Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Berliner S-Bahn kaputt!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Syyskuu 15, 2009, 21:52:30 »

Kun nyt on heinäkuusta asti ollut jo menoa päällä, niin kaipa siitä voisi täälläkin mainita. Eli, Berliinin S-Bahn on aivan sekaisin.

Toukokuussa murtui yhdestä S-Bahn -junasta pyörä. Rautatieministeriö vaati tämän johdosta, että kyseisentyyppisten S-Bahn -junien pyörät on tarkistettava viikon välein. Kesäkuun lopulla selvisi, että tarkistuksia ei oltu tehty. S-Bahnin johto oli kieltänyt ne saadakseen aikaan säästöjä ja sitä kautta isommat bonukset.
Seuraus:
2/3 kalustosta käyttökieltoon kunnes on tarkastettu. Lisäksi akseleissa havaittiin epäselvyyttä, jonka takia nekin piti tarkistaa ja osin vaihtaa uusiin. Berliinin keskeltä itä-länsisuunnassa niinsanottua läpi kulkeva rata (ns. "kaupunkirata", kts. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Karte_sbahn_berlin_01.png . Huom! Kaaviosta on siivottu selkeyden vuoksi U-Bahn -linjat mäkeen) suljettiin kalustopulan takia S-Bahn -liikenteeltä kokonaan ja se korvattiin viereisiä kaukojunaraiteita kulkevin aluejunakalustolla ajettavin junin, joita koristivat S-Bahnin logot. Ainakin osa kalustosta oli lainassa S-Bahn Rostockilta, päätellen isoista teksteistä kyljessä. (Näyttää muuten huisilta, kun Alexanderplatzilla ei ole ristin sielua S-Bahn -laiturilla)
Oli hankalaa päästä paikasta toiseen.

Kuukauden toisaalla vietettyäni palasin taas Berliiniin 7.9. Suurin osa liikenteestä oli jo aika hyvin kunnossa, joskin osa linjoista oli yhä katkottu lyhemmiksi niin, että ensimmäisellä sopivalla asemalla oli vaihdettava toiseen samaa reittiä kulkevaan linjaan.
Asiat kuitenkin aika hyvin kunnossa, jee. Seuraavana päivänä sitten ihmettelin kun Ostkreuzilla oli junan määräasemana Alexanderplatz. Ja siitähän siinä sitten oli kyse, että kaikki oli taas päin prinkkalaa. 7.9. jälkeisenä yönä oli havaittu yhdessä junassa neljän jarrusylinterin olevan poissa pelistä.
Ilmeni, että vuodesta 2004 asti oltiin normaaleissa huolloissa jarruja värkätessä unohdettu aina yksi ruuvi jarruista. Eivät ilmeisesti olleet ihmetelleet, että mitenkä tuonne nurkkaan kasaantuu noita ruuveja läjään. Nyt sitten 75% kalustosta poissa pelistä, eli tilanne vielä pahempi kuin heinäkuussa. Suljettua linjaa löytyy vielä enemmän kuin heinäkuun kaaoksen aikaan. Kestää nopeimmillaan joulukuuhun asti, että kaikki kalusto on taas liikennöitävässä kunnossa, ehkä jopa maaliskuuhun 2010.

Niin joo. Ja tänään luin (tosin keltaisesta lehdistöstä!), että koska vaihteiden tarkastustiimin kymmenestä työntekijästä oli aikanaan säästösyistä potkittu viisi ulos, nyt ilmenee siellä täällä vaihdevikoja. Sekin vähä liikenne jota ajettaisiin, jää jumiin kun junat eivät pääse vaihtamaan raidetta.

Tässä vielä tämänhetkinen kartta koko joukkoliikenteestä. Siinä on hyvä ihastella raksien määrää Hymyilee
http://www.bvg.de/index.php/de/Common/Document/field/file/id/6591/filename/S%2BU-Bahn_Sondernetz_1209_2009.pdf
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2009, 06:50:44 »

Vaikuttaisi siltä, kuin S-bahn olisi yksityistetty. Muistuttaa taannoista Britannian rautatietouhua. Huolellisten ja täsmällisten saksalaisten maailmankirjat taitavat olla sekaisin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2009, 07:09:30 »

Mutta kun Berliinin S-bahnia ei ole yksityistetty. Se on osa Deutsche Bahn -konsernia, kuten myös Suomessa toimiva Chenkkerkin on. VR yhtymä Oy on vastaava kuin Saksassa on Deutsche Bahn AG.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2009, 13:18:36 »

