Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkar  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Helmikuu 19, 2016, 12:13:36 »

VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkaratkaisusta

http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-transpoint-ja-metsa-group-sopimukseen-aanekosken-biotuotetehtaan-logistiikkaratkaisusta.html

Ja minä kun jo ehdin ajatella, että Fenniarail olisi tämän operaattori. Toivottavasti sille löytyy muuta isompaa työtä.

Mikähän kilpailuvirastoa pidättelee puuttumasta VR:n vientitalouteemme vahingollisesti vaikuttavaan monopoliin?

Aihekuvitukseksi kahden suurehkon startup-operaattorin kalustoa sisärajan takaa:









tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2016, 12:31:10 »

Olisiko Kilpailuvirasto sitten hoitanut myös Vuosaareen johtavan tunnelin tuuletukset Ferrin sauhuista?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2016, 12:36:47 »

Njoo, puhun myös monopolista. On vahingollista kaikille (myös monopolin haltijalle), jos yhdellä toimijalla on liian iso markkinaosuus.

Lisää operaattorikuvia sisärajan takaa:
tallennettu
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2016, 13:00:22 »

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2016, 13:05:50 »

Onko siellä hiljaista?

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee
tallennettu
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2016, 13:20:15 »

Onko siellä hiljaista?

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee

Ei ole. Muunmuassa raakapuuvaunujen saneeraukset työllistävät. Mutta olisihan aivan uusien vaunujen rakentaminen tervetullut tilaus.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2016, 13:26:07 »

Hyvä että on työtä ja sitä kautta osaaminen kertyy. Onko VR-Pieksämäki koskaan myynyt isommassa skaalassa mitään valmistamiaan tuotteita ulos yhtiöstä?

Onko siellä hiljaista?

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee

Ei ole. Muunmuassa raakapuuvaunujen saneeraukset työllistävät. Mutta olisihan aivan uusien vaunujen rakentaminen tervetullut tilaus.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2016, 14:03:26 »

Tämä on vähän yllättävä uutinen siinä valossa, mitä kuultiin Äänekosken isänniltä VR:n palvelutasosta RATA 2016-seminaarissa. Toisaalta, hyvähän se vaan on, jos VR parantaa juoksuaan kilpailun kirittämänä. Kilpailu on nimittäin ainoa asia, joka VR:n voi vielä pelastaa!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2016, 14:04:53 »

Olisiko Kilpailuvirasto sitten hoitanut myös Vuosaareen johtavan tunnelin tuuletukset Ferrin sauhuista?

Mistä sauhuista? FR:llä ei ole yhtään nokivasaraa.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2016, 15:53:23 »

Kaipa tuon luokan firmalle pitää olla tarjota kuljetusratkaisuksi jotain kättä pitempää. Kalustoa pitää olla ihan oikeasti, myös häiriötilanteiden varalta.

Tietenkin myös rahtikustannuksilla on painoarvoa, ei kai se ole kirkossa kuulutettua että uudelle aloittelevalle toimijalle kyydit tipahtelevat automaattisesti?
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2016, 16:19:41 »

Onko siellä hiljaista?

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee

Ei ole. Muunmuassa raakapuuvaunujen saneeraukset työllistävät. Mutta olisihan aivan uusien vaunujen rakentaminen tervetullut tilaus.

Onko uusille vaunuille tarvetta, se onkin sitten toinen kysymys. Nimittäin en usko, eikä  moni muukaan, että kokonaishakkuumäärät lisäntyisivät dramaattisesti. Jossain muualla leikataan sitten sellunteosta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2016, 16:59:48 »

Onko siellä hiljaista?

Hieno homma että VR sai tämän ison potin. Toivottavasti tämä poikii vaunutilauksia Pieksämäen konepajalle  Hymyilee

Ei ole. Muunmuassa raakapuuvaunujen saneeraukset työllistävät. Mutta olisihan aivan uusien vaunujen rakentaminen tervetullut tilaus.

Onko uusille vaunuille tarvetta, se onkin sitten toinen kysymys. Nimittäin en usko, eikä  moni muukaan, että kokonaishakkuumäärät lisäntyisivät dramaattisesti. Jossain muualla leikataan sitten sellunteosta.

Kuljetusmatkat ehkä hieman pidentyvät, mutta niissäkin täytyy muista Metsä Groupin olevan vain yksi metsäteollisuuden yritys muiden joukossa, ja Äänekosken biotuotetehdas (ent. sellutehdas) vain yksi tehdas MG:n verkostossa.

Mitään lopullista nitkahdusta puuvirroissa ei siis ole tapahtumassa, varsinkin kun MG kertoo tehtaan saavan valtaosan raakapuustaan sellaisesta etäisyydeltä, josta se ajetaan rekoilla suoraan laanilta tehtaalle.
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2016, 17:07:05 »

VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkaratkaisusta

http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-transpoint-ja-metsa-group-sopimukseen-aanekosken-biotuotetehtaan-logistiikkaratkaisusta.html

Ja minä kun jo ehdin ajatella, että Fenniarail olisi tämän operaattori. Toivottavasti sille löytyy muuta isompaa työtä.

Mikähän kilpailuvirastoa pidättelee puuttumasta VR:n vientitalouteemme vahingollisesti vaikuttavaan monopoliin?

Miten monopolit tähän liittyvät? Koska Fennia Rail on ollut samoilla markkinoilla päätostä tehtäessä, on yksinkertaisesti VR ollut sitä tai rekkoja kokonaisvaltaisesti edullisempi ratkaisu. Pitäisikö kilpailuviraston pakottaa yrityksiä Fennia Railin asiakkaaksi, vaikka sen tarjonta tai hinnoittelu olisi VR:aa heikompaa? Mitä vahinkoa Fennia Railin käyttämättömyys aiheuttaa vientiteollisuudelle?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2016, 17:26:04 »

Katso Sami monopolien vaikutusta talouteen, ja miksi Länsimaissa monopoleja pidetään turmiollisena aika monessa toiminnan muodossa. Kun sitten pohdit monopoliaseman vaikutusta VR:n toimintaan, lienee selvää miksi viisaat ruotsalaiset pilkkoivat sikäläisen Valtionrautatien moneen osaan saadakseen terveen kilpailutoiminan käyntiin raiteilla.

Tässä monopolin alkeet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Monopoli

Ehkä ensimmäinen kappale tuossa kuvaa hyvin ongelmaa: "Monopoli on taloustieteessä tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Monopolille ominaista on siten kilpailun puuttuminen ja usein tästä johtuva epäluonnollisen korkea hintataso sekä täydelliseen kilpailuun verrattuna liian vähäinen tuotannon määrä. Useimmiten voittoa maksimoidessaan monopoliyritys rajoittaa tuotantoaan markkinahinnan nostamiseksi."

Tässä lisää: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/kilpailunrajoitukset/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/

"Mää­rää­vä mark­ki­na-ase­ma il­me­nee mah­dol­li­suu­te­na es­tää te­ho­kas kil­pai­lu mark­ki­noil­la ja toi­mia mark­ki­noil­la mer­kit­tä­väs­sä mää­rin kil­pai­li­jois­ta, asiak­kais­ta ja ta­va­ran­toi­mit­ta­jis­ta riip­pu­mat­to­mal­la ta­val­la. Mää­rää­väs­sä ase­mas­sa ole­va yri­tys ei koh­taa riit­tä­vän voi­ma­kas­ta kil­pai­lu­pai­net­ta ja mää­rää­vään mark­ki­na-ase­maan liit­tyy­kin yri­tyk­sen huo­mat­ta­va mark­ki­na­voi­ma."

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/kilpailunrajoitukset/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/vaarinkayton-muodot/hinnoitteluun-liittyvat-vaarinkayton-muodot/#saalistushinnoittelu

"Saa­lis­tus­hin­noit­te­lul­la tar­koi­te­taan ti­lan­net­ta, jos­sa mää­rää­väs­sä ase­mas­sa ole­va yri­tys tar­koi­tuk­sel­la al­tis­taa it­sen­sä tap­pioil­le tai luo­puu voi­tos­ta ly­hyel­lä ai­ka­vä­lil­lä ole­mas­sa ole­vien tai po­ten­ti­aa­lis­ten kil­pai­li­joi­den sul­ke­mi­sek­si pois mark­ki­noil­ta."

VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkaratkaisusta

http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-transpoint-ja-metsa-group-sopimukseen-aanekosken-biotuotetehtaan-logistiikkaratkaisusta.html

Ja minä kun jo ehdin ajatella, että Fenniarail olisi tämän operaattori. Toivottavasti sille löytyy muuta isompaa työtä.

Mikähän kilpailuvirastoa pidättelee puuttumasta VR:n vientitalouteemme vahingollisesti vaikuttavaan monopoliin?

Miten monopolit tähän liittyvät? Koska Fennia Rail on ollut samoilla markkinoilla päätostä tehtäessä, on yksinkertaisesti VR ollut sitä tai rekkoja kokonaisvaltaisesti edullisempi ratkaisu. Pitäisikö kilpailuviraston pakottaa yrityksiä Fennia Railin asiakkaaksi, vaikka sen tarjonta tai hinnoittelu olisi VR:aa heikompaa? Mitä vahinkoa Fennia Railin käyttämättömyys aiheuttaa vientiteollisuudelle?
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2016, 17:32:12 »

Kaipa tuon luokan firmalle pitää olla tarjota kuljetusratkaisuksi jotain kättä pitempää. Kalustoa pitää olla ihan oikeasti, myös häiriötilanteiden varalta.

Tietenkin myös rahtikustannuksilla on painoarvoa, ei kai se ole kirkossa kuulutettua että uudelle aloittelevalle toimijalle kyydit tipahtelevat automaattisesti?


aivan fennialla ei todennäköisesti vielä edes ole kapasiteetia hoitaa tuota kokonaisuutta sillä tavalla kuin asiakas haluaa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2016, 17:40:35 »

Jos tästä ilhaduttavaa etsii, niin rautatieliikenteen kokonaismarkkinat ehkä kuitenkin kasvavat. Ja VR:n hybridiveturien kalustohankinta osui lähes täydellisesti oikein ajoituksellisesti.

Kaipa tuon luokan firmalle pitää olla tarjota kuljetusratkaisuksi jotain kättä pitempää. Kalustoa pitää olla ihan oikeasti, myös häiriötilanteiden varalta.

Tietenkin myös rahtikustannuksilla on painoarvoa, ei kai se ole kirkossa kuulutettua että uudelle aloittelevalle toimijalle kyydit tipahtelevat automaattisesti?


aivan fennialla ei todennäköisesti vielä edes ole kapasiteetia hoitaa tuota kokonaisuutta sillä tavalla kuin asiakas haluaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2016, 17:53:47 »

Jos tästä ilhaduttavaa etsii, niin rautatieliikenteen kokonaismarkkinat ehkä kuitenkin kasvavat. Ja VR:n hybridiveturien kalustohankinta osui lähes täydellisesti oikein ajoituksellisesti.

Missäs tuola dieselvetoa tarvitaan, kun Äänekosken ratakin sähköistetään?

Montako junaparia vuorokaudessa tuo lisää liikennettä? Kaksi tai kolme?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #17 : Helmikuu 19, 2016, 17:59:46 »

Jos tästä ilhaduttavaa etsii, niin rautatieliikenteen kokonaismarkkinat ehkä kuitenkin kasvavat. Ja VR:n hybridiveturien kalustohankinta osui lähes täydellisesti oikein ajoituksellisesti.

Missäs tuola dieselvetoa tarvitaan, kun Äänekosken ratakin sähköistetään?

Montako junaparia vuorokaudessa tuo lisää liikennettä? Kaksi tai kolme?

Selluvaunujen hakuun varastolta, tosin luulisi ehkä että Äänekoskella olisi jatkossakin dieselpäivystäjä? Eiköhän 2 junaparia tule kulkuun, n.35-40 vaunua päivittäinen tarve.
tallennettu
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2016, 18:14:34 »

Kuljetuksiin hankitaan uutta vaunukalustoa. Tosiaan yhden sellujunan vaunumäärä on uutisessakin mainittu 20 vaunua.

Onhan yksi koevaunu jo valmiina Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Helmikuu 19, 2016, 19:13:35 »

VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkaratkaisusta

http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-transpoint-ja-metsa-group-sopimukseen-aanekosken-biotuotetehtaan-logistiikkaratkaisusta.html

Ja minä kun jo ehdin ajatella, että Fenniarail olisi tämän operaattori. Toivottavasti sille löytyy muuta isompaa työtä.

Mikähän kilpailuvirastoa pidättelee puuttumasta VR:n vientitalouteemme vahingollisesti vaikuttavaan monopoliin?

Miten monopolit tähän liittyvät? Koska Fennia Rail on ollut samoilla markkinoilla päätostä tehtäessä, on yksinkertaisesti VR ollut sitä tai rekkoja kokonaisvaltaisesti edullisempi ratkaisu. Pitäisikö kilpailuviraston pakottaa yrityksiä Fennia Railin asiakkaaksi, vaikka sen tarjonta tai hinnoittelu olisi VR:aa heikompaa? Mitä vahinkoa Fennia Railin käyttämättömyys aiheuttaa vientiteollisuudelle?

Monopolit saattavat liittyä tai olla liittymättä. VR:llä voi olla kiinnostusta alihinnoitella kuljetus rankastikin, jotta se ei menisi kilpailijalle, jonka on juuri nyt tärkeää löytää asiakkaita.

Mulla ei ole mitään hajua siitä, miten paljon tuosta palvelusta on maksettu, joten en tiedä, onko VR alihinnoitellut vai normihinnoitellut. Mutta joka tapauksessa: Juuri nyt on tärkeää pitää silmät auki, koska kermankuorintafirmalta kuljetusten alihinnoittelu ei olisi lainkaan yllättävä veto!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2016, 19:22:28 »

Monopolit saattavat liittyä tai olla liittymättä. VR:llä voi olla kiinnostusta alihinnoitella kuljetus rankastikin, jotta se ei menisi kilpailijalle, jonka on juuri nyt tärkeää löytää asiakkaita.

Mulla ei ole mitään hajua siitä, miten paljon tuosta palvelusta on maksettu, joten en tiedä, onko VR alihinnoitellut vai normihinnoitellut. Mutta joka tapauksessa: Juuri nyt on tärkeää pitää silmät auki, koska kermankuorintafirmalta kuljetusten alihinnoittelu ei olisi lainkaan yllättävä veto!
Tietääkö nyt edes kukaan sitä, onko FR ottanut osaa tarjouskilpailuun tai täyttänyt siinä kilpailussa olevia ehtoja jotta olisi pystynyt edes osallistumaan?

Joka tapauksessa lienee selvä että 800 000 tonnin vuotuista kuormaa ei kahdella keskenkasvuisella dieselillä saada kuljetettua. Se tekee noin 40 junanvaunua vuoden jokaisena vuorokautena. Paljonko lie tuollaisen letkan kokonaispaino ja mitä se Tsekkidieseli sitten jaksaa keralla vetää?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #21 : Helmikuu 19, 2016, 19:32:44 »


Joka tapauksessa lienee selvä että 800 000 tonnin vuotuista kuormaa ei kahdella keskenkasvuisella dieselillä saada kuljetettua. Se tekee noin 40 junanvaunua vuoden jokaisena vuorokautena. Paljonko lie tuollaisen letkan kokonaispaino ja mitä se Tsekkidieseli sitten jaksaa keralla vetää?

Nyt tulee aivan täyttää sontaa suoraan sanottuna. Miksei saataisi kuljetettua, eikai sitä yhtä veturia enempää tarvita vetämään kahta päivittäistä junaparia kun aikataulut asetetaan kohdilleen. Ja mitä väliä sillä on paljon 40 junanvaunun letka painaa, eihän niitä edes vedetä niin pitkinä tässä tapauksessa. Ja kun ajattelee, mainitsit "keskenkasvuinen" diesel, kenelläköhän niitä Suomessa on? Kaikella ystävyydellä, lopeta se agressio ja keskity olennaisiin  Pyörittää silmiään
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2016, 19:35:45 »

ChME3-M:n lähtökilonewtonit näyttävät olevan 390 kN, kun Vectronilla arvo yleensä on 300 kN. Nyt pitää muistaa että tuo on starttivoima ja VR:n Vectron on jonkin verran painavampi kuin ne yleensä. Mikä tarkoittaisi varmaan suurempaa lukemaa sille. Kanaalitunnelin keoajoissa Vectronille mitattiin 370 kN. Joten tuloksia löytyy joka makuun. Kumpikin veturi taitaa vetää sellupaaleja kevyesti 40 vaunullista.

Paljon isompi ongelma on, jos sellun hinta laskee. Miten silloin käy tehtaalle? Metsä taitaa olla laittanut suuren osan korteistaan vain selluvaihtoehtoon kun esim. UPM:n tuotanto on selvästi laajempialalsta. Toivon kuitenkin vilpittömästi Äänekosken tehtaan onnistumista markkina-ajoituksessa, työpaikkoja syntyisi silloin paljon Suomeen.  

Tästä voi kurkkia yötäpäivää, kuinka rakentaminen edistyy: http://biotuotetehdas.fi/artikkelit/seuraa-suoraa-lahetysta-rakennustyomaan-edistymisesta


Paljonko lie tuollaisen letkan kokonaispaino ja mitä se Tsekkidieseli sitten jaksaa keralla vetää?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2016, 20:07:00 »


Joka tapauksessa lienee selvä että 800 000 tonnin vuotuista kuormaa ei kahdella keskenkasvuisella dieselillä saada kuljetettua. Se tekee noin 40 junanvaunua vuoden jokaisena vuorokautena. Paljonko lie tuollaisen letkan kokonaispaino ja mitä se Tsekkidieseli sitten jaksaa keralla vetää?

Nyt tulee aivan täyttää sontaa suoraan sanottuna. Miksei saataisi kuljetettua, eikai sitä yhtä veturia enempää tarvita vetämään kahta päivittäistä junaparia kun aikataulut asetetaan kohdilleen. Ja mitä väliä sillä on paljon 40 junanvaunun letka painaa, eihän niitä edes vedetä niin pitkinä tässä tapauksessa. Ja kun ajattelee, mainitsit "keskenkasvuinen" diesel, kenelläköhän niitä Suomessa on? Kaikella ystävyydellä, lopeta se agressio ja keskity olennaisiin  Pyörittää silmiään
No mutta anteeksi että loukkasin tunteitasi, en oikein osaa kukkaiskieltä ja olen aika realisti.

Otetaan uusiksi: On hieno asia että suomalainen kuljetusalan yritys voitti kuljetussopimuksen Äänekoskelta meren rantaan. Kuljetussopimuksen sopimiseen vaikuttivat varmaankin kuljetusyrityksen pitkä historia, vankkumaton ammattitaito ja runsas sekä laadukas kotimainen kalusto sisältäen oman asiantuntevan kaluston kunnossapito-organisaation. Myös tehdyn kuljetussopimuksen kokonaistaloudellisuus antoi suuren painoarvon valintaa tehtäessä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #24 : Helmikuu 19, 2016, 21:22:31 »

Paljon isompi ongelma on, jos sellun hinta laskee. Miten silloin käy tehtaalle? Metsä taitaa olla laittanut suuren osan korteistaan vain selluvaihtoehtoon kun esim. UPM:n tuotanto on selvästi laajempialalsta. Toivon kuitenkin vilpittömästi Äänekosken tehtaan onnistumista markkina-ajoituksessa, työpaikkoja syntyisi silloin paljon Suomeen.  

Äänekosken hankkeessa ei enää ole peruutusnappia eli se kyllä rakennetaan valmiiksi ja ryhdytään tuottamaan sellua. Tehtaan elinkaareen tulee mahtumaan sekä huippuhintoja että dumppihintoja.

Tuo pelkosi tai pohdiskelusi pätee ennemmin Kuopion hankkeeseen. Siinä eletään elintärkeitä hetkiä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Transpoint ja Metsä Group sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkar  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina