Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR julkistaa huomenna uudet "moukaroidut" hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #50 : Helmikuu 17, 2016, 17:37:57 »

Yksi huomionarvoinen seikka on ainakin se, että tämän halpuutuksen jälkeen on lähes poikkeuksetta halvempaa matkustaa HSL- ja vyöhykealueen sisäisiä matkoja kaukojunien säästölipulla kuin normaalihintaisella vyöhykelipulla tai HSL:n seutulipulla. Esimerkiksi matka Helsingistä Tikkurilaan tai Leppävaaraan maksaa 3,00 euroa lähes jokaiseen kaukojunaan, kun taas aikuisten seutulipun hinta on 5,50 euroa. Kirkkonummelle matkustettaessa ero on vieläkin suurempi, parhaimmillaan 3,00 vs 8,00 euroa.

Lieneekö sitten suunniteltu vai suunnittelematon juttu, mutta tässähän aletaan yksityisten bussifirmojen lisäksi kilpailla matkustajista myös jo HSL:nkin kanssa.

Edit: Huomasinpa myös, että esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee Pasilan kautta Tikkurilaan parhaimmillaan 1,50 eurolla edellyttäen, että ostaa lipun etukäteen ja matkustaa Psl-Tkl-välin IC:llä. Tuossa tapauksessa tulisi siis yli tuplasti kalliimmaksi matkustaa lyhintä reittiä Kehärataa pitkin tai lähes neljä kertaa kalliimmaksi mennä Pasilan kautta seutulipulla.

Tunti sitten löytyi säästölippuja vaikkapa kuukauden päähän väleille Helsinki - Tikkurila ja Helsinki - Kirkkonummi. Ainakin Tikkurila taisi sittemmin kadota vaikka YLE Helsinki siitäkin vielä mainitsi lähetyksessään puoli tuntia sitten.

Martinlaakso - Tikkurila juttua en ymmärrä koska:

Helsingin seudun liikenteen yleiset matkaehdot 1.1.2016, kohta 1:

"HSL-alueella noudatetaan yhtenäistä matkalippujärjestelmää, jonka tekninen toteutus perustuu pääosin Helsingin seudun matkakorttiin. Matkakortille voi ladata kausilippuja ja rahaa eli arvoa, jolla voi ostaa kortille ladattavia arvolippuja. Lisäksi lippujärjestelmään kuuluu erilaisia kertalippuja ja vuorokausilippuja"
"VR:n, Matkahuollon tai bussiliikennöitsijöiden omat matkaliput eivät kelpaa Helsingin seudun matkalippujärjestelmän lippujen osamaksuksi."

VR:n nettisivujen mukaan:
 
"Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Kerava, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Kirkkonummi) kelpaavat vain HSL-liput. Kun seutualueen sisäinen matka tehdään kaukoliikenteen junassa, tarvitaan VR:n kaukoliikennelippu"

Kaukojunalla ei pääse Martinlaaksoon, eli sieltä Tikkurilaan, Pasilaan tai mihin tahansa HSL-alueelle matkustettaessa vaaditaan HSL-lippu, pitemmälle mentäessä taas määränpäästä riippuen VR:n vyöhykelippu tai kaukojunalippu. 


Laiton asiasta virallisen kyselyn Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle  asiakirjapyynnöllä varustettuna.

Mitä sitten kysyit? Martinlaakson kaukojunayhteyksistä vai jostakin muusta?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #51 : Helmikuu 17, 2016, 21:33:04 »

Missä vaiheessa VR siirtyi näihin nyt jo poistuneisiin erittäin edullisiin ennakkolippuihin? Kesällä 2013 maksoin edestakaisesta matkasta Jyväskylä-Helsinki 126 euroa. En ilmeisesti huomannut, että ostamalla lipun 1-2 kuukautta ennen matkaa, hinta olisi ollut 50 % halvempi?

2007-2010 kuljin usein väliä Jyväskylä-Helsinki. Silloin hinta oli 40-50 euroa, opiskelijakortilla 20-25 euroa.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #52 : Helmikuu 17, 2016, 21:40:15 »

Missä vaiheessa VR siirtyi näihin nyt jo poistuneisiin erittäin edullisiin ennakkolippuihin? Kesällä 2013 maksoin edestakaisesta matkasta Jyväskylä-Helsinki 126 euroa. En ilmeisesti huomannut, että ostamalla lipun 1-2 kuukautta ennen matkaa, hinta olisi ollut 50 % halvempi?

Muistelisin ostaneeni ihan ensimmäisen ennakkolipun toukokuussa 2008. Se oli silloin kokeiluasteella oleva lipputuote. Kyllä se lippu mulla vieläkin jossain on, kun vaan löytäisi...
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #53 : Helmikuu 17, 2016, 22:15:01 »

Missä vaiheessa VR siirtyi näihin nyt jo poistuneisiin erittäin edullisiin ennakkolippuihin? Kesällä 2013 maksoin edestakaisesta matkasta Jyväskylä-Helsinki 126 euroa. En ilmeisesti huomannut, että ostamalla lipun 1-2 kuukautta ennen matkaa, hinta olisi ollut 50 % halvempi?

Muistelisin ostaneeni ihan ensimmäisen ennakkolipun toukokuussa 2008. Se oli silloin kokeiluasteella oleva lipputuote. Kyllä se lippu mulla vieläkin jossain on, kun vaan löytäisi...
Syyskuussa 2011.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #54 : Helmikuu 17, 2016, 22:40:53 »

Missä vaiheessa VR siirtyi näihin nyt jo poistuneisiin erittäin edullisiin ennakkolippuihin? Kesällä 2013 maksoin edestakaisesta matkasta Jyväskylä-Helsinki 126 euroa. En ilmeisesti huomannut, että ostamalla lipun 1-2 kuukautta ennen matkaa, hinta olisi ollut 50 % halvempi?

Muistelisin ostaneeni ihan ensimmäisen ennakkolipun toukokuussa 2008. Se oli silloin kokeiluasteella oleva lipputuote. Kyllä se lippu mulla vieläkin jossain on, kun vaan löytäisi...
Syyskuussa 2011.

Kyl se oli aiemmin. En kuollaksenikaan löydä nyt sitä toukokuun 2008 matkan lippua, mutta sen sijaan löysin toukokuulta 2010 olevan lipun, jossa lukee "Ennakkoetu, ei muutoksia/takaisinmaksua" sekä "VR Junamaatti". On mahdollista, että muistini teki siltä osin tepposet, että tuo v. 2010 ostettu ennakkolippu olisi se muistelemani kokeilukauden tuote.

Se on joka tapauksessa jäänyt mieleen, että kun sitten junassa tarjosin kyseistä uutuuslippua konduktöörin leimattavaksi, hän kiinnitti huomiota merkintään "ennakkoetu". Se oli siinä vaiheessa hänellekin uutta, ja hän arveli sen olevan tulevaisuutta...


* Ennakkoetu 23-5-2010.JPG (237.78 kilotavua, 1200x800 - tarkasteltu 287 kertaa.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #55 : Helmikuu 17, 2016, 23:18:01 »

Nyt löytyi pari viikkoa vanhempi ennakkolippu. Luulen että se taitaa olla se muistelemani "the Uutuustiketti from future". Lukitaanko toukokuu 2010?


* Ennakkoetu 08-05-2010.JPG (232.18 kilotavua, 1200x800 - tarkasteltu 285 kertaa.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #56 : Helmikuu 18, 2016, 08:01:50 »

Lippu-uudistuspäivänä venäjänkielisissä tv-uutisissa, joissa on suomenkieliset tekstit, sanottiin suunnilleen näin: Matkustajaliikenteen monopolista huolimatta VR tekee tappiota. Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa. Siis voitto. Kuka selittäisi tämän?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #57 : Helmikuu 18, 2016, 11:08:55 »

Lippu-uudistuspäivänä venäjänkielisissä tv-uutisissa, joissa on suomenkieliset tekstit, sanottiin suunnilleen näin: Matkustajaliikenteen monopolista huolimatta VR tekee tappiota. Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa. Siis voitto. Kuka selittäisi tämän?

Kaivatko Hannu sekä tuon venäjänkielisen uutislähetyksen kokonaisuudessaan (Ylen?) uutisista että tuon Ilkan pääkirjoituksen ja laitat tämän ketjun jatkoksi linkkinä ja/tai kuvana Ilkan osalta. Mielelläni paneutuisin asiaan hieman tarkemmin.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #58 : Helmikuu 18, 2016, 11:31:58 »

Lippu-uudistuspäivänä venäjänkielisissä tv-uutisissa, joissa on suomenkieliset tekstit, sanottiin suunnilleen näin: Matkustajaliikenteen monopolista huolimatta VR tekee tappiota. Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa. Siis voitto. Kuka selittäisi tämän?

Jos v. 2014 oli vielä voitollinen, mutta v. 2015 on jo hyhmääntynyt pakkasen puolelle? Ja onhan VR-konsernissa muutakin kuin rautateiden matkustajadivisioona. Löytyy rahtia ja infraa. Matkustajaosio voi tehdä tappiota, vaikka kokonaisuus vielä olisikin plussalla.

Mutta tuota en ole koskaan käsittänyt, miksi aina (väärin) kerrotaan VR:n monopolista matkustajaliikenteessä. VR menetti sen samalla veneen, auton ja lentokoneen keksimisen kanssa. Hieman yleistäen (paikalliset liikenneolot sivuuttaen) kaikki liikennemuodot kilpailevat samasta asiakassegmentistä. Suurinta osa matkustajista ei kiinnosta yhtään, minkälaiset renkaat siellä vaunun alla kolisevat, ovatko ne kumia, terästä vai mitä lie. Heillä on vain tarve päästä paikasta A paikkaan B tiettyyn aikaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #59 : Helmikuu 18, 2016, 14:01:07 »

Suurinta osa matkustajista ei kiinnosta yhtään, minkälaiset renkaat siellä vaunun alla kolisevat, ovatko ne kumia, terästä vai mitä lie. Heillä on vain tarve päästä paikasta A paikkaan B tiettyyn aikaan.

Itse asiassa myös laatu on merkittävä tekijä. Muutenhan Suomessakin joukkoliikenne hoidettaisiin Tatoilla. Tärkeintä on toki aikataulu, mutta sen lisäksi merkitystä on hinnalla ja laadulla. On olemassa tietty vähimmäislaatu ja tietty enimmäishinta, joiden puitteissa aiottu matka ollaan valmiina tekemään.
Esimerkiksi juna koetaan laadukkaammaksi kuin bussi, koska se kulkee tasaisemmin ja sen reitti on selkeämmin hahmotettavissa, koska raideinfrastruktuuri luo mielikuvan pysyvyydestä ja vakaudesta.

Junat ovat toki kilpailutilanteessa muiden julkisen liikenteen muotojen kanssa, mutta vain rajatusti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #60 : Helmikuu 18, 2016, 14:13:27 »

Oikein. Jotkut miettivät ehkä vähän turvallisuuttakin. Täsmällisyydenkin varaan jotkut laskevat jonkun painon. Riittäähän näitä. Pointtini kuitenkin oli, että kulkulaitoksen alle asennettujen pyörien tai laskutelineiden materiaalilla sinänsä useimmat ei-junahörhöt matkustavaiset eivät näe olevan mitään itseisarvoa. Näin ei voida puhua sorateiden monopolista sen enempää kuin pikiteidenkään monopolista.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #61 : Helmikuu 18, 2016, 15:25:39 »

Lippu-uudistuspäivänä venäjänkielisissä tv-uutisissa, joissa on suomenkieliset tekstit, sanottiin suunnilleen näin: Matkustajaliikenteen monopolista huolimatta VR tekee tappiota. Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa. Siis voitto. Kuka selittäisi tämän?

Kaivatko Hannu sekä tuon venäjänkielisen uutislähetyksen kokonaisuudessaan (Ylen?) uutisista että tuon Ilkan pääkirjoituksen ja laitat tämän ketjun jatkoksi linkkinä ja/tai kuvana Ilkan osalta. Mielelläni paneutuisin asiaan hieman tarkemmin.

Sanomalehti Ilkan teksti on tämän päivän Hesarissa sivulla A4 kohdassa Muut lehdet.

Vielä kommenttina, että ei vuoden 2015 tilinpäätös ole vielä valmistunut. Eikä siitä kerrota mitään julkisuuteen etukäteen.  Ei myöskään kannata uskoa aivan kaikkea, mitä media-ala kertoo. On ollut muodikasta mollata erästä kiskoliikennealalla toimivaa yritystä. Pahimmillaan plussa voi muuttua miinukseksi ilman, että ilmekään värähtää.

Faktaa on tilinpäätös vuodelta 2014. Kaikki muu tulee hevosmiesten tietotoimistosta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #62 : Helmikuu 18, 2016, 16:30:27 »

Faktaa on tilinpäätös vuodelta 2014. Kaikki muu tulee hevosmiesten tietotoimistosta.

Eli myös nämä osarit ovat tulleet HTT:stä(ko, -kö?)
--
http://vrgroup.studio.crasman.fi/file/dl/i/VbpQjg/FANodZjUvQB2T7_D7Z4tIw/Osavuosikatsaus1Q2015.pdf
http://vrgroup.studio.crasman.fi/file/dl/i/qTstVg/0ySbely0rJiNXQwfClWX8g/Osavuosikatsaus2Q2015.pdf
http://vrgroup.studio.crasman.fi/file/dl/i/7OdIng/Q7atb5D7uoGNoGVrp6NSEQ/Osavuosikatsaus3Q2015.pdf
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #63 : Helmikuu 18, 2016, 16:44:27 »

Faktaa on tilinpäätös vuodelta 2014. Kaikki muu tulee hevosmiesten tietotoimistosta.

Eli myös nämä osarit ovat tulleet HTT:stä(ko, -kö?)
--
No voi hyvät hyssykät sentään! Unohdin osavuosikatsaukset. Mutta osavuosikatsaus ei ole tilinpäätös.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #64 : Helmikuu 18, 2016, 18:47:02 »

Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa.

Aika usein, joskaan ei aina, sanomalehtien pääkirjoitukset ovat vapaasti luettavissa internetissä.

Lukematta po. kirjoitusta vilkaisin, ovatko sanomalehti Ilkan pääkirjoitukset netissä -  ja ovathan ne:
www.ilkka.fi/mielipide/pääkirjoitus
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #65 : Helmikuu 18, 2016, 19:51:44 »

Sanomalehti Ilkan pääkirjoitus: Monopoliasemastaan huolimatta VR on tehnyt viime aikoina tappiota matkustajakadon ja raskaan rakenteensa takia. Kun katson VR-yhtymän tilinpäätöstä vuodelta 2014, niin voitto on ollut 67 575 991 euroa.

Aika usein, joskaan ei aina, sanomalehtien pääkirjoitukset ovat vapaasti luettavissa internetissä.

Lukematta po. kirjoitusta vilkaisin, ovatko sanomalehti Ilkan pääkirjoitukset netissä -  ja ovathan ne:
www.ilkka.fi/mielipide/pääkirjoitus
Purnataan alennus% putoamisesta vaikka hinnat laskee euromääräisesti opiskelijoilla. Mun mielestä eurot ratkaisee , kukaan ei kate% :lla elä ; totes yks myyntimies
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #66 : Helmikuu 18, 2016, 22:24:20 »

Muistaakseni tuo rautatielogistiikka on ollut viime vuosina se tuottavien osa. En nyt jaksa muistaa miten henkilöliikenteen puoli. Eikö tilinpäätöksiä näe netistä?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #67 : Helmikuu 18, 2016, 23:03:58 »

Vuonna 2014 tulos 90 miljoonaa, valtiolle osinkoja 100 miljoonaa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vrn-tulos-koheni--tulouttaa-kaiken-valtiolle/5waL2FvB
Vuoden 2015 tuloslaskelma tullee julkisuuteen lähiaikoina.

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #68 : Helmikuu 18, 2016, 23:07:01 »

Ja tuloshan ei ole sama asia kuin voitto.

Tilikauden tulos on eri kuin yrityksen liikevoitto. Tilikauden tuloksessa on huomioitu varsinaisen toiminnan kulut, poistot, rahoitus, satunnaiset erät ja lähinnä verotukseen liittyvät tulosjärjestelyt sekä verot.

Nettotulos = liikevaihto - muuttuvat kulut - kiinteät kulut - poistot - arvonalennukset - korot - verot

Liikevoitto = liikevaihto - muuttuvat kulut - kiinteät kulut - poistot


-Wikipedia
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #69 : Helmikuu 19, 2016, 00:20:14 »

Vr tukkii porsaanreiän: http://www.hs.fi/kaupunki/a1455681665328 . "Toki asemilta voi kyytiin nousta, mutta lippua ei enää voi ostaa vaikkapa Pasila-Helsinki välille..." (kaukojuniin). Annetaanko lupa "pummilla" matkustamiseen?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #70 : Helmikuu 19, 2016, 05:10:30 »

Vr tukkii porsaanreiän: http://www.hs.fi/kaupunki/a1455681665328 . "Toki asemilta voi kyytiin nousta, mutta lippua ei enää voi ostaa vaikkapa Pasila-Helsinki välille..." (kaukojuniin). Annetaanko lupa "pummilla" matkustamiseen?

Ei anneta, vaan esim. välin Tikkurila-Turku matkustamiseen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #71 : Helmikuu 19, 2016, 14:16:01 »

Ennen vanhaan (kun kielitaju ja kaikki muukin toimi paremmin) pummit matkustivat pommilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #72 : Helmikuu 19, 2016, 15:50:16 »

Citykaneja tavattu Tukholmassa. Ovat matkustaneet Helsingin lautoilla jäniksinä!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #73 : Helmikuu 22, 2016, 14:49:12 »

Meni  edellinen vitsailuksi ja sivuun aiheesta, mutta minua kismittää edelleen: VR ilmoitti ALENTANEENSA KAIKKIA HINTOJA keskimäärin niin ja niin paljon, mutta tuohan on lähes valhe, koska osa hinnoista nousi! Kaiken lisäksi paljon niinä prosentteina jotka tuntuvat olevan tärkeämpiä kuin eurot. Ei muutama euro ketään perikatoon vie, mutta miksi ihmeessä pitää levittää harhaanjohtavaa tietoa ja käydä niiden kimppuun, joiden maksukyky on muutenkin alentunut?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #74 : Helmikuu 22, 2016, 17:02:54 »

Ihan hyvä se on, että viimeinkin on eri alennusryhmien ja tavallisten kuolevaisten välisiä eroja tasattu lähemmäksi samaa viivaa niin, että junalla voi matkustaa myös kuulumatta johonkin alennusryhmään. Tämä on parasta, mitä raiteilla on tapahtunut hetkeen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR julkistaa huomenna uudet "moukaroidut" hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina