Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LVM: "Junien ostoliikenteeseen muutoksia maaliskuussa"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 | Siirry alas Tulostusversio
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« : Syyskuu 15, 2015, 13:26:49 »

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat päässeet yhteisymmärrykseen junaliikenteen ostoista ja velvoiteliikenteen täsmennyksistä vuosille 2016-2019.

"Nykyisen sopimuksen voimassaolo päättyy kuluvan vuoden lopussa. Osto- ja velvoiteliikenteen aikatauluja tarkennetaan syksyn aikana ja ne tulevat voimaan 27.3.2016. Syksyn aikana viimeisteltävä sopimus viedään eduskunnan raha-asiainvaliokunnan hyväksyttäväksi.

Ministeriö ja VR ovat yhteistyössä hakeneet mallia, joka toteuttaa hallitusohjelman säästötavoitetta siten, että junaliikenteen ostot palvelisivat mahdollisimman montaa matkustajaa. Valmistelun aikana ministeriö on selvittänyt myös poistuvia junavuoroja korvaavia linja-autovuoroja alueittain.

Liikenne- ja viestintäministeriö ei 27.3.2016 alkaen enää osta liikennettä reiteillä Joensuu-Nurmes, Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki. Pieksämäki-Joensuu-reitti lyhennetään reitiksi Pieksämäki-Varkaus.

Junavuorot vähenevät myös reiteillä Riihimäki-Lahti, Hanko-Karjaa, Kouvola-Kotkan satama ja Kajaani-Oulu. Lisäksi VR:lle asetettuun velvoiteliikenteeseen tulee yksittäisiä junavuoroja koskevia muutoksia.

Helsingin seudun lähiliikenteessä Y-junien liikennöinti lakkaa ja H- ja R-junat yhdistetään yhdeksi R-linjaksi. Saunakallion ja Ainolan junavuorot kaksinkertaistuvat. Junien pysähtyminen Purolan ja Nuppulinnan asemilla loppuu.

Uudelle sopimuskaudelle suunnitellaan uusia nopeita vuoroja Riihimäen ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen.

Vuorojen leikkausten piirissä on noin 6 prosenttia ostopalveluliikenteen asiakkaista. Lakkautettavilla vuoroilla tehdään yhteensä 550 000 matkaa vuodessa, kun koko liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteessä matkojen lukumäärä on 9 miljoonaa.

Junaliikenne loppuu kokonaan 28 asemalla, kun koko maassa asemia on 200 kappaletta. Monet lakkautettavista asemista ovat matkustajamäärältään hyvin pieniä.

Nelivuotisen sopimuksen arvo olisi 110 miljoonaa euroa eli 27,5 miljoonaa euroa vuodessa. Uusi sopimus toisi valtiolle 12,3 miljoonan euron vuosittaiset säästöt."

Lähde: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ostoliijenne_vr_lvm-40911

Lakkauttettavat:

- H-junat lakkautetaan, vuorot/osa-vuoroista R-juniin
- Y-junat lakkaavat kokonaan, ei ollut infoa korvataanko esim. Siuntiota IC-junilla
- Purolan ja Nuppulinnan asemat lakkautetaan/liikenne näillä asemilla loppuu

Liikennettä vähennetään:

Riihimäki-Lahti
Kouvola-Kotkan satama
Hanko-Karjaa
Kajaani-Oulu

Ostoliikenne loppuu:

Joensuu-Nurmes
Tampere-Keuruu
Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki
Varkaus-Joensuu (Pieksämäki-Varkaus välillä ostoliikenne säilyy)


LVM:n tiedote asiasta, jonka lopussa linkit muutoksiin sekä lakkautettavien asemien lista: http://www.lvm.fi/tiedote/4444943/junien-ostoliikenteeseen-muutoksia-maaliskuussa
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2015, 13:26:52 »

Melkoinen uutispommi:
--
http://www.lvm.fi/tiedote/4444943/junien-ostoliikenteeseen-muutoksia-maaliskuussa
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2015, 13:53:50 »

NO VOI *******!
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2015, 14:04:08 »

Toisaalta yllättävää että Iisalmi-Ylivieska osuus säilyy ja että Pori-Tampere juniin ei kajottaisi vaikka bussikilpailu kovaa. Ovathan nuo vähäliikenteisiä rataosia, joita vähennykset koskevat mutta olisin odottanut vähennyksiä enemmän sinne missä bussikilpailua ei ole. Ehkä yllättävin on tuo Tampere-Keuruu-väli, esimerkiksi Oriveden keskustan seisakkeen uudelleentuleminen jäi sitten 8 vuoden iloksi. Ostoliikenteen tarkoitus kuitenkin ensisijaisesti turvata joukkoliikennepalvelut sellaisilla reiteillä joilla ei markkinaehtoinen liikennöinti kannata. Toki riippuu mahdollisista korvaavista ostobussivuoroista miltä paikkakunnilta joukkoliikenne häviää kokonaan.

Olisi myös mielenkiintoista tietää nuo asemien käyttäjämäärät ennen ja jälkeen, kun konnarit hävisivät osasta kiskobussijunia. Liputon matkustaja (automaatti epäkunnossa, ei tiedä/halua ostaa lippua) ei näy tilastoissa.

tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2015, 14:11:16 »

Tämähän oli näppärä keino päästä eroon dieselveturivetoisista sinivaunujunista konduktööreineen!
tallennettu

Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #5 : Syyskuu 15, 2015, 14:16:55 »

Jälleen odottelisin kommenttia niiltä poliitikoilta, jotka ovat viime aikoinakin korostaneet, kuinka Suomen tekemillä erinomaisilla rautatiepoliittisilla valinnoilla turvataan junaliikenteen jatkuminen myös harvemmin asutuissa maan osissa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2015, 14:31:49 »

 Vihainen
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2015, 14:48:07 »

Muutoksista tarkemmin: http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/osto-ja-velvoiteliikenteen-muutokset/
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2015, 15:17:11 »

Myös Kokkolan ja Seinäjoen väliset sinivaunuiset pikajunat 402/407 lakkautetaan..  Vihainen
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #9 : Syyskuu 15, 2015, 15:38:11 »

Niin sitä pitää!
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #10 : Syyskuu 15, 2015, 15:55:02 »

Kumma kyllä, että yksi valtakunnan hiljaisimmista asemista eli Misi säilyy edelleen junien pysähdyspaikkana. Ja hyvä niin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #11 : Syyskuu 15, 2015, 15:57:43 »

Myös Kokkolan ja Seinäjoen väliset sinivaunuiset pikajunat 402/407 lakkautetaan..  Vihainen

Jos S42:n pysähdyspaikkoihin ei tehdä muutosta, niin päivän ensimmäinen juna Lapuan uusitulta liikennepaikalta etelään lähtee jatkossa kello 13.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #12 : Syyskuu 15, 2015, 15:58:46 »

Rataosat Jyväskylä-Haapamäki ja Varkaus-Viinijärvi voitaisiin samalla rysäyksellä sulkea. Sen verran vähäistä se jäljelle jäävä tavaraliikenne on.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #13 : Syyskuu 15, 2015, 16:01:03 »

Eikös kaikki loputkin matkustajajunat voitaisi lakkauttaa, turhaan niitä ajetaan kun kaikki jatkoyhteydetkin katkaistaan.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #14 : Syyskuu 15, 2015, 16:04:38 »

Aika kummallista priorisointia ehdottaa esim. Seinäjoki-Jyväskylä-välin lopettamista samalla kun Ylivieska-Iisalmi-junat säilyvät. Ensin mainitulla välillä junat tarjoavat selvää lisäarvoa mahdollisiin korvaaviin busseihin verrattuna ja myös matkustajamäärät ovat selvästi isommat.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #15 : Syyskuu 15, 2015, 16:19:33 »

Jälleen odottelisin kommenttia niiltä poliitikoilta, jotka ovat viime aikoinakin korostaneet, kuinka Suomen tekemillä erinomaisilla rautatiepoliittisilla valinnoilla turvataan junaliikenteen jatkuminen myös harvemmin asutuissa maan osissa.

Only in Finland! Melkoista perseilyä täysin monopoliasemassa yksinoikeuksin toimivalta valtionyhtiöltä, jolle saamattomat poliitikot niin ministeriössä kuin muuallakin on antanut täysin vapaat kädet harjoittaa kerman kuorimista ja johtajiston bonusten maksimointia. Helsinki-keskeisessä LVM:ssä pitäisi aloittaa ensimmäisenä yt:t ja potkia pois turhia kynänpyörittäjiä, ja palkata tilalle osaavampia ihmisiä, joilla on edes käytännön matkustuskokemusta kyseisillä härveleillä.

Olisiko LVM:n ja ja VR:n pitänyt kysyä lakkautus ja karsimispäätöksiä myös matkustajilta? Entä miten LVM ja poliitikot aikovat turvata ihmisten likkumisen, sillä kaikilla ei ole autoa saati edes ajokorttia. Miten ihmiset esimerkiksi Tampere-Juupajoki-Keuruu-Haapamäki välillä voivat liikkua, kun bussivuorotarjonta on olematon, ja nyt lopetetaan ainoa jäljellä oleva vaihtoehto! Ei tsiisus tätä suomalaista "pohjoisten erityisolosyhteiden" täysin vesipäistä liikennepolitiikkaa. Miksi tässä yhteydessä ei samalla pureta VR:n yksinoikeutta henkilöliikenteeseen, kun kerran liikennöitsijä ei halua/viitsi ajaa junavuoroja? Erikoinen tilanne, jonka seurauksena toimivia reittejä ajetaan alas samalla, kun muiden operaattoreiden liikennöinti on estetty.

Poliitikoille myös seuraava kysymys, miten ihmiset voivat suosia paljon mainostamaanne joukoliikennettä, kun kerran kokonaisia reittejä lakkautetaan? Mitenkä tämä päätös tukee ja on linjassa sen päätöksen kanssa, että samaan aikaan töissäkäyntialueita laajennetaan täysin mielivaltaisesti?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #16 : Syyskuu 15, 2015, 16:20:51 »

Rataosat Jyväskylä-Haapamäki ja Varkaus-Viinijärvi voitaisiin samalla rysäyksellä sulkea. Sen verran vähäistä se jäljelle jäävä tavaraliikenne on.

Eiköhän sekin ole viimeistään ensi vuoden budjettiriihessä taputeltu.

Nyt liikenne ajetaan nolliin ja LVM:ää käsketään valmistelemaan ensi vuoden kesällä ehdotus  X miljoonan leikkauksista. Silloin nousee esiin lähes käyttämättömät rataosuudet, jotka on perusteltua lakkauttaa.

Tottahan se on, että Viinijärvi - Varkaus -välin vähäiset tavaratonnit saa kyllä kierrätettyä Siilinjärven tai vaikka Kouvolankin kautta Pieksämäkeen.

Samalla katkeaa yhteys Kainuuseen. Savonlinna - Huutokoski yhteyden katkaiseminen onkin jo ns. hallussa ja pian saa katkaista Parikkala - Savonlinna -välinkin, koska ei ole liikennettä kuin nimeksi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2015, 16:23:28 »

Myös Kokkolan ja Seinäjoen väliset sinivaunuiset pikajunat 402/407 lakkautetaan..  Vihainen
Myös Kokkolan ja Oulun väliltä poistuu yksi junapari, liekö se sitten myös nykyinen sinivaunujunapari? Muuttuukohan ylipäätään koko liikenteen hoitotapa siten, että Seinäjoen ja Vaasan välillä tarvittavat Ed-EFiti-rungot tulevat sinne Ilmalasta käsin? Ja Oulun varikko syöttää vain Kuopio-Oulu-Rovaniemi-rataosuuden kalustotarvetta?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2015, 16:26:36 »

VR:n yksinoikeussopimuksen antama suoja päättyy näiltä osuuksilta tässä tapauksessa. Joku toinen saa siis jatkaa, jos siis ylipäätään joku haluaa ja pystyy siihen. Uusia bussiyhteyksiä varmaan tulee ainakin vilkkaimmille reiteille tai ainakin se olisi toivottavaa. Nykyisillä yhteyksillä ihmiset valitsevat joka tapauksessa joko henkilöauton tai muuttavat pois kokonaan alueelta.

Poliitikoilla on tällä hetkellä selvästi aivan muuta mietittävää...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2015, 16:32:56 »

VR:n yksinoikeussopimuksen antama suoja päättyy näiltä osuuksilta tässä tapauksessa. Joku toinen saa siis jatkaa, jos siis ylipäätään joku haluaa ja pystyy siihen.

Kyllä, mutta esimerkiksi Joensuu - Varkaus -reitille tuskin löytyy halukkuutta. Pieksämäkeen asti ulottuva voisi olla jopa jonkinlainen mahdollisuus, mutta ei onnistu.

Ideaalimaailmassa valtion kalustopankista voisi nyt vuokrata halvalla Dm:n ja lähteä kokeilemaan siipiään, mutta ei Suomessa..

Poliitikoilla on tällä hetkellä selvästi aivan muuta mietittävää...

Eittämättä, kun koko loppuvuosi eletään jälleen velaksi.

Tähän menoon tulee muutoksia joko itse tehtynä tai sitten IMF:n troikka tekee aikanaan ratkaisut puolestamme.

Mitään rautateiden voittokulkua ei lähivuosina ole odotettavissa. Ei VR:n eikä rataverkonkaan osalta. FR on sitten musta hevonen.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #20 : Syyskuu 15, 2015, 16:40:10 »

Myös Kokkolan ja Seinäjoen väliset sinivaunuiset pikajunat 402/407 lakkautetaan..  Vihainen

Jos S42:n pysähdyspaikkoihin ei tehdä muutosta, niin päivän ensimmäinen juna Lapuan uusitulta liikennepaikalta etelään lähtee jatkossa kello 13.

Se siinä typerintä onkin. Lapuan uusitun liikennepaikan hyödyt valuvat hukkaan junaliikenteen vähentyessä voimakkaasti. Paikkakunnalta pääsee siis junalla tulevaisuudessa etelään yhden jälkeen ja pohjoiseen kahden maissa..  Pyörittää silmiään
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #21 : Syyskuu 15, 2015, 16:44:49 »

Myös Kokkolan ja Seinäjoen väliset sinivaunuiset pikajunat 402/407 lakkautetaan..  Vihainen
Myös Kokkolan ja Oulun väliltä poistuu yksi junapari, liekö se sitten myös nykyinen sinivaunujunapari? Muuttuukohan ylipäätään koko liikenteen hoitotapa siten, että Seinäjoen ja Vaasan välillä tarvittavat Ed-EFiti-rungot tulevat sinne Ilmalasta käsin? Ja Oulun varikko syöttää vain Kuopio-Oulu-Rovaniemi-rataosuuden kalustotarvetta?

Pikajunat 403 ja 410 ovat sinisillä ajettavia junia.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #22 : Syyskuu 15, 2015, 16:56:19 »

Kohta Suomessa kulkee junia vain Helsingistä Ouluun, matkalla pysähdytään Tampereella. Hymyilee leveästi
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #23 : Syyskuu 15, 2015, 17:21:04 »

Moni merkittävä kulttuurinähtävyys poistuu junan ulottuvilta.  Itkee

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tuurin-kylakauppa-%C3%A4htarin-elainpuisto-naihin-kohteisiin-ei-kohta-enaa-paase-junalla/2128363
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #24 : Syyskuu 15, 2015, 17:38:59 »

Toistan useassa eri asiayhteydessä esittämäni kysymyksen: minne ovat kadonneet VR:n monopolin puolustajat? Vuosilomilleko? Ostoliikenteen supistaminen johtuu toki LVM:n budjetin leikkauksesta, mutta noin yleisellä tasolla, missä te monopolin "pakit" olette? Ei nyt varsinaisesti ikävä ole, mutta mielelläni olisin kysynyt, että "Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?"
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LVM: "Junien ostoliikenteeseen muutoksia maaliskuussa"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina