Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Euroopan junat ja metrot joissa matkustajille näkymä kulkusuuntaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Forsander
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« : Helmikuu 23, 2016, 13:48:12 »

Tervehdys.

Kesällä olisi tarkoitus reissata Euroopan kaupunkeja ja raiteita ja samalla kuvata paljon. Erityisesti olen havitellut videomateriaalia junan tai metron näkymästä kulkusuuntaan kuten tässä videossa

https://www.youtube.com/watch?v=1Rq9b_bn6Bc#t=0m50s

Eri maissa on käytössä kaikenlaisia automaattimetroja joissa pääsee ensimmäiseen vaunuun katselemaan edessä avautuvaa maisemaa. Kiinnostaisi vinkit missä päin tällaisia on?

Suomen junissa tämä kuvauslokaatio on muuten aika hankalaa päästä toteuttamaan - kuvauslupaa vetureihin ei tunnu mitenkään saavan. IC2-junissa on toki voinut kuvata takaikkunasta silloin kun kohdalle on tullut ikkuna joka ei ole täysin naarmuinen ja lian peitossa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2201


« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2016, 14:22:46 »

Ensimmäiseksi tulee mieleen Saksasta Nürnbergin metro, joissa linjoilla U2 ja U3 tuo on mahdollista. Molempia linjoja liikennöidään automaattivaunuin. Sensijaan Nürnberg on päättänyt, ettei linaa U1 automatisoida toistaiseksi
tallennettu
Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2016, 16:56:34 »

Viime kesänä ajoin Ranskan Lyonissa automaattimetrolla linjalla D, hyvät näkymät eteen- ja taaksepäin.
Lyonissa on myös hyvin erikoinen linja C, missä sen jyrkkyyden vuoksi on kytetty apuna hammasrataa.
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2016, 18:21:12 »

Sveitsissä Goldenpass Panoramic-junaa voisi kokeilla. Ohjausvaunussa istutaan edessä kahdessa kerroksessa, kuljettaja omassaan. Matkustajat voivat 15CHF lisähintaan varata paikan eturiviin huimaan vuoristonäkymään missä tämä kapearaidejuna rauhallisesti kiemurtelee.

http://www.goldenpass.ch/en/goldenpass/offer/view?id=14
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2016, 18:28:12 »

Kööpenhaminan metrossa voi katsella keulanäkymiä. Ja tokihan niitä voi Suomessakin katsella - lättähatun kyydistä! Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2016, 18:52:47 »

Kööpenhaminan metrossa voi katsella keulanäkymiä. Ja tokihan niitä voi Suomessakin katsella - lättähatun kyydistä! Iskee silmää
Niin ja Dm12.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2016, 20:18:30 »

DLR, Lontoo.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2016, 08:00:01 »

Äkkiseltään vielä mainitsemattomista mieleen tulevat Pariisissa metrolinjat 1 ja 14 sekä Düsseldorfin lentokentän ilmarata.

Wikipediassa on lista automaattimetroista, jonka avulla melko helposti pääsee myös selville siitä, näkeekö metrovaunuista suoraan eteenpäin radalle.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_subway_systems
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2016, 23:24:07 »

Milanon uusin metrolinja (M5). Keskustassa se on tunnelissa, en tiedä onko maanpäällisiä osuuksia.

Funikulaarit: Vaikka onkin kuski (tai ainakin valvoja), sen hytti on yleisesti avoin tai korkeitaan isolla ikkunalla eroteltu. Heidelberg, Como, Sveitsissä ihan loputtomasti. Ei pitkiä matkoja, mutta hyviä maisemia.

Sitten Karlsruhen ympäri raitiovaunut kulkevat kymmeniä kilometrejä valtiollisella rataverkolla. Kuskilla on oma hytti, mutta kun viime kerran menin viitisen vuotta sitten näkyvyys matkustamon ja kuljettajan tilan ikkunan läpi oli hyvää. (Tuntuu kuitenkin sitä, että kaikenlaisia näköestekalvoja käytetään yhä enemmän.)

Saksassa joissakin ICE-malleissa on näkyvyyttä eteenpäin. Siinä on matkustamon ja kuljettajan välissä ikkuna, jonka läpinäkyvyyttä kuljettaja voi säätää sähköisesti. Ei ole aavistustakaan kuinka uusein se on käytännössä läpinäkyvä. Deutsche Bahn on halunnut pitää niitä aina läpinäkyvinä, mutta ehdotus ei ole saanut YT-neuvotteluissa veturikuljettajien hyväksyntää  (toisin kuin Suomessa työntekijöiden pitää hyväksyjä työnantajan ehdotuksia, ennen kuin niitä saa toteuttaa)  https://de.wikipedia.org/wiki/Lounge_%28ICE%29
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2016, 23:34:00 »

Frankfurtin lentokentän terminaalien välinen automaattijuna. Maisemia ei ole, mutta lentokoneita näkyy sitä enemmän.

Muistaakseni junan toinen vaunu on turvatarkastuksen ulkopuolella, sinne kuka tahansa pääsee ilmaiseksi. Toinen vaunu on Schengen-alueen ulkopuolella. Sinne ei pääse ilman lentolippua, turvatarkastusta ja passia.
tallennettu
Jaakko Vähäsöyrinki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #10 : Maaliskuu 10, 2016, 12:02:20 »

X Brescia, jossa kalustona tuo köpiksestä tuttu

X Lille, Rennes, Toulouse VAL - kalustolla

Nuo tulivat äkkiseltään mieleen, ja Pariisin CDG - lentokentällä kanssa VAL " minimetro ".
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Euroopan junat ja metrot joissa matkustajille näkymä kulkusuuntaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina