https://www.kleinbaan.de/de/fahrzeugliste/dampflokomotiven/14gGoogle Kääntäjä:
Tietoja tästä kulkuneuvosta:
Krauss Type E VIIId -nelikytkin tilattiin tammikuussa 1918 nimellä HK 87 ja 11 lisäveturia (HK 92 - HK 93) Armeijan kuninkaallisen Preussin rautatien korvauspuiston toimesta käytettäväksi rintaman syöttöreiteillä Ranskassa ja Belgiassa. Kuitenkin, kun veturi valmistui vuoden 1918 lopussa, sota oli ohi. Nykyisen tutkimustilanteen mukaan veturi tuli WEG:lle kuuden sisarkoneen kanssa - armeijalle lainattujen ja Ranskassa kadonneiden tilalle - ja sille annettiin siellä todennäköisesti numero 14g. Toisin kuin kolme ensimmäistä veturia (Krauss # 7555 - 7557 ex HK 84 - 86), jotka kulkivat 11 g - 13 g Euskirchener Kreisbahnenilla, WEG ei todennäköisesti käyttänyt 14 g:ta koeajojen jälkeen. Toinen sisarkone (Krauss #7562, HK 91) tuli Härtsfeldbahnille vuonna 1919 ja oli siellä käytössä WN 5:nä vuoteen 1958 asti. Muita sisarkoneita oli käytössä Albtalbahnilla, Ruhr-Lippe-rautatiellä ja Alsen Amtbahnilla.
Vuonna 1925 Suomessa avattiin metriraiteinen rautatie Virkkalan (sementtitehdas) ja Ojamon (kalkkikivilouhos) välille Lohjan kalkkitehdasta varten. Aluksi riitti kaksi pientä höyryveturia, O&K:n B-kytkin ja Henschelin kolmikytkin. Lisääntyneen liikenteen vuoksi Krauss No. 7558 ostettiin berliiniläiseltä jälleenmyyjältä FENOBA GmbH:lta 3.5.1928. Hinta oli 6500 RM plus lastaus (500 RM) ja kuljetus (549,10 RM). Missä veturi oli ennen ostoa, oliko sitä ollenkaan käytössä vuosina 1919-1928 vai oliko se vain pysähdyksissä koko ajan ja miten veturi joutui FENOBAn haltuun - tämä kaikki on tuntematonta ja on edelleen tutkimuksen kohteena. Uusi veturi oli 350 hv:n tehollaan huomattavasti tehokkaampi kuin kaksi edellistä veturia (50 hv ja 80 hv) yhteensä. Vertailun vuoksi: 350 hv vastaa karkeasti Harzin kapearaiteisilla rautateillä Malletien suorituskykyä ja riittää 1:50 kaltevuudessa noin 200 t:n vaunukuormalle tai täyskuormaiselle 13 O-vaunusta kuorman paino 10 t. Tasaisella mahdollinen vaunukuorma on yli 1000 t.
Krauss-veturi sai Lohjan Kalkilla yhtiönumeron 3 ja lempinimen "Iso-Pukki". Veturia käytettiin vuoteen 1966 asti, jolloin se korvattiin dieselvetureilla. Vuonna 1970 tehdasrata suljettiin, kaksi dieselveturia myytiin ja suurin osa muusta kalustosta, mukaan lukien vain muutaman vuoden ikäiset kaatovaunut, romutettiin. Suomalaisten rautatieharrastajien aloitteesta vuonna 1971 höyryveturi säilytettiin. Se maalattiin uudelleen ja pystytettiin muistomerkiksi lyhyelle radalle Virkkalan sementtitehtaan hallintorakennuksen eteen. 1990-luvulla sementtitehdas suljettiin ja veturi siirtyi Suomen Jokioisten Museorautatien käyttöön. Koska Jokioisten rautatie kulkee 750 mm, veturi lainattiin Haapamäen rautatiepuistoon. Runsaat 50 vuotta ulkona muistomerkkiveturina ja vastaavasti huonokuntoisena veturi tuotiin sieltä takaisin vuoden 2015 lopulla ja säilytettiin alun perin Jokioisten Museorautatien varastohallissa Humppilassa. Koska itse Jokioisten Museorautatiellä ei ollut näkökulmaa kunnostukseen, eikä mikään muukaan Suomen museo ollut kiinnostunut sen näytteille asettamisesta, avautui mahdollisuus hankkia veturi. Syksyllä 2016 Roland Molz ja Wim Pater ostivat veturin ja toivat takaisin Saksaan. Veturin perusteellinen kunnostus aloitettiin syksyllä 2018.