Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junassa niin täyttä, että pitää melkein istua toisen syliin"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Haaramo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« : Lokakuu 29, 2015, 15:05:38 »

Vaasan radan lakkautukset sujuvat mallikkaasti:

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/junassa-niin-t%C3%A4ytt%C3%A4-ett%C3%A4-pit%C3%A4%C3%A4-melkein-istua-toisen-syliin-1.1934464
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2015, 16:35:40 »

Jotenkin 445:n ja 450:n supistuksista on rivien välistä luettavissa, että asiakkaat halutaan kanavoida jäljelle jääneisiin Pendolinoihin. Nyt kuitenkin rikottiin yhteydet Vaasaan klo 13.30 neljän junan kohtaukselta ja Vaasasta klo 16.30 neljän junan kohtaukselle. Pendolino 61/62:lta ei ole yhteyksiä pohjoiseen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2015, 16:37:47 »

Joskus kulki laivapikajunia Turusta Joensuuhun. Otetaan niiden muistolle.


* Tku_Tpe_Pm_Jns.JPG (33.72 kilotavua, 294x405 - tarkasteltu 438 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2015, 16:59:59 »

Pohjalaaset olkoot huoleti. Kyllä kansa pian oppii olemaan liiaksi käyttämättä junia. Operaattorin roknoositkin sen todistavat..
tallennettu
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2015, 21:56:54 »

Savonlinnan ja Parikkalan välillä ei sentään tarvitse istua sylikkäin H751:n lopetuksen jälkeen, sillä suoraan kaupunkiin H749:llä menevät kuljetetaan bussilla Savonlinnaan (ilman välipysähdyksiä). Yhteysjuna on IC9, eli ysin matkustajat täyttää sen varsinkin sunnuntaisin.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2015, 16:46:44 »

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.

Kyllä se nyt on VR:n keskushallinnon köpien laskelmia uskottava, jotta henkilöjunaliikenne ei kannata. Ei etenkään Tampere-Kuruu välillä, vaikka parhaimmissa vuoroissa matkustajat joutuvat seisomaan käytävillä ja aulatiloissa tai istumaan rappusilla. Monopoliyhtiö on hyvää hyvyyttään viimeiset 10-vuotta "kehittänyt" aktiivisesti kiskobussiliikennettä, mutta kun tuulipuvut ei ymmärrä pysyä poissa pois hiekkaa junan lattialle tuomasta.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 721


« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2015, 17:01:12 »

Joskus kulki laivapikajunia Turusta Joensuuhun. Otetaan niiden muistolle.
Taisivat loppua -95 koska kaverin naapuri oli töissä ravintolavaunussa ja muutti tuolloin Turkuun työn perässä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2015, 19:07:37 »

Joskus kulki laivapikajunia Turusta Joensuuhun. Otetaan niiden muistolle.
Taisivat loppua -95 koska kaverin naapuri oli töissä ravintolavaunussa ja muutti tuolloin Turkuun työn perässä.

Viimeinen laivajuna Turku Satamasta lähti kohti Joensuuta 2.9.2006. Toiseen suuntaan liikennöineistä yöjunista Turku Satamaan mulla sen sijaan ei ole tietoa. Vaikka alla olevassa kuvaruutuprintissä näkyykin aikataulun olleen voimassa vain 14.5.2006 asti, muistelisin Tus-Jns-junan kulkeneen aivan Wanhan Juna-ajan loppuun asti, eli 2.9.2006 saakka.
--


* Tus-Jns_2006.png (375.21 kilotavua, 1920x1080 - tarkasteltu 275 kertaa.)
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2015, 19:25:25 »

Joskus kulki laivapikajunia Turusta Joensuuhun. Otetaan niiden muistolle.
Taisivat loppua -95 koska kaverin naapuri oli töissä ravintolavaunussa ja muutti tuolloin Turkuun työn perässä.

Viimeinen laivajuna Turku Satamasta lähti kohti Joensuuta 2.9.2006. Toiseen suuntaan liikennöineistä yöjunista Turku Satamaan mulla sen sijaan ei ole tietoa. Vaikka alla olevassa kuvaruutuprintissä näkyykin aikataulun olleen voimassa vain 14.5.2006 asti, muistelisin Tus-Jns-junan kulkeneen aivan Wanhan Juna-ajan loppuun asti, eli 2.9.2006 saakka.
--

Juu kyllä.Välikevennyksenä, aina nostaa hymyn huulille vuonna 2008 Kouvolan päärautatieasemalla kuultu kuulutus "P 935 Turku satamasta Joensuuhun saapuu ja lähtee raiteelta 7"  Virnistää
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2015, 19:30:31 »


Viimeinen laivajuna Turku Satamasta lähti kohti Joensuuta 2.9.2006. Toiseen suuntaan liikennöineistä yöjunista Turku Satamaan mulla sen sijaan ei ole tietoa. Vaikka alla olevassa kuvaruutuprintissä näkyykin aikataulun olleen voimassa vain 14.5.2006 asti, muistelisin Tus-Jns-junan kulkeneen aivan Wanhan Juna-ajan loppuun asti, eli 2.9.2006 saakka.
--
Näin tapahtui. Matkustin kesälomalla vuonna 2006 Tampereelta Joensuuhun makuuvaunussa. Oli asiaa sekä Tampereelle että Joensuun itäpuolelle Ilomantsiin, joten sattui sopivasti matkan varrelle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2015, 19:31:00 »

Joskus kulki laivapikajunia Turusta Joensuuhun. Otetaan niiden muistolle.
Taisivat loppua -95 koska kaverin naapuri oli töissä ravintolavaunussa ja muutti tuolloin Turkuun työn perässä.

Viimeinen laivajuna Turku Satamasta lähti kohti Joensuuta 2.9.2006. Toiseen suuntaan liikennöineistä yöjunista Turku Satamaan mulla sen sijaan ei ole tietoa. Vaikka alla olevassa kuvaruutuprintissä näkyykin aikataulun olleen voimassa vain 14.5.2006 asti, muistelisin Tus-Jns-junan kulkeneen aivan Wanhan Juna-ajan loppuun asti, eli 2.9.2006 saakka.

Joensuu - Turku Satama yöjunat kulkivat yhtäpitkään eli 2.9.2006 asti. Olin kesän 2006 kesätöissä Jyväskylässä ja reissattua yöjunilla kumpaankiin ääripäähän useampiakin kertoja. UJA:n alku oli jo tuolloin tiedossa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2015, 19:59:10 »

Joensuu - Turku Satama yöjunat kulkivat yhtäpitkään eli 2.9.2006 asti. Olin kesän 2006 kesätöissä Jyväskylässä ja reissattua yöjunilla kumpaankiin ääripäähän useampiakin kertoja. UJA:n alku oli jo tuolloin tiedossa.

Eivät kulkeneet ainakaan noiden mun jemmassa olevien aikataulujen perusteella, joita koneeltani löytyy vuosilta 2002-2009 pdf:nä. En voi ladata niitä vorgin kokorajoitusten vuoksi tähän, mutta jos jotakuta kiinnostaa, voin pistää pumpsin esimerkiksi Dropboxiin.
tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2015, 20:01:34 »

Viiime Perjantaina oli Ic-715 3 vaihtovaunua mukana konnarit menivät avaamaan yhden näistä suljetuista vaunuista että kaikki pääsivät istumaan Kajaaniin asti.Ei näytä riittävän  Edb ja Edfs ja Rx kun olisi enemmänkin tulossa matkaajia.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2015, 20:08:36 »

Tässä kun on kuullut ja nähnyt tietoja tungokseen asti täyttyneistä junista, on herännyt kysymys, että mahtaako VR:n tiedot junien täyttöasteista olla erityisen luotettavia? Varmastikin joku tietojärjestelmä niitä tietoja rakentaa lipunmyynnin perusteella, ja järjestelmissä ja niiden sisältämissä tiedoissa voi olla aina puutteita.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Marraskuu 02, 2015, 20:27:02 »

Saako sen valita kenet ottaa syliinsä istumaan? Hymyilee leveästi
tallennettu
Mikko Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2015, 20:34:52 »

Joensuu - Turku Satama yöjunat kulkivat yhtäpitkään eli 2.9.2006 asti. Olin kesän 2006 kesätöissä Jyväskylässä ja reissattua yöjunilla kumpaankiin ääripäähän useampiakin kertoja. UJA:n alku oli jo tuolloin tiedossa.

Eivät kulkeneet ainakaan noiden mun jemmassa olevien aikataulujen perusteella, joita koneeltani löytyy vuosilta 2002-2009 pdf:nä. En voi ladata niitä vorgin kokorajoitusten vuoksi tähän, mutta jos jotakuta kiinnostaa, voin pistää pumpsin esimerkiksi Dropboxiin.
Eivät niin, jos ihan tarkkoja ollaan. Joensuusta lähtenyt juna kulki tuolloin vain Turun päärautatieasemalle asti.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2015, 21:46:21 »

Tässä kun on kuullut ja nähnyt tietoja tungokseen asti täyttyneistä junista, on herännyt kysymys, että mahtaako VR:n tiedot junien täyttöasteista olla erityisen luotettavia? Varmastikin joku tietojärjestelmä niitä tietoja rakentaa lipunmyynnin perusteella, ja järjestelmissä ja niiden sisältämissä tiedoissa voi olla aina puutteita.

Eihän siitä lipunmyyntijärjestelmästä saa mitään luotettavaa tietoa. Veturilaiset kattoo sieltä halvan junalipun ja ostaa sen vaikka tosiasiassa jäävät pois jo puolessa matkassa. Näinollen siihen puolessa matkassa sijaitsevalle asemalle ei kirjaudu matkoja, joten se voidaan kannattamattomana lopettaa. Hienoa politiikkaa vai mitä?
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #17 : Marraskuu 04, 2015, 23:51:36 »

Turku - Joensuu suorat yhteydet lopetettiin kaiketi siksi, kun Jyväskylä - Pieksämäki sähköistys valmistui. Tämän jälkeen Pmk - Jns on ollut kulussa vain taajamajunia, joka liikenne siis päättyy.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #18 : Marraskuu 06, 2015, 06:57:07 »

Turku - Joensuu suorat yhteydet lopetettiin kaiketi siksi, kun Jyväskylä - Pieksämäki sähköistys valmistui. Tämän jälkeen Pmk - Jns on ollut kulussa vain taajamajunia, joka liikenne siis päättyy.

Ei pidä paikkaansa. Ainakin yöjunat kulkivat Turun ja Joensuun vielä vuosia sähköistyksen valmistumisen jälkeenkin, vaikka vetovoimana olikin diesel Pieksämäeltä Joensuuhun.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #19 : Marraskuu 06, 2015, 07:19:29 »

Jossain vaiheessa Helsinki - Joensuu makuuvaunut muutettiin kulkemaan Pieksämäen kautta, jolloin Savonlinnan kesäinen mv-liikenne lakkasi. Turusta kulki makuuvaunu Joensuuhun ja Kuopioon. Myöhemmin Kuopion makuuvaunun reitti pidennettiin reitiksi Turku satama – Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Oulu. Tämä tapahtui siinä vaiheessa, kun Kuopioon ei enää jätetty makuuvaunuja (vaunuissa sai olla -8.00, ja 22.00-). Helsingistä lähtivät makuuvaunut Helsinki – Kouvola - Pieksämäki – Joensuu ja Helsinki – Kouvola – Pieksämäki – Oulu.  Pieksämäellä on ollut melkoinen vaunujen vaihtorumba. Mihinkähän asti Turun satamasta lähteneet päivävaunut loppujen lopuksi kulkivat? Veikkaus: Pieksämäelle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2015, 06:08:31 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #20 : Marraskuu 06, 2015, 07:47:32 »

Mihinkähän asti Turun satamasta lähteneet päivävaunut loppujen lopuksi kulkivat? Veikkaus: Pieksämäelle.

Ei, kyllä ne ainakin 2001-2002 vielä Joensuuhun asti tulivat tai ainakin osa niistä.

Köyhällä Turun ja Joensuun väliä reissanneella opiskelijalla ei ollut varaa petipaikkaan, joten tuli moneen kertaan nuokuttua päivävaunussa. Eikä tarvinnut Pieksämäellä nousta penkistä.
tallennettu
Mauri Lagerstedt
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #21 : Marraskuu 06, 2015, 08:27:47 »

Mihinkähän asti Turun satamasta lähteneet päivävaunut loppujen lopuksi kulkivat? Veikkaus: Pieksämäelle.

Ei, kyllä ne ainakin 2001-2002 vielä Joensuuhun asti tulivat tai ainakin osa niistä.

Köyhällä Turun ja Joensuun väliä reissanneella opiskelijalla ei ollut varaa petipaikkaan, joten tuli moneen kertaan nuokuttua päivävaunussa. Eikä tarvinnut Pieksämäellä nousta penkistä.

