Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« : Tammikuu 25, 2016, 18:30:08 » |
|
Enpä juuri. Erehdyin ostamaan bussilipun Jyväskylästä Helsinkiin, kun sai halvalla, 9 euroa. Mieluummin maksan kaksi kymppiä junamatkasta. Tai vaikka kolme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Nieminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2016, 18:47:25 » |
|
Riippuu toki ihan bussista ja tiestä. Onko miten tasainen kyyti? Riittävästi jalkatilaa? Hyvät penkit? Mieluummin junalla kun on jotenkin niin tilavampi ja tasaisempi, vaikka maksaisikin 30€ enemmän kuin bussi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2016, 20:25:08 » |
|
En pahemmin matkusta kaukoliikenteen busseilla. Vaasassa paikallisliikenne on suhteellisen halpa systeemi sillä täällä on vain yksi vyöhyke. Bussien aikataulut ovat kohentuneet siitä mitä ne joskus olivat, arkisin vanhat rotiskot ja kahden tunnin vuoroväli.
Nykyään paikallisliikenteellä on Tampereen loppuunajettuja Lahtia jotka ajetaan hajoamiseen asti ja muutama Tanskasta puolikuntoisena ostettu "valkoinen bussi" jotka lähinnä tärisevät ja koskevat koko ajan lumeen näin talvisin. Muutama halpa jo valmistuessaan rotisko, kuusi Irisbusia jotka ostettiin Ivecon alelaarista kun haluttiin jotain modernia ja muovista. Ivecot lähinnä hyytyvät kauppakeskuksille ja tiputtelevat ovia matkan varrelle. Lahdista ja Carruksista ne eivät tipu, ne pysyvät visusti kiinni. Paikallisliikenteellä on myös yksi uusi Scania jota ajaa hullu mulkku-kuljettaja. Myös eräs tärisevä ja kovaääninen Volvo kuuluu kalustoon.
Uskon että VPL tuottaa aika hyvin rahaa. Kotiin vievä 8-linja on aina täynnä ja aamun ensimmäinen bussi saadaan ajaa kahdella telillä. Kuljettajat ovat usein mukavia mutta kuten edellä mainitsin, kuuluu kuljettajiin myös hulluja mulkkuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2016, 20:37:32 » |
|
Eipä tuossa bussilla matkustamisessa mitään valittamista ole. Silloin kun on tarve päästä paikasta A, paikkaan B, ja junalippujen hinnat on mitä on, niin joskus tulee sitten matkustettua bussilla, mutta aina on perille päässyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2016, 21:03:15 » |
|
En erityisesti. Puoli tuntia kaupunkibussissa ja kaksi tuntia pitkän matkan bussissa on raja jonka jälkeen matka alkaa tuntua puuduttavalta.
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2016, 15:04:20 » |
|
Sunnuntaina matkustin ensimmäistä kertaa ties miten pitkään aikaan bussilla Helsingistä Poriin. Kuulutuksissa käskivät ottamaan mukavan asennon ja nauttimaan matkasta. Siinä kuitenkin oli pari ongelmaa: ensinnäkään edes meikäläinen, 174 senttiä, en kyennyt istumaan niillä jakkaroilla mukavasti. Toisekseen joku vapaan kasvatuksen lahosta puusta pudonnut mätä omena huusi naama punaisena Espoosta Forssaan asti.
Halpaahan se toki on, ei siinä mitään. Mutta kyllä siinä toisaalta taas muisti senkin että miks sitä pääosin tulee ajeltua omalla autolla. Junalla matkustamiseenhan Suomessa ei tunnetusti oo köyhällä varaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2016, 22:49:36 » |
|
En pahemmin matkusta kaukoliikenteen busseilla. Vaasassa paikallisliikenne on suhteellisen halpa systeemi sillä täällä on vain yksi vyöhyke. Bussien aikataulut ovat kohentuneet siitä mitä ne joskus olivat, arkisin vanhat rotiskot ja kahden tunnin vuoroväli.
