Ruotsin kansallinen turvallisuusviranomainen Transportstyrelsen on peruuttanut Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistuksen 5.7.2016 alkaen yhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmän puutteiden vuoksi eli käytännössä Blå tåget- ja Gröna tåget -liikenne pysähtyy Uppsala-Tukholma-Göteborg-välillä tuosta päivästä eteenpäin, ellei jäljellä olevien päivien aikana päästä johonkin ratkaisuun.
Tämä varmaankin tarkoittanee, että kuljetustoimintaa on pidetty yllä välittämättä liikenneturvallisuudesta. Tuo ihannoitu Ruotsin rautatieliikenne ei taida olla pelkkää auringonpaistetta.
Mielenkiintoinen "johtopäätös", joka kielellisen nokkeluuden, ehkä jopa myös osin populistisen tyylinsä vuoksi uppoaa merkittävään osaan lukijoista. Tämänkaltaiset "johtopäätökset" ja toisinaan myös väitteet (yllä olevassa kommentissaan Heikki tosin ei väitä mitään, sen sijaan hän käyttää vihjailevia potentiaalimuotoja) saavat porukan puolelleen. Vastaavaa nähdään hyvin usein politiikassa (kyllä, viittaan mm. Brexit-äänestykseen) ja kuullaan vaikkapa niinkin ihmeellisessä paikassa kuin taksissa: ei ole yksi, eikä kaksi kertaa, kun olen kuullut taksikuskin pauhaavan suu kylpyvaahdossa laittomista Uber-kuljettajista, jotka "laskuttavat verokortilla (!), eivät maksa veroja ja vievät meidän työpaikat ja ajavat kalliimmalla kuin me ja ajavat halvemmalla kuin me, jotka ajamme kalliimmalla kuin ne Uber-kuskit, jotka laskuttavat verokortilla rahansa Uberin veroparatiiseihin." Litteroituna tämä dialogi noudattaa tätä kaavaa kerrasta toiseen (M=minä, K=kuski):
--
M: Jees, jees. Ihan hyvä keli noin niin kuin sadepäiväksi. Jees, jees.
K: Perkele, kun oliskin!
M: ?
K: No kun täällä saa raataa niska limassa, kun ne Yyperit maksaa mitä maksaa!
M: Jees, jees.
K: Eihän meillä enää kohta oo mitään, kun ne Yyperit vie meidän pokan! Nytkin meillä on Helsingissä 1400 autoa ja siinä on 400 liikaa, eikä autoja edes riitä, jos on ruuhka!
M: No mutta eikös Uber voisi tasata ruuhkahuippuina kysyntäpiikkejä?
K: Ei perkele todellakaan! Ei niillä oo mitään toiminimiä! Verokortilla ne tekee, perkele, eivätkä ne maksa edes veroja! Kiertävät vaan veroja, kun ei niillä oo toiminimiä ja verokortilla tekevät! Siks niillä onkin niin p*skat ne autot!
M: Jees, jees. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että montako Uber-kuskia tai -autoa Helsingissä on liikenteessä, kun omalle kohdalle ei oo osunut koskaan?
K: Kaikkihan ne on nykyään Yypereitä! Ei firmat niitä edes käytä, kun ei ne Yyperit maksa alvia, eikä firmat voi laittaa Yyper-kuitteja sitten alvivähennyksiin! Siks ne firmat ei Yypereitä käytä, perkele!
M: Jees, jees. Mites tota, ootko milloin syönyt viimeksi pizzaa kesken työpäivän jossain pizzapaikassa?
K: No perkele, joka päivähän mä syön, häh?
M: Saitko kuittia?
K: En mä edes kysynyt, miten niin?
M: Ei mitään, aattelin vaan, että oliko alvinollakiekko hyvää?
K: En mä nyt tajunnut, mutta siis siinä on hyvä pizzamesta siinä, perkele kun muistais, siinä...
Jos haluat kuulla tämän hedelmällisen juttutuokion uudelleen, aloita seuraava taksimatkasi sanoilla "jees, jees". Siitä se lähtee ja jo ennen kolmatta risteystä ollaan hyvinkin analyyttisissä alv-keskusteluissa, joita toisen tulkinnan mukaan voidaan myös kryptisiksi sanoa. Jos haluat olla rauhassa ja kuunnella Radio Novan sijaan kuljettajan monologia, saat tarinamyllyn pyörimään yksinkertaisella kysymyslauseella: ”Mitä mieltä olet Uberista?” Tämä koskee kolmeatoista taksikuskia tusinasta.
Miten tämä liittyy Heikin kommenttiin? Kyllä se liittyy.