Kesällä oli mahdollisuus viettää viikko tuttavien luona Norjassa, ja vaikka he eivät olekaan rautateistä kiinnostuneita, oli media onnistunut rummuttamaan heidänkin tietoonsa että Norjan rautatiet ovat kalliita, vanhanaikaisia ja huonosti toimivia. Ottamatta kantaa tuon pohdinnan sisältöön Norjassa ollaan nyt siirtymässä sanoista tekoihin. Epäilemättä rautateiden mahtimaan Ruotsin rautatieliikenteen toiminta on saanutkin monen norjalaisen naaman vihertymään kateudesta.
Rautateillä aiemmin on jaettu rahti- ja matkustajaliikenne kahtia muualla Pohjoismaissa Islantia ja Suomea lukuunottamatta. Eroavathan näiden toimintamuotojen tarpeet kovin monin paikoin toisistaan. Nyt Norjassa on vuorossa "suuri jatkoreformi" matkustajaliikenteen modernisoimiseksi. Ilmeisesti tuossa on tarkoitus edetä vuonna 2016:
- NSB-konsernille luodaan uusi strategia vastaamaan modernisoitua toimintaa.
- Matkustajaliikenteeseen luodaan "uudet puitteet" ja palvelut kilpailutetaan.
- Valmistaudutaan palveluyritys Mantenan myyntiin:
http://mantena.no/english/(Mantenalla on muun muassa ylläpitosopimuksia ruotsalaisten rautatieyhtiöiden kalustosta, mm. SJ:n X40:sta (esiCoradia) ja X55:sta (Regina).
- Valmistaudutaan myymään kalusto:
https://www.nsb.no/om-nsb/om-vare-tog- Valmistaudutaan myymään Rom:n omaisuus (?)
- Valmistaudutaan myymään markkinointi- ja jakelukanavat
- Sopeutetaan tukifunktiot edellisiin.
Ilmeisesti on todettu että ollaan jääty liian pitkälle jälkeen kehityksessä, toiminta on kallista ja nyt ollaan valmiita ottamaan suuri harppaus ruotsalaisten kiinnottoon? Tosin, ainakin minua askarruttaa ylläolevassa listassa se, että kun ruotsalaiset pitivät valtion omistuksessa sen mikä valtion omaisuutta on (jos jätetään luvuista pakko-otto SJ:n uudesta veturikalustosta, jotta kilpailu saatiin käyntiin), norjalaiset näyttävät myyvän kaiken kiskoilla kulkevan pois. Omistus on Ruotsissa nykyisin jakaantunut hyvin laajalle, ja mukana on maalle tyypillistä julkis-privaatti-yhteistoimintaa, sulassa sovussa. Mitenkähän Norjassa mahtaneekaan käydä?
Alla vielä vanhaan aikaan, NSB:n Intercity Hönefossissa Marsun vetämänä. Kuva Ilkan.