Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« : Lokakuu 23, 2015, 09:35:21 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2015, 13:02:59 » |
|
Ei kyllä haittaisi halpuuttaminen yhtään. Just katselin matkahausta lippuja kolmelle aikuiselle ja kahdelle lapselle välille Lna-Tpe. Edestakaisin hinta 598,60. Ehkä vähän halvemmaksi tulee oma auto?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1797
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2015, 15:38:56 » |
|
Ei kyllä haittaisi halpuuttaminen yhtään. Just katselin matkahausta lippuja kolmelle aikuiselle ja kahdelle lapselle välille Lna-Tpe. Edestakaisin hinta 598,60. Ehkä vähän halvemmaksi tulee oma auto? No, malta nyt odottaa vähän, Mikaelhan tuossa lupaa 12,3 %:n alennuksen. Maksettavaa jää sitten enää 525 €. Vähän ovat kyllä hinnat senkin jälkeen irti arkitodellisuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2015, 15:42:55 » |
|
Niin, olisi kyllä mukavaa ja turvallista näin pimeän- ja hirvenmetsästysaikaan matkustella mukavasti ja tilavasti junalla perheen kanssa. Ei vaan lompsa kestä mitenkään.. Taitaa suurin osa junamatkustajista olla eläkeläisiä, opiskelijoita tai muita joiden matkan maksaa joku muu.
Ja toisaalta ei täällä Pohjois-Karjalassa kovin paljoa ole muita vaihtoehtojakaan kuin oma auto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2015, 16:19:30 » |
|
Olipa aika ikävästi sanottu! Kyllä niitä pennejä ja senttejä on vuosien mittaan erilaisiin rahastoihin maksettu vuosien varrella. Silti joillain sopivilla väleillä bussit päihittävät junan eläkeläishinnatkin.
Terveisin eläkeläinen liki 70v.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2015, 17:50:37 » |
|
Pahoittelut jos sanavalinta loukkasi, ei ollut tarkoitus. Hyvähän se on että eläkeläisillä ja opiskelijoilla on edullisemmat liput kuin nyt työssäkäyvillä. Tulotasokin kun on alempi. Mutta kuvaavaa ehkä on se, ettei kovin paljon näy täyttä hintaa omasta pussistaan maksavaa asiakasta junissa näy, ainakin tämän tyylisen johtopäätöksen pystyy tekemään omilla työmatkoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2015, 18:01:38 » |
|
Ei kyllä haittaisi halpuuttaminen yhtään. Just katselin matkahausta lippuja kolmelle aikuiselle ja kahdelle lapselle välille Lna-Tpe. Edestakaisin hinta 598,60. Ehkä vähän halvemmaksi tulee oma auto? Vajaat 10 vuotta sitten tuolla summalla matkusti koko vuoden erinäisiin paikkoihin. Siitä todisteena yhä valtava kasa lippuja. Pinkka on 4 cm paksu! Nyt täytyy sanoa, että yleensä tulee mentyä bussilla. Jossain on oltava vikaa, kun rautatieharrastaja käyttää matkoillaan pääsääntöisesti linja-autoa.
|
IMGP9595.jpg (304.03 kilotavua, 1200x795 - tarkasteltu 340 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2015, 21:27:45 » |
|
Jarkon linkkaamassa kommentissa "Miksi VR tippui kyydistä" liikennöitsijä ei osaa sanoa, paljonko liput maksoivat 20 vuotta sitten, vaan kehottaa soittamaan museoon.
Kvartaalitalous.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Laukkarinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2015, 21:37:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2015, 22:14:37 » |
|
Jarkon linkkaamassa kommentissa "Miksi VR tippui kyydistä" liikennöitsijä ei osaa sanoa, paljonko liput maksoivat 20 vuotta sitten, vaan kehottaa soittamaan museoon.
Kvartaalitalous.
Vr on ollut osaamaton hinnoitella siten että kassa maksimoidaan. Puolityhjät vaunut siitä hyvä esimerkki. Ns. Halpalentoyhtiöiden hinnoittelumalli rohkeasti käyttöön. Ensimmäiset paikat myyntiin muutamalla eurolla. Toinen juttu on se miten virtaviivainen on vr:n kulurakenne? Lisäksi se että pois lukien hsl-alue , liikennöinti tapahtuu lähes yksinomaan kaukoliikennekalustolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 25, 2015, 11:23:07 » |
|
Jarkon linkkaamassa kommentissa "Miksi VR tippui kyydistä" liikennöitsijä ei osaa sanoa, paljonko liput maksoivat 20 vuotta sitten, vaan kehottaa soittamaan museoon.
Onneksi edes matkustajat tietävät lippujen hintatasosta jotain. Syksyllä 1993 meno-paluu Siilinjärvi-Tampere maksoi 260 mk + paikkaliput 2*15 mk eli 290 mk. Nykyrahassa 68,14 €. Nykyään menopaluu maksaa n. 120 €.
|
lippu1.jpg (356.33 kilotavua, 600x312 - tarkasteltu 392 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2015, 12:13:50 » |
|
Jarkon linkkaamassa kommentissa "Miksi VR tippui kyydistä" liikennöitsijä ei osaa sanoa, paljonko liput maksoivat 20 vuotta sitten, vaan kehottaa soittamaan museoon.
Syksyllä 1993 meno-paluu Siilinjärvi-Tampere maksoi 260 mk + paikkaliput 2*15 mk eli 290 mk. Nykyrahassa 68,14 €. Nykyään menopaluu maksaa n. 120 €. Tuossa Pasin skannaamassa lipussa näkyy hyvin 1990-luvun alussa VR:n käyttöönottama lippupaperityyppi, joka toi esiin sanan "KOPIO", mikäli lippua näytettiin (väri)kopiokoneelle. Mahtaako rasteri hajota myös silloin, jos lipusta ottaa kuvan digikameralla? Jos jollakulla noita lippuja on vielä jäljellä, voisiko joku testata asiaa sekä skannerilla että digikameralla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2015, 14:06:13 » |
|
Tulevalla viikolla menen Helsingistä Jyväskylään, VR:n hinta on 63,10 ja Savonlinjan hinta on 24,00 € kuskilta ostettaessa ja jos, bussin valitsen, säästyn paikallisliikenteen 3,00 € bussimaksulta. Junamatka on vartin nopeampi. Kumman kyytiin mahdankaan mennä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2015, 19:06:43 » |
|
Tietysti kannattaa valita ympäristöystävällinen sähköjuna. Ja ostaa lippu netistä pari viikkoa ennen lähtöä, ei ole olennaisesti bussia kalliimpaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2015, 19:12:09 » |
|
Tietysti kannattaa valita ympäristöystävällinen sähköjuna. Ja ostaa lippu netistä pari viikkoa ennen lähtöä, ei ole olennaisesti bussia kalliimpaa.
Mutta netistä ostettuna bussilippu maksaa enää 5-14€. Entä jos matkan aika varmistuu vasta juuri ennen lähtöä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2015, 20:27:22 » |
|
Mikon kysymykseen vastaus kuuluu, että rasteri hajoaa sekä skannatessa että digikameralla.
Mitä noita vanhoja lippuja selailin niin aika rajua tahtia hinnat nousivat 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Myös lisämaksullisten junien (IC:t ja Pendot) ilmaantuminen pikajunien tilalle tällä vuosituhannella pakottivat asiakkaan maksamaan kovempaa hintaa.
Menneinä vuosina, kun vaihtoehtoja ei juurikaan ollut, olivat seuraavanlaiset otsikot lehdissä hyvin yleisiä: "VR korottaa junalippujen hintaa".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2015, 20:34:33 » |
|
Tulevalla viikolla menen Helsingistä Jyväskylään, VR:n hinta on 63,10 ja Savonlinjan hinta on 24,00 € kuskilta ostettaessa ja jos, bussin valitsen, säästyn paikallisliikenteen 3,00 € bussimaksulta. Junamatka on vartin nopeampi. Kumman kyytiin mahdankaan mennä? Jostain käsittämättömästä syystä mieleeni tuli erään teleoperaattorin mainoskamppanja kohta kolmen vuoden takaa ( http://www.rikkaatjajarjettomat.fi/) - ja aivan erityisesti "Kultaiset lauteet" https://www.youtube.com/watch?v=6Dg7uIqlbTI
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2015, 21:36:28 » |
|
Ns. Halpalentoyhtiöiden hinnoittelumalli rohkeasti käyttöön. Ensimmäiset paikat myyntiin muutamalla eurolla. Asiakkaana en kannata. Enkä oikein usko, että lentoliikenteen matkiminen on ratkaisu junaliikenteeseen. Ei se tyypillisintä asiakasryhmää, eli viimeisen parin päivän tai muutaman tunnin aikana lähtöaikansa ja kulkuneuvonsa päättävää matkustajaa paljon houkuttele, jos kuukausi aikaisemmin olisi lipun saanut "muutamalla eurolla", mutta nyt maksaa 80 euroa. En ymmärrä, miksi pitäisi suosia satunnaisia tarjoussurffaajia ja hylkiä asiakkaiden enemmistöä. Eljaksen esimerkki edellä kertoo, mistä on kyse: yli kaksinkertainen hintaero perushinnoissa vie matkustajat junista. Perushintaa on saatava oleellisesti alaspäin, kaikilla reiteillä, ilman populistista ja näennäistä tarjouskikkailua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2015, 21:39:44 » |
