Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« : Elokuu 12, 2015, 09:11:00 » |
|
Tähän ketjuun voisi kerätä tietoa Tågåkeriet i Bergslagenin henkilöliikenteen kehittymisestä Ruotsissa. Maanantaina 10.8.2015 Tågab aloitti säännöllisen liikenteen Karlstadin ja Tukholman välillä. Juna 7060 lähtee ma-pe Karlstadista klo 14:03 ja aikataulua katsomalla vaikuttaisi, että se tarjoaa Oslosta tulevan SJ:n junan 636 matkustajille yhteyden väliasemille, koska 636 ei pysähdy kuin Hallsbergissa matkalla Tukholmaan. 636 saapuu Tukholmaan klo 16:16 ja 7060 17:01 pysähdyttyään Hallsbergin lisäksi Kristinehamnissa, Degerforsissa ja Katrineholmissa. Paluumatkalle Tågabin juna 7061 lähtee klo 19:06 ja saapuu Karlstadiin klo 21:46.
Tågab näyttää uutuutena ajavan viikonloppuisin myös Örebron ja Karlstadin välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2015, 13:02:09 » |
|
Nordpilenistä löytyi tällainen tieto liikenteen laajennuksesta. Toisin kuin meillä, Ruotsissa vähän vanhempia vaunuja ja vetureita on toisiokäytössä, ja vetureja TågAB näyttäisi vuokranneen Ruotsin valtion kalustoyhtiöltä (vähän kuin Senaattikiinteistöt meillä) havaintojen mukaan ainakin 2.
SJ och Tågab utökar trafiken på Värmlandsbanan
SJ Från och med söndagen den 30/8 går nya X2000-tåg på söndagar: Från Stockholm 7.44 till Karlstad 10.04. Från Karlstad 11.06 till Stockholm 13.25.
Det tidigare planerade regionaltåget på söndag fm är flyttat till 15.57 från Karlstad ank Stockholm 19.05.
Det tidigare planerade regionaltåget på fredag kväll är flyttat till 17.40 från Stockholm ank Karlstad 21.04.
Tågab Från och med lördagen den 5/9 går ny trafik på lördagar: Från Hallsberg 11.22 till Karlstad 12.28. (Utgår från Falun 8.40.) Från Karlstad 12.45 till Hallsberg 14.04. Tåget går även in i Laxå med anslutning till 10171. Från Hallsberg 15.25 till Karlstad 16.33. Från Karlstad 16.51 till Kristinehamn 17.10. Optimala anslutningar i Hallsberg, Karlstad och Laxå.
Säljsystemen är uppdaterade.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2015, 06:43:28 » |
|
Vaunuja omistava kalustoyhtiö Affärsverket Statens Järnvägar on liitetty 1.1.2013 alkaen Trafikverketiin. Tågab vuokraa Trafikverketiltä kahta Rc3-veturia (1040 ja 1041) ja yhtä Rc6-veturia. Loppuja Trarikverketin Rc6-vetureita sarjasta 1323-1336 käyttää SJ Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteessä.
Minulla on käsitys, että Tågab ei vuokraa esim. 60-luvun vaunuja vaan on ostanut ne omaksi kalustopankista. Niitä ei ole tarvittu Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteessä ja Tågab on ostanut ne jo useampi vuosi sitten. Myös SJ on myynyt Tågabille vaunuja (kauhistus!), mutta Tågabin strategiana on tehdä yhteistyötä kaikkien kanssa. Tågab on avustanut SJ:tä, jos Karlstadin suunnan junia olisi kalusto-ongelmien vuoksi muuten jäänyt ajamatta. Toisaalta Tågabin toimitusjohtaja kertoi, että pääsy SJ:n lipunmyyntijärjestelmään on heille elinehto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2015, 08:02:13 » |
|
Vaunuja omistava kalustoyhtiö Affärsverket Statens Järnvägar on liitetty 1.1.2013 alkaen Trafikverketiin. Tågab vuokraa Trafikverketiltä kahta Rc3-veturia (1040 ja 1041) ja yhtä Rc6-veturia. Loppuja Trarikverketin Rc6-vetureita sarjasta 1323-1336 käyttää SJ Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteessä.
Minulla on käsitys, että Tågab ei vuokraa esim. 60-luvun vaunuja vaan on ostanut ne omaksi kalustopankista. Niitä ei ole tarvittu Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteessä ja Tågab on ostanut ne jo useampi vuosi sitten. Myös SJ on myynyt Tågabille vaunuja (kauhistus!), mutta Tågabin strategiana on tehdä yhteistyötä kaikkien kanssa. Tågab on avustanut SJ:tä, jos Karlstadin suunnan junia olisi kalusto-ongelmien vuoksi muuten jäänyt ajamatta. Toisaalta Tågabin toimitusjohtaja kertoi, että pääsy SJ:n lipunmyyntijärjestelmään on heille elinehto.
Oli hyvin kintaalla, etten painanut "Ilmoita valvojille" -linkkiä Jounin kirjoituksen vuoksi, sillä sen verran rajulta imperialistiselta kapitalistipropagandalta Jounin teksti vaikutti. Suomen demokraattisen kansantasavallan veronmaksajatovereiden ei pidä osallistua - ei latillakaan, ei eurollakaan, ei jenilläkään - näihin kalustopankkeihin.
|
Dream.png (323.07 kilotavua, 526x772 - tarkasteltu 285 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2015, 15:56:00 » |
|
Tässä Jouni kuva 1040:sta, mukavasti "SSRT:n virallisissa väreissä" Veturi on juuri lähdössä vetämään junaa Kristinehamnista pohjoiseen. Kiitos uutisesta ASJ:n muutoksesta. Muuten, eikös TågAB osta kaikenlaista vanhaa hyvää ja huonoa vaunua ja kunnostaa niitä sitten itselleen ja muille? Noilla on aivan ensiluokkaisen osaava mekaniikkapaja kaikesta jäljestä päätellen. Kesällä bongasin "raaka-ainetta" ainakin DB:n, NSB:n ja SJ:n väreissä. Tarkemmin kymmenen vaunun letka pajan takapihalla jäi vielä inventoimatta. Vaunuja omistava kalustoyhtiö Affärsverket Statens Järnvägar on liitetty 1.1.2013 alkaen Trafikverketiin. Tågab vuokraa Trafikverketiltä kahta Rc3-veturia (1040 ja 1041) ja yhtä Rc6-veturia. Loppuja Trarikverketin Rc6-vetureita sarjasta 1323-1336 käyttää SJ Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2015, 16:02:42 » |
|
Muuten, eikös noita vetureita niiden joutaessa voi vuokrata mikä ruotsalainen yhtiö vain? Tässä ajatuksen vahvikkeeksi 1325 Gävlessä. Kuten kerroit, aiemmin koko numerosarja näytti kuvista päätellen kyllä pyörivän Malmiradan ympäristössä tai parkissa Luulajassa. Täällä on parikymmentä Veolian väreissä olevaa työjuhtaa eri aikakausilta, kaikki kai SSRT:n tallissa nykyään: http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_ellocos.php#ssrt_rc6
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2015, 17:10:22 » |
|
Muuten, eikös noita vetureita niiden joutaessa voi vuokrata mikä ruotsalainen yhtiö vain? Tässä ajatuksen vahvikkeeksi 1325 Gävlessä. Kuten kerroit, aiemmin koko numerosarja näytti kuvista päätellen kyllä pyörivän Malmiradan ympäristössä tai parkissa Luulajassa.
Tuossa 1325:ssa on Tågabin liikemerkki keulassa, eli se lienee nyt aika kiinteästi Tågabin käytössä. Vuosi sitten 1323 oli myös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2015, 17:59:12 » |
|
Kenen veturit ovat kenenkin liikenteessä on nykyisin Ruotsissa aika aktiivista seurantaa vaativa projekti, jos meinaa pysyä up-to-date koko ajan. Esim. Transdev (ent. Veolia Transdev, ent. Veolia ja Transdev) on ajanut juniaan vuokravetureilla. Vuokranantajia ovat olleet ainakin SSRT, Green Cargo, Banverket ja Hector Rail. Ruotsalaisten vuokranantajien lisäksi maassa toimivat sähkövetureiden vuokraajina seuraavat ulkomaiset firmat: Alpha Trains, MRCE Mitsui Rail Capital Europe, mgw service ja Railpool. Aiemmin myös NSB:n vetureita on ollut Ruotsissa vuokrattuna sen lisäksi, että niillä ajetaan täällä norjalaisten omia junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2015, 14:33:21 » |
|
Totta puhut, vähän kuin seuraisi millä rekkafirmalla milloinkin on minkinlaista kalustoa millionkin, millä lentoyhtiöllä tai varustamolla mitäkin. Koko ajan on muutoksia, ja ainakin minä olen luopunut jo siitä ajatuksesta että tietäisin kaiken. Kunhan kuljen ja ihmettelen Ruotsia ristiin rastiin muutaman kerran vuodessa. Aina löytyy uutta, mielenkiintoista, ja aina joutuu tarkistamaan aikaisempia luulojaan. Hieman lohduttaa, että usein näköjään tietää asioita paremmin kuin monet tyyppiruotsalaiset harrastajat ja toki, enhän minä oikeasti "tiedä" mitään, niin paljon tapahtuu koko ajan. Kenen veturit ovat kenenkin liikenteessä on nykyisin Ruotsissa aika aktiivista seurantaa vaativa projekti, jos meinaa pysyä up-to-date koko ajan. Esim. Transdev (ent. Veolia Transdev, ent. Veolia ja Transdev) on ajanut juniaan vuokravetureilla. Vuokranantajia ovat olleet ainakin SSRT, Green Cargo, Banverket ja Hector Rail. Ruotsalaisten vuokranantajien lisäksi maassa toimivat sähkövetureiden vuokraajina seuraavat ulkomaiset firmat: Alpha Trains, MRCE Mitsui Rail Capital Europe, mgw service ja Railpool. Aiemmin myös NSB:n vetureita on ollut Ruotsissa vuokrattuna sen lisäksi, että niillä ajetaan täällä norjalaisten omia junia.
Jouni, luulisin että tuo TågAB:n tarra oli tällä värkillä keulassaan vain mittausvaunuajon ajan. Juuri tuolloin Tågilla oli veturipulaa, mikä on hieman harvinaista, onhan juuri heillä se paja, jossa saa tehtyä mitä vain toimivaa mistä vain vanhasta, kunhan käyttää riittävästi osaamista ja aikaa. Tässä yksi esimerkki tältä kesältä. RC1:t Green Cargolta piti olla joko museossa tai romutettu...no ei nyt aivan. Tämä yksilö on juuri kunnostettu uusilla alusvärkeillä TågAB:lle ajoon. Vastaavia "romusta ajoon"-esimerkkejä löytyy monia. Puoli vuotta aiemmin, varaosia Eskilstunan varikolla:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2015, 20:12:06 » |
|
Noista SSRT-vetureista 1040 ja 1041 ovat olleet jatkuvasti Tågabin käytössä, toinen taisi olla nyt viime viikolla Göteborgissa varaveturina. Muistelisin nähneeni uutisen, että Rc6 1323 olisi ETCS-veturilaiteasennuksessa ja se kai tehdään Trafikverketin kustannuksella, kun se veturin omistaa eikä Tågab. Yksityiset operaattorit ovat kautta linjan kritisoineet ETCS-laiteinvestointipakkoa, erityisesti Rush Rail murisi, kun vähäliikenteistä Borlänge-Malung-rataa ajaakseen heidän täytyi varustella T66-veturi tai useampia. Hector Rail kommentoi myös, että investointi on heillekin iso ja hyödyt operaattorin näkökulmasta vähäiset. Toistaiseksi ETCS-varusteltuja rataosia on vielä melko vähän eli pakko ei ole maanlaajuinen.
Yksi Rc6 on ollut Tågabilla vuokralla ja minä kyllä sijoittaisin panokseni sille, että tuon 1325:n vuokrasopimus on pitkäaikainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2015, 21:41:14 » |
|
Mukava, että jaksat seurata koneita numero numerolta! Noitahan on yli tuhat Ruotsissa, Norjassa ja Keski-Euroopan linjoilla... Noista SSRT-vetureista 1040 ja 1041 ovat olleet jatkuvasti Tågabin käytössä, toinen taisi olla nyt viime viikolla Göteborgissa varaveturina. Muistelisin nähneeni uutisen, että Rc6 1323 olisi ETCS-veturilaiteasennuksessa ja se kai tehdään Trafikverketin kustannuksella, kun se veturin omistaa eikä Tågab. Yksityiset operaattorit ovat kautta linjan kritisoineet ETCS-laiteinvestointipakkoa, erityisesti Rush Rail murisi, kun vähäliikenteistä Borlänge-Malung-rataa ajaakseen heidän täytyi varustella T66-veturi tai useampia. Hector Rail kommentoi myös, että investointi on heillekin iso ja hyödyt operaattorin näkökulmasta vähäiset. Toistaiseksi ETCS-varusteltuja rataosia on vielä melko vähän eli pakko ei ole maanlaajuinen.
Yksi Rc6 on ollut Tågabilla vuokralla ja minä kyllä sijoittaisin panokseni sille, että tuon 1325:n vuokrasopimus on pitkäaikainen.
Viestisi innoittamana selasin kesän slaideja, ja sieltähän löytyi...1325 TågAB:n varikon veturijonosta! Oletko muuten jo nähnyt tätä Rc4:sta ajossa TågAB:lla? Kesällä vaikutti että se oli kärsinyt lämpöhalvauksesta: SSRT:n 1325:n viereinen veturi olikin sitten näin komeissa maaleissa: Eikä unohdeta tyyppi Rc2 ÖBB:kään, 010 oli juuri lähdössä linjalle avortavaravaunujen kanssa. Ja tässä sisarveturi 006 Hallsbergissa laatikkojunan kanssa joskus 2009, kun hopea-punainen väritys taisi olla uutta:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 17, 2015, 22:32:28 » |
|
Mukava, että jaksat seurata koneita numero numerolta! Noitahan on yli tuhat Ruotsissa, Norjassa ja Keski-Euroopan linjoilla...
Taitaa jäädä viiteensataan, vaikka otettaisiin Norjan ja Amerikan serkut mukaan. Rb:t olivat kuitenkin eri perhettä kuren niiden serkut Itä-Euroopassa. Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2015, 08:13:25 » |
|
Moi, puhuin oikeastaan kaikista "koneista" yhdistyneillä markkinoilla, sori epätarkkuus. Rc-määrä on kuten sanot hyvin paljon pienempi. Ruotsin satakunta operaattoria ja Keski-Euroopasta ajavat junafirmat (joita sikiää kuin sieniä sateella) tekevät ympäristön mukavan yllätykselliseksi junaharrastajan kannalta. Mukava, että jaksat seurata koneita numero numerolta! Noitahan on yli tuhat Ruotsissa, Norjassa ja Keski-Euroopan linjoilla...
Taitaa jäädä viiteensataan, vaikka otettaisiin Norjan ja Amerikan serkut mukaan. Rb:t olivat kuitenkin eri perhettä kuren niiden serkut Itä-Euroopassa. Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä. Kun pyöritään Rciden ympärillä, niin otetaan tähän viestin loppuun vielä kolme näköjään aiemmin TGOJ:N väreissä ollutta TågAB:n Rc2 ÖBB:tä. Ostikohan nuo TGOJ alunperin Itävallasta? Kuvat Gerryn.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 18, 2015, 08:25:40 » |
|
Todellakin, amerikankokemukset mukaanlukien nämä "ruotsalaiset lihapullat" osoittautuivat uskomattoman vahvoiksi ja kestäviksi! ja tiedettiinhän tuo kestävyys ja edistyksellisyys jo etukäteenkin, olihan ruotsalsiilla hyvin pitkät perinteet veturirakennuksessa. Mutta kai meillä vielä elettiin Neuvostoliiton pelosssa ja bilateraalikaupan (=vaihtokauppaa) iloissa 1970-luvulla. Minäkin ihmettelen ostopäätöstä, miksi ostaa kummallisilla teleillä varustettu ja osittain puinen VL40, kun paljon parempaakin oli tarjolla? Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä.
