Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #150 : Syyskuu 25, 2015, 10:46:45 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #151 : Lokakuu 10, 2015, 19:22:53 » |
|
Miksi juuri Oriveden ja Haapamäen välisten mitättömien ja merkityksettömien kylien pitäisi olla rautatien ostoliikenteen piirissä eli suomeksi ilmaistuna muiden maksama?
Vanhalla Haapamäen radalla ei vuosikymmeniin ole ollut kuin rautatiehistoriallinen merkitys ja syykin selviää karttaan katsomalla. Maailma muuttuu ja jos rahat ovat lopussa, nostalgia-arvot eivät paljon paina arvovalinnoissa.
Niitä autottomia ja ajokortittomia on kyllä jokaisessa kunnassa. Heidän kuskaamiseensa tilataksi on yleensä aivan riittävä väline ja useimmat kunnat muodossa tai toisessa tukevat tämän kansalaisryhmän asiointimatkoja.
Orivesi on osa Tampereen kaupunkiseutua, ja valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä MAL-sopimuksessa on sitouduttu henkilölähiliikenteen kehittämiseen, ei alasajoon. Makulatuuriako koko paperi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #152 : Lokakuu 10, 2015, 21:05:25 » |
|
Oriveden mitättömään kylään laskeutui keskiviikkona taajamajunasta 427 noin 35 matkustajaa. Keskustan seisakkeellekin jäi 8. Juupajoelle 6 ja Vilppulaan 17. Jopa Kolhossa jäi 2 matkustajaa kyydistä. Jokaiselta pysäkiltä (paitsi Kolhosta) oli myös tulijoita. Haapamäelle jäi 2 ja loput 6 vaihtoi junaa. Muutama jatkoi Keuruulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #153 : Lokakuu 11, 2015, 00:13:47 » |
|
Orivesi on osa Tampereen kaupunkiseutua, ja valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä MAL-sopimuksessa on sitouduttu henkilölähiliikenteen kehittämiseen, ei alasajoon. Makulatuuriako koko paperi?
Makulatuuria se on, ihan systeemin toimivuuden kannaltakin. Se kuuluu suomalaiseen ikiliikkujaperinteeseen. Jokainen ministeri teettää samat selvitykset uudestaan, lukematta edellisiä. Näin hän saa aiheen sanoa, että asiasta on tekeillä selvitys. Näin myös tarjotaan joko töitä tai lisäansioita jollekkin porukalle. Lopputulos on tietysti sovittu etukäteen tai selvitysaika määrätty niin pitkäksi, että se kuuluu seuraajalle. Joka taas käynnistää uuden selvityksenlukematta edellisiä. Näin hän saa aiheen sanoa, että asiasta on tekeillä selvitys. Näin myös tarjotaan joko töitä tai lisäansioita jollekkin porukalle. Lopputulos on tietysti sovittu etukäteen tai selvitysaika määrätty niin pitkäksi, että se kuuluu seuraajalle. Joka taas käynnistää uuden selvityksen lukematta edellisiä. Näin hän saa aiheen sanoa, että asiasta on tekeillä selvitys. Näin myös tarjotaan joko töitä tai lisäansioita jollekkin porukalle. Lopputulos on tietysti sovittu etukäteen tai selvitysaika määrätty niin pitkäksi, että se kuuluu seuraajalle. Joka taas käynnistää uuden selvityksen lukematta.... jne
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #154 : Lokakuu 11, 2015, 00:22:00 » |
|
Oriveden mitättömään kylään laskeutui keskiviikkona taajamajunasta 427 noin 35 matkustajaa. Keskustan seisakkeellekin jäi 8. Juupajoelle 6 ja Vilppulaan 17. Jopa Kolhossa jäi 2 matkustajaa kyydistä. Jokaiselta pysäkiltä (paitsi Kolhosta) oli myös tulijoita. Haapamäelle jäi 2 ja loput 6 vaihtoi junaa. Muutama jatkoi Keuruulle.
Hyi hyi. Ei saa laskea näitä. Se ei kuulu kenellekkään missä ihmiset oikeasti jäävät junasta tai nousevat junaan. Kyllä se tieto on VR:n herrojen ja LVM:n virkamiesten merellisessä ravintolassa päätettävä asia, että missä niitä matkustajia oikeasti on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #155 : Lokakuu 11, 2015, 06:49:16 » |
|
Erikoiselta kyllä kuulostaa, jos tavallisen keskiviikon 80 matkustajaa junassa on liian vähän. Astromegoilla noita lähtöjä tuskin kumipyöräversioina ajettaisiin, 80 matkustajaa vaatisi jo kaksi bussia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #156 : Lokakuu 11, 2015, 12:54:11 » |
|
Oriveden mitättömään kylään laskeutui keskiviikkona taajamajunasta 427 noin 35 matkustajaa. Keskustan seisakkeellekin jäi 8. Juupajoelle 6 ja Vilppulaan 17. Jopa Kolhossa jäi 2 matkustajaa kyydistä. Jokaiselta pysäkiltä (paitsi Kolhosta) oli myös tulijoita. Haapamäelle jäi 2 ja loput 6 vaihtoi junaa. Muutama jatkoi Keuruulle.
Hyi hyi. Ei saa laskea näitä. Se ei kuulu kenellekkään missä ihmiset oikeasti jäävät junasta tai nousevat junaan. Kyllä se tieto on VR:n herrojen ja LVM:n virkamiesten merellisessä ravintolassa päätettävä asia, että missä niitä matkustajia oikeasti on. Moni varmasti muistaa, kun yöjunaliikenteen lakkautuksen taannoin Savonradan matkustajatilastot olivat hukkuneet. Tai no, tarkemmin siis "hukkuneet". Moni myös lienee lukenut, ettei VR:llä ole junakohtaisia historiatietoja tai matkustajatilastoja vaikkapa puolen vuoden takaa. Tästä huolimatta VR:n nykyhinnoittelu perustuu matkustajamäärien historiatietoihin, jonka pohjalta ennustukset kysyntään voidaan tehdä. Mahtaa olla melkoista hommaa hintageneraattoreille ja -generaattoritoille, jotta hinnoittelun voi rakentaa historiatietojen pohjalta, joita ei siis ole olemassa. Tämä on vähän sama asia kuin se, että lähettäisin asiakkaalle tällaisen tarjouksen: -- Tervehdys ja kiitokset tarjouspyynnöstänne, Viitaten puhelinkeskusteluumme, tarjoamme Teille junamatkaa 11.10.2015. Junamatkan kesto on noin 240 minuuttia klo 18.00-24.00 välillä. Junamatkan hinta on euroa. Hinnoittelumme perustuu matkustajamäärien historiatietoihin, emmekä tästä syystä johtuen voi arvioida matkan todellista hintaa ennalta. Tämä tarjous on voimassa 7 päivää tarjouksen päiväyksestä. Toivomme tuotteidemme kiinnostavan Teitä ja johtavan tilaukseen. Kunnioittavasti, Mikko Nyman, hintageneraattori Oy Rautatieoperaattori Ab
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #157 : Lokakuu 11, 2015, 12:55:14 » |
|
Oriveden mitättömään kylään laskeutui keskiviikkona taajamajunasta 427 noin 35 matkustajaa. Keskustan seisakkeellekin jäi 8. Juupajoelle 6 ja Vilppulaan 17. Jopa Kolhossa jäi 2 matkustajaa kyydistä. Jokaiselta pysäkiltä (paitsi Kolhosta) oli myös tulijoita. Haapamäelle jäi 2 ja loput 6 vaihtoi junaa. Muutama jatkoi Keuruulle.
Hyi hyi. Ei saa laskea näitä. Se ei kuulu kenellekkään missä ihmiset oikeasti jäävät junasta tai nousevat junaan. Kyllä se tieto on VR:n herrojen ja LVM:n virkamiesten merellisessä ravintolassa päätettävä asia, että missä niitä matkustajia oikeasti on. Matkustajalaskenta tulee suorittaa arkipäivän hiljaisimmassa vuorossa, mielellään marraskuussa. Muuten on vaarana saada virallista totuutta vääristelevä liian suuri matkustajien määrä, kuten esimerkissä on päässyt tapahtumaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rasmus Piironen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #158 : Lokakuu 11, 2015, 14:34:55 » |
|
En kyllä ymmärä miksi joe-pie liikenne loppuu tällä hetkellä juna ainakin 90% täynnä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #159 : Lokakuu 11, 2015, 21:20:41 » |
|
Vastaus on tämä; poliitikot päättävät rahoituksesta ja monopoli häärää raiteilla. Syntyy tilanne että lähes täysi junavuoro lopetetaan. Järjellä ei kannata yrittää ratkaisua miettiä. Maakunnalliset toimijat puuttuvat , ei ole edes osaamista tilata liikennettä. Operaattori hsl:n ulkopuolella lähes täysin kaukoliikenneoperaattori.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #160 : Lokakuu 11, 2015, 22:32:48 » |
|
En kyllä ymmärä miksi joe-pie liikenne loppuu tällä hetkellä juna ainakin 90% täynnä
Muutama vuoro viikossa voi hyvinkin olla lähes täynnä, mutta karu tosiasia on, että junan keskimääräinen matkustajaluku Joensuu-Varkaus -välillä on 28. Merkittävä osa tuonkin mainitsemasi junan matkustajista on matkalla esim. Turkuun tai Tampereelle, joihin jatkossa matkustetaan Joensuusta junalla etelän kautta lähes samoin tai vain vähän pidemmin matka-ajoin, mutta vuorotarjonta on parempi. Lakkautuksen myötä VR menettää vain lähinnä esim. Varkauteen ja Jyväskylään Joensuusta matkustavat, mutta heitä lieneekin lopulta vähemmistö nyky-yhteyden käyttäjistä. Eli: Tilanne ei ole ollenkaan niin paha kuin miltä se saattaa äkkiseltään näyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #161 : Lokakuu 11, 2015, 22:53:51 » |
|
Onhan se paha tilanne autottoman mökin mummon kannalta. Muille se antaa signaalia siitä että on turhaa yrittääkään pitää maaseutu elävänä kun ei sinne köyhä väki pääse. Tämäkin on yksi tapa ajaa maaseutua alas ja tapa saada ihmiset matkustamaan silloin kun liikenteenharjoittaja suvaitsee tarjota liikennettä. Haukivuorihan jäi kokonaan vaille sunnuntain joukkoliikennettä ja se on sentään osa Mikkelin kaupunkia ellen ole ymmärtänyt väärin.
Onko muuten käytäntönä laskea jokaisen junavuoron kannattavuus erikseen? Lakkautetaanko kolme kannattamatonta junaa silloinkin kun ne voitaisiin kustantaa kolmen muun tuottamalla valtavalla voitolla?
Anteeksi että puhun taas typeriä mutta jonkunhan niitäkin pitää puhua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #162 : Lokakuu 11, 2015, 23:06:06 » |
|
Hanko-Karjaasta siis vähenee maaliskuussa 4 vuoroa viikossa. Kun tutkii uusia Helsinki-Turku -aikatauluja ja kun Y-junat maaliskuussa loppuvat, on helppo arvata, että aamun 1. junapari loppuu Hanko-Karjaa -väliltä lauantai- ja sunnuntaipäivien osalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #163 : Lokakuu 11, 2015, 23:21:13 » |
|
Tämä nyt menee hieman aiheen ulkopuolelle, mutta kuun lopun aikataulumuutosten jälkeen Turun ja Helsingin välillä on lauantaisin ja sunnuntaisin enää 8 vuoroparia kaukoliikennettä kumpanakin päivänä eli ollaan jo näiden päivien osalta aika lähellä Rantaradan perusparantamista ja sähköistämistä edeltäviä junamääriä, kun parhaimmillaan arkisin junia on kulkenut 17 paria, jatkossa arkisin sentään kuitenkin (vielä) 13 paria. Onko taantumisen syynä moottoritie, Onnibus vai se, että vähemmälläkin junamäärällä onnistutaan kuljettamaan lähes entinen määrä matkustajia näin internetlipunmyynnin aikakaudella, jolloin vuoro, johon pitää mennä, valitaan usein jo päiviä ennen matkapäivää. Tällöin ei ehkä aina ole enää niin väliä, kulkeeko juna esim. tunnin vai kahden välein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #164 : Lokakuu 12, 2015, 08:21:12 » |
|
Kyllähän niitä matkustajia olisi, eivät vain kelpaa kyytiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #165 : Lokakuu 12, 2015, 09:16:47 » |
|
Tämä nyt menee hieman aiheen ulkopuolelle, mutta kuun lopun aikataulumuutosten jälkeen Turun ja Helsingin välillä on lauantaisin ja sunnuntaisin enää 8 vuoroparia kaukoliikennettä kumpanakin päivänä eli ollaan jo näiden päivien osalta aika lähellä Rantaradan perusparantamista ja sähköistämistä edeltäviä junamääriä, kun parhaimmillaan arkisin junia on kulkenut 17 paria, jatkossa arkisin sentään kuitenkin (vielä) 13 paria. Onko taantumisen syynä moottoritie, Onnibus vai se, että vähemmälläkin junamäärällä onnistutaan kuljettamaan lähes entinen määrä matkustajia näin internetlipunmyynnin aikakaudella, jolloin vuoro, johon pitää mennä, valitaan usein jo päiviä ennen matkapäivää. Tällöin ei ehkä aina ole enää niin väliä, kulkeeko juna esim. tunnin vai kahden välein.
Taantumisen syynä on ihan VR:n strategia yhdistettynä siihen, että muiden rautatieyhtiöiden strategioita ei ole päästy kunnolla toteuttamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #166 : Lokakuu 12, 2015, 10:01:27 » |
|
Onko taantumisen syynä moottoritie, Onnibus vai se, että vähemmälläkin junamäärällä onnistutaan kuljettamaan lähes entinen määrä matkustajia näin internetlipunmyynnin aikakaudella, jolloin vuoro, johon pitää mennä, valitaan usein jo päiviä ennen matkapäivää. Tällöin ei ehkä aina ole enää niin väliä, kulkeeko juna esim. tunnin vai kahden välein.
Viimeksi mainittu seikka on samalla syy junamatkustajien vähenemiseen. VR:n hinnoittelu perustuu aikaisten lipunostajien suosimiseen ja rankaisee niitä, jotka käyttävät joukkoliikennettä nykyisessä elämänmenossa normaaleimmalla tavalla, eli valitsevat lähtöajan muutama tunti ennen lähtöä. On selvää että asiakkaita tällöin siirtyy linja-autoihin, joista useimmissa lipun hinta on edullinen ja suunnilleen sama myös viime hetkellä kuljettajalta ostettuna. VR:n valitsema hintalogiikka toimii lentoliikenteessä kun halutaan myydä kaupunkilomailijoille hiljaisen ajan viikonloppukoneita täyteen, mutta ei junaliikenteessä, joka on arkista matkustamista, jota enemmistö ei voi suunnitella päiviä tai viikkoja etukäteen. VR on valinnut linjakseen enemmistön hylkimisen, joten ei ihme että toiminta taantuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #167 : Lokakuu 12, 2015, 10:56:20 » |
|
Miksi juuri Oriveden ja Haapamäen välisten mitättömien ja merkityksettömien kylien pitäisi olla rautatien ostoliikenteen piirissä eli suomeksi ilmaistuna muiden maksama?
Vanhalla Haapamäen radalla ei vuosikymmeniin ole ollut kuin rautatiehistoriallinen merkitys ja syykin selviää karttaan katsomalla. Maailma muuttuu ja jos rahat ovat lopussa, nostalgia-arvot eivät paljon paina arvovalinnoissa.
Niitä autottomia ja ajokortittomia on kyllä jokaisessa kunnassa. Heidän kuskaamiseensa tilataksi on yleensä aivan riittävä väline ja useimmat kunnat muodossa tai toisessa tukevat tämän kansalaisryhmän asiointimatkoja.
Orivesi on osa Tampereen kaupunkiseutua, ja valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä MAL-sopimuksessa on sitouduttu henkilölähiliikenteen kehittämiseen, ei alasajoon. Makulatuuriako koko paperi? Samallla tavoin makulatuuria kuin valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimus Pisara-radan rakentamisesta. Siis uskooko joku aikuisen oikeasti, että valtion ja muiden julkisyhteisöjen puitesopimukset ja aiesopimukset todellisuudessa sitoisivat valtiota? Mitä sitten Pirkanmaan MAL-sopimukseen vuosille 2013-2015 tulee, siinä ei ole ole rautateiden osalta oikeastaan mitään sitoumusta minkään asian toteuttamiseksi. Poikkeus: Nokian rautatieaseman liityntäpysäköinnin kehittäminen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2015, 14:44:51 kirjoittanut Matti Grönroos »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 18
|
« Vastaus #168 : Lokakuu 12, 2015, 12:16:59 » |
|
Haukivuorihan jäi kokonaan vaille sunnuntain joukkoliikennettä ja se on sentään osa Mikkelin kaupunkia ellen ole ymmärtänyt väärin.
Haukivuorelle on joukkoliikennettä sunnuntaisin. Täällä on useita kertoja väitetty, ettei olisi ja olen korjannut väitteen ainakin kerran aiemminkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #169 : Lokakuu 12, 2015, 22:13:54 » |
|
Haukivuorihan jäi kokonaan vaille sunnuntain joukkoliikennettä ja se on sentään osa Mikkelin kaupunkia ellen ole ymmärtänyt väärin.
Haukivuorelle on joukkoliikennettä sunnuntaisin. Täällä on useita kertoja väitetty, ettei olisi ja olen korjannut väitteen ainakin kerran aiemminkin. Totta. Tuplataxi Oy liikennöi sunnuntaisin Mikkeli 14.05 - Haukivuori 14.50 - Mikkeli 15.35.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #172 : Marraskuu 08, 2015, 20:41:28 » |
|
Sähköjunat kulkevat käsittääkseni lähinnä vesivoimalla - bussit ja rekat toistaiseksi eivät.
Pitää paikkansa vain markkinamiesten ja muiden viherpesijöiden puheissa. VR toki ilmoittaa ostavansa vain vesivoimaa, mutta kun sitä on rajoitetusti käytettävissä, niin muut sähkön ostajat joutuvat sitten ostamaan esimerkiksi kivihiilisähköä sen vuoksi, että VR rohmuaa vesivoimaa. Näin ollen junaliikenteen sähkön tuotantoa pitäisi tutkia keskimääräisen kWh:n mukaisesti ja se ei Suomessa kovin vihreätä ole.. Jos fysiikan kautta asiaa lähestytään ja pohditaan millä energialla esimerkiksi Helsingissä kiskoliikenne toimii, niin lopputulos on vieläkin mustempi. Helsingissä ajaa todellisia kivihiiliratikoita ja maakaasujunia. Paikallinen energiantuotanto kun on Suomenkin mittakaavassa äärimmäisen fossiilista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 719
|
« Vastaus #173 : Marraskuu 08, 2015, 21:53:02 » |
|
Kaikenlaisia tavoitteita viritellään liikenteen päästöjen vähentämiseksi vaan mitään ei oikeasti tehdä. Tai on tehty, ainoan 100% päästövähennyksen tuottamisesta rankaistaan nyt käyttövoimaverolla niinkuin ei muutaman tuhannen investointi vanhaan autoon ja tankkauspaikan puuttuminen rajoittaisi muutenkin. Kyseessä siis biokaasu jota on Joensuuhun puuhattu jo 10 vuotta vaan eipä oikein etene. Kaatopaikka on sitä kerännyt jo vuodesta 2000, tankkauspaikka olisi ollut 80ke vuonna 2009 vaan eipä sitä saatu. Mieluummin kaasu menee Fortumille 5c kuutiolta kun autoilijoille hinta olisi ollut 80c. (tämäkin tieto jo 2009 biokaasuseminaarista)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #174 : Marraskuu 12, 2015, 19:27:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|