Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« : Syyskuu 21, 2009, 21:15:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2009, 01:00:36 » |
|
Heh. Sisältää toki paljon videoita - muidenkin kuin ketjun aloittajan kuvaamia... Ihan hyvä ketjunavaus kuitenkin. Lisätään jonon jatkoksi katuajelua (street running) USA:sta: http://www.youtube.com/watch?v=BsrBdtVg7G0
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2009, 03:43:50 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2009, 12:56:38 kirjoittanut Robert Sand »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2009, 15:33:20 » |
|
TottaTotta.. itsellänikin kolmisenkymmentä junavideota Youtubessa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2009, 06:05:11 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2009, 10:09:13 » |
|
Ja oikeen sähkökäyttöinenkin vielä! Ei taida täyttää kaivosradan länsimaisia turvallisuusstandardeja.
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2009, 19:13:47 » |
|
Kysymys: Mitä teet työksesi? Vastaus: Olen kaivosjunan virroitin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2009, 22:11:29 » |
|
Kysymys: Mitä teet työksesi? Vastaus: Olen kaivosjunan virroitin.
Haha
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2009, 21:12:37 » |
|
Mukava video...tosin kuvasuhde oli hieman pielessä, menikö tuollaiseksi tuubissa vai koneella? Mitä paikkaa rupesi kutittamaan heti videon alun jälkeen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 101
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2009, 21:02:50 » |
|
Mukava video...tosin kuvasuhde oli hieman pielessä, menikö tuollaiseksi tuubissa vai koneella? Mitä paikkaa rupesi kutittamaan heti videon alun jälkeen? Tai älä sittenkään kerro Suosittelen kamerajalustan hankkimista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2009, 19:08:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2009, 20:06:02 » |
|
Alasten linkittämä höyryajan kuvaus Pieksämäeltä ja matkalla Kouvolaan, on todella hieno - lähtövalmistelut eri työvaiheineen; linjalla, joista aivan suggerotuu, kuljettajan ja lämmittäjän yhteistyö, lopussa vielä lämmittäjän "työnäytös" ; vaikkä tämän on nähnyt useita kertoja, niin aina se jaksaa viehättää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2009, 21:43:42 » |
|
Löysimme tämmöiset höyryajan helmet: Hienoa YLEissavolaista kuvaustyöskentelyä. Filmissä on selvä juoni, mutta harmi kun se ei siitä selviä, että kyseessä on jo harvinainen joutsenlaulu. Taitaa siis olla kyseessä vuoden 1971 viimeisiä ajoja aurinkoisilla keväthangilla, kuten tämäkin hieman aikaisemmin vuodenvaihteessa: http://vaunut.org/kuva/11179
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2009, 16:28:03 » |
|
Löysimme tämmöiset höyryajan helmet: Hienoa YLEissavolaista kuvaustyöskentelyä. Filmissä on selvä juoni, mutta harmi kun se ei siitä selviä, että kyseessä on jo harvinainen joutsenlaulu. Taitaa siis olla kyseessä vuoden 1971 viimeisiä ajoja aurinkoisilla keväthangilla, kuten tämäkin hieman aikaisemmin vuodenvaihteessa: http://vaunut.org/kuva/11179- Filmausvuotta ei tosiaan näy, mutta saman suuntaisia ajatuksia. Ei ainakaan myöhempään, koska sama veturi (Hr1 1021) ja postijuna H 772 ajoivat viimeisen kerran Kouvolaan höyryllä 22.5.1971. Kouvolassa Reino Miettinen (kulj.) ja Risto Reponen (lämm.) saivat kauppiksen tytöiltä neilikkakimput. Taisi niitä kukkia riittää matkustajillekin; oli tytöillä kukkia sen verran paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2009, 22:18:07 » |
|
Mukavat pätkät. Oliko metrovarikolla avoimien ovien päivä vai oliko kyseessä jokin SRS:n vierailu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 15, 2009, 23:08:57 » |
|
Mukavat pätkät. Oliko metrovarikolla avoimien ovien päivä vai oliko kyseessä jokin SRS:n vierailu?
Kyseessä oli SRS:n sääntömääräinen syyskokous, johon sisältyi pieni metroajelu Itäkeskuksesta huoltoraiteelle ja varikolle, kokouksen jälkeen takaisin Itäkeskukseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 15, 2009, 23:15:53 » |
|
Kuvausjalustana toimi vaunun 129:n ohjaamo. Filmin alku lähtee Oulunkylän-Herttoniemen rautatien linjavaihteelta "Metrovaihde" ja siinä välissä, kun "lataamme projektoria" ja vaihdamme toiseen filmikelaan, sinä aikana pidettiin paikalle osuneelle 50 jäsenelle tuo kyseinen syyskokous.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 16, 2009, 00:37:35 » |
|
Täydellinen "untuvikko" kun olen näissä metro-asioissa, otoksia katsellessani heräsi pari tyhmää kysymystä mieleen. Onko metro-yksikössä muutakuin yksi virroitin (tietystysti toisella puolen toinen), virtakiskoissahan on pätkiä esim. vaihdekujissa? Tehonsäädön ohjaus, kuinka se "nykii" kulkua virran saannin tyrehtyessä ja taasen kun saa kosketuksen virtakiskoon? Hallissahan näytti olevan vain pieniä pätkiä virransaantiin, mutta hyvinhän juna näytti ulos lähtevän - onko olemassa jotain varavoimaa käytettävissä, jos sattuisi pysähtymään vahingossa virrattomalle osuudelle? Tuossa toisessa videossa kolmannessa (?) tolpassa oli "35:n värit" (?), mutta matkaa jatkettiin kuitenkin suorien vaihteiden kautta, vai jäikö minulta jokin huomaamatta? Jonkinlainen JKV-systeemi taitaa metroissakin olla - vastaako lähimainkaan VR:llä käytössä olevaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 16, 2009, 01:16:04 » |
|
Helsingissä ei ole kuin kaksi asemaa, jolla asiaa voi omin silmin tutkailla, joten siellä ei ole tultu katseltua. Berliinistä tiedän kuitenkin, että jokaisessa vaunussa on toisessa telissä virroittimet kummankin puolin. Nimenomaan telissä ilmeisesti siksi, että sen etäisyys virtakiskosta pysyy mutkassakin vakiona. Näin ollen kuusivaunuisessa junassa on molemmilla puolilla kuusi virroitinta, yhteensä siis kaksitoista virroitinta.
Yritän kaivaa vorkista kuvia, jossa näkyisi m100- ja m200-junien eri telejä, jotta saisi näytettyä kuvia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2009, 01:44:16 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2009, 01:43:50 » |
|
Erityisen hyviä kuvia virroittimesta en löytäyt - taidan ottaa seuraavan kerran Helsingissä käydessäni itse virroitinkuvat, mutta sain varmuuden siitä, että ainakin m200-sarjassa virroittimet löytyvät aina ohjaamon alla olevista teleistä, kummankin puolin. Ensin tarkka kuva, josta näkyy, miltä se virroitin itse asiassa näyttää: http://www.bombardier.com/files/en/supporting_docs/image_and_media/projects/BT-1430-HelsinkiHR.JPG . Virroittimen löytää kuvasta näin: Telin kyljessä on kaksi metallilaatikkoa, joissa on keltapohjaisella tarralla musta salamankuva. Virroitin törröttää näistä laatikoista vasemmanpuolimmaisesta. Virroitin ottaa virran virtakiskon alapinnasta, jotta virtakiskon yläpuolelle saadaan se keltainen muovinen suoja, jonka kaikki tuntenevat. Metron virroittimen virtakenkä siis laahaa virtakiskoa vasten metron liikkuessa. Ilmeisesti jonkinlainen jousi painaa virtakenkää kiinni virtakiskoon. Virtakiskojen alku- ja loppupäät on muotoiltu luiskamaisiksi, jotta virtakenkä saa niistä kopin. Tässä sitten se todistusaineistona toimiva kuva: http://4rail.net/4rail_pics_2007/fin_helsinki_hkl_metro_g2_L.jpg . Virroittimet nähtävissä, kun ensin hakee katsellaan ne metallilaatikot telien kyljistä. Täysipituisessa M200-junassa on siis kuusi virroitinta per puoli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|