Mitenkäs se palvelutaso ja palvelutason muutokset siinä sopimuksessa mahtavat olla? Ovatko ennakoidut junien lakkauttamiset sopimuksen mukaisia? Onko muutoksista tiedotettu riittävän ajoissa?
Tuohan on mielenkiintoista, että jos VR ja LVM ovatkin vahingossa tai EU-säännösten pakottamana tulleet laatineeksi yksinoikeussopimukseen pykälät, jotka antavat ministeriölle veto-oikeuden myös muuhun kuin "ostoliikenteeseen" ja "velvoiteliikenteeseen".
Molempien sopimusosapuolten toivoma ja nykyisin toteutuva tulkinta on se, että kyseinen liikennöinti on VR:n sisäinen asia, mutta jos oikeuden päätös asiasta sattuisikin olemaan päinvastainen, niin mitä sitten tehtäisiin? Sehän järkyttäisi suomalaista joukkoliikenne- ja rautatiepolitiikkaa aika lailla perinpohjin.