Nythän yksityisillä toimijoilla on jo omia vetureita, "nusastaisiinko" nekin kalustopankkiin?
Taidat vaan esittää tyhmää?
En oikein kesinyt muuta keinoa selvittääkseni halujasi eri kuljetusyritysten kaluston sosialisointiin
Valtio on VR:n ainoa omistaja, joten jos omistaja haluaa, niin VR:n kalusto siirtyy kalustopankkiin.
Jatketaa leikkiä ajatuksella että
valtio haluaa perustaa kalustopankin.
Mikä sinun mielestäsi on tämä valtio? Kansanedustuslaitos, maan hallitus , liikenne ja viestintäministeriö vai ministeri Anne Berner???
Joka tapauksessa kaustopankki on nyt sitten tehty vuodelle 2017 ja kaikki VR:n kalusto on siihen siirretty (näin kain sinä Simo sen haluat?). Nyt pankki tarvitsee rahaa lunastaakseen Vectronit. Onko se verorahaa vai tekeekö pankki velkaa? Jos se on velkaa, jyvitäänkö velka koko kaluston vuokrahintoihin vai pelkästään Vectronin vuokraan?
VR jatkaa toimintaa mutta haluaakin toimia omalla tavallaan kun pankki on sen mielestä kallis (muistetaan Suomen huono kustannuskilpailukyky). VR päättää ostaa omia vetureita ja liisaa tavaravaunut FR:n tyyliin Ruotsista kun ne ovat halvempia siellä, sekä matkustajavaunut Transtechiltä, koska haluaa kilpailla menestykkekäästi voittoa tuottavilla kuljetuksillaan ja reiteillään.
Kalustopankin laitteet eivät VR:N valintojen takia liiku niinkuin pitäisi ja tulovirta jää tavoiteltua pienemmäksi. Tulee tappioita.Mitä tekee pankki, nostaako kotimaiseen tapaan kaluston vuokrahintaa, pyytääkö toimintansa tukemiseksi valtiolta verorahaa vai alkaa työntää kalustoa romutukseen?
Vai oletko Simo sitä mieltä että
valtio velvoittaa VR:n käyttämään vain ja ainoastaan uuden kalustopakin välineistöä, jotta saadaan pankki pidettyä elossa ja kustannukset muille operaattoreille kohtuullisina?
Ajatusmaailmasi selkiytyisi jos tunnustaisit sen, ettei maailman pyöri VR:n ympärillä, eikä VR ole mikään itsenäinen orgaani, joka toteuttaisi omaa tarkoitustaan maailman tappiin asti. Asia olisi toinen, jos VR olisi yhtiöittämisen sijasta säätiöitetty. Säätiö olisi periaatteessa ikuinen ja toteuttaisi omaa tarkoitustaan hamaan tappiin - tai ainakin mahdolliseen rahojen loppumiseen asti.
Minulle itselleni on sama ketä radalla liikkuu. Hommatkoon jokainen itse kalustonsa eikäminkään sosialisoinnin kautta. Näinhän on toimittu radanhoitopuolellakin, Destia ja Komsor toimii omilla välineillään eikä VR Trackilta "nusastuilla".