|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2015, 11:50:30 » |
|
Kivaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 01, 2015, 11:59:24 » |
|
Hyvähyvä!
Eikä tuossa pitäisi olla mitään mielensä pahoittamista kenelläkään. Osakeyhtiön omistajat voivat tehdä sopimusten uudelleen arviointia ja halutessaan omalta puoleltaan esittää sopimuksen purkamista.
VR:n kohdalla valtio on omistaja, joten valtiolla on tuohon täysin vapaat kädet.
Jos yhtiön johdon toiminta ei miellytä omistajaa, niin omistaja käyttää valtaansa. Näin sen kuuluu olla myös valtion omistamissa yrityksissä. Häntä ei suinkaan heiluta koiraa, vaikka jossakin valtion yhtiöiden norsunluutorneissa sellaiseen on tuudittauduttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2015, 12:01:46 » |
|
Hyvä uutinen, toivottavasti homma myös etenee, eikä jää pelkästään aikomusten asteelle. Nyt pitäisi saada seislevyt, niiden raiteiden päähän jossa on VR:n liikenteeseen sopimattomia sinisiä vaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2015, 12:04:02 » |
|
Hyvä uutinen, toivottavasti homma myös etenee, eikä jää pelkästään aikomusten asteelle. Nyt pitäisi saada seislevyt, niiden raiteiden päähän jossa on VR:n liikenteeseen sopimattomia sinisiä vaunuja. Se on myös omistajan vallassa, kunhan vaan omistaja tietää mitä yhtiössä puuhataan. Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2015, 12:11:02 » |
|
Toki kannattaa harjoittaa lähdekritiikkiä ja ottaa huomioon, että uutinen tuli Demokraatti-Kansan Uutiset-sektorilta, jolla nämä kilpailu-uutiset ovat järjestään varsin heikkolaatuisia ja täynnä aatteellista paatosta. Kaksi ensimmäistä virkettä kaikessa ristiriitaisuudessaan kertovat oleellisen tämänkin uutisen tasosta:
Demokraatin saamien luotettavien tietojen mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on esittämässä VR:n koko henkilöliikenteen yksityistämistä. Tarkoitus on avata rautateiden henkilökuljetukset kilpailulle vielä tämän hallituksen aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2015, 12:29:27 » |
|
Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä. Vai pitäisikö tämä muotoilla näin: " Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä sinistä?" Totta puhuen itse en näe rautateiden ideologisessa yksityistämiseesä mitään hyötyjä. VR:n yksinoikeussopimus turvaa niin henkilöstön työpaikat kuin henkilö- ja tavaraliikenteen palvelutkin aina vuoden 2024 loppuun asti. Tällainen kolkkapoikamainen asenne pakonomaista kilpailutusta haettaessa ei johda hyvään lopputulokseen. Annetaan nyt vaan VR:lle työrauha, jotta se voi selvitä nykyisistä haasteistaan. Mikäli Suomen rataverkko yksityistetään, valtakuntamme junaliikennettä hoitaa pian vain muutama veroparatiisiin rekisteröity yhtiö, jolloin verotulot ja työpaikat viedään ulkomaille. Tämä on nähty muun muassa Isossa-Britanniassa, jossa rautatiet kilpailutettiin ja lopulta yksityistettiin veroparatiisiyhtiöiden operoitaviksi. En näe järkevää syytä siihen, miksi tieten tahtoen haluamme luopua kotimaisista työpaikoista ja siirtää työpaikat ulkomaille? VR on operoinut menestyksekkäästi suomalaisissa erityisolosuhteissa lähes sata vuotta ja toiminut vastuullisena työnantajana jo yli sata vuotta. En usko, että mikään veroparatiisiyhtiö olisi niin kiinnostunut visioista, missioista ja strategioista, kuin mitä VR näiden lähes sadan vuoden aikana on ollut. On myös huomattava, että VR:n junat kulkevat vedellä. Ei mene kauaakaan, kun nämä kermankuorintayrittäjät ajavat vain kannattavia junavuoroja Suomessa ja VR joutuu hoitamaan muun Suomen tappiollisen junaliikenteen. On selvää, etteivät suomalaiset erityisolosuhteet kestä sitä, mikäli kermankuorintayrittäjien vuoksi raideliikenteen työpaikat siirtyvät hyvinkin nopeasti Kiinaan, Intiaan, Bangladeshiin ja muihin Aasian halpatyömaihin. Lainaan tähän loppuun erään VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajan lausuntoa vuodelta 2013: - Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2015, 12:39:22 » |
|
Aikoo yksityistää VR:n henkilöliikenteen, vai avata vihdoin henkilöliikenteen kilpailulle (= purkaa VR:n toimimattoman monopolin ja sen turvanneet sopimukset) ? Nämähän ovat eri asioita. Jos kyse on VR:n henkiköliikenteen yksityistämisestä nähtäväksi jää, mille pienelle sisäpiirille tätä diiliä on vuosikaudet pedattu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 01, 2015, 13:26:52 » |
|
Ei mene kauaakaan, kun nämä kermankuorintayrittäjät ajavat vain kannattavia junavuoroja Suomessa ja VR joutuu hoitamaan muun Suomen tappiollisen junaliikenteen. VR kuitenkin toimii itse kuin pahimmanlaatuinen kermankuorija. On varmasti hienoa olla vaikkapa mänttä-vilppulalainen junamatkustaja ja vastustaa kilpailua ideologisista syistä. Lainaan tähän loppuun erään VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajan lausuntoa vuodelta 2013: - Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi.
On hienoa, että VR-konsernia hallitaan ammattilaisten toimesta. Se pudottaa imperialistiset kermankuorijat kanveesiin ilman muttia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 01, 2015, 14:19:40 » |
|
On varmasti hienoa olla vaikkapa mänttä-vilppulalainen junamatkustaja ja vastustaa kilpailua ideologisista syistä. Puhumattakaan, jos olisi vaikkapa nurkkaan maalautunut, ideologisista syistä monopolia puolustava varkautelainen VR:nhalausneuvoston puheenjohtaja, jonka ympäriltä junavuoro kerrallaan kaikkoaa VR-LVM-yhteenliittymän monopolipäätöksillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2015, 15:51:44 » |
|
Juha Sipilä on täsmentänyt, että kilpailun avaaminen koskisi ainoastaan niitä rataosuuksia, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443669681662.htmlEikös tämä tilanne ole jo nyt, eli VR:n monopoli ei ole voimassa rataosuuksilla, joilla ei ole henkilöliikennettä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2015, 16:01:36 » |
|
Siispä tuore liikenneministeri asettaa työryhmän selvittämään henkilöliikenteen kilpailun vapauttamisen pelisääntöjä ja vaikutusta matkustajien ynnä VR:n henkilökunnan asemaan jne...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 01, 2015, 16:30:39 » |
|
Mikael Aro VR:n kannattavan kilpailua kunhan säännöt ovat selvät ja reilut. Vaikutukset velvoiteliikenteeseen ja henkilöstön asemaan täytyy selvittää.
Aro se itte ei ole mitenkää reilu, potkii kymmeniä kuskeja ja rahastajia pellolle ja haistattaa vitut rahtiasiakkaille ja nyt vikisee armoa kun omat boonukset on kohta loppumassa. Velvoteliikenteestä ne iteki haluu päästä eroon kun ei viitti ajaa junalla on kivampi vaan omistaa taloja ja periä niistä vuokraa ja keinotella sijotuksilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2015, 16:37:56 » |
|
Mä en innostu kalustopankeista. Käsittääkseni ei niitä muuallakaan juuri ole ja itselle tulee mieleen että joku kalustopankki nyt tietää, haluavatko operaattorit esimerkiksi liikennöidä veturijunin vai moottorijunakalustolla. Yksi keino olisi nyt valtiovallan pakottaa VR vuokraamaan kalustoa, jos joutilasta kalustoa nyt joku haluaa liikennöidä. Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2015, 17:11:18 » |
|
Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä. ... tai sitten sarkastisesti hitsipillit ja rälläkät laulamaan, ja eikun kasaamaan vanhojen piirrustusten mukaisia lättähattuja. Museoyhdistykset voisivat alkaa liikennöinnin. Siihen liikkumiseen ei tarvita lättää kummempaa vaunua. Voisi luoda tavalla jos toisella myös teollista toimeliaisuutta - etenkin Suomeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 01, 2015, 17:38:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 01, 2015, 17:51:32 » |
|
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 01, 2015, 18:10:53 » |
|
Periaatteessa valtion (tai kunnan) omistamat yritykset on hyvä keino saada hintoja pysymään kohtuullisina (esimerkiksi kuntien energiayhtiöt tai vuokra-asuntoyhtiöt), jos ne toimivat omakustannusperiaatteella eli eivät tuota voittoa eikä tappiota. VR ilmeisesti tuo valtiolle enemmän rahaa kuin saa siltä. Ja lippujen hinnat...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 01, 2015, 18:56:04 » |
|
Periaatteessa valtion (tai kunnan) omistamat yritykset on hyvä keino saada hintoja pysymään kohtuullisina (esimerkiksi kuntien energiayhtiöt tai vuokra-asuntoyhtiöt), jos ne toimivat omakustannusperiaatteella eli eivät tuota voittoa eikä tappiota. Tämä periaate oli aikanaan hyvä ja kätevä, ja siksi se myös lopetettiin, koska muuten poliitikoille ja etenkin ex-poliitikoille ja niiden kummin kaimoille ei olisi saatu luotua hyväpalkkaisia hallintoneuvosto-, hallinto- tai muita vetelehtimisvirkoja. Samalla taksat ovat nousseet. Samalla kun yksi sun toinen valtion tai kunnan toiminto on yhtiöitetty, myös veronmaksajan, kansalaisen tai kuntalaisen mahdollisuus valvoa ja vaikuttaa näiden yhtiöiden toimintoihin on vähentynyt. Jo alusta pitäen ongelmana on ollut myös ns. omistajanohjaus, jossa samat pukit ovat pääsääntöisesti olleet kaalimaan vartijoina, joten poliitikkojen kannalta itselle tuottaviin lypsylehmiin ei ole haluttu vaikuttaa. Jäi tuosta eduskunnan sirkuskeskustelusta mieleen sekin, kun joku vatipää hypetti, kuinka nykyisin kilpailu ja yleispalvelu toimii telemarkkinoilla. Kuitenkin on olemassa seutuja, jossa paikallisten asukkaiden on pitänyt perustaa osuuskuntia, jotta alueelle on saatu edes jollain tavalla toimivat kuitu-, tms. yhteydet. Kahdesta isosta toimijasta Elisa ja ex-valtiollinen Sonera kun ei tähän ole ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 01, 2015, 19:31:53 » |
|
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain. Baltian maiden poikkeukset johtuvat siitä, että niille on paljon tärkeämpää säilyttää yhteentoimivuus muiden entisten Neuvostoliiton maiden kanssa kuin muuttaa rautatiejärjestelmänsä hirvittävillä kustannuksilla yhteentoimivaksi Keski-Euroopan maiden kanssa raideleveydellä 1435 mm.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 01, 2015, 19:48:19 » |
|
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain. Baltian maiden poikkeukset johtuvat siitä, että niille on paljon tärkeämpää säilyttää yhteentoimivuus muiden entisten Neuvostoliiton maiden kanssa kuin muuttaa rautatiejärjestelmänsä hirvittävillä kustannuksilla yhteentoimivaksi Keski-Euroopan maiden kanssa raideleveydellä 1435 mm. Raideleveydellä nyt ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuo sana "säilyttää" on kuitenkin olennainen, historiallisista syistä siellä on käytössä venäläistä kalustoa ja eurooppalaisiin normeihin siirtyminen tarkoittaa siis muutosta vanhaan. Meillä venäläisten vaunujen hyväksyminen tarkoittaisi muutosta ja nykytasosta tinkimistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|