|
Ns. Halpalentoyhtiöiden hinnoittelumalli rohkeasti käyttöön. Ensimmäiset paikat myyntiin muutamalla eurolla. Asiakkaana en kannata. Enkä oikein usko, että lentoliikenteen matkiminen on ratkaisu junaliikenteeseen. Ei se tyypillisintä asiakasryhmää, eli viimeisen parin päivän tai muutaman tunnin aikana lähtöaikansa ja kulkuneuvonsa päättävää matkustajaa paljon houkuttele, jos kuukausi aikaisemmin olisi lipun saanut "muutamalla eurolla", mutta nyt maksaa 80 euroa. En ymmärrä, miksi pitäisi suosia satunnaisia tarjoussurffaajia ja hylkiä asiakkaiden enemmistöä. Ei ehkä kuukautta aiemmin, mutta jos hinta seuraisi myytyjen lippujen määrää. Jos vuoro olisi hiljainen, niin halpislippuja saisi vielä lähtöminuutillakin. Eljaksen esimerkki edellä kertoo, mistä on kyse: yli kaksinkertainen hintaero perushinnoissa vie matkustajat junista. Perushintaa on saatava oleellisesti alaspäin, kaikilla reiteillä, ilman populistista ja näennäistä tarjouskikkailua.
Täysin totta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 26, 2015, 00:15:04 » |
|
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/te-nain-paljon-vr-lupaa-laskea-lippuhintoja/uqZt7HvaLippuhintojen on pakko laskea, jotta VR säilyttäisi kilpailukykyään.
Kaukoliikenteen matkustajamäärien jyrkkä lasku ja matkustajaliikenteen painuminen tappiolle tietävät sitä, että lippujen hintojen on pakko laskea, jotta VR säilyttäisi kilpailukykyään.
Kovat kesätarjoukset pudottivat touko-elokuussa VR:n lippujen keskihintaa jopa 12,3 prosenttia ja tarjousten ansiosta matkamäärät kasvoivat kahdeksan prosenttia. Tämänpäiväisessä Talouselämä-lehdessä pääjohtaja Mikael Aro lupaa, että hinnat laskevat ensi vuoden uudistuksessa pysyvästi vähintään kesän alennusten verran eli 12 prosenttia. Yhtä kiinteää hintaa ei tule, vaan hinnat joustavat kysynnän ja kampanjoiden mukaan.
Lippujen hintoja täytyy pudottaa eniten siellä, missä junan ja bussin matka-aikaero on pienin. Missä taas juna tarjoaa suurimman matka-aikahyödyn, lippujen hintoihin on luvassa pienemmät alennukset. Parhaimmat VR:n reiteistä ovat Aron mukaan Helsingistä pohjanmaalle ja Lappeenrantaan. Vaikein taas on Turun vanha ja kiemurteleva rata, joka ei tarjoa isoa matka-aikahyötyä verrattuna suoralla moottoritiellä paahtaviin autoihin.
Melkoista kermankuorintaa, siellä missä juna tarjoaa suurimman matka-aikahyödyn, niin vastaavasti ei alenneta juurikaan lippujen hintoja. Niissä paikoissa varmasti olisikin eniten siirtymäpotentiaalia juniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 26, 2015, 14:54:11 » |
|
Onneksi edes matkustajat tietävät lippujen hintatasosta jotain.
Syksyllä 1993 meno-paluu Siilinjärvi-Tampere maksoi 260 mk + paikkaliput 2*15 mk eli 290 mk. Nykyrahassa 68,14 €. Nykyään menopaluu maksaa n. 120 €.
Otitko inflaation huomioon, menikö 290 markan euromuunnos väärin vai näenkö taas omiani?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 26, 2015, 16:19:33 » |
|
Onneksi edes matkustajat tietävät lippujen hintatasosta jotain.
Syksyllä 1993 meno-paluu Siilinjärvi-Tampere maksoi 260 mk + paikkaliput 2*15 mk eli 290 mk. Nykyrahassa 68,14 €. Nykyään menopaluu maksaa n. 120 €.
Otitko inflaation huomioon, menikö 290 markan euromuunnos väärin vai näenkö taas omiani? Suomen Pankin Tilastokeskuksen kerroin antaa 68,41€ eli aika tarkkaan tuon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 26, 2015, 19:57:40 » |
|
No huh. Häpeäkseni myönnän ettei hintoja tule seuratuksi kun oma junamatkailuni on surkastunut pelkiksi hyötymatkoiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|