|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2015, 16:15:29 » |
|
Hieno video, kiitos. Kannattaa katsella.
Kummassakin moottorivaunussa on DDR- V 12 á 900-1000 hv ja vaihteisto on Itävallan Voithin toimittama. Voithin kotimaasta Länsi-Saksastahan sitä ei voinut poliittisista syistä hankkia, koska "me olemme ainakin yhtä hyviä kun länsisaksalaiset" -politiikka kielsi hankinnat sieltä.
Junia rakennettiin kahdeksan kappaletta ja niitä on onneksi säilynyt useampia mutta tämänhetkinen ajokunto ei minulle ole selvinnyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2015, 23:15:14 » |
|
Junia rakennettiin kahdeksan kappaletta ja niitä on onneksi säilynyt useampia mutta tämänhetkinen ajokunto ei minulle ole selvinnyt.
Siinä YouTubessa olevassa TV-ohjelmassa kerrotaan 3:sta kappaleesta: - yksi erittäin huonossa kunnossa oleva Chemnitzin entisen konepajan sivuraiteella, ehkä tuo kappale on nyt siirtynyt rautatiemuseon omistukseen http://www.sem-chemnitz.de/index.php ("ei vielä ajokuntoon entisöity") - toinen myös Chemnitzissä, Solaris-nimisen firman tontilla toimii pikaruokapaikkana. Ei taida olla ajokunnossa. http://verwaltung.solaris-chemnitz.de/projekte/projekte.php?prokat=T&proid=13 (sivulla väitetään, että voisi ajaa toiseenkin kaupunkiin, mutta se näyttää minusta mainosihmisen eikä rautatieihmisen lausuntona.) - kolmas jollakin sivuraiteella Berliinissä. Periatteessa kai ajokunnossa, mutta jo 2003 viime kerran ajanut. Katsastus (Hauptuntersuchung) ei ole enää voimassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2015, 23:27:14 » |
|
Wikipedia listaa 5 kpl. https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_VT_18.16#VerbleibEnsimmäisessä rivissä mainitun osat on käytetty toisessa rivissä mainitun junan entisöintiin, siis jäljellä lopussa minun ymmärtääkseni vain 1 juna. En löydä siitä taulukosta sitä pikaravintolaa / Solaris Expressia joka näytettiin TV-ohjelmassa ja josta on myös ym. Web-sivu. Jotakin ei täsmä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2015, 09:17:54 » |
|
Hyvä video minunkin mielestä. Kielestä en tosin ymmärtänyt, joten kiitokset Uwelle tulkkauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2015, 10:56:28 » |
|
Wikipedia listaa 5 kpl. https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_VT_18.16#VerbleibEnsimmäisessä rivissä mainitun osat on käytetty toisessa rivissä mainitun junan entisöintiin, siis jäljellä lopussa minun ymmärtääkseni vain 1 juna. En löydä siitä taulukosta sitä pikaravintolaa / Solaris Expressia joka näytettiin TV-ohjelmassa ja josta on myös ym. Web-sivu. Jotakin ei täsmä... Solariksella oli VT 18.16.03-04 eli Wikin mukaan se olisi käytetty (sitä olisi käytetty) toisen yksilön kunnostuksessa. EDIT: Hakemalla numerolla löytyy tällainen tieto http://www.ipernity.com/doc/bonsai59/39466612
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2015, 15:38:38 » |
|
Hyvä video minunkin mielestä. Kielestä en tosin ymmärtänyt, joten kiitokset Uwelle tulkkauksista.
Niin oli munkin mielestä. Erikoista oli että yhtä junaa käytettiin 1980-luvun puolessavälissä FDJ:n eli "Nuorisoliiton" nuorten klubina diskoineen, ja että yksi juna joutui pahaan onnettomuuteen 1972 joissa 22 ihmistä sai surmansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 07, 2016, 14:13:22 » |
|
Lisää kuvainfoa ”pommikoneohjaamo” VT18:sta. Yksikön vetoteli moottoreineen ja vaihteistoineen https://goo.gl/uTRKLH ja VT18:n mittapiirros https://goo.gl/SZIw7b . Vetotelin akseliväli on peräti 4000 mm. Akselit sijaitsevat epäsymmetrisesti keskipisteen suhteen suhteessa 1940/2060 mm. Veikkaan, että moottoripää on telin takaosassa. Muissa teleissä akseliväli on 2500 mm.
|
tmp_4726-uTRKLH-667383427.jpg (152.02 kilotavua, 1024x681 - tarkasteltu 480 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 09:30:30 kirjoittanut Joni Lahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2016, 14:36:49 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2016, 15:18:10 » |
|
Teollisen muotoilijan kielihän on ihan sama! Hieno löytö Eljas! Juha: Kävisikö Junkers Ju 52? http://www.airliners.net/photo/Ju-Air/Junkers-Ju-52-3mg4e/1071201/L/
Näissäkin on jotain samaa, ainakin läheltä katsottuna:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2016, 17:01:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 07, 2016, 17:03:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 07, 2016, 17:08:47 » |
|
Ja lisää löytöjä! Onkohan tämä enemmänkin vanha yleismaailmallinen ohjaamotyyppi, vaikka näyttääkin aika vängältä tuollaisen moottorijunan päällä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 23, 2020, 01:07:38 » |
|
Alkuperäisen videon molemmat osat on poistettu Youtubesta. Löytyy enää lyhyt kyseisen DVD:n mainosvideo https://www.youtube.com/watch?v=lcTdIYBTV2o (1:20 - 1:40, ennen sitä ja sen jälkeen 2 muuta aihetta) Löytyy kuitenkin toinen melkein tunnin dokumentti VT18.16:sta (uudessa DR-numeroinnissa 175) https://www.youtube.com/watch?v=AVwVoj2HyNk(On valtavasti yksityiskohtia myös muista kiitomoottorijunista ja paljon DDR-propagandaa. Taitaa olla vaikea ylipäätään pysyä kärryllä ja sitten vielä tulkita propagandan vivahteita pelkällä koulusaksalla. Mutta junia liikkuu melkein paljon...)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 23, 2020, 10:12:06 » |
|
Tämä juutuubi https://www.youtube.com/watch?v=S9h_8tK9s0E ajalta vähän ennen DDR:n kaatumista lienee tyypillinen esimerkki BRD:n höyryharrastajien erikoisjunien kulusta DDR:n raiteilla syrjäisempien seutujen kautta. Rempallaan olevat tehdas- ja talousrakennukset ja tieliikenteen kulku 30-luvun tapaan käsikäyttöisten puomi-tasoristeysten kautta näytti aivan vastaavalta vielä 10 vuotta sitten, kun kuljin Chemnitzin - Zwickaun suunnan junissa. Kunniaksi idemmille saksalaisille voi todeta, että nämä eivät yleensä anna purkaa näitä rempalleen joutuneita rakennuksia, koska aikovat kunnostaa ne alkuperäistä ulkonäköä kunnioittaen. Suomessa, kuten Tampereella kiilusilmäiset keinottelijat ovat valmiita "havaitsemaan" vaikka sädesieniä vanhoissa kerrostaloissa, jotta voisivat gryndata tilalle omia tekeleitään. Kaupunginhallitus (kok-sosdem-vihreä) kiittää paisuttamalla tekeleen rakennusoikeutta purettavaan rakennukseen verrattuna.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2020, 10:40:17 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5181
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 23, 2020, 11:59:07 » |
|
Näyttäisi siltä että kokonaisia junia on vielä olemassa kaksi yksi ei ajokuntoinen Berlin Lichtenbergissä ja toinen Dresden Altstadtissa hallissa odottamassa kunnostusta ajokuntoiseksi.Rahankeräys tätä varten aloitettu syyskuussa 19. Lisäksi on maininta yhteensä kuudesta vetopäästä(Triebkopf) joihin liittyy joitain erinäisiä vaunuja.Edellämainitut koko junat lienevät mukana taulukossa. Ps Erkin kommentti on ihan oikeaan osuva Suomi kärsii taudista purkamisvimma! Mikähän ylpeys olisikaan ollut toimiva DM4 kiitojuna 50-luvun loistossa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2020, 12:36:48 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2021, 14:20:13 » |
|
Uusi dokumenttivideo tästä Reichsbahnin ylpeydestä VT 18.16 on ilmestynyt youtubeen (edellistä ei saa enää esittää Suomessa) https://www.youtube.com/watch?v=IMJ4nYpp8OMSiinä mm hastatellaan henkilökuntaa jotka olivat töissä näissä moottorikiitojunissa, harrastajia, ja esitellään jäljelläolevia junia, yksi toimii mm kiinalaisena ravintolana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|