OK. Nuo CE-vaunut tiedänkin — ne ovat makuuvaunuja. Olin jo kovasti innostunut siitä, että joku olisi löytänyt avosiltaisia CE(i)-sarjan päivävaunuja. Niistä olisi saanut luokkavärityksellä komeita pienoismalleja
CE-littera ilman myöhemmin käyttöön otettua telivaunun tunnusta on siinä mielessä hankala, että se ei kerro sitä, onko kyseessä päivävaunu vai makuuvaunu (tai edes vaunujen akselimäärää). Eroavuutta ei yhtään helpota se, että vaunut on tilastoitu matkustajavaunuiksi. Ero pitää yrittää päätellä muilla keinoilla. Tähän on kuitenkin eväät.
CE-vaunujen 551-556 (myöh. 2401-2406) lisäksi vuoden 1906 luettelon seuraavalla sivulla on lisää CE-sarjan vaunuja, vaunut 557-560 (myöh. 2407-2410), jotka on rakennettu vuonna 1900.
Saman vaunuluettelon taulukko nro 6 ilmoittaa kuitenkin CE-vaunujen lukumääräksi 12 kpl ja numeroiksi 2401-2412. Kun em. vaunut laskee yhteen, saadaan 10 kpl vaunuja. Jostain on ilmaantunut vielä kaksi — tai sitten en ole huomannut niitä.
Samaisessa taulukossa CE-vaunujen "sijain luvuiksi" ilmoitetaan toisessa luokassa 24 ja kolmannessa luokassa 24. Jos telivaunussa on yhteensä tilaa vain 48 matkustajalle, ei kyseessä voi olla päivävaunu. Merkillepantaavaa on myös se, että ensimmäisen luokan paikkojen määrää ei ilmoiteta, vaikka kyseessä on CE-sarjan vaunu. Tämä tarkoittaa todennäköisesti sitä, että jos ostat ensimmäisen luokan lipun, olet yksin toisen luokan osastossa. Toisen luokan lipun kanssa olisit samassa hytissä jonkun toisen tyypin kansssa. Tällöin käytössä olisivat molemmat vuoteet.
Samaisen vaunuluettelon taulukko nro 7 kertookin jo sen, mistä tässä on kyse. Se luetteloi kyseiset vaunut seuraavasti: 12 kpl I, II ja III luokan
makuuvaunuja.
Katsotaan vielä, mitä "Musta kirja" sanoo asiasta 1920-luvulla. Nyt vaunuista käytetään jo litteraa CEm ja vaunut on sijoitettu numerosarjaan 2401-2500.
EDIT. Löysin vielä yhden listauksen: "Valtionrautateiden liikkuva kalusto 31.12.1912". Tässä listauksenssa CE-vaunut on ilmoitettu seuraavasti:
I, II ja III luokan makuuvaunu, 2401-2500.