Milanon uusin metrolinja (M5). Keskustassa se on tunnelissa, en tiedä onko maanpäällisiä osuuksia.
Funikulaarit: Vaikka onkin kuski (tai ainakin valvoja), sen hytti on yleisesti avoin tai korkeitaan isolla ikkunalla eroteltu. Heidelberg, Como, Sveitsissä ihan loputtomasti. Ei pitkiä matkoja, mutta hyviä maisemia.
Sitten Karlsruhen ympäri raitiovaunut kulkevat kymmeniä kilometrejä valtiollisella rataverkolla. Kuskilla on oma hytti, mutta kun viime kerran menin viitisen vuotta sitten näkyvyys matkustamon ja kuljettajan tilan ikkunan läpi oli hyvää. (Tuntuu kuitenkin sitä, että kaikenlaisia näköestekalvoja käytetään yhä enemmän.)
Saksassa joissakin ICE-malleissa on näkyvyyttä eteenpäin. Siinä on matkustamon ja kuljettajan välissä ikkuna, jonka läpinäkyvyyttä kuljettaja voi säätää sähköisesti. Ei ole aavistustakaan kuinka uusein se on käytännössä läpinäkyvä. Deutsche Bahn on halunnut pitää niitä aina läpinäkyvinä, mutta ehdotus ei ole saanut YT-neuvotteluissa veturikuljettajien hyväksyntää (toisin kuin Suomessa työntekijöiden pitää hyväksyjä työnantajan ehdotuksia, ennen kuin niitä saa toteuttaa)
https://de.wikipedia.org/wiki/Lounge_%28ICE%29