Voidaan listata pörssiin samoilla ehdoilla kuin Finnair, Fortum; Nesta, Patria tai Altia niin että osake-enemmistö pysyisi valtiolla.
Muuten meni hienosti, mutta Patria ja Altia eivät Oyj-yhtiömuodostaan huolimatta ole pörssiyhtiöitä; jokainen pörssiyhtiö on Oyj, mutta jokainen Oyj ei ole pörssiyhtiö. Tuo yhtiömuodon j-kirjain ei tarkoita
julkisesti noteerattua, vaan
julkista osakeyhtiötä, jota koskevat hieman erilaiset osakeyhtiölain kohdat kuin Oy:tä, alkaen mm. minimiosakepääomasta ja hallituksen kokoonpanosta.
No, oli miten oli, mutta kyllä näin on. Mitä VR:n omistuspohjaan tulee, mielestäni VR:n osittainen myynti jollekin sijoittajataholle voisi olla hyvinkin perusteltua. Tällä hetkellä valtio omistaa yhtiöstä tunnetusti 100 % ja yhtiö seilaa vailla omistajaohjausta. Mikäli yhtiöllä olisi valtion lisäksi muitakin omistajia, omistajat haluaisivat varmasti käyttää omistajan ääntä yhtiökokouksessa, jotta häntä ei pääsisi heiluttamaan koiraa, kuten tähän asti VR:n tapauksessa on tapahtunut. Samalla VR:n päätöksentekoon ja ylipäätään toimintaan saataisi varmasti lisää sitä kaivattua läpinäkyvyyttä. Sillä, omistaako valtio VR:stä 50,1 %, 66,7 % vai 100 %, ei ole merkitystä. Jos valtio omistaa lafkasta enemmistön, yhtiön nurkanvaltauskaan ei ole mahdollista.
VR:n tapauksessa lukuisiin asioihin liittyy kuitenkin niin paljon tunnetta ja aatetta, että tämä voi olla tulenarka asia nostaa keskusteluihin. Millään järjellähän valtion 100 %:sta omistusta VR:ssä ei voi perustella, kuten järjellä ei voi perustella yksinoikeussopimustakaan: yksinoikeussopimuksen velvoiteosio (mikä?) on mitä on. Latinankielinen termi tälle on
laehinna vitci. Moni aatteen mies ja nainen vetoaa VR:n yksinoikeussopimuksen tärkeyteen muun muassa työpaikkojen ja junavuorojen säilymisellä ja sillä, että VR hoitaa myös haja-asutusalueiden liikenteen. Onko asia faktisesti näin? Faktaa on se, että näin ei ole, aatteella ja tunteella ajatellen ehkä näin voi ollakin.
Yllä oleva Sallispöön kommentti on erittäin hyvä ja se on hyvin argumentoitu. Voisin tiivistetysti sanoa niin, että nyky-VR tulisi ilman muuta pilkkoa esimerkiksi tällaisiin osiin:
- VR-Kaukoliikenne Oy hoitaisi VR:n markkinaehtoisen henkilöjunaliikenteen
- VR Cargo Oy hoitaisi VR:n kiskoliikenteen rahtiliikenteen
- VR-Ostoliikenne Oy hoitaisi LVM:n ja HSL:n ostojunaliikenteen
Konsernista kokonaan irroitettavia lafkoja olisivat:
- Oy Pohjolan Liikenne Ab
- VR Track Oy
- kaikki VR-Yhtymä Oy:n kiinteistöosakeyhtiöt
Uusia perustettavia yhtiöitä olisivat:
- Kalustopankki Oy, joka ostaisi
käypään rahaan VR:n nykyisen kaluston ja vuokraisi sitä tasapuolisesti kaikille operaattoreille, myös VR:lle
- Konepajat Oy
- Kalustohuoltoyhtiö Oy
Nähdäkseni tämä on selkein, eniten avoin ja yksinkertaisin temppu päästä möhkäle-VR:stä eroon, joka ei ole enää vuosikausiin palvellut sen enempää asiakkaita kuin työntekijöitäkään, kansantalousvaikutuksesta puhumattakaan. Samalla VR:n tase saataisi splitattua edes hieman järkevämpään moodiin nykyisen kahden miljardin euron tuottamattoman "pahkuran" sijaan. Tässä kohtaa ei ole relevanttia ottaa puheeksi VR:n vuonna 2014 jakama 30 milkun ja tänä vuonna jakama 100 milkun osinkopotti, sillä vastaavaa ei ollut tapahtunut kertaakaan sitten vuoden 2008.
Mitä itse VR-Yhtymä Oy:n tai listaamieni henkilö- ja tavaraliikenneosakeyhtiöiden omistuspohjaan tulee, mielestäni niissä tulisi olla valtio-omistajan lisäksi muitakin omistajia, kuten kirjoitin. Konsernista kokonaan irroitettavien yhtiöiden omistuspohjalla ei mielestäni ole merkitystä. Sen sijaan kalustoyhtiö, konepajalafka ja kalustohuoltoyhtiö voisivat hyvinkin olla valtion kokonaan omistamia yhtiöitä nyky-VR:n tapaan, jotta "perusinfra" ja sen hinnoittelu ei menisi aivan läskiksi.
Olen sanonut lukuisat kerrat ja sanon sen taas kerran: omistajaohjaus on kaunis sana ja se toimii hienosti paperilla. Tästä huolimatta Suomen valtio ei käytä omistajan ääntä omistamissaan listaamattomissa yhtiöissä, ei ainakaan riittävästi. Kevan Merja Ailuksen potkut avo-Bemarin vuoksi tai Finnairin hallituksen uudistaminen Mika Vehviläisen Bulevardin-asunnon vuoksi ovat... No, eivät ainakaan omistajaohjausta, vaan lähinnä täysin epäolennaisiin asioihin puuttumista. Jos ja kun omistajaohjausta ei ole, yhtiöt tietävät tämän valtatyhjiön erittäin hyvin ja käyttävät sitä surutta hyväkseen. Niin tekisin minäkin vastaavassa tilanteessa.
Summa summarum: vastauksena tämän ketjun otsikkoon, tässä tulikin oikeastaan omat ajatukseni jo kerrottua.