Eihän tällä että satakunta operaattoria ajaa Ruotsin ratoja ole mitään tekemistä ratojen kunnon kanssa. Vähän kuin sanoisit että koska Pohjolan liikenne ei ole ainoa rekkafirma, ovat Suomen tiet menneet huonoon kuntoon..
Tässä se nähdään, miten käy, kun päästetään kaikki halukkaat ajelemaan valtion radoilla. Menee vaan kansallisomaisuus piloille. Onneksi meillä Suomessa on (ainakin tähän saakka) ymmärretty rajoittaa rautateiden turhaa kuluttamista, vaikka ehkä joskus vähän turhankin kovalla kädellä.
Näistä huonossa kunnossa olevista radoista on Ruotsissa puhuttu iät ja ajat. Jos siellä ei puhuta, ei tipu myöskään rahaa kunnostukseen. Kilpailevista projekteista rahaa saa kuitenkin vain se joka huutaa koviten...vähän kuin demokratian kehdossa Ateenassa äänestystilanteessa
Aihekuvituksena Omformare hiukan ennen tippumistaan huonokuntoisen (ja tuolloin nopeusrajoitetun) Norrbottenin pääradan penkalle:
...edellisellä viikolla oli tippnut Green Cargon Taimn-juna samalla radalla, ja se oli nyt saatu kuntoon muuten kuin sähköjen osalta tästä laitteesta päätellen. Joten menossa on keikkarahti rautatieviranomaisen piikkiin.