Jotenkin tämä esteettömyys tuntuu kankeelta argumentilta Sm1/Sm2:sia vastaan, jos vaihtoehto on se, että liikennettä ei ole ollenkaan. Ajattelin siis lähinnä näiden käyttöä tai edes kokeilua lähiliikenteessä semmoisilla radoilla, joissa kaikki "lähityyppinen" junaliikenne lakkasi pari-kolmekymmentä vuotta sitten, esim. täällä Jyväskylässä.
Itse ajattelen tätä niin että Sm2:t voisivat olla hätävara tai ns. kakkos vaihtoehto liikennöintiin. Vanhat Ex/Cx-vaunuilla varustetut veturivetoiset junat olisi mainio vaihtoehto Sm2:lle, samoin Eil-veturivetoisille
http://vaunut.org/kuva/113568?tag0=8%7CEil%7C. Aikoinaan ennen VR:n kalustomuutoksia Sm4:t toimivat Kouvola-Lahti (Helsinki) välin kalustona vuoteen 2013, jolloin pupujen tarve pääkaupunkiseudulla lisääntyi. Ex/Cx- vaunuja ei vain ole käytössä enää kovin paljoa, jolla saataisiin nämä esim. Kouvola-Lahti välin junat korvattua, kahden tai kolmen vaunun mittaisena nämä olisi saman matkustajakapasiteetin omaavia (arvio). Tietääkseni kaikkia ei ole romutettu, jotkin vaunut ovat kiinni vararungoissa (vararunko jossa on Ehf, oli joissain vaiheessa Ex-vaunuja). Jos ajattelen asiaa näin esteettömyys näkökulmasta, Ex/Cx -vaunuissa on muistaakseni tasalattia ja automaattiovet, kun Sm2:ssa, kuten Eil-vaunuissa on ne ärsyttävät raput!
Ja nyt muistan että, joissain päin Suomea oli näitä junia (Sr1+Ex+Cx) aina välillä käytössä, ei vakituisesti. Vorgissa saattaa löytyä jopa kuvia näistä junista?
Ainakaan vielä ei ole tullut tietoon että Lahti-Kouvola väliä oltaisiin lakkauttamassa. Oli tuossa pari vuotta sitten vihjeitä harvennetusta ajovälistä, mutta Samien tultua vuorot ovat vain lisääntynyt. Mutta muiden samantyyppisten liikennöinti välit voivat olla uhanalaisia. Tämä on täysin valtiovallan syytä (VR on 100% valtioyhtiö). Ajatellaan purkaa monopoli, mutta monopolin purkamisesta on tullut tärkeämpää kuin ihmisten kulkuyhteyksien järjestämisestä. Sitten puhutaan suurtyöttömyydestä tai ihmisten uupumisesta. No kyllä ihminen uupuu, kun täytyy matkustaa Töihin/kouluun tai vastaavaan 2-3 tuntia suuntaansa, kun se järkevin ja ehkä myös matkustajamäärällisesti kannattavin väli lopetetaan muka tuottamattomuuden takia (tiedän autottomana tunteen). Voisihan nämä viisaat katsoa tilastoja ja mitoittaa näille "ongelma väleille" sellaisen kaluston, jolla saadaan edes nollatulos.
Mutta tätähän ei visaat ja satoja tuhansia tienaavat ajattele! Ihmisen pitää ja täytyy kärsiä, ei ne muuten muuta pääkaupunkiin, joka on jo nyt turvoksissa ja räjähtämässä liitoksistaan!