Kiitokset vielä avusta VR:n lippu-uudistusjutun teossa! Materiaalia kerätessäni tuli selväksi, että jatkojutulle olisi aihetta.
Esimerkiksi, mitä vaihtoehtoja olisi Suomen junaliikenteen järjestämiseen, kun kilpailu on avautumassa:
- muiden maiden toimivat käytännöt, niiden tarkka esittely ja pohdintaa, miten ne (muunnettuina) sopisivat Suomeen - mitä olisi Ruotsin ja Ranskan lisäksi?
- missä vaiheessa Suomessa ollaan, miten kilpailun avautumiseen voi vaikuttaa (ja voiko) ja miten se kannattaisi hoitaa
Eilen juuri tuli VR-leaksilta tämä uutinen:
ttps://vrleaks.wordpress.com/2016/06/02/a02062016/
"VR:n rahoitusarvopapereiden tasearvo lähes satakertainen Finaviaan verrattuna" ja "
VR:n nykyisen toimitusjohtajan toimikauden aikana vuodesta 2009 eteenpäin VR:n muuttuminen rautatieoperaattorista sijoitus- ja finanssikonserniksi on kiihtynyt entisestään: VR-Yhtymä-konsernin rahoitusarvopapereiden tasearvo on kaksinkertaistunut vuodesta 2008 tilikauden 2015 loppuun, liikevaihdon laskettua silloisesta 1,5 miljardista nykyiseen noin 1,2 miljardiin euroon. Samalla junavuorojen määrää, muita palveluita ja henkilöstä on vähennetty merkittävästi."
-> tässä varmasti olisi myös tutkittavaa -> yksinkertaisesti: olisiko junaliikneteen voinut hoitaa paremmin ja mitne, jos VR ei olisi lähtenyt sijoittamaan noin paljon? Missä valtion omistajaohjaus, miten se vaikuttaa tähän?
Eilen luin myös tämän:
http://yle.fi/…/elyn_lupa_heltisi_halpabussit_alkav…/8920161
"Uudenmaan Ely-keskus on vahvistanut OnniBusille ja Pohjolan Liikenteelle uudet aikataulut ja luvat pysähtyä Hämeenlinnassa. Hämeenlinna saa näin lähes kaksikymmentä uutta pikavuoroyhteyttä Helsinkiin ja Tampereelle sekä takaisin maanantaina 6. kesäkuuta alkaen." Kaukoliikenteen bussivuoroja ajava Väinö Paunu Oy on jo lisännyt Hämeenlinnan kautta ajettavia vuoroja.
-> Junia vähennetään, mutta VR:n omistama Pohjolan Liikenne tulee osin tilalle -> mitä mieltä matkustajat, missä mielekkyys?
Haluaisitko kertoa, millaisen jatkujutun itse haluaisit asiasta lukea? (Ensimmäinen juttu julkaistaan siis 12.5. Rapportin nettisivulla.) Vai olisiko aihetta 2 erilliseen juttuun: VR:n seikkailut sijoittajana + kilpailulle avoin junaliikenne?
Osaisitko ehdottaa tahoja, jotka olisivat halukkaita tulemaan jutun tekoa joukkorahoittajina? Ensimmäiselle jutulleni myönsi rahaa myös eräs järjestö, joka ei ehtinyt toteuttaa tilinsiirtoa eli hieman olisi pohjakassaakin valmiiksi.
Joukkoliikenneterveisin Sirpa