Nykyään paikallisliikenteellä on Tampereen loppuunajettuja Lahtia jotka ajetaan hajoamiseen asti ja muutama Tanskasta puolikuntoisena ostettu "valkoinen bussi" jotka lähinnä tärisevät ja koskevat koko ajan lumeen näin talvisin. Muutama halpa jo valmistuessaan rotisko, kuusi Irisbusia jotka ostettiin Ivecon alelaarista kun haluttiin jotain modernia ja muovista. Ivecot lähinnä hyytyvät kauppakeskuksille ja tiputtelevat ovia matkan varrelle. Lahdista ja Carruksista ne eivät tipu, ne pysyvät visusti kiinni. Paikallisliikenteellä on myös yksi uusi Scania jota ajaa hullu mulkku-kuljettaja. Myös eräs tärisevä ja kovaääninen Volvo kuuluu kalustoon.
Uskon että VPL tuottaa aika hyvin rahaa. Kotiin vievä 8-linja on aina täynnä ja aamun ensimmäinen bussi saadaan ajaa kahdella telillä. Kuljettajat ovat usein mukavia mutta kuten edellä mainitsin, kuuluu kuljettajiin myös hulluja mulkkuja.
OFF-Topic: VPL:llä on kaupungin kanssa sopimus, kaupunki tukee sitä 300 000 matkustajaan asti, jos siis ei tule vuodessa 300 000 matkustuskertaa, kaupunki maksaa lipun hinnan jokaisesta määrän x ja 300 000 matkan väliin jäävästä maksasta VPL:lle. Ja Vaasaanhan on ilmeisesti tulossa niitä kaasubusseja, oliko ensi vuonna ensimmäiset tulossa.. Ja aiheseen, itse pidän enemmän junasta kuin bussista. Bussissa ei voi liikkua niin vapaasti kuin junassa. Viimeisen puolen vuoden aikana tuli monet kerrat reissattua pitkää matkaa bussilla, ja kyllähän se alkoi korvista tulla ulos. Kyllä bussikin menee mutta suosin junaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 26, 2016, 23:19:27 » |
|
Mistäköhän Kouvola-Voikkaa paikallisbusseihin löytyy toistaan karmivimpia busseja, joista osa ei edes vaikuta varsinaisilta paikallisliikenteen busseilta. Kaikki vähintään 10-15 vuotta vanhoja... Ja vastauksena, en erityisemmin pidä bussimatkustamisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2016, 03:37:21 » |
|
Pidän. Etenkin silloin kun poiketaan moottoritieltä jonnekkin sivummalle. Mukavan hiljaista (äänetöntä), helppo nukahtaa. Käytävällä ei ole koko ajan joku tramppaamassa jonnekkin. Junassa joudun kuitenkin matkustamaan enemmän. Kumpikin on tylsiä, jos joku tulee viereiselle istuimelle. Junan ekan luokan yksinistuttava puoli on tietysti mukavin, jos on täyttösuhde on korkea. Bussi voittaa aina, jos se pysähtyy lähempänä todellista määränpäätä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2016, 05:46:32 » |
|
Eljas, tuo oli ihan kuin minun kirjoittamani.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2016, 21:34:51 » |
|
Olen ajatellut matkustaa Riiasta Minskiin. Kumpi olisi parempi yömatkaan, bussi vai juna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2016, 22:28:19 » |
|
En, kun 10 min matkaan 16-24 km menee 45 min, Lpä-Tpe ehdottomasti junalla jos on tuttu kuljettaja niin kyydistä pääsee vaikka multisillassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 27, 2016, 23:05:13 » |
|
En juuri pidä, ellei kyseessä ole oman ryhmän käyttöön varattu tilausajo jolloin seura korvaa epämukavuuden. Vaasassa ei pärjää ilman autoa ja junalla on hyvin, hyvin vaikea liikkua alueella Kokkolasta Kristiinankaupunkiin, joten peltilehmä vie voiton.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2016, 01:37:11 » |
|
Bussilla en matkusta metriäkään pidemmälle kuin on ehdoton pakko. Lähinnä syynä on se, että pitkähkö kroppani ei yksinkertaisesti mahdu bussin penkkien väliin. Toinen iso syy on se että yleensä mukana on myös noin 40kg painava koira, jolle bussissa ei juurikaan ole tilaa. Omaa autoa ei ole käytössä, eikä myöskään tule joten ykkösvaihtoehto on aina juna. Ihmettelen kitinää junalippujen hinnoista. Jos mulla on vartijan palkalla (kaupan kassa tienaa paremmin...) varaa matkustaa junassa, niin miten muilla ei ois?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2016, 14:21:45 » |
|
Ihmettelen kitinää junalippujen hinnoista. Jos mulla on vartijan palkalla (kaupan kassa tienaa paremmin...) varaa matkustaa junassa, niin miten muilla ei ois?
Pori-Helsinki junalla 44,60-49 euroa yhteen suuntaan. Pori-Helsinki 20 vuotta vanhalla ruotsalaisella bensarosvolla mennen tullen 60 euroa. Olis kai siihen junailuunkin sinänsä varaa, vaan eipä siinä mitään järkeä oikein noilla hinnoilla ole. Ja joo; tiedän, että auton kustannukset ovat muutakin kuin pelkät bensat. Mutta kun mä joka tapauksessa joudun työni takia sitä peltilehmää pitämään ja maksamaan pari euroa päivässä pelkästään siitä riemusta, että se seisoo parkkipaikalla ja saan lähteä sillä ajamaan, niin totta hitossa mä menen sit sillä jos ne suorat kulungit matkustamisen suhteen on pienemmät kuin julkisilla. Menee ikään kuin samassa konkurssissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2016, 15:57:08 » |
|
Olen ajatellut matkustaa Riiasta Minskiin. Kumpi olisi parempi yömatkaan, bussi vai juna?
Juna, kevyesti. Molemmat ovat entisen Neuvostoliiton maita, eli rautatiet ovat erinomaisessa kunnossa. Ainakin Venäjällä yöjunissa nukkuu merkittävästi paremmin kuin Suomessa, pitkälti varmaan pienemmän huippunopeuden ansiosta. Mutta osasyynsä on varmasti ilmavammilla osastoillakin. Junassa sulla on sänky käytettävissäsi, bussissa nukut istualtasi penkissä. Ainoat syyt valita bussi olisivat aikataulut tai hinta. Junalla näyttäisi menevän 12 tuntia, perillä ollaan 08:19 ja hintaa tulee 43 €. Bussilla menee 9 tuntia, perillä ollaan 08:20 ja hintaa tulee 23 €. Valitse siitä. http://ldz.lv tai http://ecolines.net .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2016, 19:11:14 » |
|
Molemmissa vaihtoehdoissa ongelma on, että perille tullaan aamulla ja hotellihuoneeseen pääsee vasta kello 14. Kuusi tuntia on pitkä aika odotella, varsinkin jos ei ole nukkunut kovin hyvin ja haluaisi jatkaa nukkumista hotellissa. Mutta ehkä huoneen voi varata edelliseksi yöksi ja mennä sinne heti aamulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 09, 2016, 01:51:33 » |
|
En pidä bussilla matkustamisesta, muutamin poikkeuksin. Kaukoliikenteessä valitsen bussin ainoastaan, jos se on selvästi halvempi kuin juna ja silloinkin vain alle 3 h matkoilla. Toinen harkitsemisen arvoinen tilanne on, jos halpabussin hinnalla saa VR:ltä ainoastaan Sm4-kyytiä, joka Tpe–Hki 2:10 matka-ajalla alkaa olla jo puuduttavahkoa, eikä niissä penteleissä ole edes wlania.
Bussilla matkustaminen on joskus harvoin hauskaa. Hauskimmillaan se on, kun pääsee matkustaan paikallis-/seutuliikenteessä kaukoliikennekalustolla, kuten Tampereen seudulla Valkeakosken liikenteen busseilla Sääksjärven–Kuljun suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 09, 2016, 22:13:24 » |
|
Riippuu siitä, minne ollaan menossa ja millä laitteella. Työmatkoilla Lappeenranta-Pasila-Lappeenranta juna vie lähes aina voiton, kun ei kiinnosta käyttää tuntia enemmän suuntaansa bussimatkaan. Omalla autolla voisi hyvällä tuurilla päästä melkein yhtä nopeasti perille kuin junalla, mutta ruuhkat ja pysäköinti määränpäässä tekevät autolla menemisestä melko kaistapäistä, kun junalla kuitenkin pääsee miltei ovelta ovelle. Kyllä nyt tunnin sivu menee paikallisbussillakin, onhan niiden ajamisestakin joskus saatu palkkaa. Joku useamman sadan kilometrin matka voisi olla uuvuttava. Yöbussi Tallinnasta Kaliningradiin tai päinvastoin oli rankka siihen aikaan, kun joka rajalla piti vielä kaivaa passi esiin. Museobusseilla voi ajaa parhaimmillaan pidempiäkin matkoja, esimerkiksi kesäkuussa Tikkurila-Lohja-Perniö-Taalintehdas. Mutta kyllä juna on silti aina juna. Jos olen maassa, jossa en ole aikaisemmin käynyt, junalla on päästävä matkustamaan, hinnasta viis. Irkutskissa meille kaupiteltiin keväällä 2005 halpoja lentolippuja Ulan Batoriin. Eihän se nyt käynyt, koska 13750 km:n junamatkaketju Viipurista Hongkongiin olisi mennyt rikki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 720
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 10, 2016, 20:55:45 » |
|
Kaksi kertaa Joensuu-Geresdlak ja takaisin (~4500km) linja-autossa istuneena voinee väittää omaavansa kokemusta linja-autossa matkustamisesta. Tuo väli ei ollut pitästyttävä ollenkaan paitsi Joensuusta Helsinkiin. Kuopiossa on tullut käytyä kesän mittaan neljästi, on kyllä ankea väli kun kestää yli 2 tuntia huonon tien takia. Mieluummin kuitenkin bussilla kuin omalla autolla, etenkin kun maksaa 1/10. Mobilisti-lehdessä oli justiinsa lukemista koko matkalle per suunta, tosin välillä heittää päästä tien mutkaisuuden vuoksi. En kyllä tajua millään että miksei voi olla junayhteyttä JNS-KUO? Aivan takuulla olisi nopeampi ja tasaisempi kuin 50-luvun tietä pitkin jyryyttämällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 11, 2016, 10:42:28 » |
|
Bussilla matkustaminen on mukavaa, jos se on halpaa. Nykyiset autot ovat varsin mukavia. Junalla on kyllä kiva matkustaa pitempiä matkoja mutta se on kallista. - Ennen oli olemassa usein ns. kympin lippuja, joilla pystyi matkustamaan edullisesti. Nyt ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 14, 2018, 08:46:39 » |
|
[quote author=Sakari Kestinen link=topic=9034.msg76084#msg76084 date=1475970693 Bussilla matkustaminen on joskus harvoin hauskaa. Hauskimmillaan se on, kun pääsee matkustaan paikallis-/seutuliikenteessä kaukoliikennekalustolla, kuten Tampereen seudulla Valkeakosken liikenteen busseilla Sääksjärven–Kuljun suuntaan. [/quote] Totta. Kyllä matkustan mieluummin junalla, mutta esimerkiksi Kampista pääsee suhteellisen lähelle kotia bussilla 848, joka ajetaan Porvoon Liikenteen kaukoliikenneautoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 458
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 07, 2024, 15:52:14 » |
|
Tulin noin vuosi sitten Onnibussilla Kotkasta Helsinkiin. Tykkäsin. Penkki oli ihan istumakelpoinen. Van Hoolin 2-kerroksinen versus Onni Vilkkaan Kutter 9 ennenvanhaan, molemmat täytttivät tehtävänsä, niin kuin pitikin.
Havaintoja: Kotkan linjuriasema purettu ajat sitten. Onnibussi pöhki 40 minuutissa Kotkasta Loviisaan. Haipakkaahan se tietysti kun motaria pitkin. Ei olisi onnistunut minulta vanhaa tietä pitkin Liteace-pakulla.
Holmströmin vakiovuorot "asuivat" linjalla ennenvanhaan huomattavasti kauemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|