ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
I ja IK -vaunut
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
I ja IK -vaunut
«
:
Marraskuu 20, 2016, 13:17:33 »
Lueskelen tässä metsäaiheista historiikkiteosta
Puut perille ja käyttöön
ja siinä on pitkä, lähes 100 sivun osuus rautatiekuljetuksista.
Siellä mainitaan esimmäisinä puutavaran kuljetusvaunuina H-vaunujen lisäksi I ja IK -vaunut. Ne ovat olleet kääntöpöydällisiä vaunuja, joita on käytetty pareina pitempien tukkien, pylväiden ja sahatavaran kuljetuksessa.
Vorgissa on pari kuvaa, joissa näkyy IK-vaunu osittain, onkohan kenelläkään esim. mallipiirroksia ko. vaunuista?
Ovat olleet aika poikkeuksellisia ratkaisuja, kuin Osa-vaunu laivankuljetusvarustuksessa, mitä tekstistä ymmärsin.
Pari osittaista kuvaa täällä on IK-vaunusta.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #1 :
Marraskuu 20, 2016, 21:32:22 »
Minulla ei ole piirustusta IK vaunusta, mutta tällainen poikkileikkauspiirustus on. Siitä näkee rakenteen mielestäni hyvin.
IK PIEN.jpg
(423.79 kilotavua, 1383x1037 - tarkasteltu 340 kertaa.)
tallennettu
Johannes Saari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #2 :
Helmikuu 21, 2017, 23:00:48 »
Hiukan myöhässä vastaus, mutta tällainen löytyy. Skannattu kirjasta Leveät Kiskot.
Kirjan perusteella mitat:
Pituus puskimesta puskimeen: 5,99m
Leveys: 2,74m
Korkeus kiskosta: 1,54m
IK.png
(638.37 kilotavua, 940x748 - tarkasteltu 299 kertaa.)
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #3 :
Maaliskuu 01, 2017, 18:24:06 »
Suomalaisten museoiden Finna-arkistosta löytyy muutama havainnoillistava kuva IK- ja I-vaunuista sekä niiden käytöstä pitkiä puita kuljetettaessa. Ohessa linkit kuviin:
I-vaunun tyyppikuva:
https://museot.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:4662#image
Kolme I-sarjan vaunua lastissa:
https://museot.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:4314#image
https://museot.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:4315#image
Finna-arkisto on Vaunut.orgin ohella (pienois)rautatieharrastajan aarreaitta. Arkistoon kannattaa tutustua tarkemmin, jos Vaunut.orgista ei löydy esikuvatietoa. Veturien ja vaunujen litteroilla löytyy harvemmin kuvia Finnasta, mutta laveammilla hakusanoilla kuten "rautatie" tai "tavaravaunu" saattaa tehdä mahtavia löytöjä (esimerkkinä nämä I-sarjalaisten kuvat).
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 41
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #4 :
Elokuu 09, 2017, 12:01:52 »
Liikennetarkastaja T. E. Alava kirjoitti Rautatieliikenne-lehden numerossa 9/1959 (s. 371 - 372) pylväiden kuljetuskokeilusta, joka tehtiin kolmella Hk- ja kahdella Ik-vaunulla. Vaunujen järjestys oli Hk - Ik - Hk - Ik - Hk. Keskimmäisestä Hk-vaunusta oli poistettu molemmat päädyt ja äärimmäisistä Hk-vaunuista sisemmät päädyt. Tämän kokeilun perusteella Rautatiehallitus päätti käyttää em. vaunuyhdistelmää "kunnes tarkoitukseen soveltuvia 4-akselisia avovaunuja on käytettävissä". Käytäntö lienee siis poistunut joskus 1960-luvulla?
Liitetiedostossa Rautatieliikenne-lehden kansikuva josta vaunuyhdistelmä hahmottuu parhaiten.
Artikkelivalokopiot ovat 90-luvun alusta kun opiskelin Tampereen teknillisessä korkeakoululla (TTKK) ja luentojen välissä oli aikaa lueskella TTKK kirjastossa olleita vanhoja Rautatieliikenne-lehtiä :-)
Hk_Ik_Hk_Ik_Hk.pdf
(189.12 kilotavua - ladattu 138 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 41
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #5 :
Elokuu 09, 2017, 12:02:54 »
Liitteenä alkuperäinen Alavan artikkelin ensimmäinen sivu.
Kuvassa näkyvän Ik-vaunun numero on 150411.
Rautatieliikenne_nro9_1959_Alava_s371.pdf
(711.74 kilotavua - ladattu 129 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 41
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #6 :
Elokuu 09, 2017, 12:04:40 »
Liitteenä alkuperäinen Alavan artikkelin toinen sivu.
Nämä kaikki liitteet erillisinä postauksina kun yhteen viestiin voi näemmä liittää korkeintaan 1 MB edestä tiedostoja...
Rautatieliikenne_nro9_1959_Alava_s372.pdf
(734.46 kilotavua - ladattu 120 kertaa.)
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #7 :
Elokuu 09, 2017, 14:52:31 »
Lainaus käyttäjältä: Jaakko Keränen - Elokuu 09, 2017, 12:04:40
Nämä kaikki liitteet erillisinä postauksina kun yhteen viestiin voi näemmä liittää korkeintaan 1 MB edestä tiedostoja...
Offtopic: Liitetiedostojen maksimimäärä nostettu kymmeneen per viesti ja liitteiden kokorajoitus nostettu 10 MB:iin.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
Vs: I ja IK -vaunut
«
Vastaus #8 :
Elokuu 12, 2017, 10:57:26 »
VR:n tavaraliikenne-oppaassa 1959 on tuttu kuva (Lauri Kivijärven finna-linkki), tässä on mukana teksti mahdollisille käyttäjille:
vaunut-VR1957879.jpg
(222.63 kilotavua, 1341x867 - tarkasteltu 251 kertaa.)
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
I ja IK -vaunut
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...