Näin suuri sekasotku varmaan näkyy jo kaduillakin entistä suurempina ruuhkina. Sitä paitsi, vaikka koko kalusto saataisiinkin liikenteeseen puolen vuoden kuluessa kestää monta vuotta ennen kuin luottamus S-Bahniin on saatu palautettua. - Moni päättäjän palli heiluu.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2009, 17:51:19 »

Mutta kun Berliinin S-bahnia ei ole yksityistetty. Se on osa Deutsche Bahn -konsernia, kuten myös Suomessa toimiva Chenkkerkin on. VR yhtymä Oy on vastaava kuin Saksassa on Deutsche Bahn AG.

Aika sama juttu kuin Suomessa. Ei ole yksityistetty, mutta on yhtiöitetty ja sinkoilee kontrolloimattomana ympäriinsä kun rahaa tulee silläkin mentaliteetilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2009, 09:58:21 »

Aivan, sitä juuri tarkoitin. Ja kuinka ollakkaan, aikamoinen sattuma keskustelun kommentiin, lukee VR:n liikennetiedotteissa:
"17.9. klo 8.37 Kalustomuutoksia kaukoliikenteen junissa

Pyydämme kaukoliikenteen matkustajia varautumaan mahdollisiin kalustomuutoksiin.

17.9. klo 6.24 Pendolino Tampereelta klo 14.00 Seinäjoelle peruttu

Tampereelta klo 14.00 Seinäjoelle lähtevä Pendolino-juna (S 61) on peruttu. "

Ja niin tiistai-aamuna kuin myös keskiviikko ja torstai-aamuna oli Helsingistä Turkuun klo 7.38 lähtevä pendoliino S123 korvattu IC2 rungolla (Ex + 2 Ed + Edsf + Edb,  ilmeisestikin IC2-junan 173 /  182  vaunustolla. Ja toisaalla havainnosta on saatu lukea Kuopion pendoliinon S76 kalustomuutoksista viime päiviltä.

Ja kun vasta nyt VR Oy kertoo mahdollisista kalustomuutoksista kaukoliikenteessä, niin onkohan täälläkin jokin vakavampi murhe taustalla.  Eli ilmeisestikin pendoja on pudonnut liikenteestä enemmän kuin tukkiin ja hirveen törmänneet yksilöt....

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2551


« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2009, 16:44:52 »

Berliinin S-Bahnin sotkuista ruotsiksi (saksalaisin silmin)  http://postvagnen.com/forum/index.php?id=187195
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2009, 18:03:19 »

Kiitos linkistä. Oli hyvä yhteenveto. Etenkin yllätyin siitä, että sodanjälkeisessä raunioberliinissä oli merkittävästi enemmän junia kuin nyt on liikenteessä suunnilleen saman laajuisella verkolla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2009, 22:08:43 »

Näyttäisi olevan liikenteessä kalustoa ainakin Ruhrin alueen S-Bahnilta ja Schleswig-Holsteinin ilmeisesti aluejunaverkolta. Heinäkuussa näin Rostockin S-Bahnilta lainassa olevaa kalustoa.
Kunhan parempi puolisko pääsee kameran kanssa Saksaan, pitää käydä nappailemassa kuvia reittikartoista berliiniä taustanaan Hymyilee
Mahtaa turistit ihmetellä, että montako asemanväliä pitää S-Bahnilla matkata päästäkseen Berlin-Alexanderplatzilta Düsseldorf Hauptbahnhofille Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2010, 03:00:42 »

Sellaista tilannetiedotusta, että välillä oltiin jo aika lähellä normaaliliikennettä, mutta tänään oli saatu ajoon 632:sta yksiköstä 287, eli noin 45% kalustosta oli liikenteessä. Kun tämä tuli vähän niinkus puskasta, se tarkoitti taas sitä että suuri ihmisjoukko myöhästyi töistä. Kehäradalla näkyi tänään vartin ja 20 minuutin vuorovälejä, kun normaali vuoroväli on 5 minuuttia. Ja tietysti harvennettu vuoroväli tarkoittaa tihennettyä sardiinitunnelmaa.
S-Bahnia korvaamaan on taas haalittu koko Saksasta kaikki irtoava kalusto. Mitähän siellä tällä kertaa kulkee?

Ei enää kauaa, niin on vuosi sekamelskaa täynnä Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Berliner S-Bahn kaputt!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina