Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #50 : Tammikuu 17, 2021, 11:05:00 »

Poimin tähän nähtäville asetetusta aineistosta ratasuunnitelmaan liittyvät mittapiirustukset.

On ne kaikki suunnittelmat nähtävillä, mutta vain vähän aikaa..B_pääpiirustukset kansiossa suunnitelma kuvat.


https://vayla.sharefile.eu/share/view/s45da091ed2764ccdabd64a21bfeb6848/fof42ca2-9626-4549-959d-b07a84cfe884
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #51 : Tammikuu 17, 2021, 11:09:38 »


Väyläviraston hankekortti

* RATA_Tampereen_henkiloratapiha_hankekortti_ulkoinen_lokakuu2020.pdf (83.08 kilotavua - ladattu 163 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #52 : Tammikuu 17, 2021, 17:51:50 »


naistenlahden suunnitelma



* Screenshot 2021-01-17 at 17.50.02.png (817.23 kilotavua, 1361x647 - tarkasteltu 430 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #53 : Tammikuu 27, 2021, 09:57:52 »

Tavara-asemasta uutta

"Rautatieaseman ympäristö ja Ratapihankadun alue kehittyy tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Alueella on käynnissä useita hankkeita, joiden seurauksena alueelle muuttaa uusia asukkaita, syntyy uusia työpaikkoja sekä aktiivisuus ja liikenne alueella kasvavat merkittävästi.

Vanhan tavara-aseman ja asuinrakennuksen käytöstä on
alustavasti sovittu Pyynikin käsityöläispanimo Oy:n (Pyynikin
Brewing Company) kanssa."

https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B781c80f3-3172-4784-aa7b-4d240b96dc80%7D/4524371



Valtuusto on hyväksynyt ratapihankadun tonttien kaupat

"Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.1.2021 päätöksen Ratapihankadun toimitilakorttelin sekä tavara-asemarakennuksen ja rautatieläisten asuinrakennuksen myynnistä Jatke Pirkanmaa Oy:lle perustettavien yhtiöiden lukuun. Kauppahinta on 6 543 210 euroa."

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/01/25012021_4.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #54 : Helmikuu 16, 2021, 09:28:36 »

Asematunnelista päättäminen on tulossa valtuuston päätöksentekoon ensi viikolla.

suunnittelu 2021-2022
rakentaminen 2022-2026

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_2222021/Asemakeskuksen_uuden_matkaterminaalin_ke(178638) , väliaikainen linkki


* Screenshot 2021-02-16 at 09.25.38.png (709.89 kilotavua, 1239x395 - tarkasteltu 246 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #55 : Helmikuu 16, 2021, 21:13:23 »

Olipa mielenkiintoinen esittelyaineisto tuolla kaupunginvaltuuston linkissä. On kyllä huikeat suunnitelmat ja jo tuo nyt päätettävä aseman tunneleiden täysremontti on todella mahtavan näköinen.

Myös VR osakeyhtiö osallistuu 5,3 % osuudella asematunnelin kustannuksiin. Onkohan siellä VR:llä jotain kiinteistöomistusta vai ihanko vaan operaattorina lähtee rahoittamaan?

Väylä maksaa 55,8 % ja Tampereen kaupunki 38,9 %.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #56 : Helmikuu 16, 2021, 21:25:35 »

Olipa mielenkiintoinen esittelyaineisto tuolla kaupunginvaltuuston linkissä. On kyllä huikeat suunnitelmat ja jo tuo nyt päätettävä aseman tunneleiden täysremontti on todella mahtavan näköinen.

Myös VR osakeyhtiö osallistuu 5,3 % osuudella asematunnelin kustannuksiin. Onkohan siellä VR:llä jotain kiinteistöomistusta vai ihanko vaan operaattorina lähtee rahoittamaan?

Väylä maksaa 55,8 % ja Tampereen kaupunki 38,9 %.



Joo mun ymmärtääkseni VR omistaa rautatieaseman kiinteistöt ja tuolla pienellä osuudella lähtee mukaan rahoittamaan siihen liittyviä yhteyksiä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #57 : Helmikuu 24, 2021, 08:54:51 »


Kaupunginvaltuusto päätti asemantunnelin korjaamisesta, 18 miljoonaa euroa kaupungin rahaa, yli 100 miljoonaa valtion rahaa ja 900 miljoonaa yksityistä rahaa. Valtio sekä yksityiset eivät ole vielä päättäneet rahoituksesta.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #58 : Helmikuu 24, 2021, 09:38:29 »

Tampereen kaupungilla on jo nyt korollista lainaa yli miljardi euroa.
Velkaa tarvitaan lisää (ja sitä tuleekin) vähintään puoli miljardia euroa (muutamat viime kuukausina julkistetut hankkeet).

Tonttivuokriin tehty 5...17 -kertainen korotus ei riitä edes lähes nollakorkojen maksuun.
Tiedämme että näin isoa ruumista eivät pankit halua aikanaan ottaa taseisiinsa.
Joku muu ratkaisu löytyy siksi aikanaan, jolla tamperelaiset ja ehkä muutkin suomalaiset ottavat tämän kannettavakseen.
Yhteisvastuu toisten veloista on uusi muodikas EU-käytäntö, mutta sitä ei tulla soveltamaan meidän hyväksemme.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #59 : Helmikuu 24, 2021, 16:18:33 »

Tampereen kaupungilla on jo nyt korollista lainaa yli miljardi euroa.
Velkaa tarvitaan lisää (ja sitä tuleekin) vähintään puoli miljardia euroa (muutamat viime kuukausina julkistetut hankkeet).


Koulujen ja päiväkotien rakennukset ja korjaukset ovat suurimmat tuosta, 425 miljoonaa. Lainamäärä on kasvamassa 126 miljoonaa vuoteen 2024 mennessä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #60 : Helmikuu 25, 2021, 07:06:42 »


Sepänkadun sillan uusiminen alkaa

"Sillan alapuolelle rakennetaan suojakatos, jonka alla junaliikenne pääsee kulkemaan samaan aikaan, kun vanha silta puretaan ja uusi silta rakennetaan tilalle.

Suojakatosta rakennetaan turvallisuussyistä pääsääntöisesti arkiöinä. Työvaiheina on muun muassa porapaalutusta ja pontitustöitä, joista aiheutuu melua lähiympäristöön.

Sepänkadun sillan kautta kulkeva liikenne katkaistaan toukokuussa, jolloin aloitetaan nykyisen sillan purkutyöt ja uuden sillan rakentaminen."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007823167.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #61 : Huhtikuu 27, 2021, 08:37:21 »


Sepänkadun silta sulkeutuu 3.5

https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/sepankadun-kautta-kulkeva-liikenne-katkeaa-3-5-raitiotieallianssi-aloittaa-sepankadun-sillan-uusimistyot/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #62 : Huhtikuu 28, 2021, 08:47:55 »


Väylävirasto piti tilaisuuden TAHERA hankkeesta 8.4.2021

https://vayla.fi/documents/25230764/35412499/V%C3%A4yl%C3%A4virasto_Tahera_infotilaisuudessa_08042021_esitetty_materiaali.pdf/b1ece3f3-c0a8-013f-f851-dbfeae9c74fc/V%C3%A4yl%C3%A4virasto_Tahera_infotilaisuudessa_08042021_esitetty_materiaali.pdf?t=1617889375454
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #63 : Toukokuu 06, 2021, 12:12:45 »


Sepänkadun silta on nyt kiinni ja purkutyöt ovat alkaneet. Rautatien päälle rakennettiin taas väliaikainen suojasilta, jollainen nähdään myös Tampereen asematunnelissa.

Myös weppikamera on tullut, mistä pystyy seuraamaan livenä rakennustöitä

https://flycam.panomax.com/ratikkalive_onkiniemenkatu?r=300&z=96&tl=0#
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #64 : Elokuu 22, 2021, 17:33:25 »


Liikenne ja viestintävirasto hyväksynyt 9.8 Tampereen henkilöratapihan kehittämissuunnitelmat

"Liikenne- ja viestintävirasto on 9.8.2021 päätöksellään TRAFICOM/331029/05.02.03.02/2021 hyväksynyt ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman: Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, ratasuunnitelma, Tampere."

https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnitelman-hyvaksymispaatoksesta-tampereen-henkiloratapihan-kehittaminen-ratasuunnitelma-tampere
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #65 : Elokuu 22, 2021, 19:40:54 »

Tarpeen vaatima on tuo uusi matkustajalaituri molempine raiteineen ja uloimpana oleva aseman ohitusraide. Vaivoin mahtuu kaupungin ahnehtima Ratapihankatu ohitusraiteen ja hotelli- ym. rakennusten väliin.
Tämä lienee rehellisempi syy huoleen "myrkkyjunista" Viinikasta pohjoiseen ja länteen, kun ne ohittavat aseman aivan Ratapihankadun vierellä.

Jos Suomeen ujutettu kalifaattisoturi posauttaa kuorma-autolla Ratapihankadulta hennon aidan läpi ja ohittavan "myrkkyjunan" kylkeen, menee vähintään "myrkkyvaunun" säiliö puhki.
Luultavasti koko juna suistuu siitä johtuvine seuraamuksineen.
Kadun ja raiteen väliin tarvitaan siten tahallisen massiivisen törmäyksen kestävä väliaita.
Lisäksi ohitusraiteen perustaan on tehtävä eristetty salaojitus, ja vietävä sinne mahdollisesti kertyvien nesteiden imukohta ongelmajätteiden imuautoille sopivaan paikkaan.

Kaikki tämä kustannus koska kaupunki ahnehti läpikulkukadun liian ahtaaseen rakoon.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #66 : Elokuu 23, 2021, 06:50:55 »

Tarpeen vaatima on tuo uusi matkustajalaituri molempine raiteineen ja uloimpana oleva aseman ohitusraide.
Uusi laituri tulee lähinnä lähijunien käyttöön, kun niitä aletaan ajaa useammin.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #67 : Syyskuu 02, 2021, 06:48:43 »


Ensimmäiset asukkaat muuttavat radan päälle

"TOPAASIN rakentaminen alkoi heinäkuussa 2019. Sijainti rautatien päälle rakennetulla kannella on haastanut rakentajia.

– Ainutlaatuinen paikka, että junat kulkevat työmaan alitse ja kaikki täytyy huomioida. Tilaa on vähän, mitään ei voi säilyttää työmaalla ja täytyy aikatauluttaa kaikki, Sulankivi sanoo."

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4276925
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #68 : Marraskuu 30, 2021, 08:49:24 »


Sepänkadun sillan kansi valettu

https://www.facebook.com/watch/?v=731303654929617
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #69 : Joulukuu 19, 2021, 12:07:18 »


Tampereen henkilöratapihan suunnitteluun haettu CEF rahaa

"Suomen valtio ja muut toimijat hakevat Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) rahoitustukea 22 liikennehankkeelle yhteensä noin 185 miljoonaa euroa. Tampereelta mukana on kaksi keskeistä kohdetta.

Tampereen henkilöratapihan rakentamisen suunnitteluun haetaan runsaan kuuden miljoonan euron rahoitusta, josta valtio hakee viittä miljoonaa euroa sekä kaupunki ja VR lisäksi 1,12:ta miljoonaa euroa."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008482755.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #70 : Joulukuu 27, 2021, 18:29:46 »


Erkkilänsilta uusiksi

"Tammelan kaupunginosan ja keskustan yhdistävä Erkkilänkatu uudistetaan Erkkilän sillan uusimisen yhteydessä."

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4419552
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #71 : Tammikuu 16, 2022, 10:49:59 »


Sepänkadun betonit valettu.

"Tampereen Sepänkadun sillan palkkien ja kannen betonit on nyt valettu. Työt aloitettiin keväällä 2021, ja liikenteen on määrä kulkea uutta siltaa pitkin loppukesällä 2022."

https://yle.fi/uutiset/3-12268519
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #72 : Marraskuu 17, 2023, 08:47:56 »

Liitteenä oleva Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.

Liitteenä oleva Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.

Liitteenä oleva Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen sopimusmuutos ja voimassaolon raukeamispäivämäärän jatkaminen vuodella 31.12.2024 saakka hyväksytään.

Väylävirasto valtuutetaan hyväksymään ja allekirjoittamaan toteuttamissopimuksien hankintoja koskevat ratkaisut ja päätökset. Väylävirasto valtuutetaan käsittelemään mahdolliset hankintaoikaisuvaatimukset, tekemään niitä koskevat päätökset sekä antamaan vastineet markkinaoikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen mahdollisten valitusten johdosta.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_20112023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(345556)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2023, 08:42:19 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #73 : Joulukuu 03, 2023, 09:25:02 »

"VÄYLÄVIRASTO on lykännyt Tampereen Erkkilänsillan rakentamista vuodella. Rakentaminen alkaa todennäköisesti huhtikuussa 2025.

”Kuulimme siirrosta maanantaina”, sanoo Tampereen kaupungin rakennuttajainsinööri Jukka Rantala. Erkkilänsillan remontti on Väyläviraston vetämä.

Rantalan mukaan rakentamista siirrettiin, koska koko ratapihahanke on aika iso urakka."


https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010030419.html
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #74 : Joulukuu 03, 2023, 15:51:13 »

Mikä on henkilöatapihan eteläisten siltojen aikataulu? Liikennevaikutuksiltaan merkittävä hanke niin kiskoliikenteelle kuin kadulla kulkeville kumipyörille. Autothan ollaan siirtämässä Viinikanojan eteläpuolelle eikä niin kuten nykyisin, että Viinikanoja kulkee ajosuuntien välissä.

Varsinkin Jyväskylän suuntaan kaartuva kolmioraiteen silta on todella pitkä ja toisaalta taas pääradan silta on leveä. Ei niitä enää ensi juhannukseksi ehditä tunkattaviksi saada vaan lieneekö kesä 2025 tavoitteena?

Vähän säälittää se kolmioraiteen silta, joka on kiviarkuillaan aika hieno silta.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina