen loppuminen sekä henkilö että tavaraliikenteen hiipuminen olisi ollut kuolinisku seudulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #23 : Toukokuu 03, 2023, 12:05:08 » |
|
Kemijärven yöjunakapinan aikaan katsottiin, etteivät olemassa olevat aggregaattivaunut riitä, koska niitä tarvittiin silloin Vaasan IC-junassa sekä Sibeliuksessa. Ehdotettu ratkaisu ei siis ollut Kolarin radalla nykyään käytetty eli Dr16 + aggregaattivaunu (tai Dr16-pari + aggregaattivaunu) vaan Dr16-veturi yksinään.
Dr16 olisi riittänyt aivan hyvin kolmen Edm:n sähkönsyöttöön Rovaniemi–Kemijärvi-välillä, joten Eifet:iä tai De:tä, joista toki jälkimmäistä ei vielä vuonna 2006 ollu, ei olisi siihen tarvittu. Mutta Dr16-veturin käyttö olisi ollut siinä mielessä ongelmallista, että siihen aikaan oli tarvetta ajaa vielä Kemijärveltä Kelloselän suuntaan, johon Dr16 soveltui huonosti akselipainonsa vuoksi.
Tämä on täysin totta. Tästä syystä Kemijärven tavarajuna oli melkein pakko ajaa Dv12-vetureilla eli Dr16-veturin käyttö yöjunassa olisi käytännössä edellyttänyt, että joku sähkövetoinen Oulu-Rovaniemi-juna olisi vedetty Dr16-veturilla. Toki sekin olisi ollut teknisesti mahdollista mutta kaikissa ratkaisuissa tullaan siiihen, että jollain tavalla niistä olisi seurannut lisäkustannuksia.
Kuten myös tämä on totta. Jotenkin en ole tässä Kemijärven yöjunakapinassa koskaan ymmärtänyt, miksi VR:n puolitotuuksiin haluttiin vastata jopa harrastajasivuillakin lähes yhtä löysällä argumentoinnilla sen sijaan, että kaikkien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet olisi yritetty avata.
Puolustan tässä yhteydessä meitä harrastajia siinä mielessä, ettei ole lainkaan ihme, että argumentoinnit ovat sakanneet myös harrastajaskenessä, sillä VR:n höpinät ovat olleet kautta linjan niin luokattomia esimerkiksi Haukivuoren pysähdysten ja Kemijärven yöjunaliikenteen lakkauttamisen perusteluissa. Olisi ollut kokonaan toinen juttu, jos VR olisi kertonut aikoinaan asiat todenmukaisesti ja vaikkapa tuonut ilmi juuri Petrin mainitseman Dr16-vetureiden kiertohaasteen. Mutta kun ei. Tästä herääkin väistämättä kysymys, miksei VR puhu asioista totta edes silloin, kun se olisi kokonaisuuden kannalta järkevää? Onko kyse taidon puutteesta? Normaalissa markkinassa toimivilla yrityksillä ei yksinkertaisesti ole varaa muunnellun totuuden käyttöön toisin kuin jossain halavatun suomalaisissa erityisolosuhteissa TM operoivalla pikkujättiläisellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #24 : Toukokuu 03, 2023, 15:28:37 » |
|
Mutta Dr16-veturin käyttö olisi ollut siinä mielessä ongelmallista, että siihen aikaan oli tarvetta ajaa vielä Kemijärveltä Kelloselän suuntaan, johon Dr16 soveltui huonosti akselipainonsa vuoksi.
Tämä on täysin totta. Tästä syystä Kemijärven tavarajuna oli melkein pakko ajaa Dv12-vetureilla eli Dr16-veturin käyttö yöjunassa olisi käytännössä edellyttänyt, että joku sähkövetoinen Oulu-Rovaniemi-juna olisi vedetty Dr16-veturilla. Toki sekin olisi ollut teknisesti mahdollista mutta kaikissa ratkaisuissa tullaan siiihen, että jollain tavalla niistä olisi seurannut lisäkustannuksia.
Kuten myös tämä on totta. Toki tuo on totta että Dr16 ei olisi soveltunut Kelloselän radalle. Kuitenkin ennen Oulu Rovaniemi sähköistystä Kemijärven junaakin ajettiin Dr16:ta. Kuten myös todettu Dr16 olisi pitänyt käyttää aina väliin Oulussa Huollossa, mutta siirrot olisi onnistunut junia vetäen eli "turhaa" ajoa ei olisi juuri tullut. Ei ne Dv12 ilman huoltoa pärjää samalla tavoin niitäkin on siirrettävä. Mutta olennaisempaa on ehkä se että VR:n edustaja tuossa A-Talk ohjelmassa sivuutti Dr16 käytön mahdollisuuden täysin. Kuten myös se joskus nähty lehtikeike jossa väitettiin että "isovaalee ei voi ajaa Kemijärvelle sähköteknisistä syistä". No tämä on jo ohi otsikon aiheesta, pääasia että Kemijärvelle juna kulkee, ilman kapinaa voisi olla että ei kulkisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|