Päivävaunut kulkivat Turusta Joensuuhun asti. Ravintolavaunu taas siirrettiin Pieksämäellä takaisin Turkuun menevään yöjunaan. Päivävaunut kulkivat yöjunien lakkauttamiseen, syyskuuhun 2006 saakka.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #22 : Marraskuu 06, 2015, 08:46:33 »

Vielä 15/5-2006 alkaen voimaan tulleissa rautateiden aikatauluissa mainitaan junapari 935/902. P 935 läksi Turun satamasta päivittäin klo 20:46 ja saapui Joensuuhun 6:53. Juna kulki Tampereen (23:00-23:25), Jyväskylän (1:04-1:06) ja Pieksämäen (2:01-4:30) kautta. P 902 sen sijaan lähetettiin linjalleen Joensuusta klo 23:07, ja sitä odotettiin saapuvaksi määräasemalleen Turkuun klo 8:00. P 902 kulki Pieksämäen (1:32-2:45), Jyväskylän (3:40-3:42) ja Tampereen (5:19-6:00) kautta. Turun asemalta oli vaihtoyhteys satamaan Helsingistä saapuvalla aamujunalla P 121 klo 8:05-8:12. Kummassakin mainitussa yöjunassa (P 935 ja P 902) oli makuupaikkamahdollisuus, että pääsi pötköttelemään.

3/9-2006 alkaen voimaan tulleissa aikatauluissa Tus-Jns -yöjunapari oli lakkautettu siitä syystä, että Valtionrautateiden päähuomio kohdistui vasta liikenteelle avattuun Kerava-Lahti -oikorataan ja sen ympärille rakennettuun "Uusi Juna-aika" -markkinointikampanjaan. Tus-Jns -yöjunaliikenteen lakkauttamisen jälkeen vanhempia ja huonokuntoisempia CEmt -makuuvaunuja kuljetettiin suuria määriä Mäntyluotoon romutettaviksi liitettyinä osaksi vakinaisen tavarajunan T 3801 muuta vaunustoa useana eri päivänä. Ainakin useana lauantaiaamuna muistan nähneeni sinisiä hylkyvaunuja kyseisessä aamuyön 2 x Dv12 -vetoisessa kulkijassa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Marraskuu 06, 2015, 09:31:33 »

Tässä kun on kuullut ja nähnyt tietoja tungokseen asti täyttyneistä junista, on herännyt kysymys, että mahtaako VR:n tiedot junien täyttöasteista olla erityisen luotettavia? Varmastikin joku tietojärjestelmä niitä tietoja rakentaa lipunmyynnin perusteella, ja järjestelmissä ja niiden sisältämissä tiedoissa voi olla aina puutteita.

Konnarit (tai nykyään kai kaukoliikennekonnarit, kun konnareita ei enää liene) tekevät ajoittain matkustajalaskentoja. Laskenta ei paljoa matkustajalle näy, kun se tehdään kävelemällä juna läpi ja katsomalla, miten monta matkustajaa kussakin vaunussa on. Täydessä junassa on helpompaa laskea tyhjät paikat ja täyden vaunun ja tyhjien paikkojen välinen erotus.

Arvaisin, että lipunmyyntijärjestelmästäkin jotain matkustajalaskentadataa katsellaan, koska VR:llä ei ole vielä käytössä sisäistä kommunikaatiota
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #24 : Marraskuu 06, 2015, 16:37:25 »

Pieksämäeltä lennätetään tuoreita uutisia tyhjäksi väitetyistiä junavuoroista:

"    Pieksämäelle runsaasti junamatkustajia - VR kutsui linja-auton hätiin

Perjantaina kello 12 jälkeen Joensuusta Pieksämäelle lähtenyt juna oli niin täynnä, että VR joutui tilaamaan yhden linja-auton apuun, noin 40-vuotias joensuulainen junamatkustaja kertoo. VR:n viestintä vahvistaa tiedon.

-  Varkaudessa noin 10-15 henkilöä joutui menemään linja-auton kyytiin. Linja-autoon pyydettiin matkustajia, jotka eivät jatkaneet matkaansa Pieksämäeltä, miesmatkustaja sanoo.

-  VR oli varautunut ilmeisesti liian pienellä junalla tai matkustajamäärää selittää isänpäivä. Matkustajat suhtautuivat asiaan aika rauhallisesti ja ymmärtäväisesti, matkustaja lisää.

VR:n viestinnän mukaan Joensuun ja Pieksämäen väliä ajavassa junassa eli kiskobussissa on 63 istumapaikkaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön linjausten perusteella poikittaissuuntainen junaliikenne Joensuusta Pieksämäelle ja siitä eteenpäin muun muassa Jyväskylään on tyssäämässä.

-  En tykkää yhtään. Matkustelen pelkästään julkisilla. Päätös vaikuttaa elämääni Joensuussa. Edessä voi olla paikkakunnan vaihdos, jos en pääse jatkossa Pieksämäelle junalla, matkustaja sanoo."

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/89477-pieksamaelle-runsaasti-junamatkustajia-vr-kutsui-linja-auton-hatiin
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junassa niin täyttä, että pitää melkein istua toisen syliin"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina