|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #176 : Marraskuu 13, 2015, 07:08:44 » |
|
Reittikartan perusteella Multia pääsee jälleen julkisen liikenteen piiriin. Nykyisellään paikkakunnalta on vain yksi viikottainen vuoro Keuruulle ja takaisin. Keuruun, Haapamäen ja etenkään Pihlajaveden lakkautettua junaliikennettä Onnipussikaan ei tule korvaamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #178 : Marraskuu 14, 2015, 14:50:38 » |
|
Luin viikolla jostain linkistä, että HSL olisi valmis ottaan hoitoonsa Siuntion - 4 vuoroa sieltä ja 4 vuoroa sinne arkipäivisin. Rahan tarvetta toteutukselle oli kuitenkin vielä noin 300th euroa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Koivula
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #179 : Marraskuu 14, 2015, 19:14:38 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2015, 20:20:50 kirjoittanut Heikki Koivula »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #181 : Marraskuu 15, 2015, 20:28:57 » |
|
Hauska sattuma, mutta Maikkarin mainosgeneraattori arpoi nettiselaimeeni hetki sitten tällaisen näkymän: --
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #182 : Marraskuu 18, 2015, 14:51:08 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #183 : Marraskuu 18, 2015, 15:27:12 » |
|
Poliittinen vasemmisto on aina kehunut olevansa pienten ja vähäosaisten asialla. Näin teki myös eräs liikenneministeri jatkamalla monopolin valtaa. Varmaankin ajaa noita em. tavotteita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #184 : Marraskuu 18, 2015, 17:06:42 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #185 : Marraskuu 18, 2015, 18:57:53 » |
|
Ja kaikki onkin nyt kunnossa. Ensi kesänä pääsee taas Haapamäelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #186 : Marraskuu 18, 2015, 19:13:12 » |
|
Kumma kun ministeri ei ota kantaa Haukivuorta ohittavaan liikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #187 : Marraskuu 18, 2015, 19:28:07 » |
|
Seurailin eilistä eduskunnan keskustelua ja valitettavasti sen perusteella nämä hyvät uutiset vaikuttavat toimittajien väärintulkinnalta. Ministeri nimenomaan kertoi, että maaliskuussa lakkautettavaa ostoliikennettä voi siirtää velvoiteliikenteeksi enintään 5 miljoonan euron edestä. Se on vain yksi kolmasosa lakkautettavan liikenteen arvosta. Tämä tarkoittaa sitä, että jopa kaksi kolmasosaa loppuisi joka tapauksessa maaliskuussa. Siihen, mikä liikenne loppuu, ei ministeri ottanut kantaa. Todennäköisesti valikoidaan sellaiset reitit, joille on korvaavaa markkinaehtoista linja-autoliikennettä eli esimerkiksi Haapamäelle ei junaliikenne jatkuisi maaliskuun jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #188 : Marraskuu 18, 2015, 20:06:04 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #189 : Marraskuu 18, 2015, 20:17:04 » |
|
Seurailin eilistä eduskunnan keskustelua ja valitettavasti sen perusteella nämä hyvät uutiset vaikuttavat toimittajien väärintulkinnalta. Ministeri nimenomaan kertoi, että maaliskuussa lakkautettavaa ostoliikennettä voi siirtää velvoiteliikenteeksi enintään 5 miljoonan euron edestä. Se on vain yksi kolmasosa lakkautettavan liikenteen arvosta. Tämä tarkoittaa sitä, että jopa kaksi kolmasosaa loppuisi joka tapauksessa maaliskuussa. Siihen, mikä liikenne loppuu, ei ministeri ottanut kantaa. Todennäköisesti valikoidaan sellaiset reitit, joille on korvaavaa markkinaehtoista linja-autoliikennettä eli esimerkiksi Haapamäelle ei junaliikenne jatkuisi maaliskuun jälkeen.
Juuri näin. Mutta uutisointi ja virallinen tiedottaminen vaikuttaa tässä vaiheessa aavistuksen sekavalta. Hetkittäin kun tuntuu siltä, että lakkautettavaksi aiottaville reiteille olisi tulossa sekä markkinaehtoista bussiliikennettä että velvoitejunia. Tuskin tässä kuitenkaan mitään tårta på tårta himmeliä aiotaan väsätä, se se vasta touhua olisi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #190 : Marraskuu 18, 2015, 20:56:13 » |
|
Ja kaikki onkin nyt kunnossa. Ensi kesänä pääsee taas Haapamäelle. Mutta ilmeisesti vain bussilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #191 : Marraskuu 18, 2015, 21:00:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #192 : Marraskuu 18, 2015, 21:14:04 » |
|
Ei helvette, ei kelpaa edes ruuhikuiva monopolille. Jos nyt kerta on niin salaista monopolin ostoliikenne, niin sovittais salaisesti koko homma. Paikalliset asukkaat tarvitsevat yhteyksiä ja kunnat valmiit maksaa liikenteen mutta ei se käy. Vr on kyll todella perspaska valtion bolaagi. Tän uutisen jälkeen toivottavasti pilkotaan osiin ja myydään ulkomaisille sijoittajille. Todella ylimielistä paikallisia kuntia kohtaan, jotka haluaisivat joukkoliikennettä omilla rahoillaan. Välttäkää mahdollisimman paljon junan käyttöö, ei voi muuta sanoa. Tätä myös Vr itse haluaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« Vastaus #193 : Marraskuu 18, 2015, 22:37:14 » |
|
"Kunta haluaisi tietää tukisumman, jotta juna kulkisi jatkossakin. Sitä ei kerrota kilpailusyistä."
Ei hyvää päivää sentään. Tää on jo suoraan ku jostain Tsehovin novellista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #194 : Marraskuu 19, 2015, 09:02:59 » |
|
"Kunta haluaisi tietää tukisumman, jotta juna kulkisi jatkossakin. Sitä ei kerrota kilpailusyistä."
Ei hyvää päivää sentään. Tää on jo suoraan ku jostain Tsehovin novellista. Kuitenkin, kilpailusyistä huolimatta, Siuntiolle on summa kerrottu ja laskuakin varmaan jo kirjoitetaan. Nähtäväksi jää, miten tämä farssi päättyy. Kun poliitikot ovat ruorissa, voi kurssi muuttua hyvinkin suuresti ja yllättäen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #195 : Marraskuu 19, 2015, 09:09:39 » |
|
Kävin tutustumassa hiukan tähän uhanalaiseen liikenteeseen.
Pieksämäki - Joensuu lauantai 14. 11. H721 Pieksämäeltä 11.43 Lähtiessä lienee ollut 40 - 50 matkustajaa. Varkauteen jäi toista kymmentä, tuli 3. Heinävedelle jäi 4, Viinijärvelle 1. H724 Joensuusta 15.20 Lähtiessä 13 matkustajaa, joista 1 jäi Varkauteen, loput Pieksämäelle. Junat ovat nykyisin oikein mukavia, rungoissa 2 hyväkuntoista Eipt:tä, välissä nukkavieru EFit. Liikenne siis näyttää olevan pääosin Joensuun kaukoliikennettä, joten tuntuu oudolta, että jäljelle jätetään väli Pieksämäki - Varkaus. Niissä junissa tulee olemaan väljää matkustaa.
Jyväskylä - Seinäjoki keskiviikko 18.11 H483 Jyväskylästä 10.28 Matkustajamäärä vaihteli, pienimmillään 8 (Jyväskylä - Petäjävesi), suurimmillaan 22 (Ähtäri - Tuuri). Matkustajia tuli ja meni 6 väliasemalla, vilkkaimmat Keuruu (+8, -2) ja Tuuri (-10) Tämä junavuoro kulki vielä kesällä teräsvaunullisena Jyväskylästä Vaasaan. Nyt oli 1-vaunuinen Dm12 Jyväskylä - Seinäjoki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #196 : Marraskuu 19, 2015, 16:19:31 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #197 : Marraskuu 19, 2015, 18:26:12 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #198 : Marraskuu 19, 2015, 19:32:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #199 : Marraskuu 19, 2015, 22:50:03 » |
|
Parikin vähän keskenään ristiriitaista uutista:
Sen lisäksi että uutisointi on ristiriitaista se on myös vähän outoa. "Kansanedustaja Harri Jaskari (kok) kertoo, että ostoliikenne päättyy ensi vuoden keväällä, mutta VR:n velvoiteliikenne jatkuu ensi vuoden loppuun. Tarkoitus on, että henkilöjunaliikenne avautuu vuoden 2017 alusta. Kun liikenne jatkuu, niin emme hukkaa junien asiakaskuntaa, Jaskari tuumii." "Henkilöjunaliikenne avautuu" tarkoittanee että avautuu kilpailulle? Ja myös, jos tulkitsin oikein, tuossa pidetään itsestään selvänä, että heti vuoden 2017 alusta jokin operaattori alkaa ajamaan väliä markkinaehtoisesti, kun kerran ensi vuoden loppuun asti ulottuva velvoiteliikenne riittää takaamaan keskeytymättömän liikenteen? "Jaskari toivoo, että bussiyhtiöt innostuisivat kilpailemaan radoilla. Kalustoa voi vuokrata VR:ltä. - Kyse on uusista monipuolisista logistiikkayhtiöistä. Niistä on jo kokemuksia vaikkapa pääkaupunkiseudulla." Minä olin ymmärtänyt, että VR:llä ei ole vuokrattavaa kalustoa, ja vaikka olisikin, se on mennyt nauloiksi, ja vaikkei olisikaan naulattu, hinta on viisinkertainen järkevään hintatasoon verrattuna. Mutta olenkin ollut väärässä sillä tuossahan mainitaan ihan selvästi, että kalustoa voi nykyisin vuokrata VR:n uusista monipuolisista logistiikkayhtiöistä. Mitä yhtiöitä nämä ovat? wtf?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|