Jos leikkii ajatusleikkiä eteenpäin, olisiko niin että jos Suomeen olisi tuolloin ostettu Rc:tä, ja niille täydennystä vuosien kuluessa, niin olisikohan tuo ollut jo riitttävä volyymi, jotta ASEA olisi saanut Rz-veturinsa tuotekehityksen tehtyä loppuun? Rz on Rc:n vaihtovirtaversio. Tuotekehitys jäi tuolloin kesken ja veturi on nyt Keski-Ruotsissa pusikossa kasvamassa sammalta. Pitäisi käydä oikeastaan kuvaamassa ennenkuin se maastoutuu liikaa. Kuvissa ruotsalaisia lihapullia Yhdysvaltain Itärannikolta. Vaikka ajettu matka on ihan uskomaton joka veturilla, nuohan ovat vasta nyt Vectr...ACS64:n myötä jäämässä eläkkeelle. AEM7:n lisäksi maassa on ALP44:ia, samantyyppistä sorttia, ja osa yhä ajossa. Princeton Junction ja ruotsalaisia lijhapullia: Tässä ACS64. Komponentit on pääosin valmistettu USA:ssa, mutta on vaikea välttyä ajattelemasta sitä Vectronina.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2015, 09:30:01 kirjoittanut Juha Riihimäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 18, 2015, 10:02:04 » |
|
TGOJ osti kolme veturiaan Tågab:lta, joka oli ostanut ne Itävällasta. 2005 TGOJ möi veturit takaisin Tågab:lle, mutta veturit jatkoivat elämäänsä TGOJ:n väreissä saaden kuitenkin Tågab:n numerot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 18, 2015, 10:08:37 » |
|
Aha, kiitos, entä tämä yksilö, olikohan se samassa erässä? TGOJ osti kolme veturiaan Tågab:lta, joka oli ostanut ne Itävällasta. 2005 TGOJ möi veturit takaisin Tågab:lle, mutta veturit jatkoivat elämäänsä TGOJ:n väreissä saaden kuitenkin Tågab:n numerot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 18, 2015, 10:14:34 » |
|
Rz veturi: ASEA käytti sitä eri komponenttien kokeilemiseen linja-ajossa. Koekauden päätyttyä ASEA lahjoitti sen Ruotsin rautatiemuseolle. Veturi ei enää silloin ollut ajokunnossa puuttuvien osien takia ja ajokuntoon saattaminen ei onnistunut museon resursseilla. Museo möi sen sitten Tågåkeriet i Bergslagenille, jolla oli ajatus joko käyttää sitä varaosina tai saattaa ajokuntoon. Nyt kun SJ on alkanut myydä ihan toimivia Rc-vetureita, niin pohja Rz:n kunnostukselle on pudonnut pois. Jo vuosi sitten veturin arveltiin päätyvän romuksi, mutta en ole ajan tasalla mikä on sen tilanne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 18, 2015, 10:20:37 » |
|
Viimeksi kun kysyin Ruotsista, laite oli kuulemma edelleen siellä pusikossa. Kristinehamnissa sitä ei näkynyt kesällä siellä missä "raaka-aineita" tuodaan alueelle. Olisihan se mielenkiintoinen laite vaikka jossakin Ruotsin monista rautatiemuseoista, jos ei muualle kelpaa. Sinulla tuntuu olevan erittäin hyvät tiedot mitä Ruotsissa aiemmin tapahtui eri asioissa! Jo vuosi sitten veturin arveltiin päätyvän romuksi, mutta en ole ajan tasalla mikä on sen tilanne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 18, 2015, 10:22:59 » |
|
Keltainen Rc: Banverket osti 2001 Tågab:lta kolme Itävallasta ostettua veturia ja antoi niille numerot 0001R-0003R. Vuonna 2010 ne siirtyivät Banverket Productionin seuraajalle InfraNordille. Vuonna 2013 0002R myytiin takaisin Tågab:lle ja 0003R vuokrattiin sille. Menneinä vuosina näitä on ollut ajoittain vuokrattuna myös muille operaattoreille, eniten ehkä Veolialle, jolloin hyvällä tuurilla niitä on nähnyt ihan tavallisten liikennejunien keulilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 18, 2015, 10:26:14 » |
|
Minä lunttaan koko ajan kirjasta, jonka toimittaja olin vuosi sitten (Lars Olov Karlsson & Lennart Nilsson: Ellok vid Sveriges järnvägar).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 18, 2015, 11:29:53 » |
|
Juu, oivallinen kirja! Löytyy myös minun kirjahyllystäni 8D Minä lunttaan koko ajan kirjasta, jonka toimittaja olin vuosi sitten (Lars Olov Karlsson & Lennart Nilsson: Ellok vid Sveriges järnvägar).
Harmi ettei Rb:tä säilynyt yhtään niistä koeyksilöistä. Nämä Rztat ja vaikka T45:t avartavat kummasti ymmärrystä ihmisten yritteliäisyydestä ja sen taloudellisista ja teknisistä rajoitteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2015, 19:39:54 » |
|
Viimeksi kun kysyin Ruotsista, laite oli kuulemma edelleen siellä pusikossa. Kristinehamnissa sitä ei näkynyt kesällä siellä missä "raaka-aineita" tuodaan alueelle. Olisihan se mielenkiintoinen laite vaikka jossakin Ruotsin monista rautatiemuseoista, jos ei muualle kelpaa. Sinulla tuntuu olevan erittäin hyvät tiedot mitä Ruotsissa aiemmin tapahtui eri asioissa! Kesäkuussa 2014 Rz oli ihan tallikaaressa ulkona pätkässä eli hyvin näkyvillä, ei missään pusikossa edes, kuvasin sen silloin. Onhan mahdollista, että se olisi jopa romutettukin, koska paljon parempiakin aihioita ja täysin ehjiä ja toimivia vetureita on jo saatavilla. Yksi Rc4:kin taisi jo siirtyä Green Cargolta Nordic Refinance AB:lle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 18, 2015, 21:22:08 » |
|
Jahas, elokuuhun 2015 mennessä se oli siirretty näkymättömiin en ehtinyt tällä kertaa kurkistaa talleihin sisälle, joten saattaahan olla että kone oli siellä, tai sitten jo polttoleikattu palasiksi. Missään ratapihoila sitä ei kuitenkaan näkynyt. Ja sittemmin ruotsalaiset ovat kyllä puhuneet pusikosta, vähän loitommalla, ei Kristinehamnissa ollenkaan. Kesäkuussa 2014 Rz oli ihan tallikaaressa ulkona pätkässä eli hyvin näkyvillä, ei missään pusikossa edes, kuvasin sen silloin. Onhan mahdollista, että se olisi jopa romutettukin, koska paljon parempiakin aihioita ja täysin ehjiä ja toimivia vetureita on jo saatavilla. Yksi Rc4:kin taisi jo siirtyä Green Cargolta Nordic Refinance AB:lle.
Kun kuvasit veturin, niin viitsisitkö jakaa sen tänne muiden Keskustelufoorumilaisten iloksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 20, 2015, 08:54:04 » |
|
Kesäkuussa 2014 Rz oli ihan tallikaaressa ulkona pätkässä eli hyvin näkyvillä, ei missään pusikossa edes, kuvasin sen silloin.
Jouni, kun kuvasit veturin, niin viitsisitkö jakaa sen tänne muiden Keskustelufoorumilaisten iloksi? Me muut emme voi enää kuvata sitä koska se romutettiin kesän 2015 alussa Eljas, ei sinulla sattuisi puolestasi olemaan kuvaa Rb:stä foorumilaisten iloksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 20, 2015, 11:51:04 » |
|
Jouni, kun kuvasit veturin, niin viitsisitkö jakaa sen tänne muiden Keskustelufoorumilaisten iloksi? Huomasin kyllä jo ensimmäisen pyynnön, mutta en ole nyt aivan reaaliajassa ehtinyt siihen reagoida. Katsellaan kotona kansioiden sisältöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|