DISFAKTA
- Kokemukset matkustajaliikenteen yksityistämisestä ovat olleet huonoja esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.
Jäi vähän avoimeksi, missä päin Ruotsia matkustajaliikennettä on yksityistetty ja millä tavalla kokemukset siitä ovat huonoja. Se on tietenkin poliittinen päätös, minkä verran yhteiskunta päättää tukea kannattamatonta liikennettä.
- SJ AB operoi lähes kaikkialla Ruotsissa eikä sen liikennettä ole yksityistetty
- Maakunnalliset tilaajat tai tilaajayhteenliittymät ovat kilpailuttaneet liikennettä jo 25-30 vuotta. Kilpailutuksen on saattanut voittaa yksityinen yritys, mutta usein myös SJ. Junatarjonta ja matkustajamäärät ovat kasvaneet, kertaalleen henkilöliikenteeltä suljettuja rataosia ja pysähdyspaikkoja on avattu uudelleen. Nämäkö ovat niitä huonoja kokemuksia?
- Viime vuosikymmenen vaihteesta lähtien on rataverkkoa avattu asteittain vapaalle kilpailulle. Nyt Ruotsin rataverkko on täysin vapaa minkä tahansa toimijan aloittaa uutta liikennettä. Trafikverket sovittaa kapasiteettitoiveet yhteen.
Eli tarkoitetaanko matkustajaliikenteen yksityistämisellä sitä, että ennen kaikki oli paremmin, kun SJ oli supistanut vuoromäärät ja pysähdyspaikat minimiin ja nyt pitäisi peruuttaa takaisin tähän tilanteeseen? Vai millä muulla tavalla kokemukset ovat huonoja?