Kolmiakselinen tolppavaunu K (myöh. KK)Vuonna 1872 valmistui Valtionrautateiden Helsingin konepajassa 22 kappaletta kolmiakselisia tolppavaunuja, jotka saivat litteran K. Ne sijoitettiin numerosarjaan 1801-1823. Vaunu on suomalaisittain erikoinen tolppavaunu — siinä on kolme akselia. Vaunun pituus puskinten yli mitattuna on 10794 mm. Vaunu sijoitettiin (Helsinki)-Riihimäki-Pietari-radalle. Vielä tuolloin kalusto oli rataosakohtaista.
Kolmiakselista K-vaunua ei vältämättä huomaa kovin helposti vaunulistauksia selaillessa, koska samaan sarjaan sijoitettiin lukumäärältään moninkertainen määrä kaksiakselisia K-sarjan tolppavaunuja — ”tavanomaisempia”. Tosin kaksiakselisetkin K-sarjan vaunut ovat jääneet vaille erityistä huomiota historiaa tutkivien parissa.
EDIT. Näitä mainittuja kolmiakselisia vaunuja lyhyemmistä K-vaunuista merkittävä osa on tarkemmassa syynissä osoittautunut myös kolmiakselisiksi. Lyhyitä kolmiakselisia on syytä selvittää erikeen.Kolmiakselisessa K-sarjan vaunussa ei ole lainkaan sivulaitoja. Sivupylväiden sovitus muistuttaa tolppien ulkopuolisilla laidoilla varustetun H-vaunun pylväiden sovitusta — samanlainen se ei kuitenkaan ole. Suurpiirteisen kuvalaattapiirustuksen perusteella K-vaunun sivutolppien sovitusta on kuitenkin vaikea päätellä luotettavasti.
EDIT. Löysin vanhanmallisesta pylvässovitteesta piirustuksen, joka kertoo hyvin alkuaikojen pylvässovitteen mallin.
Alunperin kaikissa K-sarjan vaunuissa oli kierrejarru tai oikeammin ”kiertojarru”, kuten asia ilmaistiin vielä 1900-luvun alussa. Kuvalaattapiirustuksessa toisessa päädyssä on hylly jarruttajaa varten. Todennäköisesti jarruttaja seisoo hyllyllä ja kääntää pystyyn laakeroidun akselin päässä olevasta kahvasta tarvittaessa. Vanhojen dokumenttien mukaan vaunu on rakennettu rautaiselle aluskehykselle.
Vuonna 1887 vaunu numeroitiin uudestaan. Uusi numerosarja oli 8068-8090. Littera säilyi ennallaan. Vuonna 1897 vaunut numeroitiin taas uudestaan. Uusi numerosarja oli 68001-68023. Tämä numerosarja säilyi vaunuissa aina 1930-luvulle asti. Vuonna 1896 annettiin määräys vaunun litteran muuttamiseksi. Uusi littera oli KK, mutta listauksissa muutos näkyy vasta 1920-luvun dokumenteissa.
EDIT. Vuonna 1896 vaunujen litteroita muutettin laajasti ja kattavasti. Ei ole kuitenkaan täysin varmaa, toteutettiinko litterointimuutos ja kuinka laajasti muutos toteutettiin. Esimerkiksi tämän kyseisen K-vaunun osalta näin ei tapahtunut.
Vuoden 1911 vaunulistauksissa "pitkät" kolmiakseliset vaunut siis esiintyvät vielä K-litteralla. Vuoden 1927 ”Mustassa kirjassa” littera on jo vaihtunut KK:ksi. Pitkän kolmiakselisen vaunun litteroinnin muutos on ristiriitainen — ehkä asia vielä selviää. Vaunun historiaa voidaan kuitenkin seurata numeroinnin perusteella.
Vuonna 1927 vaunuja oli jäljellä vielä 20 kappaletta. Vuonna 1928 niitä oli 18 kappaletta, seuraavana vuonna 16 kappaletta, mutta vuonna 1930 vaunuja oli enää yhdeksän kappaletta, kuten myös seuraavana vuonna. Vuoden 1932 vaunulistauksessa KK-vaunuja ei enää ole. Jostain syystä yleensä niin hyödyllinen ”Erikoisyhdistelmä”-listaus ei sisällä KK-vaunujen osalta muuta tietoa kuin vuotuiset kappalemäärät ja niissä tapahtuneet muutokset, kun taas muiden sarjojen osalta voi seurata esim. jarrujärjestelmissä tapahtuneita muutoksia.
KK-vaunun osalta 1920-luvun ”Musta kirja” sisältää kuvalaattapiirustuksen ja vaunujen numerokohtaisia perustietoja. Vaunua koskevassa irtolehdessä ei kuitenkaan ole painovuotta, joten vaunua koskevien tietojen ajoittaminen on vain suuntaa-antavaa. Numeroita on yliviivattu listasta käsin siten, että viivaamatta on yhdeksän numeroa — todennäköisesti ne vaunut, jotka olivat käytössä loppuun asti. Numerot ovat: 68003, 68007, 68009, 68011, 68012, 68013, 68017, 68018 ja 68023.
Vaunujen jarrujärjestelmissä on jossain vaiheessa tapahtunut muutoksia. 1920-luvun ”Mustan kirjan” mukaan vaunuissa 68002, 68003, 68005, 68008, 68011 ja 68015 ei ollut lainkaan jarruja. Vipujarru sen sijaan oli vaunuissa 68004, 68006, 68009, 680010, 6812, 68013, 68017, 68018, 68020, 68021 ja 68022.
Vaunuissa 68007, 68016 ja 68023 oli vielä 1920-luvulla kierrejarru. Alunperin koko sarja oli varustettu kierrejarrulla.
1920-luvun ”Mustan kirjan” mukaan yksi vaunuista on siirretty virkatarvevaunuksi litteralla XH ja numerolla 060010. Tarkempaa tietoa tapahtuneesta ei ole.
En ole koskaan nähnyt valokuvaa kyseisestä vaunusta. Korsteeni-lehdessä olisi huhujen mukaan julkaistu kuva höyrylaivasta satamassa, jonka laiturilla näkyisi puolikas kolmiakselisesta vaunusta. En ole kuitenkaan koskaan kuvaan törmännyt.
[Edit. Nyt olen kuvan nähnyt. Todennäköisesti kuvassa on kaksiakselinen K-vaunu — kolmas akseli on vaunun takana toisella raiteella seisovan vaunun akseli — yllättävän hämäävä kuvakulma ]Tähän ketjuun voisi kerätä kolmiakselista K- tai KK-vaunua koskevaa tietoa.
K-vaunu vuoden 1911 liikkuvan kaluston listauksestaLitteroinnin muutosta koskeva asiakirja löytyi sattumalta omasta arkistosta. K- ja KK-vaunujen erottaminen omiksi litteroikseen näyttää tapahtuneen jo vuonna 1896, vaikka vuoden 1911 kuvalaattapiirroskokoelmassa kolmiakseliset ja kaksiakseliset vaunut esiintyvät yhä kummatkin K-litteralla. Tämä ei ole ensimmäinen virhe, joka kirjassa on.
EDIT. Vuosien 1899 ja 1906 istauksissakaan litterointimuutosta ei ole viety käytäntöön.Toinen huomionarvoinen asia ovat "lyhyet" K-vaunut (vanha K-littera on erotettu "lyhyiksi" ja "pitkiksi"). Sekä lyhyet että pitkät on merkattu listauksessa kolmiakselisiksi. Tähän asti on oletettu, että vain pitkät olisivat olleet kolmiakselisia. Vanhojen listauksien tarkempi tutkinta osoittaa tämän oletuksen vääräksi. Lyhyitä kolmiakselisia K-sarjan vaunuja on ollut melkoinen määrä. Vuoden 1906 listauksessa on enää yksi lyhyt kolmiakselinen K-sarjan vaunu, eli ne muutettiin melko varhaisessa vaiheessa kaksiakselisiksi. Teen erillisen selvityksen lyhyistä kolmiakselisista K-sarjan vaunuista.
K-sarjassa on myös mitä ilmeisimmin ollut kiinteällä neljällä akselilla varustetuja vaunuja — tähän viittaa mm. vuoden 1912 historiikki ja käytettävissä olevat muut dokumentit. Asia vaatii tarkempaa selvittämistä.