Kun nyt on heinäkuusta asti ollut jo menoa päällä, niin kaipa siitä voisi täälläkin mainita. Eli, Berliinin S-Bahn on aivan sekaisin.
Toukokuussa murtui yhdestä S-Bahn -junasta pyörä. Rautatieministeriö vaati tämän johdosta, että kyseisentyyppisten S-Bahn -junien pyörät on tarkistettava viikon välein. Kesäkuun lopulla selvisi, että tarkistuksia ei oltu tehty. S-Bahnin johto oli kieltänyt ne saadakseen aikaan säästöjä ja sitä kautta isommat bonukset.
Seuraus:
2/3 kalustosta käyttökieltoon kunnes on tarkastettu. Lisäksi akseleissa havaittiin epäselvyyttä, jonka takia nekin piti tarkistaa ja osin vaihtaa uusiin. Berliinin keskeltä itä-länsisuunnassa niinsanottua läpi kulkeva rata (ns. "kaupunkirata", kts.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Karte_sbahn_berlin_01.png . Huom! Kaaviosta on siivottu selkeyden vuoksi U-Bahn -linjat mäkeen) suljettiin kalustopulan takia S-Bahn -liikenteeltä kokonaan ja se korvattiin viereisiä kaukojunaraiteita kulkevin aluejunakalustolla ajettavin junin, joita koristivat S-Bahnin logot. Ainakin osa kalustosta oli lainassa S-Bahn Rostockilta, päätellen isoista teksteistä kyljessä. (Näyttää muuten huisilta, kun Alexanderplatzilla ei ole ristin sielua S-Bahn -laiturilla)
Oli hankalaa päästä paikasta toiseen.
Kuukauden toisaalla vietettyäni palasin taas Berliiniin 7.9. Suurin osa liikenteestä oli jo aika hyvin kunnossa, joskin osa linjoista oli yhä katkottu lyhemmiksi niin, että ensimmäisellä sopivalla asemalla oli vaihdettava toiseen samaa reittiä kulkevaan linjaan.
Asiat kuitenkin aika hyvin kunnossa, jee. Seuraavana päivänä sitten ihmettelin kun Ostkreuzilla oli junan määräasemana Alexanderplatz. Ja siitähän siinä sitten oli kyse, että kaikki oli taas päin prinkkalaa. 7.9. jälkeisenä yönä oli havaittu yhdessä junassa neljän jarrusylinterin olevan poissa pelistä.
Ilmeni, että vuodesta 2004 asti oltiin normaaleissa huolloissa jarruja värkätessä unohdettu aina yksi ruuvi jarruista. Eivät ilmeisesti olleet ihmetelleet, että mitenkä tuonne nurkkaan kasaantuu noita ruuveja läjään. Nyt sitten 75% kalustosta poissa pelistä, eli tilanne vielä pahempi kuin heinäkuussa. Suljettua linjaa löytyy vielä enemmän kuin heinäkuun kaaoksen aikaan. Kestää nopeimmillaan joulukuuhun asti, että kaikki kalusto on taas liikennöitävässä kunnossa, ehkä jopa maaliskuuhun 2010.
Niin joo. Ja tänään luin (tosin keltaisesta lehdistöstä!), että koska vaihteiden tarkastustiimin kymmenestä työntekijästä oli aikanaan säästösyistä potkittu viisi ulos, nyt ilmenee siellä täällä vaihdevikoja. Sekin vähä liikenne jota ajettaisiin, jää jumiin kun junat eivät pääse vaihtamaan raidetta.
Tässä vielä tämänhetkinen kartta koko joukkoliikenteestä. Siinä on hyvä ihastella raksien määrää
http://www.bvg.de/index.php/de/Common/Document/field/file/id/6591/filename/S%2BU-Bahn_Sondernetz_1209_2009.pdf