Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhin yhä käytössä oleva veturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« : Lokakuu 10, 2016, 07:46:09 »

Tuli mieleen kun eräässä rautatieaihessa verkkopelissä oli oheiskilpailuna kysymys vanhimmasta käytössä olevasta veturityypistä Suomessa. Äkkiseltään porukka vastaili Dv12, mutta tuohan ei piä paikkansa, vaikka unohettaisiin museoveturit tyystin. Museopuolella vanhin lienee Jokioisten museorautateillä, ja leveäraiteisista Leena vienee voiton. Mutta ihan vaki tuotantoajossa, mikä lienee oikea vastaus? Lonkalta oisin itse veikannu(ja veikkasinkin) milleniumvemppua, mutta nyt hyppäsi silmään samaisen firman Jussi. Siitä aloin miettimään jotta liekö kuitenkin jossain tehdasraiteilla palvelemassa vieläkin uskollisempia työjuhtia? Miten Puhoksen veturipalveluiden pässit?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 08:47:29 kirjoittanut Ossi Rosten » tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2016, 13:22:29 »

Mahtaisko olla Komsorin Dv35 ex-Tve3.. http://vaunut.org/kuva/111065

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2016, 14:50:13 »


Jos raitiovaunut lasketaan ja muutostyöt sallitaan, niin HKL:n harjavaunut nro 2120-2124, 2126 jotka on muunneltu 2-akselisista Asea-vaunuista vuosilta 1928-29 ovat todennäköisesti vanhimmat  yhä käytössä olevat moottoroidut raidekulkuneuvot Suomessa.

t. Rainer
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2016, 15:30:23 »

On Dv12 sikäli hyvä vastaus, että vanhimmilla 50-vuotta täyttäneilläkin suoritetaan edelleen kovaa ajoa linjalla. Käytön rasittavuus lienee niiden kohdalla eri luokkaa, kuin museokalustolla, vaihtovetureilla, HKL:n harjavaunuilla tai ratatyömailla käytettävillä vetureilla.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2016, 17:21:59 »

Kommentissa mainitaan, että veturi aiotaan kunnostaa. Mihin käyttöön? Rämön veturilla on ikää, vaikka ei yhtä paljon kuin sähkölaitteilla.   http://vaunut.org/kuva/114243?s=1   . Vaan ei kai ole nyt käytössä.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2016, 20:34:50 »

Move 51:iä on aktiivikäytössä käsittääkseni kaksi, toinen tuo Komsorin ja toinen Taivalkosken vaunutehtaan veturi. Aikoinaan oli Resiinassa juttu tuosta valmistussarjasta, siinä oli vuosimallit esillä ja näkisi kumpi on vanhempi.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #6 : Lokakuu 11, 2016, 00:19:43 »

Lainaus Resiinan Tasoristeyspalstalta:   " Move 51h -veturit, jotka olivat Kemira Chemicalsin käytössä Joutsenossa, myytiin romuttajalle marraskuussa 2013. Vanhempi veturi, 511/1953 (Dv35 98 10 8000 001-2), siirrettiin Inkeroisiin romutettavaksi. Uudemman veturin, 556/1960 (Dv35 98 10 8000 002-0), puolestaan osti kuljetusliike, joka siirsi veturin Voikkaalle säilytykseen joulukuussa. Tammikuussa 2014 se myytiin edelleen Komsor Oy:lle."
Vaunutehtaan veturihan on peräisin Rautaruukilta? Se taitaa hävitä Deeverillekin.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2016, 08:25:45 »

Aina "luotettavan" Wikipedian mukaan olisi ensimmäinen Dv12 valmistunut 1963. Viimeisin Vv13 1960. Täten Dv35 olisi vanhempi. Toki Dv12-veturit ovat varmasti kovemmassa käytössä, mutta varmaankin Komsorilla oleva Dv35 ajoittaan pääsee oikeisiin toimiinkin sepelivaunujen kanssa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2016, 08:54:39 »

Aina "luotettavan" Wikipedian mukaan olisi ensimmäinen Dv12 valmistunut 1963. Viimeisin Vv13 1960. Täten Dv35 olisi vanhempi. Toki Dv12-veturit ovat varmasti kovemmassa käytössä, mutta varmaankin Komsorilla oleva Dv35 ajoittaan pääsee oikeisiin toimiinkin sepelivaunujen kanssa.

Viimeiset toimitukset VR:lle olivat 1960 mutta viimeinen teollisuudelle myyty uusi Move 51h valmistui ulkomuistista repäistynä vasta 1967.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2016, 18:08:36 »

Rainerin kommenttiin harjavaunuista: vaunut 2124 ja 2126 on romutettu, molemmat jo vuosia sitten. Jäljellä olevista vaunu 2120 on alkuperältään vanhin.

Jo näiden harjavaunujen vuoksi Dv12-sarjalaiset eivät mitenkään ole vanhimpia vakinaisessa käytössä olevia vetureita tai moottorivaunuja, edes museokalusto poislukien. Mutta jos ajettuja kilometrejä laskee, Dv12-sarjan vanhimmilla lukemat varmasti ovat Suomen kovimmat.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2016, 20:34:23 »

Aina "luotettavan" Wikipedian mukaan olisi ensimmäinen Dv12 valmistunut 1963. Viimeisin Vv13 1960. Täten Dv35 olisi vanhempi. Toki Dv12-veturit ovat varmasti kovemmassa käytössä, mutta varmaankin Komsorilla oleva Dv35 ajoittaan pääsee oikeisiin toimiinkin sepelivaunujen kanssa.

Viimeiset toimitukset VR:lle olivat 1960 mutta viimeinen teollisuudelle myyty uusi Move 51h valmistui ulkomuistista repäistynä vasta 1967.

Nyt on käsissä Resiina 1/95, jossa Timo Lehtosen erinomainen artikkeli Move 5/51 -sarjasta.

Valmistuslistan mukaan tuo Komsorin Move (ex Vv13 1783/ Tve3 484) on toimitettu 28.9.1960.
Kuusakosken Move (ex Vv13  1777/Tve3 478) on vanhempi, toimitettu 1.7.1960.
Simpeleen veturi on toimitettu 4.9.1962, lieneekö se enää käytössä, viimeisin havainto Teräspyörän halleilta.
Otanmäen vaunutehtaan veturi vnro 570 on uusin, toimitettu 6/1964 ja on yksi kolmesta Rolls-Royce -moottorisista ja Twin Disk-vaihteistollisista Move 51:stä. Ne kaikki toimitettiin alkujaan Rautaruukille. Mikähän on kahden muun kohtalo, numerot 567 ja 569?

Uusin Move on ollut numero 571, joka toimitettiin 3.4.1967 Ensolle Kotkaan, se valmistui kolme vuotta noiden RR-koneisten jälkeen.

Onkohan tuota Move 51-listausta missään netin syövereissä?

tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2016, 23:31:57 »

Rautaruukin 569 hylättiin tulipalon jälkeen 1969. Se oli nro "2". Ykkösestä ei ole näkynyt enää kuvia. En ole kuitenkaan käynyt paikalla tällä vuosituhannella.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #12 : Lokakuu 12, 2016, 13:39:49 »

Elikkästä yhteenvetona, kun kysyttiin vanhinta yhä käytössä olevaa veturia, lienee toistaiseksi esiin tulleista oikea vastaus:

Kuusakosken Move (ex Vv13  1777/Tve3 478) on vanhempi, toimitettu 1.7.1960 ?

tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #13 : Lokakuu 14, 2016, 23:59:03 »

Imatran Dv15 on oikeasti wanhin koko ajan TÖITÄ tehnyt. Vuodesta 1959.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2016, 07:28:09 »

Imatran Dv15 on oikeasti wanhin koko ajan TÖITÄ tehnyt. Vuodesta 1959.

Siis tämä? Kaikkitietävä Wikipedia vain sanoo tämän valmistusvuodeksi 1961, se ei siis piä paikkansa?
http://vaunut.org/kuva/114464

Muoks, ja pitäähän se ko kaiksi numeroa tuoreempikin on 1961: http://vaunut.org/kuva/96602
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhin yhä käytössä oleva veturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina